Τα έργα τέχνης συχνά αντικατοπτρίζουν ανησυχίες του ίδιου του καλλιτέχνη. Βλέποντας έναν ιδιαίτερα δυναµικό πίνακα, αντανακλαστικά σκεφτόµαστε αν πρόκειται για προσωπική εµπειρία που έχει µετουσιωθεί σε τέχνη και τι ήταν εκείνο που προκάλεσε τον δηµιουργό του να αποδώσει στον καµβά τόσο πόνο, τόση θλίψη. Και φυσικά ο έρωτας είναι σχεδόν πάντα η απάντηση σε αυτά τα ερωτήµατα. Σήµερα, οι «Ιστορίες από τον Κόσµο» ψάχνουν και σας παρουσιάζουν έργα που δηµιουργήθηκαν εξαιτίας µιας ραγισµένης καρδιάς. ∆ιότι τελικά, εκείνο που πάντα έχει κυρίαρχο ρόλο, είναι η αγάπη, ο έρωτας, το ανεκπλήρωτο, το ιδανικό.
«Οι ∆ύο Φρίντες» – Φρίντα Κάλο
Η απαράµιλλη Φρίντα Κάλο ήταν από τις καλλιτέχνιδες που βίωσαν βαθιά την οδύνη του έρωτα και της απόρριψης σε συνδυασµό µε τον πόνο της καθηµερινής της ζωής. Παγιδευµένη σε ένα σακατεµένο σώµα η Φρίντα λάτρεψε τον επίσης ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα, έναν bon viveur γυναικά που είχε πολλές παράλληλες σχέσεις µε γυναίκες όσο ήταν µαζί, ακόµα και µε την αδελφή της Φρίντα! Οι δυο καλλιτέχνες ήταν παντρεµένοι από το 1929 έως το 1939, χώρισαν και ξαναπαντρεύτηκαν το 1940 και παρέµειναν µαζί µέχρι και θάνατο της Κάλο το 1954. Παρότι η Φρίντα Κάλο υπήρξε επίσης άπιστη, η παθολογική λατρεία που είχε στον Ριβέρα έχει χαρακτηρίσει αρκετά από τα έργα της. «Οι ∆ύο Φρίντες» είναι αυτοπροσωπογραφία σε λάδι που φιλοτεχνήθηκε τη χρονιά του διαζυγίου της, το 1939. Ουσιαστικά πρόκειται για δύο εκδοχές του εαυτού της, που κάθονται παρέα σε ένα παγκάκι, κρατώντας η µια το χέρι της άλλης σε έναν αδιάσπαστο δεσµό. Η µία Φρίντα είναι ντυµένη µε λευκό φόρεµα ευρωπαϊκού στιλ µε ψηλό δαντελένιο γιακά, ενώ η άλλη φοράει ένα πολύχρωµο µεξικάνικο φόρεµα. Πιθανότατα πρόκειται για αναφορά στη γερµανική και µεξικανική κληρονοµιά της. Και οι δύο γυναίκες στον πίνακα έχουν εκτεθειµένη την καρδιά τους, όµως η καρδιά της Ευρωπαίας Φρίντα είναι πληγωµένη. Οι δυο καρδιές ενώνονται µε µια ενιαία φλέβα. Σύµφωνα µε ειδικούς της τέχνης, η Φρίντα µε το µεξικάνικο φόρεµα είναι εκείνη που ο Ριβέρα αγάπησε. Αυτή κρατά και µια φωτογραφία του Ριβέρα στα χέρια της. Η «ευρωπαία» Φρίντα αντιπροσωπεύει τη Φρίντα που ο Ριβέρα απέρριψε. Κρατά στα χέρια της ένα ψαλίδι σε µια προσπάθεια να κόψει το σύνδεσµο µε τον «καθρέφτη» της, την µεξικανή Φρίντα. Σύµφωνα µε το Culture Frontier, «Η προσπάθεια της Ευρωπαίας Φρίντα να κόψει αυτόν τον δεσµό υπογραµµίζει την εσωτερική αναταραχή και τον βαθύ πόνο που βίωσε η Κάλο κατά το διαζύγιό της και µετά».
∆είτε ένα χαρακτηριστικό βίντεο εδώ:
Και διαβάστε περισσότερα εδώ:
www.culturefrontier.com/the-two-fridas
«Ο Εφιάλτης» – Χένρι Φουσέλι
Ο ανεκπλήρωτος έρωτας µπορεί να είναι εξίσου επώδυνος µε το τέλος µιας σχέσης. Από τα πιο τολµηρά και προκλητικά παραδείγµατα καλλιτέχνη που δηµιούργησε µε αφετηρία τον ανεκπλήρωτο έρωτά του είναι o Henry Fuseli. Το 1781, ο καλλιτέχνης παρουσίασε το έργο «Ο Εφιάλτης», που πιστεύεται ότι αναφέρεται στον ανεκπλήρωτο έρωτά του για την Anna Landolt. Και οι δύο ανήκαν στον ίδιο κοινωνικό περίγυρο, όµως η γυναίκα ήταν αρραβωνιασµένη µε άλλον και δεν ανταπέδωσε ποτέ τον έρωτα του Fuseli. Ο πίνακας απεικονίζει µια γυναίκα, ντυµένη στα λευκά, ξαπλωµένη, να κοιµάται. Στο στήθος της στέκεται ένας αρσενικός δαίµονας, ένα τερατώδες πλάσµα που µοιάζει να κλέβει την ψυχή της. Βλέπουµε επίσης το κεφάλι ενός αλόγου που ξεπροβάλλει πίσω από µια κουρτίνα και παρακολουθεί τη σκηνή. Η αντίθεση µεταξύ της ηρεµίας της κοιµισµένης γυναίκας στα λευκά, που είναι λουσµένη στο φως και των σκοτεινών τόνων στο πίσω µέρος του πίνακα είναι προφανής. Ο Fuseli είχε γράψει σχετικά σε έναν φίλο του περιγράφοντας κάποιο ερωτικό όνειρο που είχε δει µε την Anna Landolt. Μίλησε για το πώς είχε «ενώσει» τα σώµατα και τις ψυχές τους στο όνειρο του καταλήγοντας: «Όποιος την αγγίξει τώρα διαπράττει µοιχεία! Είναι δική µου και εγώ είµαι δικός της. Και θα την έχω.»
∆είτε ένα σχετικό βίντεο εδώ:
Και διαβάστε περισσότερα εδώ: www.thecollector.com/henry-fuseli-the-nightmare
«Στάχτες» – Εντβαρντ Μουνκ
Η ψυχική δυσφορία είναι συχνό θέµα στα έργα του Νορβηγού καλλιτέχνη Έντβαρντ Μουνκ, του οποίου το γνωστότερο έργο είναι «η Κραυγή». Ανάµεσα στους πιο προσωπικούς και συγκινητικούς πίνακές του είναι οι «Στάχτες» (σ.σ: Ashes, 1894), ο οποίος απεικονίζει ένα ζευγάρι στο δάσος µετά από ραντεβού. Ο άντρας φορά µαύρα και είναι σκυµµένος, ενώ η γυναίκα φορά λευκά και στέκεται ευθυτενής, δείχνοντας ικανοποιηµένη καθώς φτιάχνει τα µακριά, κόκκινα, ρέοντα µαλλιά της,. Η γυναίκα, αυτή η θριαµβευτική σαγηνεύτρια του πίνακα πιστεύεται ότι είναι εµπνευσµένη από τη µεγάλη αγάπη του καλλιτέχνη, τη Μίλι Θάουλοου, σύζυγο ενός µακρινού ξαδέλφου του. Τέσσερα χρόνια µεγαλύτερη από τον Μουνκ, η Θάουλοου ήταν εµβληµατική προσωπικότητα, µια καταξιωµένη γυναίκα, από τις πρώτες Νορβηγίδες δηµοσιογράφους που έγραψαν για τη µόδα και το φαγητό. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, η Θάουλοου δηµοσίευσε ένα βιβλίο µαγειρικής υπογράφοντας ως Milly Bergh. Ο Μουνκ και η Θάουλοου συναντήθηκαν κρυφά το 1885 στο δάσος έξω από το Aasgaardstrand, και ξεκίνησαν µια παράνοµη σχέση. Εκείνη η πρώτη συνάντηση στο δάσος πιθανότατα ήταν και η πρώτη σεξουαλική επαφή του 21χρονου τότε Μουνκ, ο οποίος προερχόταν από ένα έντονα θρησκευτικό περιβάλλον και ένιωθε βαθιά ντροπή για τη σχέση του. Σύµφωνα µε το Daily Art Magazine, «Με την Θάλοου, η ζήλια και η εµµονή του άρχισαν να επηρεάζουν το έργο του. Στο ηµερολόγιό του, έγραφε πυρετωδώς για το πώς εκείνη τον έκανε να νιώθει “όλη τη δυστυχία του έρωτα”». Το ατέρµονο πάθος του Μουνκ για τη Μίλι προκάλεσε στη γυναίκα συναισθηµατική αναταραχή. Αναγκάστηκε να τερµατίσει τη σχέση τους και ενώ ο ζωγράφος ήταν συντετριµµένος, εκείνη χώρισε µε τον σύζυγό της και παντρεύτηκε κάποιον άλλον!
∆είτε ένα σχετικό βίντεο εδώ:
Και διαβάστε περισσότερα εδώ: www.dailyartmagazine.com/edvard-munch-and-the-frieze-of-life