Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Ο μουσουλμάνος Χανιώτης καλλιτέχνης

«Είναι Οθωμανός και ονομάζεται Μουσταφάς Δζεμήλ Αγακάκης, έχει εμπορικόν κατάστημα πλησίον εις τα «Σκαλάκια» και εκεί τον εγνώρισα τον πρώτον. Η φυσιογνωμία του ήρεμος και γλυκεία μου απέσπασε την προσοχήν και συχνότατα ότε διηρχόμην προ του καταστήματός του έρριπτον εν βλέμμα επ’ αυτού με περιέργειαν. Ωρισμένως, εσκέφθην, δεν είναι τυχαίος ο άνθρωπος αυτός, έχει κάτι τι το διάφορον των άλλων ομοφύλων του και ή εις την τάξιν των αφοσιωμένων εις τα θεία ανήκει, ή είναι κοσμοπολίτης τις ου η ψυχή εγκλείει τα ευγενή εκείνα αισθήματα με τα οποία ο πολιτισμός στολίζει τους γνωρίσαντας αυτόν λαούς[…]». Με αυτές στις σκέψεις ο άγνωστος Χανιώτης αρθρογράφος αρχίζει το πρωτοσέλιδο άρθρο του στην εφημερίδα «Σημαία» στις 14/9/1902, με τίτλο «Εις άγνωστος καλλιτέχνης εν τη πόλει μας».
Το μυστήριο της προσωπικότητας του συμπαθητικού μουσουλμάνου Χανιώτη λύθηκε μερικές ημέρες αργότερα όταν ο δημοσιογράφος ξαναπέρασε έξω από το μαγαζί του και είδε στην είσοδο ένα μεγάλο ζωγραφικό πίνακα με θέμα τη μαστίγωση του Χριστού. Η εξαιρετική απεικόνιση του πίνακα ώθησε τον αρθρογράφο να τον ρωτήσει αν ήταν δικός του και αν όχι ποιός τον φιλοτέχνησε. Με έκπληξη έμαθε ότι ο μουσουλμάνος μαγαζάτορας ήταν ο καλλιτέχνης, ο οποίος τον προσκάλεσε να μπει μέσα στο μαγαζί του για να δει και άλλους πίνακες που είχε ζωγραφίσει. Ο δημοσιογράφος τον ρώτησε αν τους πουλούσε για να λάβει την απάντηση ότι θα τους εμπορευόταν μετά την συμμετοχή του στη διεθνή ζωγραφική έκθεση των Αθηνών. Στη συνέχεια, ο ερασιτέχνης ζωγράφος εξήγησε στον δημοσιογράφο ότι ήταν αυτοδίδακτος καλλιτέχνης κι ότι είχε κάνει μόνο μερικά μαθήματα με τον γνωστό Χανιώτη ζωγράφο Σταυράκη, καθώς δεν είχε την τύχη να φοιτήσει σε κάποια ελληνική ή ευρωπαϊκή σχολή.
Ο Αγακάκης θα συμμετείχε με είκοσι πίνακες στη διεθνή έκθεση της Αθήνας, παρουσιάζοντας διάφορα θέματα, όπως τη μαστίγωση του Χριστού, τη θυσία του Αβραάμ, το ταξίδι του Θησέα στην Κρήτη με τους νέους και τις νέες, οι οποίοι αποτελούσαν τον φόρο των Αθηναίων στο βασιλιά Μίνωα της Κρήτης, κ.ά. Ο αρθρογράφος, αν και δεν ήταν ειδικός όπως αναφέρει, εκθειάζει την αρμονία των γραμμών και των χρωμάτων, την πνοή ζωής στα απεικονιζόμενα πρόσωπα, τις εκφραστικές φυσιογνωμίες και τον φωτισμό της ψυχής. Κλείνοντας το άρθρο ο Αγακάκης ανέφερε ότι ο δωδεκάχρονος γιός του Μεχμέτ Αλής είχε την ίδια κλίση στη ζωγραφική και φιλοδοξία του ήταν να τον στείλει να σπουδάσει σε μια σχολή ζωγραφικής.

*Ο κ. Αγησίλαος Κ. Αλιγιζάκης είναι
ιατρός ορθοπεδικός, πολιτισμολόγος


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα