Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Ως κοινωνικά μηνύματα μιας art performance στο πλαίσιο Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού

«Η ισορροπία είναι το αποτέλεσμα δύο δυνάμεων. Αν οι δυο αυτές δυνάμεις είναι απολύτως και πάντα ίσες, τότε η ισορροπία θα προκαλέσει την ακινησία κι επομένως την άρνηση της ζωής. Η κίνηση είναι αποτέλεσμα εναλλασσόμενης υπεροχής…»
 Levi, Eliphas

Screen Shot 2019-07-25 at 13.44.50
Αυτές τις μέρες η πόλη των Χανίων κατακλύζεται από καταιγισμό πολλαπλών ερεθισμάτων έκφρασης και επικοινωνίας μέσω της τέχνης του σύγχρονου χορού στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού που διεξάγεται για 9η χρονιά. Το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού Dance Days Chania, 14.07 – 28.07 , φιλοξενεί και παρουσιάζει για μία ακόμη φορά τον κόσμο του χορού, με την υλοποίηση ενός 13ήμερου προγράμματος, το οποίο περιλαμβάνει 18 παραστάσεις, 19 σεμινάρια, συνέδριο με θέμα “Σύνορα, Όρια και Πλαίσια στον σύγχρονο χορό, προβολές ταινιών χορού , site specific projects σε γειτονιές και αρχαιολογικούς χώρους της πόλης
Το DDC, εξακολουθεί να επενδύει στον εκπαιδευτικό χαρακτήρα, που έχει διαμορφώσει όλα αυτά τα χρόνια με την πρωτοβουλία της ακούραστης και πρωτοπόρου καλλιτεχνικής του Διευθύντριας κ. Σοφίας Φαλιέρου, με το σχεδιασμό ενός προγράμματος σεμιναρίων, πολλαπλών επιλογών, για χορευτές, σπουδαστές, μικρά παιδιά και για όσους επιθυμούν να αναγνωρίσουν τη δυναμική του σώματος και της κίνησης.
Η Σοφία Φαλιέρου μιλώντας για τη φετινή διοργάνωση επισημαίνει : «Το 9ο Dance Days Chania υποδέχεται χορογράφους, χορευτές, μουσικούς, θεωρητικούς από όλο τον κόσμο, που με όχημα την έμπνευση και τα έργα τους αλλάζουν το τοπίο της πόλης. Επενδύει στον άνθρωπο, σώμα, χορευτή, δημιουργό και μας υπενθυμίζει ότι ο χορός υπάρχει παντού και μας αφορά όλους. Εμπεριέχεται σε κάθε μεγάλη ή μικρή κίνηση, στους ήχους, τη μουσική αλλά και τις σιωπές, σε κάθε συνήθεια, επιθυμία της καθημερινότητας μας, της δυσκολίας αλλά και της απλότητας που περικλείεται στιγμιαία σε πράξεις και σκέψεις. Καλεί το κοινό να βιώσει την εμπειρία της χορευτικής τέχνης και δημιουργικής διαδικασίας και εστιάζει στην ανάπτυξη της πολυφωνίας, της καινοτομίας και του πλουραλισμού»
Το φεστιβάλ DDC ξεκίνησε πολύ δυναμικά με μια πρωτότυπη art performance του Ιωάννη Καρούνη στο πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο της πόλης, “πυρήνα ζωής των κατοίκων της που καταγράφει και εκπέμπει ασταμάτητα τις επιθυμίες τους να χαράξουν τη δική τους διαδρομή” .Το έργο σηματοδοτεί τις προθέσεις του καλλιτέχνη για αναζήτηση της ισορροπίας και παραπέμπει συμβολικά στην σημαντική, αλλά και συμπαντική έννοια της ισορροπίας που επιδιώκει κάθε άνθρωπος στη ζωή του πάνω στον πλανήτη.
Ο δημιουργός Ιωάννης Καρούνης παρουσίασε το ORBITAL επί τρεις ημέρες σε τρεις χαρακτηριστικές 4ωρες διαδρομές στην πόλη των Χανίων.
Ο χορογράφος-performer-δάσκαλος χορού δεν σταματά να πειραματίζεται με την αέναη κινητικότητα των ανθρωπίνων σωμάτων σε σχέση με το χώρο και τον χρόνο. Έχει ως σύμμαχο την βαρύτητα και τα στοιχεία της ύλης που τον περιβάλλουν. Τα τελευταία χρόνια έχει πειραματιστεί με τα σχήματα και τους όγκους των υλικών σε 3 solo έργα-performances: ORBITAL – NATURE – CONSTRUCT τα οποία παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο ίδιος μιλώντας για την art performance ΟRBITAL εξηγεί:
«Δεν διαχωρίζω την ζωή από την δημιουργία, ούτε την τέχνη από την ζωή. Παρομοιάζω την ζωή με μία χορδή που πάλλεται και ανασχηματίζεται κάθε στιγμή χωρίς να μπορείς να τη μετρήσεις, χωρίς συγκεκριμένες γωνίες ή τόξα και πλευρές. Αυτό είναι το πεδίο που με αφορά, ο γενικότερος ανασχηματισμός σε όλα τα επίπεδα. Αυτό που μένει είναι αυτό που είναι, και που ήταν πάντα, απλά εγώ τώρα το αντιλαμβάνομαι. Η συνειδητοποίηση της σημαντικότητας και ταυτόχρονα της ασημαντότητας της ύπαρξής μου με ισορροπεί. Ότι υπάρχει μέσα υπάρχει και έξω το ίδιο μακριά και κοντά, δεξιά αριστερά, πάνω και κάτω, πίσω και μπρος. Έχω ευθύνη στην πράξη της καθημερινότητας, με συνείδηση για το σύνολο και το μέλλον. Είμαι αισθητήρας του σύμπαντος και οι πράξεις μου καταγράφονται και επιστρέφουν σε μένα, όχι τόσο σαν τιμωρία ή επιβράβευση, αλλά περισσότερο σαν μια τροχιά που εγώ δίνω στην σημαντική ασήμαντη ζωή μου».
Το Orbitlal στο κέντρο των Χανίων ήταν ένα ανεπανάληπτο «μάθημα ζωής» για όσους συνειδητοποίησαν τα πολλαπλά κοινωνικά μηνύματα που εξέπεμψε, τόσο από τον ίδιο το δημιουργό στην ελεύθερη διαδικασία της art performance, όσο και από τη διάδραση του με τους πολίτες που το συνάντησαν αιφνίδια στην καθημερινότητα τους.   Κυρίως το δυνατό κοινωνικό μήνυμα ήρθε από τις διαφορετικές στάσεις και συμπεριφορές των ανθρώπων που εκδηλώθηκαν συνειδητά ή ασυνείδητα, στις διαδρομές του πλάι τους, ανάμεσα τους, πίσω τους μπροστά τους. Ο perfomer σε τροχιά με τον πλανήτη του και μαζί με τους πολίτες και την πόλη διαμόρφωσαν το «χαρακτηριστικό τοπίο ισορροπίας» των Χανίων
Διαβάζουμε στην περιγραφή της ταυτότητας του έργου :
«Ένας άνθρωπος και μια μπάλα Τους συνδέει η δημιουργία μιας τροχιάς που διαγράφεται μέσα από συνεχείς προσπάθειες του ατόμου να ισορροπήσει. Σε αυτή την τροχιά αντικείμενο και υποκείμενο αναπτύσσουν μια αλληλοεξαρτώμενη σχέση που εκφράζεται αλληγορικά σε μια άμεση σωματικότητα. Η μπάλα μπορεί να αποτελέσει διπλό σύμβολο και να εξασφαλίσει δύο ερμηνείες. Στην πρώτη ανάγνωση μετουσιώνει τον κλειστό χώρο ενός εσώτερου προστατευμένου προ-κοινωνικού ψυχιμσού μέσα στον οποίο κρύβεται η απλότητα και η ελευθερία της ύπαρξης. Σε μια δεύτερη ερμηνεία η μπάλα ενσαρκώνει ένα άλλο σώμα μια άλλη οντότητα στην οποία ο άνθρωπος προσπαθεί να εισχωρήσει να την κατανοήσει αλλά και να συμπορευθεί μαζί της. Τελικά είτε με την μπάλα να συμβολίζει έναν εσωτερικό περίκλειστο τόπο ατομικής ελευθερίας είτε ως άλλο σώμα που χρησιμοποιείται ως όχημα για την αυτό-ολοκλήρωση , ο πλανήτης καταφεύγει μέσω της μνήμης στην αποδιωγμένη παιδικότητα που αποτελεί το κλειδί για να ισορροπήσει την μπάλα με την αμφιθυμία του και με αυτόν τον τρόπο να περισώσει την οντική ενότητα του…»
Παρακολουθώντας τον perfοrmer και τις τρεις ημέρες σε κάθε του κινητική έκφραση, σε κάθε του στάση, βιώσαμε με θαυμασμό και δέος έναν ζωντανό διάλογο του καλλιτέχνη με την μπάλα με απόλυτη σωματική και ψυχική αντοχή αυτοπειθαρχία ετοιμότητα, προσπάθεια, αφοσίωση, επιμονή, Ο διάλογος ήταν βασισμένος στην επικοινωνία μεταξύ δυο κινούμενων σωμάτων που βρίσκονται σε φυσική επαφή και στη σχέση που έχουν με τους φυσικούς νόμους που διέπουν την κίνηση (βαρύτητα, αδράνεια, ορμή). Παρακολουθήσαμε μια αδιάλειπτη συνομιλία δυο πομπών, της μπάλας και του καλλιτέχνη  που περιλάμβανε κυλίσματα, πτώσεις, σηκώματα και μόνο κινητική έκφραση. Βιώσαμε όμως και μια πολυδιάστατη διάδραση με τους πολίτες που μας προκάλεσε έκπληξη ενίοτε, για την απάθεια , την επιθετικότητα,, την θρασύτατη πρόκληση, που δυστυχώς στις τρεις μέρες υπερίσχυσαν σε σχέση με την αυτονόητη περιέργεια, την ενσυναίσθηση, την πρόθεση υποστήριξης, τη ανάγκη για επεξήγηση…
Το Orbital του Ιωάννη Καρούνη ανέδειξε στη σύγχρονη πραγματικότητα την καταλυτική επίδραση της art performance «ως ζωντανή τέχνη που δεν είναι εύκολο να οριστεί γιατί ένα πιο ακριβής ορισμός θα αναιρούσε τις πολλαπλές της δυνατότητες ..»(Goldberg, 2001) Η συγγραφέας Goldberg περιγράφει τις συστατικές ιδιότητες της τέχνης του χορού ως εξής*: την εφήμερη φύση του, τη σωματικότητα, την αστάθεια, την χορογραφική πρακτική και την επιτελεστικότητα. « Η εφήμερη φύση, το γεγονός ότι μετά από μια κινητική έκφραση δεν μένει κάτι απτό δείχνει τη δυνατότητα αποφετιχοποίησης των υλικών αντικειμένων, η σωματικότητα αποδίδει τη δυνατότητα οι καλλιτέχνες να σωματοποιούν να αποσωματοποιούν και να επανασωματοποιούν άπειρα υποκειμενικά νοήματα τα οποία προσλαμβάνουν ποικιλότροπα οι θεατές, η αστάθεια, η οποία αποκαλύπτει σε σωματικό επίπεδο το συνεχές παιχνίδι του χορού με τις φυσικές δυνάμεις, η χορογραφική πρακτική η οποία διαμορφώνει το κινητικό συμβάν και η επιτελεστικότητα που υποδεικνύει τον κριτικό στοχασμό και το διάλογο, στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη σύγχρονη τέχνη ευρύτερα».
Αυτές ήταν οι ιδιότητες στη σιωπηρή, αλλά δυναμική Art Perfomance του χορογράφου Ιωάννη Καρούνη που συγκρότησαν το αισθητικό αποτέλεσμα του έργου του και ήταν αυτές επίσης που ενεργοποίησαν τις ποικίλες αντιδράσεις των πολιτών, αντανακλώντας εύγλωττα τους δείκτες ευαισθητοποίησης, συμμετοχής και συνειδητοποίησης ενός πολιτισμικού συμβάντος στη σύγχρονη καθημερινότητα μιας πόλης Αξίζει να επισημανθεί ότι άλλοτε οι συμπεριφορές των ανθρώπων της πόλης των Χανίων που συνάντησαν την αγωνιώδη προσπάθεια του δημιουργού για ισορροπία, καταγράφηκαν αδιάφορες άλλοτε ύπουλα αντιδραστικές άλλοτε ευγενικές, άλλοτε περίεργες και άλλοτε παθητικές. Πάντα όμως ακραίες ως προς τον βαθμό έντασης που εκφράστηκαν, αποτύπωσαν μάλλον ρεαλιστικά το κοινωνικό πρόσωπο της σύγχρονης τουριστικής πόλης μας, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι η τέχνη υπενθυμίζει, προβληματίζει, καταγγέλλει…

 

 

Αναλυτικότερα στις διευθύνσεις

Αρχική


https://www.facebook.com/DanceDaysChania/
https://www.koytsompolio.gr/eidiseis/871765/hania-9o-diethnes-festival-syghronoy-horoy-dance-days-chania-i-sofia-falieroy-stin
https://www.musicity.gr/ekdiloseis-menu-articles/item/12344-orbital-site-specific-performance-athens
* H αναφορά στο βιβλίο της Goldberg R,(2001) Performance Art. From Futurism to the Present συμπεριλαμβάνεται στο άρθρο της Μαρίας Τσουβαλά «Χορεύοντας στο Μουσείο» MuseumEdu1, Μay 2015 διαθέσιμο στο http://museumedulab.ece.uth.gr/main/sites/default/files/3.%20DANCING%20IN%20THE%20MUSEUM%202.pdf


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα