32.8 C
Chania
Τετάρτη, 9 Ιουλίου, 2025

O θρύλος ζει!

Συμπληρώνονται 21 χρόνια, όταν την Πρωτομαγιά του 1994 στη στροφή Ταμπουρέλο στην Ιμολα επρόκειτο να γραφτεί μία από τις πιο τραγικές σελίδες στην ιστορία της Φόρμουλα 1.
Ο Αϊρτον Σένα Ντα Σίλβα είναι η μορφή, που όλοι οι νεότεροι φίλοι των αγώνων κατατάσσουν στις κορυφαίες προτιμήσεις τους, ενώ συνέδεσε το όνομά του με την ιστορία της Φόρμουλα 1. Ενας πιλότος στον οποίο υποκλίθηκαν μικροί και μεγάλοι, οπαδοί και αντίπαλοι. Ο Σένα ενθουσίασε, κατέπληξε, γοήτευσε, προβλημάτισε… Εκανε ακόμα πιο γρήγορη τη Φόρμουλα 1. Γεφύρωσε το δυνατό με το αδύνατο, ξεπερνώντας κάθε ανθρώπινο όριο. Απόκρυφος, μυστηριώδης, πάντοτε βυθισμένος σε σκέψεις, τελειομανής, αιωνίως ανικανοποίητος από τον εαυτό του, αλλά και απ’ τους γύρω του. Ηταν ο ταχύτερος ίσως πιλότος που υπήρξε στη Φόρμουλα 1 και είχε όλα τα φόντα να καταρρίψει τα (…στατιστικά) ρεκόρ των Φάντζιο και Προστ, όταν το νήμα της ζωής του διεκόπη τραγικά στην Ιμολα την Πρωτομαγιά του 1994. Τότε η Williams – Renault του κατευθύνθηκε πιθανότατα από βλάβη στο σύστημα διεύθυνσης στο εξωτερικό της καμπής Ταμπουρέλο και ο αήττητος στην πίστα Βραζιλιάνος δεν μπόρεσε να επικρατήσει στην τελευταία δραματική “μάχη” του με αντίπαλο τον θάνατο, εκπνέοντας από τη σφοδρή πρόσκρουση… Ο Σένα άρχισε να οδηγεί καρτ το 1964, όντας 4 χρονών! Επειτα από τοπικούς τίτλους και έναν νοτιοαμερικανικό το 1981 μετακομίζει στη Μ. Βρετανία. Το 1983 και το 1984 σπάει όλα τα ρεκόρ, κατακτώντας τους τίτλους της Αγγλικής κι Ευρωπαϊκής Φόρμουλα Ford κι αυτόν της Αγγλικής Φόρμουλα 3. Ολες οι μεγάλες ομάδες τον θέλουν, αλλά κάνει το ντεμπούτο του στη F1 με την Toleman. Παρά το κακό μονοθέσιο, τερματίζει 2ος στο βρεγμένο Μονακό (ο αγώνας διεκόπη, ενώ έφτανε τον επικεφαλής Προστ, αφού είχε προσπεράσει τους πάντες!) και κατατάσσεται τελικά στο πρωτάθλημα 9ος! Το 1985 μεταγράφεται στη Lotus – Renault και κατακτά την πρώτη του νίκη στο Εστορίλ στη βροχή “ρίχνοντας” σε όλους σχεδόν έναν γύρο! Μια ακόμη νίκη στο Σπα τον φέρνει 4ο. Τις χρονιές 1986 – 1987 τα δίνει όλα για τον τίτλο, αλλά η όχι και τόσο ανταγωνιστική Lotus δεν το επιτρέπει και κατατάσσεται 4ος και 3ος αντίστοιχα. Το 1988 μεταγράφεται στην πανίσχυρη Mc Laren – Honda και αρχίζει ο “μύθος” του, αλλά και η άσπονδη μονομαχία του με τον ομόσταβλό του εκεί Αλεν Προστ, για το ποιος είναι ο καλύτερος. Κερδίζει την πρώτη μάχη το 1988 με 8 νίκες κι ένα εκπληκτικό φινάλε στη βρεγμένη Σουζούκα, όπου παραλίγο να του σβήσει ο κινητήρας στην εκκίνηση, αλλά τους προσπερνά όλους και αναδεικνύεται πρωταθλητής. Το 1989 επισημοποιείται ο “πόλεμος” με τον Προστ. Ο Σένα κάνει πολλά λάθη και η μάχη φτάνει στη Σουζούκα. Ενώ προσπαθεί να περάσει τον Προστ, ο Γάλλος τον ακουμπά και σταματούν. Οι έφοροι σπρώχνουν τον Σένα και ξεκινά υπό το έκπληκτο βλέμμα του Προστ, που νόμιζε πως είχε στραβώσει ένας τροχός του, αλλά δεν ήταν έτσι… Ο Σένα ανακάμπτοντας 8 δλτ. μέσα σε 2 γύρους από τον προσωρινά επικεφαλή Νανίνι παίρνει τη νίκη! Το πρωτάθλημα πάει  όμως στον Προστ καθώς ο Σένα ακυρώνεται λόγω της εξωτερικής βοήθειας των εφόρων! Είναι το αποκορύφωμα της διαμάχης του με τη FIA, της οποίας τις αποφάσεις στο παρελθόν είχε το θάρρος να αποδοκιμάζει ανοικτά. Σκέφτεται να εγκαταλείψει την ενεργό δράση, αλλά ευτυχώς δεν το κάνει και το 1990 παίρνει 6 νίκες και τον τίτλο από τον Προστ, που οδηγεί πλέον για τη Ferrari. Αυτό βέβαια δεν το πετυχαίνει και με τον πλέον αθλητικό τρόπο, εμβολίζοντας τον Γάλλο με 200 χλμ./ώρα πάλι στη Σουζούκα, λίγο μετά την εκκίνηση… Αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που ο Βραζιλιάνος είχε φερθεί αντιαθλητικά καθώς το 1988 στην Πορτογαλία είχε κλείσει προς τα δεξιά τον Γάλλο, που χτύπησε μια πινακίδα πληροφοριών… Παρόλ’ αυτά “διασκεδάζει” τις εντυπώσεις κερδίζοντας εκπληκτικά τον 3ο του τίτλο από τη Williams και τον Μάνσελ το 1991, παρ’ ότι δεν διέθετε από το δεύτερο μισό της σεζόν το ταχύτερο μονοθέσιο. Οι εκπληκτικές νίκες το 1992 – 93 εναντίον των “ηλεκτρονικών” Williams FW14 επεκτείνουν τον “μύθο” του. Η μεταγραφή του στην ομάδα του Φρανκ Γουίλιαμς το 1994 μάλιστα προμήνυε κι άλλους τίτλους! Δυστυχώς, δεν έμελλε να γίνει κάτι τέτοιο…

Η ζωή του Σένα με αριθμούς
Χρονιές στην Φόρμουλα 1:    1984–1994
Ομάδες:  Toleman,     Lotus, McLaren, Williams
Αγώνες:         162 (161 εκκινήσεις)
Πρωταθλήματα:        3 (1988, 1990, 1991)
Νίκες:             41
Στο βάθρο:         80
Pole Position:         65
Ταχύτεροι γύροι:     19
Πρώτος αγώνας:        1984 Βραζιλία
Πρώτη νίκη:         1985 Πορτογαλία
Τελευταία νίκη:         1993 Αυστραλία
Τελευταίος αγώνας:     1994 Σαν Μαρίνο -Ιμολα


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα