Την Παρασκευή 30 (για τα ΓΕΛ) και το Σάββατο 31 (για τα ΕΠΑΛ) Μαΐου 2025 ξεκινά η δοκιµασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων των περίπου 90.000 υποψηφίων για µία θέση στην Τριτοβάθµια εκπαίδευση. Ο αριθµός των διεκδικούµενων θέσεων ανακοινώθηκε την 12.5.2025 από το ΥΠΑΙΘΑ (ΥΑ Φ.253.1/50169/A5-ΦΕΚ Β 2298/12-5-2025) και είναι περίπου ίδιος µε τον αριθµό του προηγούµενου ακαδηµαϊκού έτους (68.788 για το 2025-26 έναντι 68.851 του 2024-25). Στις θέσεις αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι προσφερόµενες θέσεις των ένστολων τµηµάτων (Στρατού, Λιµενικού, Αστυνοµίας, Πυροσβεστικής και ΑΕΝ). «Πρωταγωνιστής» για µια ακόµη χρονιά θα είναι η ισχύουσα από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021 ΕΒΕ (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής), που θεσπίστηκε για τη θωράκιση του κύρους και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών, καθότι πριν την εφαρµογή της είχαµε εισαγωγή στα Πανεπιστήµια µε βαθµούς αρκετά κάτω από τη βάση του 10, και το περίπου 30% των νεοεισερχοµένων φοιτητών να µην αποφοιτά ποτέ. Το 2024, λόγω της ΕΒΕ, το 26,9 % και το 37,2% των υποψηφίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αντίστοιχα δεν υπέβαλλε καθόλου Μηχανογραφικό ∆ελτίο, αφήνοντας παράλληλα – κυρίως σε περιφερειακά τµήµατα – κενές τις 10.120 από τις προσφερόµενες πανεπιστηµιακές θέσεις. Τα αποτελέσµατα των γραπτών και των βάσεων αναµένεται να ανακοινωθούν τέλη Ιουνίου και τέλη Ιουλίου αντίστοιχα.
Ως ώρα έναρξης εξέτασης για τα µαθήµατα των Οµάδων Προσανατολισµού/Τοµέων έχει ορισθεί η 08:30 π.µ., µε τους υποψηφίους να πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης µέχρι τις 08:00 π.µ. Για τα ειδικά µαθήµατα η ώρα προσέλευσης και εξέτασης διαφοροποιείται.
Την ηµέρα της εξέτασης οι υποψήφιοι: θα πρέπει να φέρουν µαζί τους:
Το ∆ελτίο εξεταζοµένου Πανελλαδικών Εξετάσεων (καρτελάκι), χωρίς να είναι απαραίτητο να έχουν άλλο αποδεικτικό στοιχείο (ταυτότητα ή διαβατήριο).
Στυλό ανεξίτηλης µελάνης (µπλε ή µαύρου χρώµατος), µολύβι (δεν επιτρέπεται στις απαντήσεις, παρά µόνο αν το διευκρινίζουν οι οδηγίες των θεµάτων) και γόµα.
Γεωµετρικά όργανα, όπου χρειάζονται.
Ένα µπουκαλάκι νερό ή χυµό.
Ένα ρολόι χειρός (όχι smartwatch), για την ορθή διαχείριση του χρόνου κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
απαγορεύεται να φέρουν µαζί τους:
Βιβλία, τετράδια και σηµειώσεις.
∆ιορθωτικό (blanco).
Κινητό τηλέφωνο και άλλα µέσα µετάδοσης ή λήψης πληροφοριών και επικοινωνίας, υπολογιστικές µηχανές.
Πέρα από τη σωστή προετοιµασία των υποψηφίων, δύο επιπλέον παράγοντες που θα έχουν καθοριστικό ρόλο στην έκβαση της δοκιµασίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι:
η αντιµετώπιση του άγχους, και η σωστή διαχείριση του χρόνου, κατά τη διάρκεια της γραπτής εξέτασης. Στη συνέχεια, παραθέτουµε µερικές υποδείξεις/οδηγίες που θα φανούν χρήσιµες για την ορθή διαχείριση των παραγόντων αυτών από τους υποψηφίους.
Ξεκινάτε τις απαντήσεις από τα ερωτήµατα που γνωρίζετε καλύτερα.
Μόλις παραλάβετε τα θέµατα, τα κάνετε µια γρήγορη ανάγνωση και ξεκινάτε τις απαντήσεις από τα ερωτήµατα που γνωρίζετε καλύτερα. Αρκετοί µαθητές µόλις παραλάβουν τα θέµατα, ξεκινάνε άµεσα τις απαντήσεις από το τελευταίο. Θεωρούν ότι εάν µπορέσουν να το χειριστούν, τότε θα γράψουν καλά! Αν όµως προκύψουν δυσκολίες, τότε προφανώς απογοητευµένοι, προσπαθούν να γράψουν µε άγχος και κατεστραµµένη ψυχολογία, καθώς συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται να γράψουν τόσο καλά όσο πίστευαν. Παράλληλα χάνουν την αυτοσυγκέντρωσή τους. Αρκετά συνήθης είναι επίσης η µαρτυρία υποψηφίων: «…ήξερα το ερώτηµα X αλλά δεν πρόλαβα να το γράψω διότι προσπαθούσα να λύσω το θέµα Y…». Ο κανόνας είναι απλός:
Γνωρίζετε κάποιο ερώτηµα αρκετά καλά; Το απαντάτε άµεσα.
∆εν το γνωρίζετε; Κρατάτε κάποιες σηµειώσεις στο πρόχειρο (βλ. παρακάτω σχετικά µε τη διαχείριση του πρόχειρου) και προχωράτε στο επόµενο.
Η διαδικασία επαναλαµβάνεται σε κάθε ερώτηµα διαδοχικά ξεκινώντας από το πρώτο θέµα και καταλήγοντας στο τελευταίο. Όταν εξαντλήσετε τη σειρά των θεµάτων, ακολουθείστε την ίδια τακτική, επιλέγοντας κάθε φορά να ασχοληθείτε µε αυτό που θεωρείτε πιο βατό από τα ερωτήµατα που απέµειναν. Με την παραπάνω τεχνική έχετε επιτύχει:
καλύτερη ψυχολογία για τη συνέχεια αφού θα έχετε ήδη αντιµετωπίσει επιτυχώς αρκετά ερωτήµατα, άρα και συγκεντρώσει ήδη µία σεβαστή βαθµολογία, και
σωστότερη διαχείριση χρόνου.
∆ιαβάζετε κάθε θέµα ανάπτυξης/επίλυσης προσεκτικά και αργά, ώστε να κατανοήσετε πλήρως τι ζητείται.
Καλό θα είναι, αφού κρατήσετε κάποιες σχετικές σηµειώσεις στο πρόχειρο, να ελέγξετε πάλι τα ζητούµενα του θέµατος. Αποτελούν όντως µέρος της σωστής απάντησης, ή είναι απαντήσεις εκτός θέµατος που αρχικά σας φάνηκαν σωστές; Με τον τρόπο αυτό αποφεύγετε το δυσάρεστο γεγονός να έχετε γράψει ολόκληρες σελίδες, και να διαπιστώσετε ότι δεν έχουν σχέση µε το θέµα οπότε πρέπει να τις σβήσετε, ξεκινώντας πάλι από την αρχή, µε περισσότερο άγχος και πίεση λόγω του σαφώς λιγότερου πλέον διαθέσιµου χρόνου.
Προσοχή στις ερωτήσεις Σωστού-Λάθους.
Συχνά σε ερωτήσεις που σας φαίνονται γνωστές/εύκολες δε δίνετε την απαραίτητη προσοχή και απαντάτε σχεδόν απερίσκεπτα και γρήγορα. Έτσι όµως ξεφεύγουν ορισµένες λεπτοµέρειες της ερώτησης. Μία λέξη που λείπει ή άλλαξε, ίσως να διαφοροποιεί όλο το πνεύµα της ερώτησης. Κάτι τέτοιο συµβαίνει πολύ συχνά σε ερωτήσεις Σωστού-Λάθους.
Χρησιµοποιείστε σωστά το πρόχειρο (τελευταίες σελίδες του τετραδίου).
Εάν είσαστε σίγουροι για την απάντηση σε κάποιο θέµα απαντάτε κατ’ ευθείαν στο καθαρό. Αν όχι, χρησιµοποιείστε το πρόχειρο καταγράφοντας τις σκέψεις σας για να ελέγξετε τη χρησιµότητά τους για την επίλυση του ερωτήµατος. Έτσι, για παράδειγµα, στην έκθεση καταγράφετε λέξεις κλειδιά καθώς και επιγραµµατικά τα επιχειρήµατα που θα χρησιµοποιήσετε αλλά και τη σειρά µε την οποία θα τα παρουσιάσετε, ενώ στα µαθηµατικά γράφετε τους τύπους που ενδεχοµένως να σας οδηγήσουν στο ζητούµενο. Προφανώς και δεν καταγράφετε ολόκληρη τη λύση του ερωτήµατος στο πρόχειρο διότι τότε θα έχετε σπαταλήσει πολύτιµο χρόνο.
Προσέξτε την εµφάνιση του γραπτού σας.
Αν και δεν υπάρχουν µονάδες για την εµφάνιση του γραπτού, εντούτοις υπάρχει µια υποσυνείδητη επιρροή για τους βαθµολογητές όταν µέσα στο «χάος» βρεθούν να αξιολογήσουν ένα «προσεγµένο» γραπτό. Σε αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο και η απόκλιση στις µονάδες του γραπτού µεταξύ των δύο βαθµολογητών. Τα τετράδια απαντήσεων αποτελούνται από 32 σελίδες οι οποίες είναι υπεραρκετές. ∆εν χρειάζεται να προσπαθείτε να κάνετε οικονοµία, αξιοποιώντας όλο το χώρο της κάθε σελίδας γράφοντας ακόµα και έξω από τα περιθώρια ή στριµώχνοντας τις λέξεις ώστε να χωρέσουν σε µια γραµµή.
∆εν έχει σηµασία η σειρά απάντησης των ερωτηµάτων.
∆εν χρειάζεται να γράφετε τις απαντήσεις µε τη σειρά. Μπορείτε να ξεκινήσετε από το «Θέµα 1γ» , να συνεχίσετε στο «Θέµα 4β» και µετά να επιστρέψετε στο «Θέµα 1α». Έτσι αν δε θυµάστε άµεσα ή δε γνωρίζετε κάποιο ερώτηµα/υποερώτηµα προχωρήστε σε επόµενο και επανέλθετε είτε όταν το θυµηθείτε, είτε όταν έχετε πλέον χρόνο στη διάθεσή σας για να το προσπαθήσετε. Για παράδειγµα, στα υπολογιστικά θέµατα των θετικών µαθηµάτων, αν το αποτέλεσµα κάποιου ερωτήµατος Ε1 – που δε γνωρίζετε ή δεν θυµάστε άµεσα – µπορεί να βοηθήσει στην επίλυση κάποιου επόµενου ερωτήµατος Ε2 του ίδιου θέµατος, θεωρείστε δεδοµένο το αποτέλεσµα του Ε1 και προχωρήστε στην επίλυση του ερωτήµατος Ε2 αναφέροντας «…βάσει του αποτελέσµατος του ερωτήµατος Ε1 θα έχουµε….».
Αφήνετε 4-5 κενές σειρές ανάµεσα στα ερωτήµατα που απαντάτε.
Μετά από την απάντηση κάθε ερωτήµατος αφήνετε 4-5 κενές γραµµές (θυµηθείτε τις 32 υπεραρκετές σελίδες του τετραδίου) αφού έτσι:
θα µπορείτε εύκολα να βρείτε τα ερωτήµατα που έχετε ήδη απαντήσει και, αν σας έχει µείνει χρόνος να τα ελέγξετε, και κυρίως θα έχετε διαθέσιµο/αξιοποιήσιµο χώρο για να συµπληρώσετε είτε κάποια στοιχεία που ξεχάσατε, είτε – σε περίπτωση µη επάρκειας του χώρου – µια παραποµπή για το σηµείο συνέχειας επίλυσης ή συµπλήρωσης ή διόρθωσης του ερωτήµατος σε κάποιο άλλο σηµείο του γραπτού σας. Έτσι , αν για παράδειγµα αφού απαντήσατε το «Θέµα 3β», θυµηθήκατε κάτι που θέλετε να συµπληρώσετε στο «Θέµα 2α» δεν χρειάζεται να προσπαθήσετε να στριµώξετε τις προτάσεις που θυµηθήκατε µε µικρά γράµµατα σε µία σειρά. Επιστρέψτε στο τέλος στο «Θέµα 2α» και αξιοποιήστε τις 4-5 κενές γραµµές που αφήσατε γράφοντας κάποια παραποµπή όπως «…συνεχίζεται µετά το Θέµα 3β…» ή κάτι παρόµοιο. Μετά το «Θέµα 2α» ξεκινήστε καινούργια παράγραφο και σηµειώστε ότι πρόκειται για τη «…συνέχεια του ερωτήµατος 2α…».
Μην αφήνετε αναπάντητα ερωτήµατα.
Στα ερωτήµατα για τα οποία έχετε κάποιες ιδέες, αλλά δεν είσαστε σίγουροι εάν αυτές οι ιδέες είναι σωστές γράψτε τις αφού, εάν αποτελούν µέρος της απάντησης, είναι πιθανό να προσφέρουν τις µονάδες που τους αναλογούν. Έτσι δε θα µείνετε µε το παράπονο, ότι ενώ αυτό που είχατε σκεφτεί ή δοκιµάσει στο πρόχειρο ήταν τελικά σωστό.
Εκµεταλλευτείτε όλο το διαθέσιµο χρόνο
Σε περίπτωση που ολοκληρώσατε το γραπτό πριν τη λήξη του χρόνου, ξαναδιαβάστε τις απαντήσεις σας. Ενδέχεται να χρειαστεί να γράψετε κάτι που σας έχει διαφύγει ή να προβείτε σε κάποια διόρθωση. Παραδίδετε το γραπτό µόνο όταν είστε σίγουροι ότι δεν έχετε κάτι να προσθέσετε/διορθώσετε.
Αφού αποχωρήσετε από την αίθουσα οργανώνετε το επόµενό σας µάθηµα χωρίς να κάνετε αρνητικές σκέψεις σε περίπτωση που δεν τα καταφέρατε αρκετά καλά. Κάθε µάθηµα είναι µια ξεχωριστή οντότητα που ποσοστιαία συµµετέχει σχεδόν το ίδιο στα συνολικά σας µόρια. Είναι πολύ σύνηθες το γεγονός παιδιά να επιτυγχάνουν σε κάποια από τις βασικές τους επιλογές έχοντας γράψει χαµηλό βαθµό σε κάποιο από τα εξεταζόµενα µαθήµατα.
Και µην ξεχνάτε ότι,
οι πανελλήνιες είναι απλά µία δοκιµασία στη µεγάλη διαδροµή της ζωής σας. Σε αυτή τη διαδροµή οι δοκιµασίες αλλά και οι ευκαιρίες θα είναι πολλές.
Σας εύχοµαι από καρδιάς να είστε πάνω απ’ όλα καλά, ήρεµοι και δυνατοί στην πρώτη σας δοκιµασία.
Καλή επιτυχία!!!
*Ο Νεκτάριος Ζουριδάκης είναι ∆ιευθυντής ΓΕΛ Κισάµου.