Σάββατο, 20 Απριλίου, 2024

Πολλοί τουρίστες – λίγα χρήματα

«Πολλοί τουρίστες, αλλά ελάχιστες αγορές». Με αυτή τη φράση επαγγελματίες που ασχολούνται με τον τουρισμό περιγράφουν την κατάσταση που βιώνουν τη φετινή -πολλά υποσχόμενη από άποψη προσέλευσης- τουριστική σεζόν.

Σε αντίθεση με την παγκρήτια έρευνα για τον τουρισμό και το εμπόριο που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, σε συνεργασία με την Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης και τα Εμποροβιομηχανικά Επιμελητήρια του νησιού, η οποία κατέδειξε την «ποιοτική ανωτερότητα» των ξένων επισκεπτών στον Νομό Χανίων, τοπικοί επαγγελματίες και επιχειρηματίες, που μίλησαν στα “Χ.Ν.”, τόνισαν πως η οικονομική επιφάνεια των τουριστών φέτος είναι μικρότερη από άλλες χρονιές, ενώ και τα ρώσικα ρούβλια, στα οποία έχει επενδύσει πολλά η τουριστική βιομηχανία, φαίνεται ότι αυτό το καλοκαίρι δεν περισσεύουν στους κατόχους τους.
Την ίδια στιγμή, λόγω κρίσης, οι Ελληνες τουρίστες, που παραδοσιακά περιγράφονται ως οι καλύτεροι πελάτες των εμπορικών καταστημάτων και των επιχειρήσεων εστίασης, έχουν «εξαφανιστεί» εντελώς από την αγορά.
Συγκεκριμένα, άνθρωποι του τουρισμού επεσήμαναν χαρακτηριστικά ότι το βιωτικό επίπεδο των τουριστών που επέλεξαν φέτος τα Χανιά είναι πολύ χαμηλότερο συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές και απέδωσαν το γεγονός στον πανευρωπαϊκό χαρακτήρα της οικονομικής κρίσης, αλλά και στις κεντρικές και τοπικές πολιτικές που ακολουθούνται και οι οποίες στοχεύουν στην αύξηση της προσέλευσης και όχι στη βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα και την Κρήτη.
«Είναι θέμα Υπουργείου Τουρισμού και πολιτικής ως προς τον κόσμο που ζητάμε να έρθει στην Ελλάδα. Οταν έρχεται τουρισμός με το “βραχιολάκι”, η ποιότητά του είναι πολύ χαμηλή», σημείωσαν, μεταξύ άλλων, για το φαινόμενο του all inclusive, ενώ αρκετοί υπογράμμισαν ότι το πρόβλημα εντείνεται και μέσα από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους με τις οποίες μετακινούνται επισκέπτες με περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες.

 

«Λίγοι αυτοί που δεν σκέφτονται το πορτοφόλι»

6 troxalakis«Υπάρχει μία τάση ορισμένοι να ξοδέψουν κάποια χρήματα παραπάνω φέτος, αλλά αυτό δεν μεταφράζεται σε ένα αξιοσημείωτο ποσοστό. Ισως ένα 10 – 20% να έχει δυνατότητες και να μην σκέφτεται το πορτοφόλι του όταν βγαίνει στην αγορά, αλλά η πλειοψηφία δεν είναι έτσι. Σίγουρα πάντως σε σχέση με το μέγεθος των τουριστών η αγοραστική δύναμη έχει μειωθεί σε σύγκριση με το παρελθόν. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι έχουν κι αυτοί κρίση, αλλά και ότι οι τουρίστες που έρχονται από νέες αγορές, όπως Ρώσοι, Πολωνοί κ.λπ., έχουν ένα συγκεκριμένο μπάτζετ να ξοδέψουν, εκτός από ένα μικρό ποσοστό τους που έχει οικονομική ευχέρεια. Από την άλλη υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες low cost, που ναι μεν φέρνουν κόσμο που δεν είναι “πακεταρισμένος”, αλλά έχουν το κακό ότι σε περιορίζουν πολύ στις αποσκευές με συνέπεια να μην μπορούν ψωνίσουν οι άνθρωποι. Γι’ αυτό άλλωστε βλέπεις και επαγγελματίες που έχουν ξεκινήσει να πουλάνε 125 ml λάδι και τσικουδιά για να μην επιβαρύνουν τη βαλίτσα».

«Βλέπουν και προσπερνάνε»

MARIA KOKOLAKH«Αυτό που διαπιστώνουμε φέτος είναι ότι η ποιότητα του τουρισμού σε σχέση με πέρυσι δεν έχει καμία σχέση. Είναι πάρα πολύ πεσμένη. Αυτό φαίνεται και από τον τρόπο που συμπεριφέρονται απέναντί μας καθώς συναντάς πολλούς που είναι πολύ αγενείς. Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά των Ρώσων θα δεις ότι στα 100 άτομα το 1 άτομο είναι οικονομικά εύρωστος και θα αφήσει χρήματα χωρίς να το σκεφτεί. Από την άλλη οι Σκανδιναβοί είναι από άποψη οικονομική πολύ καλύτεροι -και κυρίως οι Νορβηγοί, οι οποίοι αγαπούν πολύ τον τόπο και τους βλέπεις να έρχονται και να ξαναέρχονται, ενώ αμέσως μετά ακολουθούν οι Δανοί και με μεγάλη απόσταση οι Σουηδοί. Ο Ελληνας τουρίστας πάλι είναι αυτό που λένε “θέλω, αλλά δεν μπορώ”, ωστόσο, για εμένα -αν είχε την οικονομική δυνατότητα- είναι πάντα ο καλύτερος πελάτης. Γενικότερα πάντως σχετικά με τη μέχρι τώρα κίνηση δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι. Υπάρχει πολύς κόσμος, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Βλέπουν και προσπερνάνε».
«Τουρισμός υπάρχει, χρήματα δεν υπάρχουν»

Ταταράκης Γιάννης, ιδιοκτήτης εστιατορίου.

GIANNHS TATARAKHS«Γενικά υπάρχει κόσμος, ωστόσο, είναι χαμηλού επιπέδου, δεν ξοδεύουν στο φαγητό και προσπαθούν να περάσουν τις διακοπές τους φθηνά. Αυτό που βλέπουμε είναι ότι οι Ευρωπαίοι έχουν οικονομικά προβλήματα και ιδιαίτερα οι Ιταλοί και οι Ισπανοί που είναι στην ίδια κατάσταση με εμάς. Θα λέγαμε, λοιπόν, ότι τουρισμός υπάρχει, αλλά χρήματα δεν υπάρχουν. Επίσης, τα πακέτα με “βραχιολάκια” και οι χαμηλού κόστους εταιρείες επηρεάζουν πολύ το επίπεδο του τουρισμού, ενώ και οι Ρώσοι που έρχονται φέτος δεν έχουν οικονομική άνεση. Ωστόσο, και οι Σκανδιναβοί, που είναι καλύτεροι πελάτες, έχουν υποστεί κι αυτοί τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και η αγοραστική τους δύναμη έχει πέσει στο 40%».
«Γεμίζουν τα ξενοδοχεία, αλλά
η αγορά είναι νεκρή»
GIORGOS TSAFARAKHS«Εγώ είμαι 30% κάτω. Το επίπεδο των τουριστών φέτος είναι πολύ χαμηλότερο από κάθε άλλη χρονιά. Φταίνε γι’ αυτό οι χαμηλού κόστους πτήσεις που έχουν φέρει ανθρώπους που δεν ψωνίζουν τίποτα. Μπορεί να γεμίζουν τα ξενοδοχεία και να τρώνε κάτι, αλλά η αγορά είναι νεκρή, ενώ παζαρεύουν τα πάντα. Το 1,5 ευρώ στο ζητάνε 1 κι έχουν και την απαίτηση να το πάρουν. Για τους Ρώσους που λένε όλοι αυτοί που έρχονται στα Χανιά είναι φτωχοί, έχουν κακή νοοτροπία και δεν ψωνίζουν τίποτα. Και οι Σκανδιναβοί είναι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση. Σουηδοί, Φινλανδοί, Δανοί περνάνε δύσκολα, οι Νορβηγοί είναι λίγο καλύτερα, αλλά κάποια προβλήματα δημιουργούνται και σε αυτούς. Από την άλλη Ελληνες δεν έχουμε δει καθόλου, οι Γερμανοί που έρχονται είναι μάλλον από κοινωνικό τουρισμό και από εκεί και πέρα έχουμε πολλούς Πολωνούς, Τσέχους και Σλοβάκους, οι οποίοι δεν θέλουν να ψωνίσουν, αλλά να δουν τον ήλιο, να φάνε κ.λπ.».
Συνέπεια όλων αυτών, τόνισε ο κ. Τσαφαράκης, είναι ότι «θα πιάσουμε τους στόχους στις αφίξεις, αλλά για τα μαγαζιά αυτό δεν λέει πολλά». «Σίγουρα όταν φέρεις φθηνότερο τουρισμό και δίνεις και χειρότερη ποιότητα, λογικά θα έρθει και φτωχότερος κόσμος. Η Κρήτη είναι ένα διαμάντι και δεν θα έπρεπε να είναι έτσι. Ωστόσο, χρειάζονται πολλά, όπως βασικές υποδομές, αλλά και καλύτερη συμπεριφορά από επαγγελματίες. Αν για παράδειγμα έρθει ένας τουρίστας και δεν βρίσκει να παρκάρει πουθενά το αυτοκίνητό του, τι θα κάνει; Οταν στους Αγίους Αποστόλους το μεγαλύτερο πάρκο των Χανίων δεν έχει πεζοδρόμια, τι να λέμε;».

«Είναι θέμα πολιτικής
τι κόσμος θα έρθει»

NEKTARIOS MPOUZAKHS«Ολοι λένε ότι φέτος δεν έχει τον κόσμο που είχε πέρυσι, αλλά και ότι η ποιότητα του κόσμου που έχει έρθει είναι πολύ χαμηλή. Βέβαια όταν έρθει πολύς κόσμος κάτι θα γίνει, αλλά σίγουρα φέτος δεν είναι η περυσινή σεζόν και ο τουρίστας δεν είναι εκείνος που περιμέναμε. Κι αυτό όχι γιατί η κρίση είναι πανευρωπαϊκή, αλλά γιατί αυτή είναι η πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού ως προς τον κόσμο που ζητάμε να έρθει στην Ελλάδα. Οταν έρχεται ο κόσμος με το “βραχιολάκι”, η ποιότητά του είναι πολύ χαμηλή. Έρχεται με 300 ευρώ και κρατάει και 100 ευρώ. Άρα η ποιότητα του τουρισμού δεν είναι αυτή που πρέπει να είναι. Όταν πουλάμε 3 σαπούνια 2,5 ευρώ και τα κοιτάζει ο άλλος λες και αγοράζει οικόπεδο, καταλαβαίνεις τι γίνεται. Αντίθετα ο Έλληνας όσο και να ήταν θα το αγόραζε, αλλά Έλληνες φέτος δεν έχουμε δει ακόμα».
Σε ό,τι αφορά τους Ρώσους ο κ. Μπουζάκης υπογράμμισε ότι πράγματι είναι εκείνοι με τη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη, ωστόσο, «φέτος δεν είναι ίδιοι με τους περυσινούς ούτε τόσοι όσοι αναμενόταν», ενώ σχετικά με το τι πρέπει να γίνει σχολίασε: «Στην Ισπανία για παράδειγμα εδώ και 5 χρόνια έχει κοπεί το “βραχιολάκι”. Αντίθετα εμείς έχουμε αυτό τον τόπο και τους φέρνουμε τζάμπα. Είναι θέμα πολιτικής και κυρίως αυτών που είναι από πάνω».
«Από τις χειρότερες χρονιές»

TAKHS XATZHDAKHS«Από το 1980 δραστηριοποιούμαι στον τουρισμό και είναι μια από τις χειρότερες χρονιές που είχαμε ποτέ. Φέτος είναι η χείριστη ποιότητα τουριστών που υπάρχει. Είναι οι τουρίστες που θα πήγαιναν Αλγερία, Αίγυπτο, Συρία κ.λπ., αλλά με τα προβλήματα που υπάρχουν εκεί φοβήθηκαν να πάνε και ήρθαν εδώ. Οπότε καταλαβαίνεις ότι και η τσέπη τους είναι ανάλογη», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, που διατηρεί κατάστημα με δερμάτινα είδη, ενώ για τους Ρώσους και τους Ουκρανούς επεσήμανε: «Στη Ρωσία έχει γίνει υποτίμηση στο ρούβλι, ενώ και οι Ουκρανοί έχουν προβλήματα που ήταν πολύ καλύτεροι πελάτες».
Σχετικά με τις αιτίες ανέφερε: «Μας τον επιβάλλουν αυτόν τον τουρισμό. Είναι διακρατικές συμφωνίες. Οι τουρίστες που έρχονται εδώ είναι για μια συγκεκριμένη περίοδο επειδή έτσι επιβάλλουν οι τουριστικοί πράκτορες, τα ξενοδοχεία κ.λπ. Από εκεί και πέρα η κρίση δεν είναι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Σε ό,τι αφορά δε τους Έλληνες τουρίστες αυτοί είναι εξαφανισμένοι. Αφού δεν υπάρχουν λεφτά, με 600 – 700 ευρώ πώς θα βγουν;». Καταλήγοντας ο κ. Χατζηδάκης επεσήμανε τη μεγάλη απώλεια για την αγορά από τη μείωση των κρουαζιερόπλοιων για την οποία επέρριψε ευθύνες στους τοπικούς πολιτικούς παράγοντες, ενώ υπογράμμισε ακόμα την έλλειψη υποδομών (όπως το κακό οδικό δίκτυο), την ακρίβεια κ.ά.

«Φταίμε κι εμείς ως πολίτες γι’ αυτή την κατάσταση»

EFH PAPADOPOULOU«Έχουμε πάρα πολύ κόσμο, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, οι οποίοι όμως δεν έχουν χρήματα να ξοδέψουν. Όταν ένας τουρίστας κάνει παζάρια στα 10 ευρώ, σημαίνει ότι δεν έχει χρήματα. Επίσης, οι ελάχιστοι Ρώσοι που έρχονται προτιμούν να ξοδέψουν κάπου αλλού τα χρήματά τους, δηλαδή όπου υπάρχουν περισσότερες υπηρεσίες για εκείνους. Απεναντίας οι Σκανδιναβοί και ιδίως οι Νορβηγοί έρχονται χρόνια στην Κρήτη και έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους γι’ αυτό και αφήνουν κάποια χρήματα στα τοπικά μαγαζιά», τόνισε η κα Παπαδοπούλου και συμπλήρωσε σχετικά με τους Έλληνες επισκέπτες: «Ο καλύτερος μήνας των τουριστικών μαγαζιών ήταν παραδοσιακά ο Αύγουστος και τώρα έχει πέσει, γιατί δεν υπάρχουν Έλληνες τουρίστες. Όλο αυτό οφείλεται και στις χαμηλού κόστους εταιρείες και στις προσφορές των τουριστικών πρακτορείων, αλλά φταίμε κι εμείς οι ίδιοι. Αν εμείς δεν μπορούμε να προσφέρουμε ποιότητα, να βελτιώσουμε τις υποδομές, την καθαριότητα στην παλιά πόλη κ.λπ., δεν μπορούμε να ζητήσουμε και από πλούσιους ανθρώπους να έρθουν εδώ».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. καθε χρονο τα ιδια και χειροτερα ειναι.. δεν εποτελει ειδηση πια… η πτωση του τουρισμου αρχισε απο τη σεζον του 2002… και συνεχεια χειροτερευει… και του χρονου τα ιδια θα γραφετε… και περυσι τα ιδια γραφατε…

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα