Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Οι παράπλευρες απώλειες της πανδημίας στην οικονομία

Η παγκόσμια κρίση του κορωνοϊού δημιούργησε μία παγκόσμια έλλειψη σε chips. Στην αρχή της πανδημίας πολλές εταιρίες μείωσαν τις παραγγελίες τους σε chips για να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της πανδημίας που ανέμεναν. Προέβλεπαν μία σημαντική πτώση της παγκόσμιας οικονομίας.

Τα chips βρίσκονται παντού σχεδόν σε ότι χρησιμοποιούμε, βρίσκονται στον υπολογιστή μας, στο κινητό μας, στην τηλεόραση μας, μας επιτρέπουν να οδηγούμε το αυτοκίνητο μας ή να κάνουμε διαδικτυακές αγορές με την πιστωτική μας κάρτα. Επίσης χρησιμοποιούνται στα ρομπότ και σε μυριάδες εφαρμογές την βιομηχανία. Αυτή τη στιγμή 10.000 αυτοκίνητα είναι αποθηκευμένα έξω από τα εργοστάσια τα οποία περιμένουν να έλθουν οι παραγγελίες των chips όταν αυτά θα είναι διαθέσιμα θα για να τοποθετηθούν στα αυτοκίνητα και να μπορέσουν να πουληθούν.

Όταν άρχισαν να εφαρμόζονται τα απαγορευτικά (lock down), οι άνθρωποι που έμεναν κλεισμένοι στα σπίτια τους άρχισαν να παραγγέλνουν διαδικτυακά και εκτόξευσαν τις διαδικτυακές πωλήσεις των επιχειρήσεων. Τότε οι άνθρωποι άρχισαν να αγοράζουν υπολογιστές για να μετατρέψουν το σπίτι τους σε γραφείο, για να παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα, να αγοράζουν όργανα γυμναστικής και κονσόλες παιχνιδιών για διασκέδαση με αποτέλεσμα να εκτοξευθεί ζήτηση για chips.

Η πανδημία επιτάχυνε τα βήματα της ψηφιοποίησης και για την ψηφιοποίηση απαιτούνται πολλά chips . Όταν οι βιομηχανίες ηλεκτρονικών κατάλαβαν ότι ζήτηση δεν θα είναι προσωρινή, είχαν να λύσουν το σημαντικό πρόβλημα, της έλλειψης των chips και της αύξησης των παραγγελιών.

‘Ένα τρισεκατομμύριο chips παράγονται κάθε χρόνο. Απαιτούνται περίπου δύο μήνες για να κατασκευαστεί ένα τσιπ και υπάρχουν πολλές εταιρείες που τα κατασκευάζουν. Ένα chip σιλικόνης θα περάσει μέσα από περισσότερο από 3000 βήματα και δεκάδες μηχανές για να κατασκευαστεί.

Στην παγκόσμια έλλειψη chips έχει συμβάλει και η πολιτική. Όταν οι ΗΠΑ έβαλε περιορισμούς στην μεγαλύτερη κινέζικη εταιρεία κατασκευής chips την SMIC, ήταν πολύ δύσκολο να πουλήσει chips σε εταιρείες που συσχετιζόταν με την Αμερική. Έτσι εταιρείες που ήθελαν να αγοράσουν chips απευθύνθηκαν σε άλλους κατασκευαστές όπως την Samsung, στην TSMC της Ταιβάν κλπ., αλλά αυτές οι εταιρείες είχαν ήδη την δικιά τους παραγωγή και τις δικές τους παραγγελίες και ήδη παρήγαγαν chips στο ανώτατο όριο της παραγωγικότητας τους.

Για την παραγωγή chips οι κατασκευαστές χρησιμοποιούνται μεγάλες ποσότητες καθαρού νερού (ultra pure water) για να καθαρίζουν τα εργοστάσια και τα μηχανήματα. H Ταϊβανέζικη κατασκευάστρια chips ΤSMT, χρησιμοποιεί 63.000 τόνους νερό την ημέρα. Η ποσότητα αυτή αντιστοιχεί στο 10% των τοπικών αποθεμάτων νερού. Όταν η Ταϊβάν αντιμετώπισε το 2021 την μεγαλύτερη ξηρασία των τελευταίων 50 ετών τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα. Επιπλέον μία πυρκαγιά στο ιαπωνικό εργοστάσιο Renesas Elektronics Naka, κατέστρεψε την μονάδα παραγωγής chips για την αυτοκινητοβιομηχανία. Κάθε αυτοκίνητο χρειάζεται περίπου 1400 ημιαγωγούς (chips) για να κατασκευαστεί, οπότε αυτή η πυρκαγιά ήταν ένα μεγάλο πλήγμα για την βιομηχανία chips των αυτοκινήτων.

Περισσότερο από το 95% της παραγωγής του αποκαταστάθηκε όταν το εργοστάσιο ξανά άνοιξε αλλά μέχρι να φτάσει το προηγούμενο επίπεδο παραγωγής, θα χρειαστεί αρκετός καιρός επειδή η παραγωγή των chips έχει μεγάλο χρόνο παράδοσης και χρειάζονται δύο μήνες για να κατασκευαστούν. Έτσι ο χρόνος παράδοσης αυξήθηκε από 16 στις 18 εβδομάδες χωρίς να διαφαίνεται εύκολη λύση να καλυφθεί αυτό το κενό παράδοσης.

Η έλλειψη chips οδήγησε τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να σταματήσουν την παραγωγή σε αρκετά εργοστάσια μα αποτέλεσμα να έχουν απώλειες εκατομμυρίων δολαρίων από χαμένες παραγωγές και πωλήσεις. Ford, Tesla, BMW, Mercentes, Nissan, είναι εταιρείες οι οποίες ανακοίνωσαν δυσκολίες στην προμήθεια chips αυτοκινήτων. Μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου η General Motors θα χάσει 2 δς $ διότι η έλλειψη chips την ανάγκασε να κλείσει κάποια από τα εργοστάσια της.

Επιπλέον η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία θα παράγει 4 εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα που αντιστοιχούν σε απώλειες 110 δισεκατομμυρίων. Η προσφορά είναι περιορισμένη και η ζήτηση για υψηλής τεχνολογίας προϊόντα αυξάνει παντού. Οι ναυαρχίδες των GPUs και οι κονσόλες επόμενης γενιάς έχουνε ήδη πωληθεί διαδικτυακά, σε εξαιρετικά υψηλές τιμές και χωρίς να υπάρχουν αποθέματα πλέον. Στο eBay τα PlayStation 5 πωλούνται σε τιμή 50-100% υψηλότερη. Ο χρόνος παράδοσης πλέον για παραγγελίες σε κονσόλες παιχνιδιών, σε κάρτες γραφικών υψηλής ανάλυσης είναι το 2023!

Πολλές εταιρίες εξαρτούνται από την έλλειψη προσφοράς για πρώτες ύλες και αξρτήματα τα οποία πλέον πωλούνται σε πολύ υψηλές τιμές. Η Tesla ανέπτυξε το δικό της κώδικα για να επιζήσει από την έλλειψη της προσφοράς. Αυτό έχει βοηθήσει την Tesla να κρατήσει υψηλό ποσοστό παραγωγικότητας και να παραδίδει εκατοντάδες χιλιάδες καινούργια αυτοκίνητα στους πελάτες της. Αλλά άλλες εταιρείες δεν ήταν τόσο τυχερές.

Ειδικοί λένε ότι η παγκόσμια κρίση έλλειψης chips σταδιακά θα αποκατασταθεί αλλά όχι στο κοντινό μέλλον. Για να αυξηθεί η παραγωγή των chips οι κατασκευαστικές εταιρείες πρέπει να συνεχίσουν να καινοτομούν και να αυξήσουν την παραγωγή δουλεύοντας περισσότερο, και δημιουργώντας νέες εγκαταστάσεις και ταυτόχρονα να απασχολήσουν περισσότερους ανθρώπους και μηχανήματα. Για να κατασκευαστεί ένα καινούργιο εργοστάσιο που θα παράγει chips απαιτούνται περίπου δύο χρόνια. Μέχρι τότε οι ελλείψεις θα εξακολουθούν και οι τιμές των προϊόντων που χρησιμοποιούν chips θα αυξάνονται σε δυσθεώρητα ύψη.
Αναμένεται ότι θα επηρεαστεί η προώθηση των νέων iPhone καθώς η Apple είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής chips (πέρυσι καθυστέρησε 2 μήνες η παραγωγή του iPhone 12). Αλλά και τα κινητά άλλων εταιρειών θα επηρεαστούν όπως της Samsung παρόλο που η ίδια είναι και παραγωγός chips.

Για το 2021 και προφανώς και για το 2022 θα αναμένουμε τις τιμές των κινητών, των συσκευών διασκέδασης, των τηλεοράσεων, των καρτών γραφικών και των αυτοκινήτων να κοστίζουν ολοένα και περισσότερο και θα είναι πολύ δύσκολο για κάποια από αυτά να τα βρούμε διαθέσιμα για αγορά εξ αιτίας της απορρύθμισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Όσον αφορά στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ-27) μειώθηκαν σημαντικά, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021, κατά 82%, σε ετήσια βάση. Επιπλέον, παρατηρήθηκε μείωση των εισπράξεων και από τους κατοίκους των χωρών εκτός ΕΕ-27 (-88,6%). Πιο αναλυτικά, ετήσια μείωση σημειώθηκε στις ταξιδιωτικές εισπράξεις από την Γαλλία (-83,5%), την Γερμανία (-74,5%), το Ηνωμένο Βασίλειο (-90,4%), τις ΗΠΑ (-97,9%) και από την Ρωσία (-98,5%) (Γράφημα 5).

Επιπρόσθετα, την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021, ο αριθμός των τουριστών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας μειώθηκε κατά 85,2%, σε ετήσια βάση, φτάνοντας μόλις τις 271 χιλ. Αντίστοιχα, το πρώτο τρίμηνο του 2020, οι αφίξεις των τουριστών είχαν μειωθεί λιγότερο, κατά 5,6%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 μειώθηκε κατά 82,3%, ενώ μείωση κατά 87,9% κατέγραψαν οι τουριστικές αφίξεις από τις χώρες εκτός ΕΕ-27. Οι μεγαλύτερες ετήσιες μειώσεις, ανάχώρα, σημειώθηκαν στις αφίξεις από την Ρωσία (-97,4%) και τις ΗΠΑ (-97,1%). Επίσης, μείωση κατά 72% κατέγραψαν οι αφίξεις από την Γερμανία, κατά 74,9% από την Γαλλία και κατά 87% από το Ηνωμένο Βασίλειο (Γράφημα 5).

Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών και Τουρισμού (World Travel & Tourism Council), το 2020, ο ευρύτερος τουριστικός κλάδος υπέστη απώλειες, εξαιτίας της πανδημίας, ύψους 4,5 τρισ. δολαρίων ΗΠΑ. Η πανδημική κρίση παρέλυσε τις μεταφορές και την τουριστική βιομηχανία, καθώς οι εθνικές κυβερνήσεις έλαβαν αυστηρά μέτρα και πολλούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Παρότι η πανδημία δεν έχει φθάσει στο τέλος της, η πορεία των εμβολιασμών ανά τον κόσμο και η εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων υποδηλώνουν ότι ο διεθνής τουριστικός κλάδος θα οδηγηθεί σε σημαντικό μετασχηματισμό στο προσεχές μέλλον. Σε ορισμένες περιπτώσεις ο εγχώριος τουρισμός έχει συμβάλλει, μερικώς, στον περιορισμό των απωλειών, ενώ οι εθνικές κυβερνήσεις έχουν αναλάβει δράσεις για την επανενεργοποίηση του κλάδου, προστατεύοντας παράλληλα τις θέσεις εργασίας και τις επιχειρήσεις.

Ο διεθνής τουρισμός υπό δοκιμασία στο πρώτο τρίμηνο του 2021

Μετά από ένα δύσκολο 2020, ο παγκόσμιος τουρισμός δέχτηκε ένα νέο πλήγμα στις αρχές του 2021, καθώς οι εθνικές κυβερνήσεις ενίσχυσαν τους ταξιδιωτικούς τους περιορισμούς, ως απάντηση στην έξαρση των κρουσμάτων Covid-19 και στην εμφάνιση μεταλλάξεων. Σύμφωνα με την τελευταία διαθέσιμη έκδοση World Tourism Barometer-March 2021, του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών (UNWTO), σε όλες τις περιοχές του κόσμου, τον Ιανουάριο 2021, σημειώθηκαν περαιτέρω μεγάλες πτώσεις στις αφίξεις τουριστών. Τα υποχρεωτικά διαγνωστικά τεστ Covid-19, οι καραντίνες και σε ορισμένες περιπτώσεις το κλείσιμο των συνόρων αποτέλεσαν εμπόδια για την πραγματοποίηση διεθνών ταξιδιών. Σημαντικό ρόλο στην καθυστέρηση επανεκκίνησης του διεθνούς τουρισμού διαδραμάτισε η αργή διάθεση των εμβολίων.

Σύμφωνα με τον UNWTO, η μεγαλύτερη ετήσια μείωση στις διεθνείς αφίξεις τον Ιανουάριο του 2021 σημειώθηκε στις περιοχές της Ασίας και του Ειρηνικού (-96%), καθώς σε αυτό το γεωγραφικό τμήμα εφαρμόζονται οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί περιορισμοί (Γράφημα 6). Η Ευρώπη και η Αφρική κατέγραψαν, επίσης, μείωση κατά 85% στις αφίξεις ενώ η Μέση Ανατολή και η Βόρεια και Νότια Αμερική σημείωσαν πτώση κατά 84% και 77%, αντίστοιχα.
Αισιοδοξία για ανάκαμψη του διεθνούς τουρισμού από τον Ιούλιο 2021

Ο UNWTO έχει εκπονήσει δύο σενάρια για το 2021, τα οποία προβλέπουν πιθανή ανάκαμψη στα διεθνή ταξίδια, κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Τα σενάρια στηρίζονται σε υποθέσεις, όπως σε μια σημαντική άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, στην επιτυχία των προγραμμάτων εμβολιασμού ή στην εισαγωγή εναρμονισμένων πρωτοκόλλων, όπως το «ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό» που έχει προγραμματιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελεί μια απόδειξη των αποτελεσμάτων των διαγνωστικών τεστ, των εμβολιασμών και των επιβεβαιωμένων λοιμώξεων.

Το πρώτο σενάριο προβλέπει ότι η τουριστική ανάκαμψη θα ξεκινήσει τον Ιούλιο και θα έχει ως αποτέλεσμα αύξηση κατά 66% στις διεθνείς αφίξεις για το έτος 2021, σε σύγκριση με το 2020. Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση, οι αφίξεις θα υπολείπονται κατά 55% από τα επίπεδα που καταγράφηκαν το 2019. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει  ανάκαμψη, από τον Σεπτέμβριο και μετά, η οποία θα οδηγήσει σε αύξηση 22% στις αφίξεις, σε σύγκριση με το 2020, ωστόσο αυτές θα είναι κατά 67% χαμηλότερες από τα επίπεδα του 2019.

Ο διεθνής τουρισμός σε κομβικό σημείο

Η αποτελεσματικότητα των εμβολίων κατά της νόσου Covid-19 έχει ενισχύσει τις ελπίδες για ανάκαμψη του διεθνούς τουρισμού, ωστόσο οι προκλήσεις αναμένεται ότι θα παραμείνουν σε όλη τη διάρκεια του 2021. Ο εγχώριος τουρισμός έχει συμβάλει ουσιαστικά στην τόνωση της ζήτησης για το τουριστικό προϊόν, περιορίζοντας τον αρνητικό αντίκτυπο στις θέσεις απασχόλησης και ενισχύοντας την επιβίωση των επιχειρήσεων, σε ορισμένους προορισμούς. Ωστόσο, η πραγματική ανάκαμψη στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία  θα είναι δυνατή μόνο όταν επιστρέψει ο διεθνής τουρισμός. Τούτο απαιτεί παγκόσμια συνεργασία και τεκμηριωμένες λύσεις, προκειμένου οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί να αρθούν με ασφάλεια. Η συμβολή του τουριστικού κλάδου είναι καθοριστικής σημασίας στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, καθώς αποτελεί πυλώνα ανάπτυξης και πηγή απασχόλησης. Σύμφωνα με το World Travel & Tourism Council, ο τουριστικός κλάδος συνεισέφερε, το 2020, κατά 5,5% στο παγκόσμιο ΑΕΠ, έναντι 10,4% το 2019, εξαιτίας των συνεχιζόμενων περιορισμών στις μετακινήσεις. Παράλληλα, το 2020, χάθηκαν 62 εκατ. θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα ο αριθμός των απασχολούμενων σε ολόκληρο τον τομέα να διαμορφωθεί σε 272 εκατ., έναντι 334 εκατ., το 2019. Η εγχώρια τουριστική δαπάνη μειώθηκε κατά 45%, ενώ οι δαπάνες των διεθνών επισκεπτών υποχώρησαν κατά 69,4%.

Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), απαιτούνται ευέλικτες πολιτικές για να μπορέσει η τουριστική οικονομία να λειτουργήσει βραχυπρόθεσμα έως και μεσοπρόθεσμα. Συγκεκριμένα, είναι απαραίτητη η συντονισμένη δράση μεταξύ εθνικών κυβερνήσεων και ιδιωτικού τομέα σε όλα τα επίπεδα.

Οι σχεδιαζόμενες πολιτικές θα πρέπει να δίνουν έμφαση:

• Στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών.
• Στη χρηματοδοτική στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων.
• Στην προώθηση του εσωτερικού τουρισμού και στην υποστήριξη της ασφαλούς επιστροφής του διεθνούς τουρισμού.
• Στην παροχή σαφών πληροφοριών σε ταξιδιώτες και επιχειρήσεις.
• Στην ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των χωρών.
• Στην οικοδόμηση ενός πιο ανθεκτικού και βιώσιμου τουρισμού.

 


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα