Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ως δημιουργική φωτογραφία

«[…]Όλα του σώματος χάνουν το νόημά τους ενώ του δένδρου το άνθος πάντα κάτι σημαίνει επιμένει ν’ ανοίγει και στη γη να πέφτει χωρίς να περιμένει προσωπικές απολαβές χωρίς να λογαριάζει τι λειψή αθανασία είναι ο καρπός…»
Κατερίνα
Αγγελάκη-Ρουκ/
«Το άνθος διδάσκει»

Στην τέχνη η δημιουργικότητα εκφράζεται πολλαπλά, από τη σύλληψη ενός έργου τέχνης έως τη πρόσληψη και την ερμηνεία του, με τη συνέργεια ψυχολογικών συνειρμών, προσωπικών συγκινήσεων και βιογραφικών επιρροών να ανατρέπουν διαρκώς την «καθεστηκυία τάξη» στην οπτική επικοινωνία.

“Η Γεωργία Ματσαμάκη έχει σπουδάσει Γραφιστική και Φωτογραφία. Μεταξύ επαγγελματικών αναθέσεων, επιδίδεται και στη δημιουργία προσωπικού της έργου. Χρησιμοποιώντας ως μέσο τη φωτογραφία, τη γραφιστική, αλλά και το κολάζ, επιδιώκει να εντοπίσει το αθέατο στην καθημερινή ζωή, να δώσει αξία στα πιο ασήμαντα αντικείμενα και να προτείνει νέες ερμηνείες αυτού που θεωρούμε δεδομένο. Η έμφαση στο ασήμαντο, στο φαινομενικό «τίποτα», είναι το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει το έργο της. Εργάζεται στον τομέα των Εφαρμοσμένων Τεχνών με έδρα τα Χανιά.”
Η δημιουργός Γεωργία Ματσαμάκη ιχνηλατεί με θαυμαστή προσήλωση τη δημιουργικότητα στην σύγχρονη τέχνη και αυτό αναδύεται αβίαστα σε κάθε της καλλιτεχνική έκφραση. Στην παρουσίαση του έργου της στην εβδομάδα “ CHANIA PHOTO DAYS 2023” που οργάνωσε με μεγάλη επιτυχία η Λε.φ.Κι., η δημιουργός συνομίλησε με τους παρόντες για τις δημιουργίες της. Είναι φανερό από την ευρύτητα των θεματικών και των τεχνοτροπιών των έργων της ότι δεν εφησυχάζει στην φωτογραφική τέχνη της, δοκιμάζοντας εκτός των ερμηνευτικών μέσων, ταυτόχρονα τα ερμηνευτικά όρια των έργων της, μεταξύ ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας. Επιπλέον την απασχολεί η σημασία που μπορεί να τους αποδοθεί ως κοινωνική μαρτυρία ή προσωπική ιστορία. Ο διάλογος μας παρακάτω, τεκμηριώνει την κομβική συμβολή της σύγχρονης τέχνης στην ενδυνάμωση της πολιτισμικής ορατότητας. Με ενδεικτικό παράδειγμα την ενότητα φωτογραφιών «Freezing Cold» που πλαισιώνουν τη συνέντευξη της δημιουργού, επιχειρώ την δική μου ερμηνεία στον συμβολισμό του θέματος της «λουλούδια στον πάγο» με πρόθεση επίσης …δημιουργική:
Διαχρονικά τα άνθη ως συμβολισμός κωδικοποιούν το συναίσθημα και ο πάγος αντιληπτικά ταυτίζεται με την ψυχρότητα. Τα φωτογραφικά έργα τέχνης της Γεωργίας Ματσαμάκη ανατρέπουν με την υψηλή αισθητική τους ποιότητα, το πάγωμα των συναισθημάτων. Ο πάγος εντείνει το φως και υποστηρίζει τη διαύγεια, την λάμψη στο χρώμα, την καθαρή ορατότητα στην τρίτη διάσταση ενός πρωτότυπου κάδρου. Αποκαλύπτει ιδεατά τη μοναδικότητα επιμέρους χαρακτηριστικών της φυτικής οντότητας με έμφαση στο κάλλος του άνθους. Αγωνία από τη δημιουργό για τη διαφύλαξη της ομορφιάς του συναισθήματος που υποδηλώνει ή ίσως και θέληση να προστατευτεί το εφήμερο, το ευάλωτο, το πεπερασμένο… Η προστασία η διαφύλαξη του κάλλους, της ιδεατής εικόνας από την φθορά, τον τραυματισμό,την απώλεια… Ο «εγκιβωτισμός» του στη ζωή, όσο ο φακός το περιφρουρεί από την αλλοίωση με υδάτινο φωτοστέφανο στην αιωνιότητα, περίλαμπρο, αλώβητο ακέραιο. Όχι δεν αμαυρώνεται το άνθος που περιλούζεται από φως και ύδωρ, όσο και αν υποφέρει καθώς αιχμαλωτίζεται ακρωτηριασμένο σε μια παγωμένη φυλακή… Δεν χάνει στο ελάχιστο όσα πρόσφερε στα μάτια που το θαύμασαν, στα χέρια που το άγγιξαν, στις αισθήσεις που ξεσήκωσε, στις ψυχές που διέτρεξε για να τις προκαλέσει να αφουγκραστούν αναπάντεχα τις ανάσες μιας μυστηριακής αναγέννησης…
Το πρόσωπο- καλλιτέχνης που επινοεί ανατρεπτικούς εκφραστικούς τρόπους, προκειμένου να εντείνει οπτικά τα πιο ιδιαίτερα αισθητικά στοιχεία του άνθους, τοποθετώντας το σε μια διαφανή συνομιλία που αποκαλύπτει την υπέρτατη σχέση του με τον πρωταγωνιστή της έμπνευσης του, είναι αδιαμφισβήτητα δημιουργικά χαρισματικό!! Γιατί η στάση  του απαιτεί «άχρονο χρόνο», επιφυλακή, αφοσίωση, υπέρβαση και καταμαρτυρεί μια τολμηρή υπεράσπιση του αυθεντικού, του μοναδικού, του ανεπανάληπτου. Και όλη αυτή η επίπονη διεργασία, γεννά την διαχρονική αξία της αθάνατης ομορφιάς που μετουσιώνεται σε ατέρμονη ηχώ της συγκίνησης στην επαφή με το βαθύτερο νόημα! Στο νόημα που ο καθένας προσδίδει σε  αυτό που ανθίζει εντός του, παγώνοντας τις συμβατικές διαστάσεις του χώρου του χρόνου …

Πώς θα προσδιόριζες τη δημιουργική φωτογραφία και τι είναι αυτό που σε προσελκύει σε αυτό το πεδίο της τέχνης?
Όταν μιλάμε για δημιουργική φωτογραφία, το πεδίο είναι ευρύ και μπορεί να περιλαμβάνει την υιοθέτηση μιας διαφορετικής προσέγγισης απέναντι σε μια «κανονική» φωτογραφία. Η σκόπιμη προσθήκη στοιχείων σε μια εικόνα, ο μοναδικός συνδυασμός αντικειμένων, η ανάδειξη υφών και χαρακτηριστικών είναι μια συνηθισμένη πρακτική σε αυτό το είδος φωτογραφίας. Αν και το post-processing συχνά διαχωρίζει τη δημιουργική από την κοινή φωτογραφία, προσωπικά επιδιώκω το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς που παράγω να είναι έτοιμο από τη λήψη του και να χρειάζεται μόνο τις βασικές χρωματικές διορθώσεις. Η φράση «Αλλαγμένη Πραγματικότητα» ή «Άλλη Πραγματικότητα» είναι αυτό που για μένα μπορεί να είναι ο όρος για τη δημιουργική φωτογραφία. Αυτό που με μαγεύει σε αυτό το πεδίο είναι πως όλα είναι πιθανά. Μπορώ να δημιουργήσω σενάρια που δεν θα ήταν δυνατόν να επιβιώσουν στην πραγματικότητα, μικρο-σύμπαντα όπου το ευτελές αποκτάει αξία και γίνεται το βασικό στοιχείο, απρόβλεπτα σκηνικά που μπορεί να δείχνουν πως αποτελούνται από αψυχολόγητες συνθέσεις, έχουν όμως τη ξεχωριστή θέση τους σε αυτό τον κόσμο, έστω για όση ώρα κρατάει η διαδικασία της λήψης.

Οι διαφορετικές ενότητες των καλλιτεχνικών έργων σου υποδηλώνουν μια ανάγκη πειραματισμού και δημιουργικών αναζητήσεων που συνδέονται με τις φάσεις της ζωής σου ή μήπως με την διαμόρφωση του προσωπικού σου ύφους στην τέχνη της φωτογραφίας?
Θα έλεγα και τα δύο. Σίγουρα η ανάγκη πειραματισμού όσο περισσότερων πιθανών συνδυασμών είναι κάτι που με καθησυχάζει, από την άποψη του ότι έχω κάνει/ανακαλύψει ό,τι καλύτερο μπορούσα. Μου αρέσει να αφιερώνω χρόνο και να ερευνώ διαφορετικές προσεγγίσεις, είτε στα sets που στήνω, είτε στο γενικό ύφος της κάθε δουλειάς. Δεν θεωρώ πως έχω ένα μόνο ύφος. Αφού και σαν άνθρωπος έχω πολλές πτυχές και επηρεάζομαι από τις καταστάσεις που βιώνω ανά διαστήματα, έτσι και στην δουλειά που παράγω βγαίνουν διαφορετικές οπτικές σε όποιο μέσο χρησιμοποιώ. Σίγουρα κάποιοι από τους στόχους είναι η βελτίωση και η εξέλιξη. Με εφόδιο την περιέργεια, εξοικείωση με το ασυνήθιστο και αγκαλιάζοντας την αβεβαιότητα, επιδιώκω να ανακαλύπτω και να εφευρίσκω πρωτότυπους τρόπους αναθεώρησης αυτού που έχουμε δεδομένο.

Από όλες τις πολύ διαφορετικές «γραφές σου με το φως» στην πορεία του χρόνου, ποια θα ξεχώριζες και γιατί?
Θέσατε την ερώτηση τόσο όμορφα και ποιητικά που με έκανε να τη διαβάσω ξανά και ξανά. Κάθε τι που παράγω έχει ξεχωριστή θέση καθώς είναι αποτέλεσμα προσπάθειας, κόπου, επιμονής αλλά και ανάγκης εξωτερίκευσης. Αυτή την περίοδο με αγγίζει περισσότερο η εν εξελίξει σειρά “What If?” η οποία αναφέρεται σε ερωτηματικά που ήρθαν με το θάνατο του πατέρα και της μητέρας μου. Μέσα από αυτή τη σειρά επιχειρώ να δημιουργώ εικόνες πιο λυρικές και πιο αχανείς ως προς την αίσθησή τους (αν μπορούν να χαρακτηριστούν με αυτό τον τρόπο), σαν μια προσπάθεια να μαλακώσω την απώλεια, ως φαινόμενο αλλά και ως μετέπειτα αίσθηση, ξεκινώντας μια αναζήτηση στο Χώρο και το Χρόνο. Η συγκεκριμένη φωτογραφική σειρά διαφέρει οπτικά από τις υπόλοιπες καθώς είναι εμφανής η χρήση γραφικών σε πολλές από τις εικόνες.

Ο γραφιστικός σχεδιασμός επιδρά στην καλλιτεχνική φωτογραφική σου έκφραση?
Σίγουρα βοηθά και μάλιστα σε κάποιες ενότητες έχει σημαντική συμβολή στην υλοποίηση του έργου και τη γενική αίσθηση αυτού. Επίσης σημαντικές επιρροές έχω από την ιστορία της τέχνης και της φωτογραφίας. Ο γραφιστικός σχεδιασμός είναι ένα μεγάλο βοηθητικό μέσο, σημασία όμως έχουν και οι βάσεις στις οποίες ακουμπούν όλα αυτά. Χρειάζεται διαρκής έρευνα και ενημέρωση και για το παρελθόν και για το τώρα. Μπορεί η εποχή της Εικόνας να τρέχει με ασυγκράτητη ταχύτητα πλέον, όμως για να έχουμε πιο συγκροτημένη θέση, πρέπει να γνωρίζουμε από πού ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε αυτό το φαινόμενο. Διαφορετικά παράγουμε ένα οπτικό χάος.

Η συμμετοχή στην εβδομάδα “Chania Photo Days” τι σου άφησε ως παρακαταθήκη? Όχι μόνο ως μέλος μιας επιτυχημένης ομάδας με μεγάλη ιστορία στο φωτογραφικό γίγνεσθαι του τόπου, αλλά και από την πλευρά της διάδρασης με το κοινό και με τους άλλους καλλιτέχνες.
Πρώτα απ’ όλα ευχαριστώ πολύ την ομάδα της Λε.Φ.Κι για την εμπιστοσύνη που μου έδειξε και την πρόσκληση. Η συγκεκριμένη ομάδα έχει δείξει πολυετή αφοσίωση σε αυτό το χώρο και παράγει σημαντικό και αποδεδειγμένο έργο, στελεχώνεται από πολύ ταλαντούχα μέλη που ενδιαφέρονται ουσιαστικά και είναι προνόμιο να έχουμε τέτοιες υγιείς ομάδες στην πόλη μας. Πιστεύω πως άτομα με καλλιτεχνικές ανησυχίες έχουν έμφυτη την τάση ανάπτυξης των ικανοτήτων τους, του δυναμικού τους και αυτό είναι κάτι που χαίρει εκτίμησης και υποστήριξης. Πάντα το να βρίσκεσαι ανάμεσα σε ανθρώπους με τους οποίους μοιράζεσαι κοινά ενδιαφέροντα σε ευχαριστεί, ενδυναμώνει την αίσθηση του ανήκειν και της πληρότητας. Χαίρομαι πολύ που μου δόθηκε η ευκαιρία να συνομιλήσω με καινούργια πρόσωπα και με παλιούς γνώριμους και να αναπτύξουμε συζητήσεις που αφορούν τη Φωτογραφία και το μέλλον της, αλλά και να δω μέσα από την έκθεση του Photo Days διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης του πώς μπορεί να καταγράφεται η πραγματικότητα.

1. Πηγή: www.doctv.gr

*H Μαρία Α.Δρακάκη είναι επιμελήτρια του Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων , Παιδαγωγός, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων
e-mail επικοινωνίας: politismos.drakaki@gmail.com
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
https://georgiamatsamaki.com/   
www.instagram.com/georgia.matsamaki
https://www.lefkichania.gr/


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα