» Κατατέθηκαν στον υπουργό Οικονομικών
Τριάντα προτάσεις για το φορολογικό που συμβάλουν στη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και στην αύξηση των πραγματικών φορολογικών εσόδων κατέθεσε το προεδρείο της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. στη συνάντηση που είχε χθες με τον υπουργό Οικονομικών, Ι. Στουρνάρα.
Μετά το πέρας της συνάντησης ο πρόεδρος της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Γ. Καββαθάς δήλωσε ότι το προεδρείο της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για να σταματήσει η υπερφορολόγηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έτσι ώστε να μην οδηγηθούν η μεγάλη τους πλειοψηφία στο κλείσιμο. Ο κ. Καββαθάς πρόσθεσε ότι η συνάντηση διεξήχθη σε θετικό κλίμα και αναμένει την αποτύπωση αυτού του κλίματος και στο νομοσχέδιο.
Οι βασικές παρατηρήσεις της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. σχετικά με τους νόμους για τις φορολογικές διαδικασίες και τη φορολογία εισοδήματος είναι οι εξής:
• Σχετικά με την αναπροσαρμογή των προστίμων για κάθε γενική φορολογική παράβαση στο ύψος των 2500 ευρώ, τόσο στην περίπτωση τήρησης απλογραφικών όσο και διπλογραφικών βιβλίων, η ποινή είναι εξοντωτική και δυσανάλογα μεγάλη για τις μικρές επιχειρήσεις. Θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας και να λαμβάνεται υπόψη η βαρύτητα της κάθε παράβασης. Τα πρόστιμα πρέπει να αφορούν ξεκάθαρα ουσιώδη παράβαση των φορολογικών κανονισμών.
• Στις μη εκπιπτόμενες δαπάνες του νέου Κ.Φ.Ε. περιλαμβάνονται και κάθε είδους δαπάνες που αφορούν σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των ευρώ 500 εφόσον η εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής. Θεωρούμε ότι το ύψος του ποσού είναι υπερβολικά χαμηλό, και το γραφειοκρατικό κόστος που θα δημιουργηθεί στη μικρή επιχείρηση, (ιδιαίτερα της περιφέρειας και των απομακρυσμένων περιοχών) θα είναι δυσανάλογο της δημοσιονομικής ωφέλειας. Πρακτικά, η διάταξη είναι αδύνατο να λειτουργήσει στις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, διότι ένα τιμολόγιο μπορεί να εξοφληθεί με τμηματικές καταβολές εντός του έτους άλλα μπορεί να εξοφληθεί ακόμη και σε περισσότερα έτη, αν το ποσό είναι υψηλό. Πως θα αναμορφωθεί το ποσό, από ποιόν, ποιο έτος και με ποια διαδικασία;
• Θα πρέπει να καταστεί εφικτό στην περίπτωση των ατομικών επιχειρήσεων ο πλήρης συμψηφισμός ζημιών και μεταφοράς αυτών σε επόμενες χρήσεις (έως 5 έτη) όπως συμβαίνει και σε άλλες επιχειρήσεις (αφορά χρήσεις έως 2013). Προτείνεται η εφαρμογή του μέτρου με υπολογισμό του αλγεβρικού αθροίσματος των εισοδημάτων. Παρόμοιο μέτρο να ισχύσει και για την χρήση 2014 (Ν. 4172/2013) σε σχέση με τον τεκμαρτό τρόπο υπολογισμού.
• Το μέτρο των αποδείξεων θα πρέπει να ισχύσει για όλους τους φορολογούμενους και όχι μόνο τους μισθωτούς.
• Θα πρέπει να γίνει απόλυτα σαφής η διαδικασία και οι τεχνικές του έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης. Σε αντίθετη περίπτωση, ο προσδιορισμός εναπόκειται στην κρίση του εκάστοτε φορολογικού υπαλλήλου, το οποίο πιθανότατα θα δημιουργήσει προβλήματα στην όλη διαδικασία.
• Στη διαδικασία αξιολόγησης της ενδικοφανούς προσφυγής, απαιτείται η σύσταση των περιφερειακών υπηρεσιακών επιτροπών που θα ελέγχουν τα στοιχεία των επιχειρήσεων σε τοπικό περιφερειακό επίπεδο. Θα πρέπει να εκπροσωπηθεί θεσμικά και ο επιχειρηματικός κόσμος, ώστε να υπάρχει και η άποψη της αγοράς.
• Οι επαγγελματίες φορολογούμενοι θα πρέπει να μπορούν να επιλέγουν από πού θα γίνεται η αφαίρεση των ασφαλιστικών εισφορών (Ο.Α.Ε.Ε.) σε περίπτωση συμμετοχής τους σε εταιρίες πέραν της ατομικής. Η Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. θεωρεί ότι πρέπει να ισχύσει για όλες τις νομικές οντότητες.
• Να εξαιρεθούν από την υποβολή φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών όλες οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία. Το κόστος είναι δυσανάλογα μεγάλο για τις μικρές επιχειρήσεις και τα αποτελέσματα αμφίβολα.
• Σχετικά με το γεγονός ότι με τον νέο νόμο οι ποινικές διώξεις συνεχίζονται, θα πρέπει να διερευνηθεί η πιθανότητα επαναφοράς του διοικητικού συμβιβασμού με ταυτόχρονη παύση της ποινικής δίωξης σε περίπτωση συμβιβασμού και καταβολής των προστίμων.
• Στην περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του παρακρατούμενου φόρου, θα πρέπει να καταργηθεί η ρύθμιση που προβλέπει επιπλέον πρόστιμο με το ισόποσο του φόρου.
• Η καθυστέρηση έκδοσης των αποφάσεων για τους παρακρατούμενους φόρους έχει φέρει την αγορά στα πρόθυρα νευρικής κρίσης. Επτά ημέρες πριν την καταβολή των παρακρατούμενων φόρων δεν ξέρει κανείς τι ισχύει με τις παρακρατήσεις, τι πρέπει να αποδώσει και οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν έχουν προβεί σε παρακράτηση.
• Οι τριμηνιαίες συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων φέτος και μηνιαίες από 1/1/2015 χρειάζονται όριο υποβολής 300 ευρώ, παγιοποίηση της τριμηνιαίας υποβολής και στο μέλλον και οπωσδήποτε την μη επιβολή προστίμων στην περίπτωση τροποποιήσεων εντός του έτους.
• Η επιλογή φορολόγησης με την κλίμακα των μισθωτών των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών (μπλοκάκια, μέχρι 3 εργοδότες κ.λπ.) να είναι προαιρετικού και όχι αναγκαστικού δικαίου.
• Σε σχέση με την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων, θα πρέπει η καταληκτική ημερομηνία να μεταφερθεί στις 28/7/2014 από 30/6/2014 και να παραμείνει για όλα τα υπόλοιπα έτη σταθερή (με ανοικτό το σύστημα) από 1/2 κάθε έτους (ουσιαστικά 2 μήνες απέμειναν μέχρι την οριστική προθεσμία και ακόμη υπάρχουν εκκρεμότητες).
• Ο Φ.Π.Α. των οικοδομικών επιχειρήσεων με άδειες από το 2006 πρέπει να μετατραπεί σε κόστος και όχι να χαθεί μέσα από τις διαδικασίες αυτοπαράδοσης, οι οποίες μεταφέρθηκαν για 31/12/2014. Η οικοδομή έχει υποφέρει και υποφέρει πολλά ακόμη, για να αντέξει και τέτοιο κόστος πληρωμής ποσών Φ.Π.Α. μέσα από το τρικ της αυτοπαράδοσης για δεύτερη φορά.
• Είναι απαραίτητη η διευκρίνιση, – με απλοποίηση-, των “νομικών μέτρων” στη διάταξη για την απόσβεση των επισφαλών απαιτήσεων του 4172/2013 εγκαίρως για να ξέρουν οι επιχειρήσεις πως θα ενεργήσουν μέχρι τέλος του έτους.
• Δημιουργία μίας πρωτοβάθμιας Συμβουλευτικής Υπηρεσίας που θα ασκεί προληπτικό έλεγχο παρέχοντας προτάσεις, διεξόδους, λύσεις στις επιχειρήσεις και όχι ποινές για την εξασφάλιση της συμμόρφωσης (αυτός ο ρόλος μπορεί να αποδοθεί σε νέες δομές συμβουλευτικής, κοινωνικούς εταίρους μέσω προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α.).
• Εναρμόνιση της φορολόγησης των προσωπικών εταιρειών (ΟΕ, ΕΕ) με διπλογραφικά βιβλία για το 2014 διότι με την υποχρεωτική διανομή φορολογούνται με 33% συντελεστή έναντι των λοιπών επιχειρήσεων Ι.Κ.Ε., Ε.Π.Ε., Α.Ε.
ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Εκτός των παραπάνω διατάξεων που χρήζουν νομοθετικής θεραπείας, υφίστανται ακόμη και σήμερα παράδοξες πτυχές διατάξεων που δεν έχουν λάβει δημοσιότητα και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στις εφορίες και τους πολίτες.
Συγκεκριμένα:
• Τα πρόστιμα των 100 ευρώ για εκπρόθεσμη μεταβολή των φορολογικών στοιχείων ισχύουν ακόμη και για τις περιπτώσεις μεταβολής ταυτότητας αλλά και ληξιαρχικής πράξης θανάτου
• Ανεργοι οι οποίοι συμμετέχουν σε προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης καλούνται να λάβουν τις εισοδηματικές ενισχύσεις με ΑΠΥ ή ΑΕΔ και φορολογούνται στην κλίμακα των ελευθέρων επαγγελματιών
• Οι τόκοι καταθέσεων δεν κατανέμονται ισόποσα σε λογαριασμούς συνδικαιούχων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα συνεννόησης και τεκμήρια αποκλειστικού δικαιώματος. Προτείνεται η κατανομή βάσει συναίνεσης των δικαιούχων και για τα πολύ μικρά ποσά (έως 250 Euro) να απαλλαχθούν τα νοικοκυριά από τη δήλωση τους.
Τέλος, η Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. κατέθεσε και μια δέσμη ακόμη προτάσεων που σχετίζονται με φορολογικά θέματα που όμως δεν αφορούν στους ψηφισθέντες νόμους.
Μέτρα για την επιχειρηματικότητα
Στο οικοσύστημα των ελληνικών νεοφυών (startup) εταιρειών αναφέρθηκε χθες ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση που διοργάνωσε η επιχειρηματική ιστοσελίδα “www.EMEA.gr” σε συνεργασία με γνωστή αλυσίδα καταστημάτων και εταιρεία τεχνολογίας.
Σε μία περίοδο που οι επιτυχίες των ελληνικών νεοφυών εταιρειών κερδίζουν εύσημα ο Χάρης Θεοχάρης αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο Οικονομικών αντιμετωπίζει τη δημιουργική επανάσταση που βιώνει το ελληνικό επιχειρείν και στις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου για την υποστήριξη της επιχειρηματικής και επενδυτικής κοινότητας.
Συγκεκριμένα, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων ανέφερε γενικότερα ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις θα πρέπει να στηρίζονται ακόμη και εάν αυτό τους δίνει πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες εταιρείες, καθώς οι startups είναι αυτές που βοηθούν στην καταπολέμηση της ανεργίας -ζητούμενο ειδικά στην ελληνική περίπτωση της κρίσης- σε αντίθεση με τις εδραιωμένες εταιρείες που μάλλον προσφέρουν απλώς δομές, παρά δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.
Ο Χάρης Θεοχάρης αναφέρθηκε σε μετρήσεις που δείχνουν ότι το 30% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα επιχειρούν από ανάγκη (από στόχο 25% του οικονομικού επιτελείου) και μόλις το 25% από ευκαιρία (από στόχο 40%).
Τόνισε, επίσης, τέσσερα προβλήματα που εντοπίζει και ο ίδιος ότι αντιμετωπίζουν οι νεοφυείς επιχειρήσεις στην Ελλάδα: γραφειοκρατία και καθημερινά “εμπόδια” που θέτει η δημόσια διοίκηση, έλλειψη υποδομών, ασφαλιστικό καθεστώς, φορολογία.
Ο γενικός γραμματέας ανέφερε μπορούν να γίνουν ακόμη βήματα προς την κατεύθυνση της ελάφρυνσης των νέων εταιρειών στον τομέα της φορολογίας, επισημαίνοντας ότι στον τομέα της γραφειοκρατίας έχουν προωθηθεί ρυθμίσεις που διευκολύνουν τη λειτουργία τους, όπως ο νέος κώδικας βιβλίων.
Προανήγγειλε ότι με νέα ρύθμιση για το μητρώο επιχειρήσεων, οι νέες εταιρείες θα μπορούν να προχωρούν σε έναρξη ή άλλες ενέργειες με απλές και άμεσες διαδικασίες, ενώ ο έλεγχος θα γίνεται ύστερα, με κριτήρια ανάλυσης κινδύνου.
Επίσης, ανέφερε ότι στην “ατζέντα” του οικονομικού επιτελείου συζητείται η απαλλαγή από καταβολή Φ.Π.Α. για επιχειρήσεις με έως 25.000 ευρώ τζίρο (ρύθμιση που όπως τόνισε χαρακτηριστικά έχουν αρχίσει και “συμμερίζονται” και οι αρμόδιες υπηρεσίες), η κατάργηση της υποχρέωσης διπλών στοιχείων από τις επιχειρήσεις (για παράδειγμα η καταγραφή των απασχολουμένων μόνο μέσω του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ και όχι μέσω της δήλωσης φόρου μισθωτών υπηρεσιών) και οι φοροαπαλλαγές για angel investors.
Ο γ.γ. Δημοσίων Εσόδων είχε την ευκαιρία να συζητήσει άμεσα με τους νέους επιχειρηματίες της χώρας και να απαντήσει στα ερωτήματά τους σχετικά με τις εμπειρίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν δραστηριοποιούμενοι στο οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον της Ελλάδας.
Τα προβλήματα που κατέγραψαν οι νέοι επιχειρηματίες αφορούσαν από μη καταβολές επιστροφής Φ.Π.Α. μέχρι τη φορολόγηση για συνεργασία με επαγγελματίες του εξωτερικού ή για τη χρήση εικονικών γραφείων.