Από την επιστημονική ομάδα του Μαζί για το Παιδί
Η περίοδος των εξετάσεων συνοδεύεται συχνά από έντονη ψυχική πίεση, τόσο για τους/τις μαθητές/τριες όσο και για το οικογενειακό τους περιβάλλον. Ενώ το άγχος ως ένα βαθμό είναι φυσιολογικό και ίσως και χρήσιμο, το υπερβολικό άγχος μπορεί να δυσκολέψει τους μαθητές και να επιβαρύνει αυτούς και τις οικογένειές τους. Παρακάτω μιλάμε για το άγχος και πώς το αντιμετωπίζουμε.
Η Φύση του Άγχους
Το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού απέναντι σε πραγματικούς ή φανταστικούς κινδύνους—για παράδειγμα για ένα παιδί οι εξετάσεις μπορεί να μοιάζουν κίνδυνος ή απειλή, παρότι δεν είναι. Το άγχος και ο φόβος υπήρξαν χρήσιμα για την εξέλιξή μας ως είδος (π.χ. είναι χρήσιμο να φοβάται κανείς και να φυλάγεται από άγρια θηρία) και ακόμη και στις μέρες μας το άγχος ως ένα βαθμό μας κινητοποιεί και έτσι μπορεί να είναι χρήσιμο και για τα μαθήματα. Όμως το υπερβολικό άγχος μπορεί να μας επηρεάσει αρνητικά και να μας κάνει να μην αποδώσουμε όσο καλά μπορούμε και να μας στενοχωρήσει.
Παρακάτω αναφέρουμε κάποιες από τις σημαντικότερες εκδηλώσεις του άγχους:
• Εκδηλώσεις του άγχους στο σώμα:
◦ Καρδιά: χτυπάει γρήγορα (ταχυκαρδία) και την αισθανόμαστε σαν να καλπάζει.
◦ Ιδρώματα (εφιδρώσεις) π.χ. στις παλάμες ή στο σώμα παρότι δεν κάνει ζέστη.
◦ Πόνοι στην κοιλιά, ανακατωσούρα και ανορεξία.
◦ Δυσκολία να αποκοιμηθεί κανείς (γιατί σκέφτεται συνέχεια τις εξετάσεις)
• Εκδηλώσεις του άγχους στη σκέψη:
Παρατηρούνται αρνητικές αξιολογήσεις εαυτού, καταστροφολογία, παράβλεψη θετικών και γενίκευση ή να παίρνει κάποιος τα πράγματα προσωπικά. Π.χ. Δεν έγραψα καλά στο διαγώνισμα των μαθηματικών →Έχω κενά → Δεν θα γράψω καλά στις εξετάσεις → Δεν μπορώ να κάνω τίποτα σωστά κλπ.
• Εκδηλώσεις του άγχους στη συμπεριφορά:
Το άτομο μπορεί να αποφεύγει συγκεκριμένες δραστηριότητες που συνδέονται με το στρες (Π.χ. είναι περίοδος αγώνων και βρίσκει δικαιολογίες για να μην πηγαίνει στις προπονήσεις), να αναζητά διαβεβαιώσεις. Μπορεί να παρουσιάσει ευερεθιστότητα (π.χ. Του ζητάμε ευγενικά να μαζέψει τα ρούχα του και αρχίζει να φωνάζει).
Η Εμπειρία του Μαθητή
Το άγχος που συνδέεται με τις εξετάσεις συχνά οφείλεται στην πίεση που νιώθουν οι μαθητές να πετύχουν, καθώς και στην ανησυχία τους μήπως αποτύχουν. Πολλοί μαθητές μπορεί να αισθάνονται ότι δεν αξίζουν ως άνθρωποι μόνο και μόνο επειδή δεν πήγαν καλά σε μία εξέταση. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μία σύγκρουση ανάμεσα στην επιθυμία να πετύχουν και στον φόβο ότι θα απορριφθούν από γονείς και εκπαιδευτικούς.
Η αυξημένη προσπάθεια, όταν δεν συνοδεύεται από ρεαλιστικούς στόχους και διαχείριση των δυνάμεων, ενδέχεται να οδηγήσει σε σωματική και ψυχική εξάντληση. Από την άλλη πλευρά, η αποφυγή ή η αναβλητικότητα μπορεί να προσφέρει μία πρόσκαιρη ανακούφιση από το άγχος, αλλά στην πραγματικότητα το εντείνει, γιατί όσο αποφεύγουμε κάτι τόσο πιο δύσκολο θα είναι στην πορεία να το αντιμετωπίσουμε. Το άγχος επηρεάζει συνολικά τη διάθεση, αλλά και την εικόνα για τον εαυτό.
Συστάσεις για Μαθητές
Γενικές συμβουλές
• Φροντίστε τον ύπνο σας (π.χ. μη διαβάζετε μετά από κάποια ώρα, μην εκτίθεστε σε οθόνες 1 με 2 ώρες πριν τον ύπνο).
• Δώστε έμφαση στον χρόνο για ξεκούραση και δραστηριότητες που προκαλούν ευχαρίστηση και αίσθηση ευεξίας (π.χ. γυμναστική, έξοδος με φίλους κ.ά.).
• Μιλήστε για αυτά που σας απασχολούν σε πρόσωπα που εμπιστεύεστε.
Τεχνικές για την προετοιμασία για τις εξετάσεις
• Εστιαστείτε σε ό,τι κάνετε καλά και θυμηθείτε προηγούμενες επιτυχημένες προσπάθειές σας.
• Ακόμα και όταν η ύλη μπορεί να φαίνεται «βουνό», μπορείτε να τη χωρίσετε σε μικρές, διαχειρίσιμες ενότητες.
• Φροντίστε τη διατροφή σας (προσοχή με την καφεΐνη και τα ενεργειακά ποτά).
• Προσπαθήστε να δείτε την οποιαδήποτε απαιτητική διαδικασία ως πρόκληση («Για να δω μέχρι που μπορώ να φτάσω.») και όχι ως πρόβλημα.
Τεχνικές για το άγχος
• Αντιμετωπίστε το άγχος ως φυσιολογικό και παροδικό – παρατηρήστε το χωρίς να το απορρίπτετε.
• Ακόμα και αν κάτι μοιάζει δύσκολο ή αδύνατο μην το αποφύγετε. Είναι πιο βοηθητικό να εκτεθείτε σιγά σιγά σε κάτι που σας αγχώνει.
• Εστιάστε την προσοχή σας σε κάτι άλλο. Προσπαθήστε να επαναφέρετε την σκέψη σας στο «σήμερα» και στο «τώρα».
• Ακούστε την αγαπημένη σας μουσική.
• Δοκιμάστε να γράψετε πως νιώθετε σε ένα ημερολόγιο.
• Φτιάξτε ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα.
• Βρείτε ποιες είναι οι αποδοτικές σας ώρες διαβάσματος.
• Κάντε μικρά διαλείμματα.