Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Οι προκλήσεις για τον ελληνικό τουρισμό το 2022

Η πανδημία της covid 19 που συνεχίζει να πλήττει όλο τον κόσμο με τις νέες παραλλαγές της συνιστά την μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του ελληνικού τουρισμού.

Oι απώλειες για τις τοπικές κοινωνίες, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους στον κλάδο αλλά και για το εθνικό μας εισόδημα συνολικά ήταν πολύ μεγάλες τα τελευταία δύο χρόνια.
Παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες, όμως, η Ελλάδα κατάφερε το 2020 να ανακτήσει το 20% των τουριστικών εσόδων του 2019 (4,2 δισ.), ενώ το 2021 φτάσαμε στο 55% περίπου σε σχέση με το 2019 (10 δισ.). Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη κατάφερε μέσα στη δίνη της πανδημίας να κρατήσει όρθια την ελληνική οικονομία και τον ισχυρότερο παραγωγικό της κλάδο, που δεν είναι άλλος από τον τουρισμό.
Με ένα γενναίο πρόγραμμα στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζόμενων, με εφαρμόσιμα υγειονομικά πρωτόκολλα στον κλάδο του τουρισμού και με ένα πολύ συνεκτικό σχέδιο ασφαλούς ανοίγματος του τουρισμού μας φέτος, η Ελλάδα κατάφερε όχι απλά να διατηρήσει την καλή εικόνα της προς τα έξω, αλλά και να ενισχύσει το brand της στις διεθνείς τουριστικές αγορές. Κατάφερε να ανακτήσει ένα σημαντικό μέρος των τουριστικών της εσόδων της αποδεικνύοντας ότι ο ελληνικός τουρισμός έχει υψηλή ανθεκτικότητα και πατάει σε σταθερές βάσεις παρά τις μεγάλες δυσκολίες.
Ομως οι προκλήσεις είναι μπροστά μας. Η παρακαταθήκη της διαχείρισης της πανδημίας στον τουριστικό τομέα μέχρι σήμερα, μας τοποθετεί σε ισχυρή θέση αφετηρίας για την επόμενη μέρα. Το 2022 θα είναι η αρχή κι όχι το τέλος μιας μακρόχρονης και επίπονης προσπάθειας. Η κρίση λειτουργεί ήδη ως επιταχυντής των εξελίξεων προκειμένου να παρέμβουμε σε παθογένειες του τουρισμού μας και να βελτιώσουμε το προϊόν μας, αλλά και ως ευκαιρία να αναδειχθούμε ακόμα πιο ισχυροί στον διεθνή ανταγωνισμό ο οποίος θα είναι ακόμα πιο έντονος τα επόμενα χρόνια. Τρεις είναι κατά την άποψή μου οι βασικές προκλήσεις της επόμενης μέρας:
Πρώτη προτεραιότητα είναι η προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος, στοιχεία άρρηκτα συνδεδεμένα με το τουριστικό προϊόν και συγκριτικό μας πλεονέκτημα εδώ και δεκαετίες. Η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, η αναχαίτιση της διάβρωσης των ακτών, η αποτελεσματικότερη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών, η χωροταξική μεταρρύθμιση είναι μόνο μερικά από τα κρίσιμα ζητήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Η βιωσιμότητα θα αποτελέσει πυρήνα της τουριστικής μας πολιτικής και εθνικό στόχο έως το 2030.
Δεύτερη προτεραιότητα είναι η ενίσχυση των υποδομών στους τουριστικούς μας προορισμούς. Αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας αλλά και για την προσέλκυση ποιοτικού τουρισμού. Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση είναι ανάγκη να δοθεί έμφαση στις δημόσιες οδικές, λιμενικές και άλλες υποδομές αλλά και στις ιδιωτικές, ειδικά στους τομείς της φιλοξενίας και των μεταφορών με βασικούς στόχους την ενεργειακή αναβάθμιση καταλυμάτων και την ενίσχυση του πράσινου στόλου μεταφορών.
Η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολείται στον τουρισμό πρέπει να αποτελέσει επίσης προτεραιότητα. Η έλλειψη προσωπικού που αντιμετώπισε φέτος ο κλάδος φαίνεται να αποτελεί δομικό και όχι συγκυριακό πρόβλημα και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί, διαφορετικά κινδυνεύει να αποτελέσει ευθεία απειλή για την ανάκαμψη του τουρισμού μας. Ακόμα περισσότερο η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού είναι ανασχετικός παράγοντας στην ανάκαμψη. Η ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης, τα κίνητρα προς νέους εργαζόμενους στον κλάδο, η αντιμετώπιση της εποχικότητας αποτελούν μερικά από τα βασικά εργαλεία μας στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Είναι αρκετά ακόμα τα μέτωπα και οι προκλήσεις που έχει μπροστά του ο ελληνικός τουρισμός. Έχουμε συναίσθηση των δυσκολιών του χειμώνα για τις τουριστικές επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας, γι’ αυτό και ο ΕΟΤ σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού ξεκινήσαμε ήδη 4μηνη καμπάνια στο εξωτερικό για την προώθηση των ηπειρωτικών και ορεινών τουριστικών προορισμών μας αλλά και για την ενίσχυση του city break. Με την ίδια αποφασιστικότητα και σκληρή δουλειά θα περάσουμε από την ανθεκτικότητα του 2020 και 2021, στην ανάκαμψη του τουρισμού μας από το 2022 και μετά. Με συνέργειες και ενότητα, εξωστρέφεια, συνεκτικό σχέδιο και στρατηγική για την επόμενη μέρα, τα οποία διαθέτουμε, είμαι αισιόδοξος ότι θα τα καταφέρουμε.

*Ο Δημ. Φραγκάκης
είναι Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα