Τρίτη, 11 Μαΐου, 2021

Οδική ασφάλεια: Κάντε κάτι ΤΩΡΑ

Καθημερινά είναι τα ρεπορτάζ και τα σχόλια στα “Χανιώτικα νέα” αλλά και σε όλους σχεδόν του τοπικούς ηλεκτρονικούς ιστότοπους που περιγράφουν και δείχνουν με φωτογραφίες την μεγάλη επικινδυνότητα του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα του από Κίσσαμο μέχρι Ρέθυμνο. “Στο σκοτάδι ο Β.Ο.Α.Κ.”, το χθεσινό ρεπορτάζ των “Χανιώτικων νέων”.

• Χώρια η επικινδυνότητα σε όλο το επαρχιακό δίκτυο του νομού Χανίων. Αυτή η κολόνια επικίνδυνων δρόμων και γενικότερα υποδομών του νομού Χανίων κρατά χρόνια. Και δεν είναι υπερβολή.
• Οι κατολισθήσεις είναι στην ημερήσια διάταξη, η συντήρηση του οδοστρώματος μηδενική, ορατότητα -λόγω του μη καθαρισμού του δρόμου εκατέρωθεν- ελάχιστη και βέβαια οι πυλώνες φωτισμού λίγοι. Και όπου υπάρχουν δεν λειτουργούν.
• Η παντελής δε έλλειψη φωτισμού  στο τμήμα Β.Ο.Α.Κ. εντός του νομού Χανίων αλλά και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο και η ανεπάρκεια/μη λειτουργία των φώτων όπου αυτά υπάρχουν, καταγράφεται συνεχώς τα τελευταία 8 τουλάχιστον χρόνια.
• Τυχαίο; Κανείς πλέον δεν μπορεί να το ισχυριστεί. Υπάρχουν ευθύνες που τα τμήματα του Β.Ο.Α.Κ. εντός των ορίων του νομού Χανίων είναι ασυντήρητα και χωρίς την στοιχειώδη οδική ασφάλεια.
• Ποιος φταίει; Να πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας: Εχουν ευθύνες μικρές, μεγάλες ή μεγαλύτερες όλοι οι κατά καιρούς πολιτικοαυτοδιοικητικοί μας εκπρόσωποι. Κεντρικοί, περιφέρειας και τοπικο- αυτοδιοικητικοί έχουν ευθύνες. Γνώριζαν και γνωρίζουν την ετήσια επιδείνωση της κατάστασης των υποδομών του νομού Χανίων.
• Αλλά έριχναν και ρίχνουν -γιατί το σπορ εξακολουθεί να «παίζει»- το μπαλάκι των ευθυνών ο ένας στο άλλο. Και ο άλλος στον παράλλο:
• – Η κυβέρνηση έχει την ευθύνη για τον Β.Ο.Α.Κ.
• – Ναι αλλά η Περιφέρεια έχει την ευθύνη για την οδική ασφάλεια.
• -Οχι την έχει η ΕΥΔΕ Κρήτης η οποία έχει υπαχθεί στον Ο.Α.Κ. (Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης). Ο οποίος από το 2013 (βοηθούντος του τότε και νυν βουλευτή Χανίων κ. Μανούσου Βολουδάκη) μαζί με τις αρμοδιότητες για το νερό πήρε και ως βασική καταστατική του αρμοδιότητα και τον Β.Ο.Α.Κ.
• Στραβοκοίταξε η Περιφέρεια τον Ο.Α.Κ. από την αρχή.  Στραβοκοίταξαν και πολλοί -νεοδημοκράτες και όχι μόνο- βουλευτές εξ ανατολών. Να τα λέμε πλέον δημόσια και αυτά. Μέχρι που από το 2015-2016 σε αγαστή συνεργασία με την προηγούμενη κυβέρνηση και τον τότε υπουργό Υποδομών κ. Σπίρτζη (αυτόν που μας αποκάλεσε «γρόθους»-ηλίθιους που θέλαμε Β.Ο.Α.Κ. από Κίσσαμο μέχρι Σητεία) όσοι στραβοκοιτούσααν βρήκαν την ευκαιρία και αφυδάτωσαν τις αρμοδιότητές του Ο.Α.Κ. για τον Β.Ο.Α.Κ.
• Πάει και η ΕΥΔΕ, πάει και η στρατηγική μελέτη για τον Β.Ο.Α.Κ. Τα  ανέλαβε -μας είπαν- το Υπουργείο Υποδομών με Προγραμματική Σύμβαση που υπέγραψε με τον Ο.Α.Κ.
• Διαμαρτυρήθηκε ο Σύλλογος των Εργαζομένων στον Ο.Α.Κ. ότι αφυδατώνεται ο Ο.Α.Κ., διαμαρτυρηθήκαμε κι εμείς. Η Περιφέρεια… χαμηλοσιωπούσα.
• Ο Απόστολος Βουλγαράκης διαμαρτυρήθηκε αλλά ήταν μόνος. Αλήθεια, οι τότε αιρετοί περιφερειακοί σύμβουλοι Χανίων έκαναν καμιά φασαρία… πράμα διαμαρτυρία, πράμα ανακοινώσεις. Δεν μάθαμε…

Ανατολική η οδική ασφάλεια;
• Κάτι μελέτες  μας ανακοίνωσαν ότι ανέθεσε και υπέγραψε ο Ο.Α.Κ. για την οδική ασφάλεια όλου του Β.Ο.Α.Κ. στις 11 Ιανουαρίου του 2018. Ακόμα περιμένουμε να δημοσιοποιηθούν.
• Εν τω μεταξύ η Περιφέρεια ανακοίνωνε κατά καιρούς έργα συντήρησης και οδικής ασφάλειας Β.Ο.Α.Κ. με αρκετά εκατ. ευρώ που -κατά σύμπτωση(!)- ποτέ δεν αφορούσαν τμήματα εντός του νομού Χανίων. Π.χ. διαβάσαμε στις 14-12-18 σε Ρεθεμνιώτικο ιστότοπο: “Υπογράψαμε σήμερα τη σύμβαση για την οδική ασφάλεια στο Βόρειο Οδικό αξονα μετά από έγκριση του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη που έδωσε την αρμοδιότητα για το τμήμα από Αγία Πελαγία προς Φόδελε και από την περιοχή του Κακού Ορους. Μία σύμβαση 5 εκατομμυρίων η οποία μέχρι τον Απρίλιο θα έχει ολοκληρωθεί και αφορά την αντικατάσταση όλου του ασφαλτικού την οριζόντια και κάθετη σήμανση και παράλληλα είναι σε εξέλιξη άλλη μία εργολαβία 800.000 ευρώ που αφορά το φωτισμό ειδικά στους κόμβους σε όλο το Βόρειο Οδικό Άξονα. Μία σειρά από έργα που αναβαθμίζουν την οδική ασφάλεια τόσο στον Βόρειο Οδικό Αξονα όσο και στο επαρχιακό δίκτυο».
• Στα Χανιά, εδώ και εννιά χρόνια έχει γίνει κάτι ανάλογο;
• Ενα καθαρισμό κατάφερε να κάνει η Περιφέρεια σε τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. κοντά στις Καλύβες πέρυσι. Κι αυτόν μισερό όπως έδειξαν οι φωτογραφίες πολλών πολιτών και εθελοντών που πήγαν μόνοι τους να καθαρίσουν τουλάχιστον από τα δέντρα που εμπόδιζαν και εμποδίζουν την ορατότητα. Ούτε αυτό δεν αξιώθηκαν όλοι οι αρμόδιοι να κάνουν σε τμήματα οδικού δικτύου στα Χανιά.
• Κυβερνήσεις έρχονται, κυβερνήσεις φεύγουν, τοπικοί βουλευτές ομοίως. Δήμαρχοι αλλάζουν. Και μόνο η Περιφέρεια Κρήτης παραμένει ίδια εδώ και 9 χρόνια.
• Ευτυχώς το διαδίκτυο έχει αρχεία. Μόνο σ’ αυτό να ανατρέξει κάποιος θα πιστέψει ότι ο νομός Χανίων και τα τμήματα Β.Ο.Α.Κ. και επαρχιακού δικτύου εντός του δεν ανήκουν στην περιφέρεια Κρήτης.

Βεβαίως σύγχρονο Β.Ο.Α.Κ, αλλά…
• Γιατί τα γράφουμε όλα αυτά σήμερα; Πρώτον δεν τα γράφουμε μόνο σήμερα τα γράφουμε εδώ και πολλά χρόνια.
• Ο σημαντικότερος λόγος όμως είναι ότι αναμένουμε -μετά από πολλή καθυστέρηση πάντως- να έλθει επιτέλους στα Χανιά τον επόμενο μήνα ο υπουργός Υποδομών κ. Κ. Καραμανλής.
• Το ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα η βουλευτής Χανίων κα Ντόρα Μπακογιάννη, λέγοντας ότι πράγματι καθυστέρησε ο υπουργός αλλά το 2020 θα είναι η χρονιά υλοποίησης του Β.Ο.Α.Κ.
• Καλή είδηση. Αλλά φυσικά περιμένουμε να ακούσουμε να συγκρίνουμε και να κρίνουμε και το συγκεκριμένο σχέδιο της κυβέρνησης για την υλοποίησή του.
• Αλλά. Αλλά μέχρι να υλοποιηθεί ο σύγχρονος Β.Ο.Α.Κ. όπως και η κυβέρνηση έχει ήδη παραδεχτεί θα περάσουν 4 χρόνια ή και περισσότερα.

…Μας καίει η οδική ασφάλεια
• Εν τω μεταξύ, ο νομός Χανίων δεν μπορεί να παραμένει με τον υπάρχοντα  Β.Ο.Α.Κ. Κατά προτεραιότητα -λόγω της επικινδυνότητάς του- χρειάζονται άμεσες, κατεπείγουσες, ακόμα και κατ’ ανάθεση ενέργειες για την συντήρηση και αποκατάστασή του. Συντήρηση της προκοπής. Στο οδόστρωμα και στον φωτισμό. Με νέους πυλώνες φωτισμού και με αποκατάσταση της λειτουργίας όσων λιγοστών υπάρχουν.
• Και βέβαια να ξεκαθαρίσει το κυβερνητικό κλιμάκιο στην κοινή γνώμη των Χανίων ποιος θα είναι αρμόδιος για την αποκατάσταση της οδικής ασφάλειας του Β.Ο.Α.Κ. και ποιος του οδικού επαρχιακού δικτύου εντός του νομού.
• Θα είναι ο Ο.Α.Κ. για την οδική ασφάλεια; Και ποιος Ο.Α.Κ.; Ο αφυδατωμένος; Ή θα αποκατασταθεί ο Ο.Α.Κ.; Γιατί φαίνεται εδώ και κάτι μήνες μια δυστοκία να ξεκαθαριστεί τι μέλλει γενέσθαι.
• Θα είναι η Περιφέρεια; Και πώς θα διασφαλίσουμε ότι τα κονδύλια θα πάνε κατά προτεραιότητα στον πληγωμένο νομό Χανίων; Μήπως θα πρέπει να κατανεμηθούν τα κονδύλια σε κάθε νομό; Στις Αντιπεριφέρειες δηλαδή, ιεραρχικά ανάλογα με τα προβλήματα των τμημάτων Β.Ο.Α.Κ. και επαρχιακού δικτύου του;
• Η οδική ασφάλεια Β.Ο.Α.Κ. και επαρχιακού δικτύου “καίει” ποικιλοτρόπως τον νομό Χανίων. Και λόγω της ασύμμετρης επικινδυνότητάς του για τους πολίτες του νομού και φυσικά λόγω της απειλής που ήδη δημιουργείται στον τουρισμό.
• Κάντε κάτι ΤΩΡΑ.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες