24.4 C
Chania
Τετάρτη, 27 Αυγούστου, 2025

Πανελλαδικές: Συµβουλές για το Μηχανογραφικό ∆ελτίο

» Οι προθεσµίες, η διαδικασία, οι διαθέσιµες θέσεις
» Τι να προσέξουν οι υποψήφιοι
» Τι ισχύει για το Παράλληλο Μηχανογραφικό ∆ελτίο (ΠΜ∆)

Αρχίζει σήµερα Τρίτη και ολοκληρώνεται την Πέµπτη 17 Ιουλίου 2025, η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρµας συµπλήρωσης και υποβολής του Μηχανογραφικού ∆ελτίου (Μ∆) για εισαγωγή στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση (ΑΕΙ / ένστολα τµήµατα) ή/ και του Παράλληλου Μηχανογραφικού ∆ελτίου (ΠΜ∆) για εισαγωγή στις ∆ηµόσιες Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (∆.ΣΑΕΚ- πρώην ΙΕΚ) για το έτος 2025.

∆ιαθέσιµες θέσεις στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση

Οι φετινές διαθέσιµες θέσεις, για τα 422 τµήµατα Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης, είναι µειωµένος κατά 63 σε σχέση µε το προηγούµενο ακαδηµαϊκό έτος (68.788 για το 2025 έναντι 68.851 του 2024). Στις προαναφερόµενες θέσεις θα πρέπει να προστεθούν και οι θέσεις των ένστολων τµηµάτων, που σε σχέση µε το προηγούµενο έτος, µειώθηκαν για την Αστυνοµία (1083 από 1113 το 2024, -30 για Αστυφύλακες, αµετάβλητο για Αξιωµατικούς) τις Στρατιωτικές Σχολές (1500 από 1557 το 2024, +14 Υπαξιωµατικοί, -71 Αξιωµατικοί) και τις ΑΕΝ (1808 από 1820 το 2024, +10 Πλοίαρχοι και -22 Μηχανικοί), ενώ αυξήθηκαν για την Πυροσβεστική Ακαδηµία (330 από 290 το 2024, +20 για Πυροσβέστες, +20 για Αξιωµατικούς) και το Λιµενικό Σώµα (124 από 76 το 2024, +48 Λιµενοφύλακες, αµετάβλητο για αξιωµατικούς). Οι θέσεις αυτές θα διεκδικηθούν σε ποσοστό 90% από τους συµµετέχοντες στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις και σε ποσοστό 10% από τους συµµετέχοντες των δύο προηγούµενων ετών (χωρίς νέα εξέταση). Στις θέσεις των ένστολων τµηµάτων έχουν συµπεριληφθεί και οι ειδικές κατηγορίες υποψηφίων.

Συµπλήρωση Μηχανογραφικού ∆ελτίου (Μ∆)

Με εξαίρεση τους υποψήφιους µε πολύ υψηλές βαθµολογίες και στοχευµένες επιλογές, που φαινοµενικά έχουν ευκολότερο έργο, για τους υπόλοιπους η συµπλήρωση του Μ∆ πάντοτε αποτελεί µια σύνθετη και δύσκολη διεργασία, κατά την οποία καλούνται να απαντήσουν σε πολλά και σύνθετα ερωτήµατα. Η απροσεξία κατά τη συµπλήρωση του Μηχανογραφικού µπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι υποψήφιοι χάνουν την ευκαιρία να εισαχθούν στη σχολή που πραγµατικά επιθυµούν, εξαιτίας λανθασµένης ιεράρχησης των προτιµήσεών τους. Με το πλήθος των επιλογών των υποψηφίων να εξαρτάται πλέον από την ΕΒΕ τµηµάτων και (όπου απαιτείται) την ΕΒΕ ειδικών µαθηµάτων/πρακτικών δοκιµασιών, θα επιχειρήσουµε – µέσω της εµπειρίας που έχουµε αποκοµίσει κατά την πολυετή ενασχόληση µας µε θέµατα εκπαίδευσης και επαγγελµατικού προσανατολισµού – να βοηθήσουµε στην επίλυση του «γρίφου» της συµπλήρωσης του Μ∆, παραθέτοντας µια σειρά οδηγιών/συµβουλών για την απάντηση των ακόλουθων βασικών ερωτηµάτων:
«πώς θα επιλέξω σχολή;» και,
«πως θα δηλώσω τις προτιµήσεις µου στο Μ∆;»
που απασχολούν κάθε χρόνο τους υποψηφίους.
α. «Πώς θα επιλέξω σχολή;»
Έχει καθιερωθεί η αντίληψη ότι όσο πιο υψηλή βάση έχει µια σχολή τόσο «καλύτερη» είναι για τον υποψήφιο, αγνοώντας το γεγονός ότι η βάση εκφράζει απλά τη ζήτηση/ενδιαφέρον που υπάρχει από τους υποψηφίους για κάθε τµήµα. Μια ζήτηση η οποία εξαρτάται από:
-το κύρος του Πανεπιστηµίου,
-το αντίκρισµα που έχει το αντικείµενο σπουδών του τµήµατος στην αγορά εργασίας, και
-την πόλη που βρίσκεται το τµήµα. Μεγαλύτερη πόλη σηµαίνει αντίστοιχα και µεγαλύτερη βάση για ίδια τµήµατα διαφορετικών πόλεων, καθότι αποµάκρυνση από τον τόπο µόνιµης κατοικίας συνεπάγεται και µεγαλύτερο κόστος φοιτητικής ζωής.
Αγνοώντας τα παραπάνω και πιστεύοντας ότι η βάση της σχολής εκφράζει και την «αξία» της, οι υποψήφιοι συχνά ιεραρχούν τις επιλογές τους στο Μ∆ µε κριτήριο τις βάσεις των σχολών των προηγούµενων ετών, οι οποίες και µεταβάλλονται κάθε χρόνο. Αυτό, αρκετές φορές, οδηγεί στην εισαγωγή του υποψηφίου σε τµήµα «δεύτερης προτεραιότητας» του, και όχι σε τµήµα που θα «ήθελε» περισσότερο. Ενδεικτικά, ας εξετάσουµε την περίπτωση ενός υποψηφίου που έχει σαφή προτίµηση για τα Τµήµατα Πληροφορικής (ΤµΠλ), αλλά θεωρεί ότι τα µόριά του είναι «υψηλά» για να τα δηλώσει πρώτα, καθώς παρατηρεί ότι την προηγούµενη χρονιά η βάση ενός Τµήµατος Οικονοµίας (ΤµΟι) ήταν υψηλότερη. Προκειµένου να «αξιοποιήσει» τα µόριά του, δηλώνει ως πρώτη επιλογή το ΤµΟι και στη συνέχεια τα ΤµΠλ. Όταν ανακοινωθούν οι βάσεις, εισάγεται πράγµατι στο ΤµΟι – την πρώτη του επιλογή στο Μ∆ – παρότι στην πραγµατικότητα επιθυµούσε περισσότερο κάποιο από τα ΤµΠλ. Έτσι, χάνει την ευκαιρία να σπουδάσει στο αντικείµενο που τον ενδιέφερε περισσότερο, αν και τα µόριά του επαρκούσαν.
Για να αποφευχθούν λάθη όπως το παραπάνω, ο υποψήφιος αφού επισκεφτεί την ηλεκτρονική πλατφόρµα και προβεί σε πρόχειρη εκτύπωση του Μ∆ του – στο οποίο θα εµφανίζονται µόνο τα τµήµατα για τα οποία η µέση επίδοσή του είναι µεγαλύτερη ή ίση της ΕΒΕ τους – θα πρέπει:
να καθορίσει τις οµάδες τµηµάτων (οµοειδή τµήµατα) ΟΤ που τον ενδιαφέρουν (π.χ. ΟΤ Οικονοµίας, ΟΤ Πληροφορικής),
να ιεραρχήσει τις ΟΤ σε φθίνουσα σειρά προτίµησης (π.χ. ενδιαφέρον κυρίως για την ΟΤ Πληροφορικής και δευτερευόντως για την ΟΤ Οικονοµίας), και
σε κάθε ΟΤ να τοποθετήσει, επίσης σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος, τα επιµέρους τµήµατα – της συγκεκριµένης ΟΤ – που επιθυµεί.
Κατά τη διάρκεια αναζήτησης/οµαδοποίησης σχολών και της ιεράρχησής τους, ο υποψήφιος θα πρέπει:
Να εστιάσει κυρίως σε τµήµατα σχολών που οδηγούν σε επαγγέλµατα που συνδυάζουν τις ικανότητες/δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του. Τα στοιχεία αυτά αποτελούν και τους βασικότερους παράγοντες τόσο για την πραγµατική επιθυµία του υποψηφίου, όσο και για ένα επιτυχηµένο εργασιακό βίο. Συνήθως, οι υποψήφιοι που ιεραρχούν τις επιλογές τους, αγνοώντας τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους, είτε εγκαταλείπουν τις σπουδές τους, είτε ακολουθούν εργασία που δεν έχει σχέση µε το αντικείµενο που σπούδασαν. ∆εν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, στη σχολή Πλοιάρχων Α.Ε.Ν., µε βάση εισαγωγής τα 8.325 µόρια το 2024, ο πρώτος εισαχθέντας συγκέντρωσε 18.175 µόρια, προφανώς υπακούοντας στα «θέλω» του.
Να προσέξει τη διάρκεια σπουδών των τµηµάτων που ανήκουν στην οµάδα τµηµάτων ΟΤ που τον ενδιαφέρουν, προτιµώντας τα τµήµατα πενταετούς φοίτησης που απονέµουν Integrated Master, ή/και Πολυτεχνικά Τµήµατα Μηχανικών µε δυνατότητα εγγραφής στο ΤΕΕ, καθότι:
το Integrated Master τοποθετείται στην ίδια βαθµίδα (επίπεδο 7) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (ΕΠΠ) και του αντίστοιχου Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF) µε το µεταπτυχιακό τίτλο σπουδών (Master). Οι κάτοχοι Integrated Master, δεν απαιτείται πλέον να λάβουν µεταπτυχιακό τίτλο για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, ώστε να µεταβούν στην ανώτερη βαθµίδα 8 του ΕΠΠ & EQF που τοποθετούνται οι κάτοχοι ∆ιδακτορικού τίτλου. Όσον αφορά το δηµόσιο τοµέα – οι κάτοχοι του εν λόγω τίτλου σπουδών – στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ βαθµολογούνται µε 90 µονάδες πλέον των µονάδων που λαµβάνουν από το απαιτούµενο πτυχίο (άρθρο 29 του ν. 4765/2021), και κατά τη διαδικασία επιλογής προϊσταµένων – σύµφωνα µε τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα (άρθρο 85 Υ.Κ. ν.3528/2007, όπως ισχύει) – µοριοδοτούνται µε 150 µόρια. Μέχρι σήµερα 113 τµήµατα, 17 πανεπιστηµίων πενταετούς φοίτησης, παρέχουν Integrated Master βάσει του νόµου 4485/2017 (άρθρο 46), και η εγγραφή στο ΤΕΕ αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση της άδειας άσκησης επαγγέλµατος του µηχανικού µε πλήρη δικαιώµατα (υπογραφές, µελέτες, επίβλεψη έργων, έκδοση αδειών κ.λπ.). Μετά την έκδοση ΚΥΑ τον Μάιο του 2025 ιδρύονται νέες Πολυτεχνικές Σχολές σε ΠΑ.∆.Α., ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., ΠΑ.ΠΕΛ. και ∆Ι.ΠΑ.Ε., στις οποίες και εντάσσονται δεκαεπτά (17) τµήµατα Μηχανικών (κυρίως των πρώην ΤΕΙ). Στους πτυχιούχους δεκαπέντε (15) εξ αυτών των τµηµάτων δίνεται η δυνατότητα εγγραφής τους στο ΤΕΕ για τη χορήγηση Άδειας Άσκησης Επαγγέλµατος, γεγονός που αναµένεται να αυξήσει τις προτιµήσεις επιλογής των τµηµάτων αυτών από τους υποψηφίους, συµπαρασύροντας προς τα πάνω και τις βάσεις εισαγωγής τους. Έτσι, πλέον οι πτυχιούχοι Μηχανολόγοι Μηχανικοί του ∆Ι.ΠΑ.Ε. (µε βάση 10.340 το 2024) θα έχουν κοινά επαγγελµατικά δικαιώµατα µε τους πτυχιούχους του αντίστοιχου τµήµατος του Ε.Μ.Π. (µε βάση 18.230 το 2024).
Να µελετήσει µε προσοχή την αποστολή, το πρόγραµµα και τις κατευθύνσεις σπουδών καθώς και τα επαγγελµατικά δικαιώµατα/συνδεόµενα επαγγέλµατα κάθε τµήµατος. Οι πληροφορίες αυτές είναι διαθέσιµες στην ιστοσελίδα κάθε σχολής.
Μέσω της διερεύνησης αυτής, ο υποψήφιος ενδεχοµένως να ανακαλύψει ότι κάποια από τα διαθέσιµα τµήµατα:
-έχουν µαθήµατα στα οποία αδυνατεί να ανταπεξέλθει. Για παράδειγµα, τα τµήµατα Μηχανικών και των Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών απαιτούν γνωστικό υπόβαθρο Φυσικής και Μαθηµατικών που αν το στερείται ο υποψήφιος, ενδεχοµένως να αντιµετωπίσει σηµαντικές δυσκολίες στην παρακολούθηση των µαθηµάτων, και να οδηγηθεί ακόµα και σε εγκατάλειψη των σπουδών.
οδηγούν σε επαγγέλµατα τα οποία – κυρίως λόγω του τίτλου τους – τα αγνοεί. Ενδεικτικά αναφέρουµε τα τµήµατα Πληροφορικής των Ο.Π.Α., ΠΑ.ΠΕΙ. και ΠΑ.ΜΑΚ. όπου οι απόφοιτοι εκτός από την ένταξή τους στον κλάδο ΠΕ 86 καθηγητών Πληροφορικής, εγγράφονται και στο Οικονοµικό Επιµελητήριο Ελλάδας ως οικονοµολόγοι, αλλά και το τµήµα Μηχανικών Επιστήµης Υλικών στην Πολυτεχνική Σχολή Ιωαννίνων του οποίου οι πτυχιούχοι δύνανται να εγγραφούν στο ΤΕΕ ως Χηµικοί Μηχανικοί.
-έχουν ίδιο όνοµα αλλά να οδηγούν σε διαφορετικά επαγγελµατικά δικαιώµατα. Ως παράδειγµα, αναφέρουµε τα τµήµατα Βιοϊατρικών Επιστηµών όπου, οι απόφοιτοι του ∆Ι.ΠΑ.Ε. αποκτούν επαγγελµατικά δικαιώµατα του πτυχιούχου Ιατρικών Εργαστηρίων σε αντίθεση µε τους απόφοιτους του ΠΑ.∆.Α. όπου οι απόφοιτοι ανάλογα µε την κατεύθυνση σπουδών που επιλέγουν, αποκτούν επαγγελµατικά δικαιώµατα του πτυχιούχου είτε Ιατρικών Εργαστηρίων, είτε Αισθητικής & Κοσµητολογίας, είτε Ακτινολογίας & Ακτινοθεραπείας, είτε Οδοντικής Τεχνολογίας, είτε Οπτικής & Οπτοµετρίας. Εδώ να αναφέρουµε και τα τµήµατα Πολιτικών Μηχανικών σε ∆Ι.ΠΑ.Ε. και ΠΑ.ΠΕΛ., τα οποία δεν έχουν ενταχθεί σε Πολυτεχνική Σχολή και οι πτυχιούχοι τους δεν έχουν δικαίωµα εγγραφής στο ΤΕΕ.
Αν δικαιούται µετεγγραφή είτε ως αδελφός/-ή φοιτητή/-τριας, είτε ως µέλος οικονοµικά αδύναµης οικογένειας (κοινωνικά/οικονοµικά κριτήρια), είτε ως ειδική κατηγορία (άτοµα µε ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω , σοβαρές παθήσεις µελών της οικογένειας του φοιτητή, κ.α.) βάσει του ν. 4692/2020 (άρθρα 72 έως και 81, ΦΕΚ τ. A’ 111/12.06.2020) να µελετήσει και τις αντιστοιχίες των τµηµάτων που εµφανίζονται στο Μ∆ του. Για το ακαδηµαϊκό έτος 2025-26 οι αντιστοιχίες καθορίζονται µε την ΥΑ 76466/Ζ1/25.6.2025 , βάσει της οποίας δεν υπάρχει αντιστοιχία – άρα και δυνατότητα µετεγγραφής – για 96 πανεπιστηµιακά τµήµατα. Προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης µετεγγραφής, είναι η συγκέντρωση αριθµού µορίων µεγαλύτερου ή ίσου της «βάσης µετεγγραφής». Ως «βάση µετεγγραφής» θεωρείται ο αριθµός των µορίων, ο οποίος προκύπτει από τον αριθµό των µορίων της βάσης εισαγωγής κάθε Τµήµατος αφαιρουµένου του αριθµού των 2.750 µορίων. Επισηµαίνεται ότι ποσοτικός περιορισµός στον αριθµό µετεγγραφών τίθεται µόνο για την κατηγορία των οικονοµικών/κοινωνικών κριτηρίων (15% των θέσεων των εισακτέων του κάθε τµήµατος).
Αν ο φοιτητής δεν καταφέρει να πετύχει τη µετεγγραφή που αιτείται, του δίνεται η δυνατότητα «µετακίνησής» του σε άλλη σχολή του πεδίου του, που δεν είναι αντίστοιχη µε τη σχολή εισαγωγής του υποβάλλοντας αντίστοιχη αίτηση. Η αίτηση µετακίνησης υποβάλλεται ταυτόχρονα µε την αίτηση µετεγγραφής, και εξετάζεται µόνο σε περίπτωση που δε πραγµατοποιηθεί η αιτούµενη µετεγγραφή του. Η αίτηση µετακίνησης δύναται να περιλαµβάνει – µε σειρά προτίµησης- έως πέντε Τµήµατα δύο το πολύ διαφορετικών Περιφερειακών Ενοτήτων, του ίδιου επιστηµονικού πεδίου. Τα Τµήµατα, τα οποία δύναται να δηλώσει ο φοιτητής είναι αυτά τα οποία είχε δηλώσει κατά την υποβολή του Μ∆ του και για τα οποία συγκεντρώνει τα µόρια της βάσης εισαγωγής.
Να ενηµερωθεί για µελέτες που γίνονται σε Ελλάδα και εξωτερικό (π.χ. Σ.Ε.Β., Deloitte, ManPowerGroup) σχετικά µε τα επαγγέλµατα µε θετικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Στην πλειονότητα τους, οι µελέτες αυτές αναφέρονται στις αλλαγές που επιφέρει στην αγορά εργασίας η 4η βιοµηχανική επανάσταση (ψηφιακός µετασχηµατισµός των πόρων και των διαδικασιών µιας επιχείρησης) εστιάζοντας στη διεπιστηµονικότητα και τις ψηφιακές δεξιότητες των εργαζοµένων. Έτσι, θα εµφανίζονται ολοένα και περισσότερες θέσεις εργασίας για υπολογιστική γλωσσολογία, IT expertise, ψηφιακή εγκληµατολογία, νευροπληροφορική, βιοστατική, Data Analysis, Τεχνητή Νοηµοσύνη & Μηχανική Μάθηση (AI and Machine Learning) κτλ. Επαγγέλµατα επίσης που σχετίζονται µε το περιβάλλον και την ενέργεια, τις επιστήµες υγείας (σε ένα δυτικό κόσµο που συνεχώς γερνάει), τον τουρισµό και τη ναυτιλία θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να αναζητούν νέους επιστήµονες. Ταυτόχρονα να λάβει υπόψη του ότι, το ύψος της βάσης µιας σχολής δε συνδέεται απαραίτητα και µε την ταχύτητα εισόδου στην αγορά εργασίας, µε χαρακτηριστικό παράδειγµα τα τµήµατα πληροφορικής (µε βάσεις που ξεκινάνε ακόµα και από 9.500 µόρια), των οποίων οι φοιτητές τους προσλαµβάνονται από τις εταιρείες πριν καν πάρουν πτυχίο, λόγω της µεγάλης έλλειψης εργαζοµένων στον κλάδο αυτό. Στον αντίποδα, δεν πρέπει βέβαια να λησµονείται ότι η σύγχρονη αγορά εργασίας – σε συνδυασµό και µε διάφορους αστάθµητους παράγοντες (βλ πανδηµία, οικονοµική κρίση) – διαφοροποιείται ταχύτατα, µε συνέπεια κανείς να µην µπορεί να προβλέψει µε ασφάλεια και ακρίβεια τις µελλοντικές εξελίξεις. Ενδεικτικά αναφέρεται η περίπτωση των Παιδαγωγικών Τµηµάτων ∆ηµοτικής Εκπαίδευσης τα οποία από τις αρχές του 2000 έως και το 2009 συγκέντρωναν µεγάλο αριθµό πρώτων προτιµήσεων αφού οδηγούσαν σε γρήγορη και σίγουρη απασχόληση στο ∆ηµόσιο. Όµως, η οικονοµική κρίση του 2010 και οι µηδενικοί διορισµοί που τη συνόδευαν, οδήγησε στην υποχώρηση των προτιµήσεων των υποψηφίων για τα Παιδαγωγικά τµήµατα και στην κατακρήµνιση των βάσεων τους. Τα τελευταία χρόνια, µε την επιστροφή στην κανονικότητα, έχουµε και πάλι τα Παιδαγωγικά τµήµατα στην κορυφή των επιλογών.
Να προτιµήσει σχολές γενικής φύσης και όχι εξειδίκευσης, την οποία καλύτερα να αναζητήσει σε επίπεδο µεταπτυχιακών σπουδών, που πλέον ακολουθεί πριν βγει στην αγορά εργασίας το µεγαλύτερο ποσοστό των πτυχιούχων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επιλέγοντας ο υποψήφιος τις πρώτες σπουδές του σε σχολές γενικής φύσης:
-έχει όλη τη χρονική άνεση να δει ποιος κλάδος εξειδίκευσης των βασικών του σπουδών ταιριάζει καλύτερα στα ενδιαφέροντά του, και
-µπορεί να δει τι «ζητάει» περισσότερο η αγορά εργασίας λίγο πριν αποφοιτήσει και σε σαφώς µικρότερο πλέον χρονικό ορίζοντα σε σχέση µε τις έρευνες που µελέτησε όταν συµπλήρωνε το Μ∆.
Μέσω του µεταπτυχιακού ο πτυχιούχος µπορεί να επιτύχει τη διεπιστηµονικότητα γνώσεων και δεξιοτήτων που αναζητά πλέον η αγορά εργασίας, αλλά και ν’ αλλάξει εντελώς το αντικείµενο των βασικών σπουδών του, δηµιουργώντας πολλές εναλλακτικές καριέρας.
Όταν επιλέγει/ιεραρχεί τµήµατα µε ίδια επαγγελµατικά δικαιώµατα συνιστάται να δίνεται υψηλότερη προτεραιότητα στα τµήµατα µε κύρος και αναγνώριση στην αγορά εργασίας, ιδιαίτερα αν προσανατολίζεται να δραστηριοποιηθεί στον ιδιωτικό τοµέα. Ένα από τα µέσα «µέτρησης της κύρους» ενός πτυχίου είναι και οι αξιολογήσεις/κατατάξεις των καλύτερων πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων παγκοσµίως από διεθνείς οργανισµούς. Η αξιολόγηση βασίζεται σε ένα ευρύ φάσµα κριτηρίων που εστιάζουν κυρίως στην απήχηση και φήµη της έρευνας του τµήµατος σε διεθνές και εθνικό επίπεδο , στον αριθµό των δηµοσιεύσεων και του δείκτη απήχησης τους, στα συνέδρια που έχουν διοργανωθεί, και στις διεθνείς συνεργασίες. Ένας από τους κορυφαίους και γνωστότερους οργανισµούς αξιολόγησης είναι ο Shanghai Ranking Consultancy που δηµοσιεύει κάθε χρόνο λίστες κατάταξης Πανεπιστηµίων ανά επιστηµονικό κλάδο (Academic Ranking of World Universities – ARWU).
Να αναζητήσει πληροφορίες σχετικά µε τη βιωσιµότητα των περιφερειακών κυρίως τµηµάτων, µε χαµηλό ποσοστό κάλυψης θέσεων κατά τα προηγούµενα ακαδηµαϊκά έτη, καθότι επίκεινται συνεχείς αλλαγές στον ακαδηµαϊκό χάρτη της χώρας µας, µε κύριο χαρακτηριστικό τις καταργήσεις, συγχωνεύσεις και µεταβολές έδρας τµηµάτων.
Μέσω της διερεύνησης αυτής, ο υποψήφιος θα αποφύγει απρόσµενες καταστάσεις όπως τη µελλοντική µετάβασή του ακόµα και σε πόλη διαφορετική από αυτήν που αρχικά θα εισαχθεί, ή να γίνει κάτοχος πτυχίου καταργηθέντος τµήµατος µε εξειδικευµένο αντικείµενο σπουδών χωρίς επαγγελµατικά δικαιώµατα ή/και δικαίωµα συµµετοχής σε διαγωνισµούς του δηµόσιου τοµέα.

 

β. «Πώς θα συµπληρώσω το Μ∆;»
Αφού πλέον – σύµφωνα µε τα παραπάνω – ο υποψήφιος θα έχει καταλήξει στην ιεράρχηση των οµάδων τµηµάτων ΟΤ που τον ενδιαφέρουν, καθώς και στην ιεράρχηση των επιµέρους τµηµάτων κάθε οµάδας τα οποία και έχει καταγράψει πρόχειρα σε χαρτί, σειρά παίρνει η συµπλήρωση του Μ∆. Έστω ότι κατά τη διαδικασία αναζήτησης/οµαδοποίησης τµηµάτων ο υποψήφιος έχει καταλήξει στην ΟΤ πληροφορικής (ΟΤΠ) και στην ΟΤ οικονοµίας (ΟΤΟ) µε προτεραιότητα στην ΟΤ Πληροφορικής (ΟΤΠ). Αν η ΟΤΠ περιέχει σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος τα τµήµατα Πληροφορικής: ΤΠ1, ΤΠ2, ΤΠ3 και η ΟΤΟ τα τµήµατα Οικονοµίας: ΤΟ1,ΤΟ2, ΤΟ3, ΤΟ4 τότε καταγράφοντας τις ΟΤ, και τα περιεχόµενα σε αυτές τµήµατα σχολών σε φθίνουσα σειρά ενδιαφέροντος, θα έχει συνολικά καταλήξει σε:
ΟΤΠ (Οµάδα Τµηµάτων Πληροφορικής)
ΟΤΠ_ΤΠ1 (1)
ΟΤΠ_ΤΠ2 (2)
ΟΤΠ_ΤΠ3 (3)
ΟΤΟ (Οµάδα Τµηµάτων Οικονοµίας)
ΟΤΟ_ΤΟ1 (4)
ΟΤΟ_ΤΟ2 (5)
ΟΤΟ_ΤΟ3 (6)
ΟΤΟ_ΤΟ4 (7).
Αριθµώντας συνολικά τα τµήµατα, ο αριθµός εντός παρένθεση θα είναι και η τελική σειρά προτίµησης στο Μ∆.
Καλή επιτυχία.

*Ο Νεκτάριος Ζουριδάκης
Είναι ∆ιευθυντής ΓΕΛ Κισσάµου


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα