Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ο Ορειβατικός σύλλογος Χανίων στην κορυφή του Ολύμπου (φωτ.)

Στις 10 – 14 Ιουνίου 2022 ο Ε.Ο.Σ. Χανίων πραγματοποίησε μια τετραήμερη αποστολή με σκοπό την ανάβαση στην κορυφή του βουνού των αρχαίων Θεών της Ελλάδας μας, τον μυθικό Όλυμπο.

H προετοιμασία για την εξόρμηση της οκταμελής συντροφιάς ξεκίνησε στις αρχές Μαΐου και έτσι την Παρασκευή 10 Ιουνίου φεύγουμε από τα Χανιά για τη Θεσσαλονίκη με το αεροπλάνο και από εκεί με το λεωφορείο της γραμμής φτάνουμε το βράδυ στο όμορφο Λιτόχωρο. Μετά από ένα δυναμικό γεύμα διανυκτερεύουμε στο καλόγουστο και πολύ εξυπηρετικό ξενοδοχείο Μυρτώ.

Στις 11 Ιούνιου, μετά το πρωινό μας προωθούμαστε με ταξί στη θέση Γκορτσιά, όπου και ξεκινάμε την πεζοπορία μας για το καταφύγιο της κορυφής Γιώσος Αποστολίδης.
Το μονοπάτι καλοσχηματισμένο, με ευδιάκριτα σημάδια, ανάμεσα σε δάση οξιάς εκατοντάδων χρόνων και καταπράσινα πανύψηλα ρομπόλα μας φέρνει στο καταφύγιο της Πετρόστρουγκας, όπου και ξεκουραζόμαστε για λίγο. Η πορεία στη συνέχεια θα γίνει πιο ανηφορική και απαιτητική. Ο καιρός αγριεμένος με συνεχή βροχή, ριπές από χιονόνερο και πυκνή ομίχλη που θα μας συνοδεύει μέχρι το οροπέδιο των Μουσών, δύσκολή ανάβαση, όμως η ομορφιά του Ολύμπου αρχίζει ήδη να μας ενθουσιάζει. Οι σκέψεις μας πλέον είναι στο βουνό, στην καταπληκτική διαδρομή και κατά βάθος στην κορυφή, επανερχόμαστε στα γήινα μόνο με τις φωνές των οδηγών των συμπαθέστατων μουλαριών που φροντίζουν για τον εφοδιασμό των καταφυγίων. Η ανάβαση συνεχίζεται, πολύωρη, επίπονη με τις αντίξοες καιρικές συνθήκες να μη σταματούν, φθάνουμε στο αλπικό τοπίο και την κορυφή Σκούρτα (2.483 μ.), από εκεί στην κορυφογραμμή του Λαιμού με τα χέρια να πονάνε από το κρύο παρά τα γάντια. Μετά έρχεται το επικίνδυνο πέρασμα του Γιώσου με το συρματόσκοινο και τoν βράχο να γλιστράνε από τη βροχή. Έχουμε φτάσει στα 2.600 μέτρα υψόμετρο, στο Οροπέδιο των Μουσών και η ομίχλη πυκνώνει πολύ. Το καταφύγιο Γιώσος Αποστολίδης (2.697 μ.) ξεπροβάλλει μπροστά μας σαν το φάντασμα, όταν πλέον είμαστε δίπλα του. Εκεί μας περιμένει ξεκούραση και ζεστό φαγητό, είμαστε βρεγμένοι άλλα χαρούμενοι και μετά από μια περίπου ώρα ένα πεντάλεπτο άνοιγμα του καιρού μας επιτρέπει να δούμε το Στεφάνι του Ολύμπου να δεσπόζει μέσα από τα σύννεφα επιβλητικό και πανέμορφο μπροστά μας.

Την επόμενη μέρα ο καιρός εξακολουθεί να δείχνει το σκληρό και παγωμένο του πρόσωπο. Η ομίχλη ορατότητας λίγων μέτρων κάνει την προσπάθεια για την κορυφή επικίνδυνη και έτσι ξεκουραζόμαστε στα πέριξ του καταφυγίου, όμως το κρητικό ταπεραμέντο, η παράδοση και η λεβεντιά κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους παρευρισκόμενους από όλη την Ελλάδα ορειβάτες του Ολύμπου. Επισκεπτόμαστε το έτερο καταφύγιο του οροπεδίου στα 2.640 μέτρα και αρχίζουν τα ριζίτικα, οι μαντινάδες, το συρτό, το πεντοζάλι, η ψυχή της Κρήτης στα ορεινά της Πιερίας!

Δευτέρα 13/06, η τελευταία μας ευκαιρία για την κορυφή, εγερτήριο στις 5:30 π.μ. και η ομίχλη έχει σπάσει, γρήγορη ετοιμασία γιατί ο καιρός είναι πολύ ευμετάβλητος και η ομίχλη καραδοκεί, περπατάμε κάτω από τον γκρεμό του Στεφανιού και φτάνουμε στο λούκι του Μύτικα. Ο ήλιος προσπαθεί να διώξει τα σύννεφα για να μας χαρίσει υπέροχα χρώματα και εικόνες. Η τελική ανάβαση στην κατοικία των Θεών είναι απαιτητική, σκαρφαλώνουμε κυριολεκτικά στα τέσσερα, με σύνεση, θάρρος και προσοχή στη μεγάλου βαθμού δυσκολίας και επικινδυνότητας διαδρομή των 293 μέτρων υψομετρικής διαφοράς της κορυφής. Μέσα από το σπασμένο λούκι φτάνουμε στον Μύτικα (2.918 μ.), να αναπνεύσουμε το ολύμπιο οξυγόνο. Η θέα καταπληκτική και καθηλωτική. Το οροπέδιο των Μουσών με τα δυο καταφύγια Γιώσος και Κάκαλος, η Τούμπα, ο Προφήτης Ηλίας και ο θρόνος του Δία το Στεφάνι, σήμα κατατεθέν του Ολύμπου. Ο καιρός μια ανοίγει και μας χαμογελά και μια κλείνει, να μην ξεχνιόμαστε. Αγκαλιάζουμε την ελληνική σημαία και βγάζουμε πανευτυχείς τις αναμνηστικές φωτογραφίες κοιτώντας το Σκολιό 2.912 μ., τη δεύτερη υψηλότερη κορυφή της Ελλάδας, τη Σκάλα, στο βάθος τον Άγιο Αντώνη, τα περιβόητα καζάνια, και όλη την πανοραμική ομορφιά του Ολύμπου.

Ακολουθεί η κατάβαση που απαιτεί καλή φυσική κατάσταση, εμπειρία και απόλυτο έλεγχο της ισορροπίας. Λόγω ύπαρξης παγωμένου χιονιού στα Ζωνάρια κρίνεται αναγκαία η τροποποίηση του αρχικού μας σχεδίου, επιστρέφουμε από τη διαδρομή της Πετρόστρουγκας, μόνο που σήμερα ο καιρός έχει μαλακώσει και βλέπουμε όλο τον δρυμό γύρω μας. Η θέα δεν περιγράφεται, η διαδρομή είναι απίστευτα όμορφη, φαράγγια, κόψεις, κορυφές, γκρεμοί, δάσος, δεν ξέρεις που να πρωτοκοιτάξεις. Στη θέση Μπάρμπα ο αρχηγός μας στρίβει σε ένα ξεχασμένο μονοπάτι μέσα σε άγριο, παρθένο δάσος και μας οδηγεί στο καταφύγιο Μπουντόλα στη θέση Σταυρός. Υπέροχο καταφύγιο, ζεστό, με άνετους χώρους, καταπληκτική θέα και υπέροχη κουζίνα. Επιτέλους και νερό για μπάνιο, κρύο βέβαια αλλά δεν μας πειράζει καθόλου.

Ηρθε η μέρα της επιστροφής, Τρίτη 14 Ιουνίου 2022, κατηφορίζουμε μέσα από πολυποίκιλα δάση, σε πανέμορφα μονοπάτια, μέχρι τις πύλες του φαραγγιού του Ενιππέα και τους γκρεμούς της Ζιλνιάς, το μεγαλύτερο αναρριχητικό πεδίο στην Ελλάδα. Η πορεία τετράωρη, αρκετά απότομη διαδρομή που καταλήγει στο ποτάμι του Ενιππέα, όπου το μπάνιο στα παγωμένα νερά του είναι η καλύτερη αποζημίωση της όποιας κούρασης. Φτάσαμε πλέον στο Λιτόχωρο, καφεδάκι και ξεκινάει το ταξίδι για τα Χανιά. Η Θεσσαλονίκη μας φυλάει μια έκπληξη, άνοιξαν οι ουρανοί και πλημύρισαν οι δρόμοι, παραλίγο να χάσουμε την πτήση λόγω κακοκαιρίας. Το βράδυ φτάνουμε στην πόλη μας γεμάτοι αναμνήσεις, εικόνες και χαμόγελα. Ό Όλυμπος θα συνοδεύει τις σκέψεις μας για πολύ καιρό.
Συγχαρητήρια στον Ε.Ο.Σ. Χανιών και τον αρχηγό μας Χρήστο Οικονομάκη για τον άψογο σχεδιασμό και εκτέλεση μιας από τις ωραιότερες ορειβατικές αναβάσεις, διαδρομές του Συλλόγου μας.

Χίλια μπράβο στους συνοδοιπόρους μου, τη Μαρία, μοναδική γυναικεία συντροφιά μας, τον ακούραστο και συνετό Γιάννη, τον δυνατό και εμψυχωτή Νεκτάριο, τον υπομονετικό και φιλόσοφο Κώστα, τον ήρεμο, χαμογελαστό και πρόθυμο κάθε βοήθειας Αριστείδη και τέλος, τον μεγαλύτερο σε ηλικία και εμπειρία Σπύρο που με το παράδειγμα του γινόμαστε όλοι καλύτεροι.
Καλές διαδρομές σε όλους, με υγεία και δύναμη και να θυμόμαστε ότι αξία έχει το ταξίδι, ο πηγαιμός για την ΙΘΑΚΗ…

*Ο Αντώνης Μποτωνάκης είναι Ιατρός, Μέλος του Ε.Ο.Σ. Χανίων

Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία