27.8 C
Chania
Τετάρτη, 30 Ιουλίου, 2025

Ως ακροατές & συνδηµιουργοί ηχοτοπίου

“Aξιον εστί το αναίτιο δάκρυ ανατέλλοντας αργά στα ωραία µάτια των παιδιών που κρατιούνται χέρι-χέρι”

 Οδυσσέας Ελύτης /”ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ”

Η τέχνη της µουσικής αποτέλεσε πρόσφατα τον άξονα συνάντησης για τη δηµιουργική έκφραση, τη µύηση στη δηµιουργική χρήση των ήχων και την καλλιέργεια της µουσικής ακρόασης µε πρωταγωνιστές τους µαθητές της ΣΤ΄τάξης του ∆ηµοτικού Σχολείου Νεροκούρου και των εµψυχωτών εκπαιδευτών του Βενιζέλειου Ωδείου Χανίων. Πεδίο της µουσικής συνάντησης το Μουσείο Σχολικής Ζωής µε την εκθεσιακή του αφήγηση να είναι σε φάση ολοκλήρωσης,  καθώς δεν έπαψε να το επισηµαίνει στο αγαπητό κοινό που το κατέκλυσε την Πέµπτη 22 Μάη µε αγάπη και ενδιαφέρον και µε το τελικό αποτέλεσµα της µουσικής συνάντησης να διαµορφώνει δια της αλληλεπίδρασης όλων, ένα µοναδικό αισθαντικό  ηχοτοπίο.

Η µουσική συνάντηση πραγµατοποιήθηκε µε πρωτοβουλία των ∆ιευθύνσεων Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης στη Συνδιάσκεψη Εκπαιδευτικών. Φέτος εκτός του συνεδριακού χαρακτήρα της στο πλαίσιο των παρεµβάσεων τους, οι ∆ιευθύνσεις της ενεθάρρυναν, διοργάνωσαν και ανέπτυξαν έναν δηµιουργικό διάλογο ανάµεσα σε χώρους πολιτισµικής αναφοράς για τη συνοχή και την ανάπτυξη  της κοινότητας µε τον τίτλο “Μέρες Έκφρασης και ∆ηµιουργίας” από τη ∆ευτέρα 19  έως και την Πέµπτη 22 Μάη, µε πεδία αλληλεπίδρασης: Εκπαίδευση & Πολιτισµός, Περιβάλλον, Αειφορία, Κοινωνία,  Αθλητισµός.

Χωρίς ακόµη να έχει ενεργοποιηθεί στη µουσεικακή έκθεση το ηχητικό περιβάλλον στις 4 ενότητες της εξελισσόµενης έκθεσης, όπως προβλέπεται από τον µουσειολογικό σχεδιασµό, η συγκίνηση των επισκεπτών πυροδοτήθηκε στον υπέρτατο βαθµό από τη µουσικό εµψυχώτρια Λια Μαστρογιαννίδου που µε την αξιοποίηση κρουστών µουσικών οργάνων, σηµατοδότησε το καλωσόρισµα τους στην είσοδο του Μουσείου µε µια επιµελήµένη µε ακρίβεια  συµµετοχική ηχοποιητική ερµηνεία των µαθητών της ΣΤ΄τάξης.

Ακολούθησε το βίωµα της µουσειακής εµπειρίας εντός του Μουσείου µε µια ελεύθερη διαδροµή όλων  των παρευρισκόµενων µε πρώτο σταθµό τον χώρο της σύνθεσης των τεχνών και της οπτικοακουστικής παιδείας.

Η εκπαιδευτικός της ΣΤ΄τάξης του ∆. Σ. Νεροκούρου  κα Μαρίζα Καρκαβάτσου καλωσόρισε όλους και όλες, αφού προηγήθηκαν χαιρετισµοί απο τη ∆ιευθύντρια Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης κα Χ. Τερεζάκη, τον Πρόεδρο του Βενιζέλειου Ωδείου κ. Ι. Αντωνογιαννάκη και την Επιµελήτρια του Μουσείου κα Μ. ∆ρακάκη:

«Με µεγάλη χαρά και συγκίνηση σας καλωσορίζoυµε στη σηµερινή µας εκδήλωση µε θέµα την τέχνη του ∆ιδάσκειν στον χώρο και στον χρόνο. Μια εκδήλωση που στοχεύει στην ανάδειξη της διαχρονικής αξίας της εκπαίδευσης και του ρόλου του δασκάλου µέσα στον χρόνο.

Στη σηµερινή µας εκδήλωση, έχουµε την τιµή να συνεργαζόµαστε µε δύο πολύτιµους φορείς:

Το Ωδείο Χανίων, που µέσα από τη µουσική του προσέγγιση µάς θυµίζει πως η τέχνη και η παιδεία πάντοτε συµπορεύονται.

Και το Μουσείο Σχολικής Ζωής, που µας ανοίγει ένα παράθυρο στο παρελθόν, µας ταξιδεύει στο χρόνο  και µας βοηθά να κατανοήσουµε πόσα έχουν αλλάξει — και πόσα παραµένουν ίδια — στην καρδιά της σχολικής ζωής.

Σε αυτό το σηµείο θα θέλαµε να ευχαριστήσουµε και τη ∆ιεύθυνση Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης Χανίων που µε τη διοργάνωση σειράς εκδηλώσεων µε τίτλο «Μέρες Έκφρασης και ∆ηµιουργίας» µας έφερε σήµερα όλους εδώ, ενισχύοντας τη δηµιουργικότητα, τη συνεργασία και την εξωστρέφεια.

Ιδιαίτερη µνεία, βέβαια, αξίζει στους πραγµατικούς  πρωταγωνιστές, τους µαθητές της ΣΤ’ τάξης, που µελετούν, δηµιουργούν και µας εµπνέουν µε τη φρεσκάδα και τη σκέψη τους. Μέσα από τα δικά τους µάτια θα δούµε το σχολείο του παρελθόντος, θα αναγνωρίσουµε το σχολείο του παρόντος και —ποιος ξέρει— ίσως οραµατιστούµε όλοι µαζί το σχολείο του µέλλοντος.

Η τέχνη του ∆ιδάσκειν δεν είναι στατική. Είναι ζωντανή, εξελίσσεται, µεταµορφώνεται, αλλά κρατά πάντα την ουσία της: την αγάπη για τον άνθρωπο, τη φροντίδα για το παιδί και τη δίψα για γνώση.

Σας ευχαριστούµε που είστε µαζί µας! Μέρες Έκφρασης και ∆ηµιουργίας από 19-25 Μαΐου 2025   Για τη συνοχή και ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας Μια σύµπραξη του Μουσείου Σχολικής Ζωής µε το Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων και το ∆. Σ. Νεροκούρου

Καθώς η διαδραστικότητα που υποβάλλουν οι επιφάνειες στο κόκκινο, κίτρινο και µπλε το µε τα φωτεινά κάδρα και τα λεκτικά γραφιστικά µαζί µε το ιστορικό έκθεµα του πιάνου της Σχολής Νηπιαγωγών, δωρεά της οικογένειας Παπαϊωάννου, µόνο θετική επίδραση µπορεί να έχει στην επικοινωνούµενη µουσειακή εµπειρία, η εστιασµένη ακρόαση, η εκφορά του προφορικού λόγου και κάθε ηχογόνος δράση. Έτσι επιδιώχθηκε από τους συντελεστές της µουσικής συνάντησης Μουσείο Σχολείο Ωδείο να ενδυναµώσουν  την ανθρώπινη προσωπική συµµετοχή στην ηχητική συνοµιλία µε το αναπτυσσόµενο εκθεσιακό αφήγηµα. Μέληµα των εµψυχωτών της δράσης, ο συντονισµός όλων µε το µουσειολογικό αφήγηµα,  µε το εκθεσιακό περιβάλλον να προάγεται  από την κιναισθητική εµπειρία,  αφού ο ήχος και το άκουσµα και το ηχοτοπίο που δηµιουργείται, εκφράζουν την ενέργεια της δράσης και όλοι γίνονται όχι απλώς ακροατές ή ερµηνευτές, αλλά ενεργά υποκείµενα διαπερατά και συγχρονιζόµενα µε το περιβάλλον του.

Οι µαθητές εντυπωσίασαν µε την ερµηνεία τους:

1. ΤΟΤΕ — Όταν ο δάσκαλος κρατούσε βέργα και όνειρα

[…] Σε µια αίθουσα χωρίς χρώµα, µε θρανία ξύλινα και φθαρµένα, κάθονταν παιδιά µε µάτια

αθώα και χέρια γεµάτα µελάνι. Ο µαυροπίνακας έτριζε κάθε φορά που η κιµωλία χάραζε

πάνω του γράµµατα και αριθµούς, σύµβολα µιας γνώσης αυστηρής αλλά πολύτιµης.

Ο δάσκαλος στεκόταν όρθιος, αγέρωχος. Είχε στα χέρια του τη βέργα — σηµάδι πειθαρχίας,

µα και ευθύνης. Τα παιδιά µιλούσαν µόνο όταν τα ρωτούσε. Οι φωνές τους χαµηλές, τα

όνειρά τους όµως φώναζαν δυνατά.

Ένα τετράδιο, ένα κοντύλι, µια σχολική ποδιά. Αυτό ήταν το σύµπαν της µάθησης. Και

όµως, µέσα σε αυτό το λιτό τοπίο, γεννιόταν η ελπίδα. Για µια καλύτερη ζωή, για ένα

γράµµα, για ένα µέλλον.

2. ΤΩΡΑ — Όταν ο δάσκαλος κρατάει καρδιά και τεχνολογία

[…] Η αίθουσα σήµερα είναι γεµάτη χρώµατα. Υπολογιστές, διαδραστικοί πίνακες, χάρτες που

µιλούν και εικόνες που αλλάζουν µε ταχύτητα. Τα παιδιά δεν κοιτούν µόνο µπροστά, µα

συνεργάζονται, εξερευνούν, ρωτούν, δηµιουργούν.

Ο δάσκαλος δε στέκεται πια πίσω από την έδρα. Είναι δίπλα στα παιδιά. Ακούει, εµπνέει,

καθοδηγεί. ∆εν κρατάει βέργα. Είναι συνοδοιπόρος στο ταξίδι της µάθησης. Με χαµόγελο,

µε κατανόηση, µε αγάπη. Γιατί ξέρει ότι κάθε παιδί είναι ένας µικρός κόσµος…

3. ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ — Όταν η διδασκαλία δεν αλλάζει καρδιά, µόνο πρόσωπο

[…] Άλλοτε, ο δάσκαλος έγραφε µε κιµωλία, σήµερα ίσως σε έναν διαδραστικό πίνακα. Όµως,

πάντα η καρδιά του ήταν γεµάτη αγάπη. Και πάντα µπροστά του είχε παιδιά που ζητούσαν

γνώση, φροντίδα, φως…

Η τάξη µπορεί να αλλάζει, αλλά η χαρά της διδασκαλίας παραµένει η ίδια: είναι εκείνη η στιγµή που ένα παιδί καταλαβαίνει, χαµογελάει, νιώθει ελεύθερο…

Αυτό είναι η τέχνη του διδάσκειν…

Μια γέφυρα:

Από το τότε στο τώρα…

Από τη σιωπή στην έκφραση…

Από τη βέργα στην αγκαλιά…

1. Αφήγηση από το ΠΑΡΕΛΘΟΝ

«Με λένε Γιώργο. Τότε ήµουν δώδεκα χρονών. Το σχολείο µου ήταν πέτρινο, µε µια ξυλόσοµπα στη µέση και παράθυρα θαµπά. Το πρωί σηκωνόµασταν νωρίς και περπατούσαµε µε τα πόδια – καµιά φορά και ξυπόλητοι. Ο δάσκαλος µας ήταν αυστηρός.

Κρατούσε µια βέργα, κι αν αργούσες να απαντήσεις… την ένιωθες στο χέρι. Μα τον αγαπούσαµε. Γιατί µέσα από εκείνη τη βέργα, έκρυβε µια αγάπη διαφορετική. Μας έµαθε να διαβάζουµε, να γράφουµε, να µην τα παρατάµε. Το πρώτο µου " Άριστα", το φύλαξα σαν θησαυρό. Όχι γιατί ήταν άριστα, αλλά γιατί ήταν δικό µου. Το κέρδισα µε κόπο, µε ιδρώτα, µε όνειρα…»

2. Αφήγηση από το ΣΗΜΕΡΑ

«Με λένε Νεφέλη. Είµαι στην ΣΤ΄∆ηµοτικού. Στην τάξη µας έχουµε διαδραστικό πίνακα,

tablets, και φτιάχνουµε εργασίες µε βίντεο και παρουσιάσεις. Η δασκάλα µας µάς λέει πως

η γνώση δεν είναι µόνο στα βιβλία, αλλά και στις ερωτήσεις που κάνουµε. Της αρέσει να

µας αφήνει να µιλάµε, να παίζουµε θέατρο, να εκφραζόµαστε. ∆εν φοβόµαστε να κάνουµε

λάθος. Το λάθος εδώ είναι τρόπος να µάθεις. Και όταν µας λέει “µπράβο”, δεν το λέει µόνο

για το σωστό. Το λέει για την προσπάθεια, για το χαµόγελο, για τη συνεργασία. Κι έτσι,

κάθε µέρα, κάτι χτίζουµε — µέσα µας. Μια σκέψη, µια αξία, ένα όνειρο…»

Το Βενιζέλειο Ωδείο µε τους καθηγητές Χρύσα Σταθάκη (πιάνο), Μάνο Πανταζώνη (κιθάρα) και Εντµοντ Αλέξη (βιολί) ερµήνευσαν το πρόγραµµα που είχαν ετοιµάσει ειδικά για τη συνάντηση.

Αποδείχτηκε µε την ατµόσφαιρα της ενεργητικής ακρόασης που διαπέρασε µικρούς και µεγάλους ότι διαµορφώθηκε ένα ισορροπηµένο ηχοτοπίο που επέτρεψε στους χρήστες συνδηµιουργούς να µετάσχουν ενεργά στη διαδικασία της ακουστικής επικοινωνίας Η  ακουστική επικοινωνία δια της τέχνης της µουσικής εξελίχθηκε µέσα στον υποβλητικό ρευστό νοηµατικό  µουσειακό χώρο, µε την ολοκλήρωση του ηχοτοπίου στην ενότητα “ασπρόµαυρα ταξίδια”. Η µουσική ερµηνεία των Χρύσας Σταθάκη και Μάνου Πανταζώνη ενθάρρυνε τη συλλογική έκφραση και  οδήγησε σε µια αξιοµνηµόνευτη αµοιβαία διάδραση. Μια συνειδητοποιηµένη ηχοποιητική δράση, µε όλους να προσφέρουν αµοιβαία επιρροή στην ανάδραση και στην ολοκλήρωση του ηχοτοπίου.

Αξίζει να σηµειωθούν επιγραµµατικά οι πολλαπλές ωφέλιµες συνέπειες της µουσικής συνάντησης και επιτυχηµένης συνδιαµόρφωσης του πρωτότυπου ηχοτοπίου  στο Μουσείο στις “Μέρες Έκφρασης και ∆ηµιουργίας” των ∆ιευθύνσεων  Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης.

Συγκινησιακή σύνδεση µε το δοσµένο περιβάλλον του µουσείου, οικειοποίηση, συµµετοχή συνειδητοποίηση της δυναµικής µε υψηλές αξιακές και αισθητικές ποιότητες µουσικής επικοινωνίας  σε έναν χώρο πολιτισµικής αναφοράς.

∆εσµός των µαθητών και εκπαιδευτικών µε δύο χώρους πολιτισµικής αναφοράς  και ανάπτυξη στόχων της συνέργειας Οι µαθητές της ΣΤ΄τάξης επισκέφτηκαν τους χώρους του Βενιζέλειου Ωδείου µετά την συνάντηση στο Μουσείου  και βίωσαν  µε την ιδιαίτερη εµψύχωση του Προέδρου κ. Ιωάννη Αντωνογιαννάκη και των καθηγητών Αντώνη Λαδάκη, Νεκτάριου Κλωστράκη, Χρύσας Σταθάκη, Έντµοντ Αλέξη την  αποστολή το έργο  και την ιστορία του Συνδέσµου για τη ∆ιάδοση Καλών Τεχνών  µε έµφαση στην διδασκαλία και στα οφέλη του µουσικού οργάνου που διδάσκουν. Ιδιαιτερο βιωµατικό εργαστήριο θεατρικής παιδείας ειδικα για τα παιδια του ∆Σ ΝΕΡΟΚΟΥΡΟΥ εµψύχωσε η διδασκουσα Μαρία Λεκάκη!!!

Αµοιβαιότητα υπηρεσιών και δράσεων στην επικοινωνιακή πολιτική των οργανισµών που συναντήθηκαν µε σχεδιασµό δράσεων και παρεµβάσεων µε άλλες οµάδες στόχους και µε αντίστοιχους  κοινούς άξονες.

Αξίζουν συγχαρητήρια στις ∆ιευθύνσεις Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης που ενεργοποίησαν µε κινητήρια δύναµη την σχολική κοινότητα και το ανθρώπινο δυναµικό της, τους πρωτότυπους  δηµιουργικούς διαλόγους στην πόλη, προβάλλοντας τις αξίες της συµπερίληψης και της συγκίνησης “του να να διδάσκεις και να απολαµβάνεις τη διαδικασία της έκφρασης, της δηµιουργίας, της ενεργητικής µάθησης και συµµετοχής στην κοινότητα” χωρίς αποκλεισµούς µε το δικαίωµα της ισότιµης πρόσβασης.

Οι φωτογραφίες παραχωρήθηκαν ευγενικά από τον Σπύρο Ψυχογιό γονέα µαθητή της ΣΤ΄τάξης του ∆.Σ Νεροκούρου και τον ευχαριστούµε θερµά. Το Μουσείο Σχολικής Ζωής ευχαριστεί θερµά όλους και όλες όσοι συµµετείχαν στο ηχοτοπίο για το πολύτιµο δώρο τους.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ∆ΡΑΣΗΣ

Τα ονόµατα των εκπαιδευτικών που εµψύχωσαν και επιµελήθηκαν τη µουσική συνάντηση  είναι: Ελένη Κοτσιφάκη (∆ιευθύντρια) Καρκαβάτσου Μαρίζα, Μαστρογιαννίδου Λία, Μαριάνα Αγιώτου και Στέλα Γιανναράκη ( διδάσκουσες στην ΣΤ΄τάξη

Συµµετέχοντες ΜΑΘΗΤΕΣ  από το ∆ηµοτικό Σχολείο Νεροκούρου

Οι µαθητές ήταν:

1)Ασηµένιος Μιχαήλ

2) Βιγλη Ελβίρα

3) Βουρελιας Κωνσταντινος

4) Γαρµπιδάκης Νικόλας

5) Γιουσουφέλας Νικόλαος

6) Γκέκα Αρσιµελα

7)∆ιουδη Αργυρώ

8)∆ιουδη Ραφαέλα

9)Καλαίτζάκης Παύλος

10) Καλοµενιδης ∆ηµήτρης

11) Καµπάκη ∆ηµητρα

12) Καραγιάννης Ευστράτιος

13) Μαραβελάκης χρήστος

14) Μπακαλοπούλου Ζωή

15) Νικολετάκης Γιάννης

16) Ντουντουνακη Γιάννης

17) Νυσταζάκη Μαρία

18) Παντελάκης Μανούσος

19)  Σκαµπελας Σπύρος

20) Τσαγδή Αθανασία

21) Τσιτσιριδακη Κωνσταντίνα

22) Φαναρίσιου Άννα

23) Χαιρέτης Νικόλαος

24) Χαριτάκης Ματθαίος

25) Χατζηδάκης Στέφανος

26) Ψυχογιός Αθανάσιος

Εκπαιδευτικοί ∆.Σ. Νεροκούρου : Κοτσιφάκη Ελένη ∆ιευθύντρια , Μαστρογιαννίδου Λία, Αγιώτου Μαριάνα, Γιανναράκη Στέλα, Καρκαβάτσου Μαρίζα.

Σύλλογος Φίλων του Μουσείου Σχολικής Ζωής

∆.Σ: Νικολακάκης Μανώλης, ∆ρακάκη Μαρία,  ∆αµιανάκη Αικατερίνη, Γαλάνης Βασίλης, Νικολακάκη Άννα, Αρχοντάκη Μαρία, Σκορδύλη Μαρία 

Endnotes

“Σαν ερώτηµα ανοιχτό” Ιδέα Μουσειογραφικός-µουσειλογικός σχεδιασµός Μαρία Α. ∆ρακάκη Υλοποίηση ∆ήµος Χανίων µέσω του τµήµατος Αντιδηµαρχίας Πολιτισµού, Αρµόδιος Αντιδήµαρχος Ι. Γιαννακάκης  ∆ηµιουργικό Γραφιστικά Νίκος Ιγγλεζάκης ΙΜΑGE Γιώργος Βλαµάκης

https://www.haniotika-nea.gr/os-choros-esoterikis-anagnosis-kai-endyna-osis/   και https://www.haniotika-nea.gr/os-ergastirio-synthesis-technon-kai-optikoakoystikis-paideias/

Εκδ. ΙΚΑΡΟΣ https://www.ianos.gr/magazine/10-agapimenoi-stihoi-tou-odyssea-eliti-ianos-magazine/?srsltid=AfmBOoobK4zBXLYglV1N92H-CskUCRFCVysInRG

 

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΤΕΡΑ ΣΤΙΣ ∆ΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

https://venizeleio-odeio.gr/

https://www.didechan.gr/2025/03/2.html

https://www.crete.gov.gr/meres-ekfrasis-kai-dimioyrgias-chania-2025-etos-miki-theodoraki-2i-syndiaskepsi-ekpaideytikon-i-techni-tis-didaskalias-ki-epikoinonias-tin-epochi-tis-a-i-kai-toy-energoy-politi/


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα