Κυριακή, 13 Οκτωβρίου, 2024

Σταύρος Αρναουτάκης: «Ενώσαμε το νησί – συνεχίζουμε»

» Ο περιφερειάρχης κι εκ νέου υποψήφιος απευθύνεται στους Χανιώτες λίγο πριν τις κάλπες της Κυριακής

Μήνυμα ενότητας, συγκρητισμού και ισόρροπης ανάπτυξης του νησιού στέλνει ο περιφερειάρχης Κρήτης κι εκ νέου υποψήφιος, Σταύρος Αρναουτάκης. Μιλώντας στα “Χανιώτικα νέα” και στην ενότητα “Terra Politica” του podcast της εφημερίδας, ο κ. Αρναουτάκης υπεραμύνεται του έργου του, απαντά στην κριτική που του γίνεται και δίνει εξηγήσεις για ζητήματα που αφορούν τον νομό Χανίων.

• Υποψήφιος -ξανά- περιφερειάρχης Κρήτης μετά από 13 χρόνια σχεδόν στο “τιμόνι” του νησιού. Αυτή την φορά όμως με πολύ διευρυμένο ψηφοδέλτιο, με ευρύτερη στήριξη. Εσείς το περιγράψατε ως “εθνική Κρήτης”.
Υπάρχει η στήριξη και από το ΠΑΣΟΚ και από τη Νέα Δημοκρατία αλλά έχουμε και στελέχη από τον ΣΥΡΙΖΑ που συμμετέχουν πάντα, εμείς είμαστε αυτοδιοίκηση, ο καθένας έχει την δική του πορεία και αυτό το οποίο εμείς έχουμε ως παράταξη είναι ότι ενωμένοι να δίνουμε την μάχη καθημερινά για τα προβλήματα της Κρήτης. Θεωρούμε ότι έχουμε κάνει ένα πάρα πολύ αξιόλογο ψηφοδέλτιο σε όλο το νησί και με ανθρώπους καταξιωμένους από όλους και τους πολιτικούς και ευρύτερα κοινωνικούς χώρους και μέσα υπηρετόντας την ενότητα, τον συγκρητισμό, την ισόρροπη ανάπτυξη ξαναδίνουμε πάλι την “μάχη” για τις εκλογές στις 8 του Οκτώβρη.

• Με το να είναι βέβαια έτσι διευρυμένο το ψηφοδέλτιο υπάρχει και ένας κίνδυνος νομίζω. Ότι θα υπάρχουν πολλές διαφορετικές απόψεις στην ομάδα.
Καταρχήν, μέσα στο περιφερειακό συμβούλιο θα είμαστε μία παράταξη. Δεν θα είμαστε δυο, ούτε τρεις. Υπηρετούμε την ενότητα. Οι αποφάσεις συλλογικά παίρνονται. Ο καθένας έχει βέβαια να πει την πρότασή του αλλά η κατάληξη θα είναι να υπηρετούμε την ενότητα. Δεν μπορεί να είναι κάτι διαφορετικό, ούτε θα αφήσουμε να είναι κάτι διαφορετικό. Εξω από την Περιφέρεια θα είναι η κομματική ταυτότητα του καθένα. Και το έχουμε αποδείξει νομίζω όλο αυτό το χρονικό διάστημα που είμαστε στην Περιφέρεια.

Ο περιφερειάρχης κι εκ νέου υποψήφιος απευθύνεται στους Χανιώτες λίγο πριν τις κάλπες της Κυριακής

• Σχεδόν σε κάθε προεκλογική περίοδο τίθεται το ζήτημα της ισόρροπης ανάπτυξης δυτικής και ανατολικής Κρήτης. Σε αυτή τη θητεία θεωρείτε ότι έγιναν βήματα σε αυτή την κατεύθυνση και τι άλλο μένει να γίνει; Τι έχετε βάλει σε προτεραιότητα;
Είναι αρκετά τα οποία προγραμματίσαμε αυτή την περίοδο και θέλω να αναφέρω δύο χαρακτηριστικά που είπα και στην ομιλία μου την Κυριακή το βράδυ. Το μεγαλύτερο έργο που έχουμε χρηματοδοτήσει ως Περιφέρεια Κρήτης όλα τα χρόνια που είμαστε στην Περιφέρεια είναι η Δημοτική Αγορά. Ενα έργο που είναι από πόρους δικούς μας που έχουμε από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Είναι το μεγαλύτερο, το πρώτο. Το δεύτερο, ο βιολογικός της Γεωργιούπολης. Ενα έργο απενταγμένο από πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος που το πήραμε στο δικό μας πρόγραμμα. Και τα δύο αυτά έργα είναι τα μεγαλύτερα που έχουν χρηματοδοτηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης. Παράλληλα πρέπει να δούμε ότι μια σειρά δράσεων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχουμε χρηματοδοτήσει για την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και όλους τους Δήμους ξεχωριστά. Με τα προβλήματα που έχει ο καθένας.

• Και με τις καθυστερήσεις που έχει ο κάθε Δήμος…
Βεβαίως γιατί αν δεν είναι έτοιμες οι μελέτες, δεν θα μπορούμε να έχουμε εμείς, να δώσουμε την έγκριση. Να πούμε για τον βιολογικός την Παλαιόχωρα έχουμε μεγάλο δρόμο περάσαμε. Μακρύ δρόμο. Γιατί υπήρχαν οι αντιπαραθέσεις που θα γίνει το έργο, η αγορά του οικοπέδου. Όμως τώρα λειτουργεί και είναι πολύ σημαντικό. Του χρόνου θα λειτουργεί της Γεωργιούπολης ο βιολογικός και αν θέλουμε να έχουμε ένα φιλοπεριβαλλοντικό αποτύπωμα, πρέπει να έχουμε τους βιολογικούς καθαρισμούς στη διαχείριση των υγρών αποβλήτων, διαχείριση στερεών αποβλήτων. Στη ΔΕΔΙΣΑ έχουμε δώσει ένα σημαντικό ποσό για να είναι ολοκληρωμένο το έργο το οποίο γίνεται. Το θέατρο “Θεοδωράκης” είναι χρηματοδότηση από την Περιφέρεια. Μια σειρά έργων τα οποία προγραμματίζουμε και αυτή την περίοδο, να αναφερθώ για τον Δήμο Χανίων, είναι πάρα πολύ σημαντικά γιατί είναι προετοιμασμένες μελέτες. Εχουμε τα σχέδια βιώσιμης αστικής ανάπτυξης που ολοκληρώνει ο Δήμος Χανίων την προηγούμενη περίοδο και μπαίνουμε σε μία νέα περίοδο, που είναι ένα σημαντικό ποσό που οι τέσσερις πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων θα πάρουν αυτό το πρόγραμμα βιώσιμης αστικής ανάπτυξης σημαντικά ποσά. Τα Νεώρια που έχουμε δεσμευτεί ότι θα βρούμε τα χρήματα και κάνουμε τις μελέτες. Το Φραγκοκάστελλο, έχουμε κάνει την χρηματοδότηση, έχουμε δώσει την μελέτη και γίνεται το έργο. Στην Κίσσαμο, να πούμε ότι με τα σχολεία, με το ΕΠΑΛ δώσαμε 2 εκατομμύρια για να είναι τα παιδιά και αυτή την στιγμή είναι έτοιμη η μελέτη, μέχρι τέλους του χρόνου θα έχουμε την πολεοδομική μελέτη και θα ενταχθεί με 10 εκατομμύρια αυτό το σημαντικό έργο για την περιοχή της Κισσάμου.
Οδική ασφάλεια, έχουν χρηματοδοτηθεί έργα σημαντικά και επίσης διεκδικήσαμε τότε με τις φυσικές καταστροφές ένα ποσό το οποίο μπορεί να ξεπερνάει τα 100 εκατομμύρια για την Π.Ε. Χανίων. Ολοκληρώναμε τις μελέτες, προχωρούσαμε τα έργα και πραγματικά χαιρόμαστε γιατί έχει γίνει μία πάρα πολύ καλή δουλειά όπως επίσης και σε περισσότερα από 120, 130 σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας έχουμε κάνει το συγκεκριμένο έργο και ξεκινούμε καινούργιο έργο για όλο το επαρχιακό δίκτυο που είναι από το Ρέθυμνο μέχρι και τα Χανιά με ένα προϋπολογισμό κοντά στα 27 εκατομμύρια. Συνεχίζομαι και στη νέα προγραμματική περίοδο σημαντικά έργα να εντάσσουμε στο πρόγραμμα. Η εκτίμηση μας είναι… Εμείς πάντα δεν βλέπουμε ξεχωριστά τον καθένα αν είναι ανατολικά η δυτικά. Εμείς βλέπουμε μόνο Κρήτη. Και πραγματικά χαιρόμαστε γιατί -και το λέω με κάθε ειλικρίνεια – γιατί ίσως πουθενά στην Ελλάδα να μην υπάρχει αυτή η πολύ καλή συνεργασία μεταξύ όλων των δήμων της Κρήτης και της Περιφέρειας. Είμαστε ένα, ενωμένοι, να διεκδικούμε και να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα υπέρ των πολιτών που θέλουμε να υπηρετούμε. Είναι πολλά τα έργα ακόμα. Δεν θέλω να αναφερθώ σε όλα γιατί θέλουμε μία μέρα για τα έργα τα οποία γίνονται εδώ. Αλλά να πω, Γαλλική Σχολή 1.700.000, αναλάβαμε για να προχωρήσει με το Πολυτεχνείο Κρήτης, σημαντικούς πόρους. Το Νοσοκομείο Χανίων, η υλικοτεχνική υποδομή που πήραμε είναι πάρα πολύ σημαντικά, που δεν προχωρήσαμε τώρα για να κάνουμε κάποια εγκαίνια ή οτιδήποτε αλλά μετά τις εκλογές, γιατί έτσι πρέπει να τα κάνουμε, ανεξάρτητα πιο θα είναι το αποτέλεσμα να πάμε και να πούμε στον κόσμο. Ναι αυτό πήραμε, επικουρικό προσωπικό, περάσαμε την πανδημία. Μία πανδημία που άλλαξαν 200 εκατομμύρια, πήγανε σε διαφορετικούς κωδικούς. Λόγω του ότι έτσι έπρεπε να το κάνουμε. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αναπτυξιακά 280 σχέδια στον Αναπτυξιακό Νόμο, όλα αυτά είναι μέσα από την δουλειά που έχουμε κάνει εδώ με τους συνεργάτες μας, με τον Αντιπεριφερειάρχη μας, τον Νίκο τον Καλογερή, τους συνεργάτες πάνω από όλα μέσα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, τους υπαλλήλους μας που πραγματικά δίνουμε μία μάχη καθημερινή. Ηταν η πιο δύσκολη περίοδος, το λέω με κάθε ειλικρίνεια. Εχω περάσει αρκετά χρόνια αλλά ήταν η πιο δύσκολη περίοδος που είχαμε περάσει.

• Υπάρχουν βέβαια και κάποια έργα τα οποία ενδεχομένως επισκιάζουν τα θετικά γιατί συνήθως τα προβλήματα κάνουν μεγαλύτερη αίσθηση στον κόσμο. Για παράδειγμα σε Τοπόλια κι Αζωγυρέ. Καθυστερήσεις, αντιδράσεις για το περιβάλλον. Ελέγχει η Περιφέρεια;
Για τα Τοπόλια να σας πω ότι άλλαξε η μελέτη τελείως μετά τις φυσικές καταστροφές που είχαμε. Ενα πολύ σημαντικό πρόβλημα, που χρειαστήκαμε και άλλα χρήματα. Αρα το πρώτο ήταν να γίνει η μελέτη, να βρούμε την χρηματοδότηση την επιπλέον. Τώρα το έργο πηγαίνει πάρα πολύ καλά. Γιατί είχαμε και θέμα απόθεσης που θα πηγαίνουν πολλά από τα μπάζα που θα βγαίνουν. Όμως αυτή την στιγμή έχουν λυθεί όλα τα θέματα και προχωρούμε.

• Εγώ σας το λέω σε σχέση με αυτό που είπαμε πριν για την ισόρροπη ανάπτυξη…
Εχετε δίκιο. Το βλέπουμε και εμείς. Πάντα οι ερωτήσεις εδώ που οι συνάδελφοί σας κάνουν έθεταν το θέμα αυτό με τα Τοπόλια. Όμως είναι ένα σύνθετο έργο το οποίο και αυτό δεν το πίστευε κανείς και δεσμεύτηκα ένα βράδυ στην Κίσσαμο, μέσα στο δημαρχείο. Δεν το πίστευε κανείς γιατί ήταν πάνω από τα 25 εκατομμύρια ένα έργο. Δεν πίστευε κανείς ότι θα ενταχθεί. Επικαιροποιήσαμε την μελέτη τότε και προχωρήσαμε. Δημοπρατήσαμε το έργο, το εντάξαμε στο πρόγραμμα το δικό μας.

• Γιατί το βλέπουμε μοιραία και συγκριτικά με τους κάθετους άξονες στο Ηράκλειο για παράδειγμα. Εκεί οι δρόμοι είναι αντίστοιχοι με την Αθηνών – Λαμίας!
Μην το λέτε. Εχει πάρα πολλά προβλήματα και ο δρόμος αυτός της Μεσσαράς ήθελε ακόμα πάνω από τα 50 με 60 εκατομμύρια για να φτάσει στο επίπεδο και μακάρι να μην ξαναδημιουργήσει τέτοιο πρόβλημα. Αυτό το κάνει το Υπουργείο Υποδομών, εμείς δεν έχουμε κάποια αρμοδιότητα στο συγκεκριμένο. Όμως αυτό ήτανε ακόμα πιο προβληματικό έργο από ότι ήταν των Τοπολίων και το λέω με κάθε ειλικρίνεια.

• Πολλές φορές λέγατε για τα Χανιά «φέρτε μου τις μελέτες και εγώ θα βρω τη χρηματοδότηση». Εχει βελτιωθεί αυτή η κατάσταση με τις μελέτες τα τελευταία χρόνια; Οι δήμαρχοι του νομού Χανίων, δούλεψαν σε αυτή την κατεύθυνση;
Πάρα πολύ. Δούλεψαν οι δήμαρχοι, δούλεψε η αντιπεριφέρεια και με τον Αποστόλη τον Βουλγαράκη και με τον Νίκο τον Καλογερή. Δούλεψε και ο Κυριάκος ο Κώτσογλου ως αρμόδιος για τον τουρισμό. Ο Αντώνης Παπαδεράκης μία εξαίρετη δουλειά στην έρευνα – καινοτομία. Ο Τάσος ο Κουρουπάκης το ίδιο από το κομμάτι που είχε. Συνεργαστήκαμε με ανθρώπους που παλέψανε. Χαίρομαι γιατί αυτό το οποίο έχει γίνει στην Κρήτη όλα αυτά τα χρόνια· ενώσαμε το νησί. Είμαστε μια γροθιά. Δεν υπάρχουν ανατολικοί και δυτικοί. Δεν υπάρχουν Χανιά, Ηράκλειο, Ρέθυμνο. Υπάρχει η Κρήτη και σε αυτό εμείς έχουμε χτίσει με γερές βάσεις όλο τα προηγούμενα χρόνια και για αυτό ξανά διεκδικούμε πάλι την ψήφο του κρητικού λαού.

• Μιλώντας για δημάρχους, αντίπαλοί σας, έχουν κάνει λόγο για επιλεκτικές σχέσεις. Στα Χανιά σάς είδαμε για παράδειγμα στην προεκλογική συγκέντρωση του κ. Σημανδηράκη, αυτός αντίστοιχα ήταν στην δική σας. Δεν θα έπρεπε ο περιφερειάρχης να είναι και στους υπόλοιπους υποψήφιους δημάρχους;
Επέλεξα να πάω στους επικεφαλής των πρωτευουσών. Γιατί 24 δήμοι που είναι στην Κρήτη, βάλτε επί τρεις συνδυασμούς είναι 75 εκδηλώσεις.

• Τους αντιπάλους τους εννοώ. Ό,τι πήγατε στους συγκεκριμένους και όχι στους αντιπάλους τους. Γιατί αύριο, μπορεί να συνεργαστείτε με κάποιον άλλον.
Να σας πω. Δεν είχα κάλεσμα από κανέναν άλλον. Εαν με είχανε καλέσει – λέω πάλι για τις πρωτεύουσες των νομών όχι από άλλους δήμους. Ηταν επιλογή μου να πήγαινα μόνο στις πρωτεύουσες. Αν με καλούσε η κυρία Μανιμανάκη που είναι μία εξαίρετη επιστήμονας, άνθρωπος και πολιτικός, εγώ θα πήγαινα. Δεν είχα κάποια πρόσκληση.

• Ολοκληρώνοντας λοιπόν, πάτε στην εκλογική “μάχη” της Κυριακής, φαινομενικά εύκολη.
Όχι. Καμία μάχη δεν είναι εύκολη να σας το πω με κάθε ειλικρίνεια. Μέχρι την Κυριακή το βράδυ εμείς δίνουμε τον αγώνα μας για νίκη την πρώτη Κυριακή και όπου πάει το ποσοστό. Μας ενδιαφέρει η νίκη. Εμείς από όποια θέση και αν είμαστε θα υπηρετήσουμε αυτό που μέχρι τώρα υπηρετούμε. Τον συγκρητισμό, την ενότητα, την ισόρροπη ανάπτυξη. Πάνω από όλα την αγάπη για τον Κρητικό. Προς Θεού, δεν λέμε ότι όλα τα κάνουμε. Αλλά ό,τι διαχειριστήκαμε, αυτές τις ζημιές το 2019, 2020 που έγιναν εδώ που είπανε οι αρμόδιοι, οι καθηγητές του Πανεπιστημίου ότι κάθε 500 χρόνια γίνεται. Οταν είδαμε γέφυρα Κερίτη να φεύγει, όταν είδαμε τα νερά να βγαίνουν μέσα από τα βράχια, όταν super puma, δεν μπορούσε να προσγειωθεί στα Χανιά και προσγειώθηκε στο Ηράκλειο. Θυμάμαι αξέχαστα την βραδιά αυτή που βάλαμε ταξί γιατί δεν είχαμε αυτοκίνητα και έφερε τον υπουργό τον κ. Σπίρτζη και καθόμαστε μέχρι το πρωί για να δούμε πώς θα διαχειριστούμε κάποια θέματα. Μακάρι να μην ξαναγίνουν ποτέ.

• Βέβαια ο Σπίρτζης, το γεφύρι της Πλάκας στην Αρτα το έφτιαξε μέσα σε τρία χρόνια, εδώ τον Κερίτη…
Εχει ανατεθεί από το υπουργείο. Νομίζω θα προχωρήσει ικανοποιητικά,έχει γίνει η ανάθεση και όλοι πιέζουμε. Και ο Γιάννης ο Μαλανδράκης και ο Νίκος ο Καλογερής και εγώ και οι βουλευτές μας γιατί πάντα χρειάζεται η στήριξη των βουλευτών μας, το έχω δηλώσει δημόσια. Και των υπουργών. Πάντα πρέπει να ζητούμε και να υποστηρίζουμε .Εμείς είμαστε μια γροθιά να μπορούμε να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Δεν είναι αντίπαλοι μας. Είναι συνεργάτες που πρεπει, όπου και αν ανήκει ο κάθε βουλευτής να δίνει και αυτός την δική του μάχη υπέρ αυτών των ανθρώπων που υπηρετούμε όλοι μας.

Η στάση της Περιφέρειας για τα Φαλάσαρνα

• Υπήρχε ένα θέμα στο οποίο δεν ήταν ξεκάθαρη η στάση της Περιφέρειας· η περιβόητη επένδυση στα στα Φαλάσαρνα. Είδαμε την Περιφέρεια από τη μια να γνωμοδοτεί αρνητικά με τις αρμόδιες επιτροπές κι από τον άλλη στο περιφερειακό συμβούλιο κατά πλειοψηφία να δίνει έγκριση.
Νομίζω είναι ξεκάθαρη η στάση μας και μάλιστα το τόνισα στην ομιλία μου την Κυριακή. Εμείς είμαστε υπέρ των ιδιωτικών επενδύσεων, όμως με σεβασμό στο περιβάλλον. Από την στιγμή που έχει βγει τώρα και η απόφαση από τα υπουργεία που απαγορεύονται σε διάφορες περιοχές, αυτό είναι ό,τι καλύτερο μπορούσε να γίνει για να προστατευτεί όλη αυτή η περιοχή. Λύθηκε το θέμα με τις τελευταίες αποφάσεις που έχουν παρθεί.

Μεταφορές – συγκοινωνία στη Δυτική Κρήτη

• Ειδικά φέτος είχαμε ένα έντονο πρόβλημα στα Χανιά, ουσιαστικά ακτοπλοϊκής σχεδόν απομόνωσης της δυτικής Κρήτης. Το Ρέθυμνο δεν έχει πλοίο, τα Χανιά μείνανε με ένα και δεν είδαμε αντίδραση. Οχι μόνο από την Περιφέρεια, σχεδόν την πλειοψηφία των φορέων στα Χανιά.
Θεωρώ ότι στα Χανιά, πρέπει να υπάρχει εξυπηρέτηση. Να μην χρειάζεται να έρθουν τα φορτηγά στο Ηράκλειο. Πρέπει από εδώ να εξυπηρετείται ο κόσμος. Είναι η ΑΝΕΚ που ξεκίνησε από εδώ, υπήρχαν τα θέματα που τα γνωρίζετε πολύ καλά. Οι Μινωικές που δεν είναι σε χέρια ελληνικά για να πούμε οτιδήποτε. Αλλά η πίεση πάντα υπάρχει. Και προς τον αρμόδιο υπουργό είχαμε πει τότε να υπάρχει η σύνδεση και η εξυπηρέτηση των πολιτών από τα Χανιά.

• Υπάρχει φόβος με τον νέο ΒΟΑΚ που θα εκμηδενίσει την απόσταση με το Ηράκλειο, να υποβαθμιστεί τόσο το επιβατικό λιμάνι της Σούδας όσο και το αεροδρόμιο Χανίων;
Όχι. Με το αεροδρόμιο Χανίων θα εξυπηρετείται και το Ρέθυμνο γιατί είναι μεγαλύτερη απόσταση για να πάει στο Καστέλλι. Αρα θα είναι μεγαλύτερη η κίνηση. Γιατί τώρα το Ρέθυμνο το 70% έρχεται στο Ηράκλειο. Όπως έχουμε ζητήσει να γίνει η μελέτη (που ολοκληρώνεται) για να γίνει η σύνδεση του αεροδρομίου των Χανίων με τον Βόρειο Οδικό Αξονα. Μέχρι να γίνει θα θέλουμε μια 7ετία.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα