25.4 C
Chania
Δευτέρα, 25 Αυγούστου, 2025

Παιδότοπος – Δ1 τάξη Δημ. Σχ. Βαρυπέτρου: Με τα αγαπημένα μας ζώα στην τάξη

Καλοί µου φίλοι,

καλό Σαββατοκύριακο!

Για ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρόγραµµα φιλοζωίας που έγινε την τελευταία σχολική χρονιά στο ∆ηµοτικό Σχολείο Βαρυπέτρου Χανίων, ο λόγος στον σηµερινό Παιδότοπο. Γι’ αυτό µου γράφει η δασκάλα της ∆1 τάξης ∆ηµητρία Αποστολίδου στο διανθισµένο µε σχετικές ‘‘οµιλητικές’’ φωτογραφίες κείµενό της, που µου έστειλε ο γνωστός στους αναγνώστες της στήλης διευθυντής του Σχολείου Βαγγέλης Παγωνίδης. Πολύ τους ευχαριστώ και τους δύο. Χάριν των µαθητών τους υπάρχουν οι δάσκαλοι. Πολύ χαίροµαι που το διαπιστώνω…

Σας χαιρετώ µε αγάπη όλους!

Βαγγέλης Θ. Κακατσάκης

δάσκαλος – λογοτέχνης

Σηµείωση: Ο Παιδότοπος θα µείνει κλειστός για τα επόµενα τρία Σάββατα. Σε διακοπές ο επιµελητής του…

Καλή αντάµωση το Σάββατο 20 Σεπτεµβρίου!

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Το ∆1 του ∆ηµοτικού Σχολείου Βαρυπέτρου Χανίων απέδειξε φέτος πως η αγάπη για τα ζώα µπορεί να γίνει µάθηµα ζωής, δηµιουργικότητας και συναισθηµατικής ανάπτυξης. Στο πλαίσιο ενός ιδιαίτερου Προγράµµατος Φιλοζωίας, οι µαθητές και οι µαθήτριες της τάξης είχαν την ευκαιρία να φέρουν εναλλάξ στο σχολείο τα αγαπηµένα τους κατοικίδια και να τα παρουσιάσουν στους συµµαθητές τους. Κάθε ηµέρα, η τάξη µεταµορφωνόταν σε έναν µικρό ζωολογικό κήπο γεµάτο φωνές, χρώµατα και τρυφερές ιστορίες. Κάποιο παιδί έφερε το παιχνιδιάρικο σκυλάκι του, ένα άλλο τη νυσταγµένη γατούλα του, ενώ δεν έλειψαν το χαριτωµένο κουνελάκι και το ζωηρό καναρινάκι, Το κάθε παιδί παρουσίασε στους συµµαθητές του το ζωάκι του, µιλώντας για τις συνήθειες του, τη φροντίδα που απαιτεί και τις χαρές που προσφέρει. Ήταν µια ευκαιρία να αναπτυχθεί η υπευθυνότητα, η ενσυναίσθηση και ο σεβασµός προς όλα τα έµβια όντα. Η εµπειρία όµως δεν σταµάτησε εκεί. Στο µάθηµα της Γλώσσας, οι µαθητές αξιοποίησαν αυτή την επαφή µε τα ζώα δηµιουργώντας κείµενα που περιέγραφαν τα χαρακτηριστικά των κατοικιδίων τους. Χρησιµοποίησαν επίθετα, εικόνες και συναισθηµατικές εκφράσεις, µαθαίνοντας έτσι όχι µόνο να περιγράφουν µε ακρίβεια, αλλά και να εκφράζουν την αγάπη και τον θαυµασµό τους για τους µικρούς τους φίλους.

ΠΑΙ∆ΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Ανάπτυξη φιλοζωικής συνείδησης

Τα παιδιά έρχονται σε άµεση επαφή µε τα ζώα, µαθαίνουν να τα σέβονται, να τα φροντίζουν και να αναγνωρίζουν τις ανάγκες τους, καλλιεργώντας αξίες όπως ο σεβασµός προς κάθε µορφή ζωής. Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης
Μέσα από την παρουσίαση και τη φροντίδα των ζώων, τα παιδιά µπαίνουν στη θέση του άλλου – είτε του ζώου, είτε του συµµαθητή τους – και µαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να σέβονται τα συναισθήµατά του. Ενίσχυση της οµαδικότητας και της κοινωνικότητας
Η συνεργασία, η παρατήρηση και η συζήτηση για τα ζώα ενισχύει τη συνοχή της οµάδας και ενδυναµώνει τις σχέσεις µεταξύ των παιδιών. Ανάπτυξη υπευθυνότητας
Η ενασχόληση µε ένα ζώο, έστω και για µια ηµέρα στο σχολείο, διδάσκει στα παιδιά την αξία της υπευθυνότητας απέναντι σε ένα έµβιο ον.

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Καλλιέργεια της παρατηρητικότητας

Τα παιδιά παρατηρούν τα εξωτερικά χαρακτηριστικά, τις κινήσεις και τη συµπεριφορά των ζώων, ενισχύοντας έτσι τη δεξιότητά τους στην παρατήρηση και την ανάλυση. Ενίσχυση της λεκτικής έκφρασης και του προφορικού λόγου
Με την προφορική παρουσίαση του ζώου τους, τα παιδιά εξασκούνται στο πώς να εκφράζονται µε σαφήνεια, ακρίβεια και οργάνωση του λόγου. Ανάπτυξη λεξιλογίου και γλωσσικών δοµών Κατά τη συγγραφή κειµένων στο µάθηµα της Γλώσσας, οι µαθητές χρησιµοποιούν επίθετα, ρήµατα και εκφράσεις που περιγράφουν την εµφάνιση και τη συµπεριφορά, διευρύνοντας το λεξιλόγιό τους µε φυσικό και βιωµατικό τρόπο. Σύνδεση γνώσης µε προσωπικά βιώµατα
Η διαδικασία της µάθησης γίνεται ουσιαστική όταν συνδέεται µε προσωπικά βιώµατα, όπως η καθηµερινή ζωή µε ένα κατοικίδιο. Έτσι, η γνώση παύει να είναι αφηρηµένη και γίνεται χειροπιαστή και ουσιαστική.

∆Ι∆ΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ: Περιγραφή ζώου (κειµενικός τύπος: περιγραφή)

Οι µαθητές µαθαίνουν να οργανώνουν το λόγο τους σε παραγράφους, να χρησιµοποιούν χαρακτηριστικά επίθετα και να διατυπώνουν πληροφορίες µε λογική σειρά. Ανάπτυξη αφηγηµατικής και περιγραφικής δεξιότητας
Οι µαθητές γράφουν µικρά κείµενα, µε έµφαση στη συναισθηµατική τους σύνδεση µε το ζώο, εξασκώντας παράλληλα την αφήγηση εµπειριών.Αλληλεπίδρασηπροφορικού και γραπτού λόγου Από την προφορική παρουσίαση στην τάξη, στην παραγωγή γραπτού λόγου: οι µαθητές µεταφέρουν εµπειρίες και πληροφορίες από τον προφορικό στο γραπτό λόγο. Ενίσχυση κινήτρων για γραφή Η σύνδεση της γραφής µε ένα αγαπηµένο θέµα (τα κατοικίδια) κάνει τα παιδιά πιο πρόθυµα και ενθουσιώδη να γράψουν, γεγονός που ενισχύει τη δηµιουργικότητα και τη φαντασία τους.

ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ Η συγκεκριµένη δράση αποτελεί παράδειγµα εφαρµογής της διαθεµατικής προσέγγισης της µάθησης, συνδυάζοντας τη Γλώσσα, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, την Αγωγή Υγείας και την Κοινωνική και Συναισθηµατική Αγωγή. Παράλληλα, σέβεται τις αρχές της βιωµατικής µάθησης και της διαφοροποιηµένης διδασκαλίας, καθώς εµπλέκει ενεργά όλα τα παιδιά, µε ή χωρίς κατοικίδιο.

Το Πρόγραµµα Φιλοζωίας αποτέλεσε µια γέφυρα ανάµεσα στη γνώση και την εµπειρία. Τα παιδιά δεν περιορίστηκαν σε θεωρητικές γνώσεις, αλλά βίωσαν στην πράξη την έννοια της υπευθυνότητας. Κάποια παιδιά που δεν είχαν κατοικίδιο, συµµετείχαν εξίσου ενεργά, κάνοντας ερωτήσεις, ζωγραφίζοντας τα ζώα των συµµαθητών τους ή γράφοντας φανταστικά κείµενα για το κατοικίδιο που θα ήθελαν να έχουν.

    Με τη δράση αυτή αποδείξαµε πως η φιλοζωία δεν είναι µόνο η φροντίδα των ζώων, αλλά κυρίως µια στάση ζωής που καλλιεργεί τον σεβασµό, τη συντροφικότητα και την αγάπη. Και αυτά είναι ίσως τα πιο σηµαντικά µαθήµατα που µπορεί να προσφέρει το σχολείο.

Η ∆ΑΣΚΑΛΑ ∆ΗΜΗΤΡΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙ∆ΟΥ

ΤΑ ΠΑΙ∆ΙΑ: Ανδρουλάκη Λυδία ,Γιανναράκη Στυλιανή,∆ροσινός Μιχαήλ- Νικόλαος Καραγγεζίδης Ιωάννης, Κελάκης Νικόλαος, Κουκλάκης Στυλιανός,Μαζάνη Μαρία, Μαυροµάτης Εµµανουήλ, Μπολανάκης  Πέτρος, Μπουρµπάκης Ιωάννης, Πετράκη Ελευθερία, Πισσαδάκης Γεώργιος,Τσικουδάκη Σοφία


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα