Οι προτάσεις που υποβάλει η Κοµισιόν προς το Συµβούλιο σε κρίσιµες καταστάσεις δίνουν αφορµή για σκέψεις υποσκέλισης της ουσίας των ιδρυτικών Συνθηκών της ΕΕ1. Το σοβαρό αυτό θέµα δεν µπορεί να χρεωθεί σε άλλον, παρά στην πρόεδρο του οργάνου αυτού κυρία φον ντερ Λάϊεν. Αφορµή για τη διαπίστωση αυτή είναι οι προτάσεις της Κοµισιόν για ενίσχυση του µακροπρόθεσµου προϋπολογισµού της ΕΕ για την αντιµετώπιση των πλέον επειγουσών προκλήσεων. Με φόντο τα όσα διαδραµατίζονται στην νέα και σοβαρότατη κρίσι Ισραήλ-Παλαιστίνης, πρέπει να δούµε µε προσοχή τον πόλεµο στην Ουκρανία, το µεταναστευτικό και η πλατφόρµα πρώτων υλών και τεχνολογίας, συνιστούν ψήγµατα µη ορθής εφαρµογής των Συνθηκών.
∆ε στέγνωσε ακόµη το µελάνι από το προχθεσινό µου άρθρο για το πώς από λάθος (;) σταµάτησε η χρηµατοδότηση προς την Παλαιστίνη και αµέσως διορθώθηκε το θέµα από την πλέον καλολαδωµένη γραφειοκρατική ελίτ των Βρυξελλών. ∆ε στέγνωσε το µελάνι, επίσης, από την ταπείνωση της ευρωπαϊκής διπλωµατίας να παρακολουθεί αµήχανη το Ιράν να φιλοξενεί τις ειρηνευτικές συνοµιλίες Αρµενίας-Αζερµπαϊτζάν «χωρίς δυτικές χώρες»! Λες και λίγα έχουν κάνει οι Ευρωπαίοι για τις δυο αυτές χώρες.
Η πρόεδρος της Κοµισιόν είναι Γερµανίδα και αυτό παραπέµπει στο ότι εκτελεί ουσιαστικά, πολιτική που επιβάλλεται από τη χώρα αυτή και συνεπικουρείται και από τη Γαλλία στα πλαίσια του γαλλογερµανικού άξονα.
Αυτό όµως σηµαίνει ότι δεν εξυπηρετείται η εφαρµογή των συνθηκών, αλλά η άσκηση, ως επί το πλείστον, της πολιτικής εθνικού και όχι ευρωπαϊκού χαρακτήρα, κυρίως από το βασικό χρηµατοδότη του προϋπολογισµού της ΕΕ, που είναι η Γερµανία, η οποία τραβά υποχρεωτικά και τη Γαλλία ως βασικού χρηµατοδότη και αυτή του κοινοτικού προϋπολογισµού. Η υποχρεωτική ακολουθία από τη Γαλλία ορίζεται ως η λειτουργική άσκηση του άξονα Παρισιού – Βερολίνου.
Τα πράγµατα δεν έπρεπε να είναι προς την κατεύθυνση αυτή. Τα κράτη µέλη έχουν συνευρεθεί µέσω των Συνθηκών που έχουν υπογράψει για την άσκηση κοινών πολιτικών ευηµερίας και ανάπτυξης και την αποφυγή δυσάρεστων καταστάσεων µε όλους του συνορεύοντες λαούς.
Το ότι η χρηµατοδότηση του κοινοτικού προϋπολογισµού γίνεται από τους πλούσιους εθνικούς προϋπολογισµούς ορισµένων κρατών µελών και ότι οι αδύναµοι προϋπολογισµοί «επωφελούνται» γίνεται στα πλαίσια του κοινοτικού κεκτηµένου, απαράβατης αρχής της λειτουργίας της ΕΕ. Για το λόγο αυτόν διατυπώνουµε τις αντιρρήσεις µας στο παρόν σηµείωµα.
Έτσι, οι προτάσεις που υπέβαλε η Κοµισιόν και χειροκροτεί και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στοχεύουν προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις τη ενδιάµεση αναθεώρηση του µακροπρόθεσµου προϋπολογισµού της ΕΕ2:
1.
∆ηµιουργία νέας διευκόλυνσης για την Ουκρανία, 50 δις €, που θα καλύψει τις άµεσες ανάγκες της χώρας καθώς και θα στηρίξει την ανάκαµψη και τον µακροπρόθεσµο εκσυγχρονισµό της.
2.
Ενίσχυση του προϋπολογισµού της ΕΕ µε 15 δις € σχετικά µε τη µετανάστευση, αντιµετώπιση εξωτερικών προκλήσεων, όπως ο πόλεµος στην Ουκρανία, και οικοδόµηση εταιρικών σχέσεων µε χώρες εκτός ΕΕ
3.
Καθιέρωση µιας πλατφόρµας στρατηγικών τεχνολογιών για την Ευρώπη (Strategic Technologies for Europe Platform – STEP) για την προώθηση της µακροπρόθεσµης ανταγωνιστικότητας της ΕΕ σε κρίσιµες τεχνολογίες, όπως η υγεία, οι πρώτες ύλες και το ∆ιάστηµα. Η πρόταση της Επιτροπής προβλέπει τη χρήση κεφαλαίων στο πλαίσιο υφιστάµενων προγραµµάτων και συµπλήρωση 10 δισεκατοµµυρίων ευρώ για συγκεκριµένα προγράµµατα
4.
∆ηµιουργία νέου µέσου πάνω από τα τρέχοντα δηµοσιονοµικά ανώτατα όρια για την κάλυψη υψηλότερου κόστους δανεισµού στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαµψης της ΕΕ.
Από τα τέσσερα αυτά σηµεία τα πρώτο που είναι και το βασικό σε επίπεδο ποσών είναι ξεκάθαρα εκτός συνθηκών και άρα η Κοµισιόν υπερβαίνει το ρόλο της. Το δεύτερο το θυµήθηκαν τώρα µε την άγρια µετανάστευση από τους Ουκρανούς που τρέχουν να σωθούν και µάλιστα συντεταγµένα. ∆εν είδαµε όµως την Κοµισιόν προτείνει για τους παράνοµους µετανάστες που έχουν δηµιουργήσει σοβαρά προβλήµατα , τη χορήγηση ποσών στις χώρες πρώτης εισόδου, και όπως εξελίσσονται τα πράγµατα και τελικού προορισµού. Αφού οι πλούσιες δυνάµεις της ∆ύσης έχουν καθυποτάξει τους περισσότερους λαούς της Αφρικής και Μέση Ανατολής µε την αποικιοκρατία από τις εποχές του άκρατου και αχαλίνωτου κατακτητικού παρελθόντος, τώρα καλούνται να αντιµετωπίσουν αυτές τους παράνοµους µετανάστες, όχι µε τα κονδύλια που δίνουν στην Τουρκία, η οποία εργαλειοποιεί πλήρως το ζήτηµα αυτό.
Το τρίτο σηµείο δηµιουργεί µια ασυνέχεια αφού είναι γνωστό ότι οι πρώτες ύλες βρίσκονται εκτός Ευρώπης και ο µόνος λόγος ύπαρξης των προτάσεων αναθεώρησης του µακροπρόθεσµ0ου προϋπολογισµού της ΕΕ είναι η δηµιουργία µέσου για τα δηµοσιονοµικά όρια (σηµείο 4). Ας αφήσουµε ότι και για το σηµείο αυτό η αιτία δηµιουργίας του υψηλού κόστους χρηµατοδότησης που οφείλεται στην άνευ προηγουµένου άνοδο των επιτοκίων, ελέγχεται η εφαρµογή των κυρώσεων κατά της Ρωσίας, που οδήγησαν επιπλέον σε φτωχοποίηση σηµαντικών µεριδίων του πληθυσµού της ΕΕ, εκτός βέβαια, από τις τροµερές συνέπειες που είχαν τα µέτρα αυτά κατά των φτωχών λαών της Αφρικής.
Καλύτερα ας ακούσουν την κραυγή αγωνίας που εξέπεµψε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο τέλος Σεπτεµβρίου 20233, που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αύξηση του κόστους ζωής, και πως θα προχωρήσουν σε παροχή περαιτέρω βοήθειας στους απόρους στο ευρύτερο πλαίσιο της αυξανόµενης επικράτησης της επισφάλειας στην Ευρώπη. (και όπως λέγεται οι ευρωβουλευτές αναµένεται να ζητήσουν αυξηµένη δράση για τη στήριξη των οργανώσεων που παρέχουν βοήθεια και τρόφιµα στους απόρους της Ευρώπης).
Να σηµειωθεί ότι τουλάχιστον ένας στους τρεις ανθρώπους στην ΕΕ αντιµετωπίζει οικονοµικές δυσκολίες και όπως έχουµε αναφέρει σε προηγούµενα σηµειώµατά µας 95 εκατ. Ευρωπαίων πολιτών θεωρούνται ότι βρίσκονται µέσα στα όρια της φτώχειας!
Αυτό σηµαίνει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι εξαρτώνται από τις οργανώσεις που παρέχουν στήριξη και τροφή. Ας προσέξουν οι προτείνοντες της Κοµισιόν την ικανότητα εξασφάλισης ενός κατάλληλου γεύµατος, για τους ευρω-πληθυσµούς που είναι µέρος των Στόχων Βιώσιµης Ανάπτυξης και ας µη λησµονούν ότι κανείς δεν τους διόρισε αυτόµατα φύλακες των αµφίβολων δηµοκρατιών γειτόνων ή παραπέρα τρίτων χωρών.
1 https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/ip_23_3345
2 Σύµφωνα µε ανακοίνωση του Ευρωκοινοβουλίου4/10/23 https://www.europarl.europa.eu/news/el/headlines/eu-affairs/20230928STO06014/anatheorisi-makroprothesmou-proupologismou-tis-ee-giati-to-ek-thelei-veltioseis
3 https://www.europarl.europa.eu/news/el/agenda/briefing/2023-10-02/12/to-koinovoulio-krouei-ton-kodona-tou-kindunou-gia-tin-auxisi-tou-kostous-zois