Ένα εφηµεριδάκι που δηµιουργήθηκε µε πολύ µεράκι έρχεται να δώσει βήµα στη µαθητική κοινότητα της πόλης µας. Η “φωνή” των παιδιών από σχολεία των Χανίων θα “ακούγεται” ή µάλλον… θα διαβάζεται στις σελίδες της εφηµερίδας “Χανιώτικα µαθητικά νέα”, η οποία θα κυκλοφορεί ως ένθετο ανά τακτά χρονικά διαστήµατα µε τα “Χανιώτικα νέα”.
Για την ξεχωριστή αυτή πρωτοβουλία, οι “διαδροµές” µίλησαν µε τους εµπνευστές της, Βασίλη Παπαστάµο, διευθυντή του Γυµνασίου στον Πλατανιά και Σάµυ Αλεξανδρίδη, εκπαιδευτικό – κοινωνιολόγο. Τι θα διαβάζουµε στις φρέσκες αυτές σελίδες, πώς το βλέπουν τα ίδια τα παιδιά, είναι τελικά αµέτοχη όπως συχνά χαρακτηρίζεται η νέα γενιά είναι µερικά από τα ερωτήµατα που τούς θέσαµε και µάς απάντησαν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δηλώνουν ενθουσιασµένοι κι αισιόδοξοι για αυτό το µαθητικό εγχείρηµα.
Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα και τι θα διαβάσουµε από τα παιδιά;
Β.Π.: Πρόκειται για ένα εφηµεριδάκι που προσδοκούµε να καθιερωθεί, θα γράφουν ουσιαστικά οι µαθητές και οι µαθήτριες του νοµού Χανίων και θα εκδίδεται µε µια περιοδικότητα, ως ένθετο, από την εφηµερίδα “Χανιώτικα νέα”. Θα τυπώνονται οι απόψεις, οι προβληµατισµοί και η “δουλειά” της µαθητικής κοινότητας και θα µοιράζεται από άκρη σε άκρη. Το ζήτηµα είναι η ενδυνάµωση και ωρίµανση του παιδιού, να εκτεθεί δηµόσια το ταλέντο του, καθώς ο δηµόσιος λόγος έχει µεγάλο κέρδος. Πιστεύουµε ότι θα κερδίσουµε αυτό το “στοίχηµα”.
Σ.Α.: Πίσω από αυτήν την ιδέα είµαστε όλοι και πρόκειται για µια συλλογική δουλειά που έχει γίνει. Είναι ένα ενδιαφέρον εργαλείο παιδαγωγικά, κοινωνικά κι από την άποψη της δηµοκρατικής συµµετοχής των µαθητών. Το εγχείρηµα βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν κριτική σκέψη, να έχουν ξανά επαφή µε τον γραπτό λόγο γιατί ο δηµιουργικός γραπτός λόγος είναι κάτι που λείπει από τη νεολαία σήµερα, καθώς σπάνια θα µπουν σε µια διαδικασία έρευνας του πραγµατικού κόσµου. Έτσι, θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν έρευνα, συνεντεύξεις, να µεταφέρουν ένα βίωµα και να γίνει όλο αυτό συνεργατικά – οµαδικά, εκτός τάξης. Τι καλύτερο από αυτό; Τα σχολεία σήµερα, όπως είναι ευρέως γνωστό, είναι υποστελεχωµένα κι αυτό δυστυχώς έχει κάποιες επιπτώσεις. Εποµένως, µε ένα τέτοιο εργαλείο, παιδιά που πιθανώς να νιώθανε αποκλεισµένα από τον δηµιουργικό γραπτό λόγο, να µπορέσουν να συµµετέχουν και να αναλάβουν τέτοιες ευχάριστες εργασίες, που θα ανοίξουν ορίζοντες, συλλογικά και εξατοµικευµένα. Άλλωστε, έγνοιά µας ήταν πάντοτε να βρούµε παιδιά που ασχολούνται µε κόµικς, ζωγραφική κοκ και να µείνει όλος αυτός ο πλούτος στον γραπτό λόγο ως τεκµήριο, να αναδειχθεί και να διατηρηθεί.
Το πρώτο τεύχος θα κυκλοφορήσει στις 13 Αυγούστου µε τα “Χανιώτικα νέα”. Οι µικροί συντάκτες και ρεπόρτερ πώς βίωσαν αυτό το τεύχος – οδηγό;
Β.Π.: Η εφηµερίδα του πρώτου τεύχους – οδηγού δηµιουργήθηκε από κείµενα που είχαν τα σχολεία στα “συρτάρια” τους, από παλαιότερες δουλειές κι εργασίες. Κυκλοφορεί αυτό το τεύχος για να δείξουµε σε όλη τη µαθητική κι εκπαιδευτική κοινότητα τι θέλουµε να κάνουµε, ούτως ώστε στο επόµενο κάλεσµα να συµµετάσχουν περισσότερα παιδιά κι εκπαιδευτικοί και να δηµιουργηθεί η δοµή µιας µικρής µαθητικής εφηµερίδας.
Σ.Α.: Το πρώτο τεύχος λειτουργεί ως “πιλότος”, σαν ένα πείραµα για να καταλάβουµε κι εµείς πώς κυλάει όλο αυτό. ∆εν είµαστε φυσικά το µόνο σχολείο που κάνει τέτοιες δράσεις κι ελπίζουµε αργότερα να ακολουθήσουν κι άλλοι συνάδελφοι που θα θέλουν να αναλάβουν αυτό το έργο. Είναι πολύ δηµιουργική για τα παιδιά η συµµετοχή τους σε κάτι τέτοιο, γιατί θα εµφανιστεί στις δηµόσιες διαδικασίες λόγου κάτι το οποίο θα ενδιαφέρει τους µαθητές και τις µαθήτριες. Λείπει ο αφιλτράριστος νεανικός λόγος σήµερα. Είναι επίσης πολύ σηµαντική η συνεργασία µε τον τοπικό Τύπο, γιατί η νεολαία δεν διαβάζει εφηµερίδες πια, µε πολλά προβλήµατα να προκύπτουν. Ελπίζουµε, εποµένως, να λειτουργήσει ως κίνητρο για τα παιδιά.
Πολύ συχνά, η νέα γενιά χαρακτηρίζεται ως αδιάφορη, αµέτοχη κοκ. Εσείς ως εκπαιδευτικοί, τι εικόνα έχετε;
Β.Π.: Ανέκαθεν οι µεγάλοι προσέδιδαν τέτοιους χαρακτηρισµούς στους µικρότερους. Η αλήθεια φυσικά διαφέρει… Οι νέοι έχουν άλλα ενδιαφέροντα τα οποία αναπτύσσουν, ψάχνουν, συζητούν. Το χάσµα γενεών πάντα υπάρχει, ωστόσο, όπως είπατε, κάθε αλλαγή προκύπτει από τη νεολαία, εκείνη είναι που διεκδικεί, οραµατίζεται και “κερδίζει”.
Σ.Α.: Είναι µια ερώτηση που πρέπει να µας απαντήσει η ίδια η νεολαία. Ο νέος συµµετέχει σε ό,τι αφορά τη ζωή του. Το θέµα είναι να µην οδηγούµε την νεολαία στον κοινωνικό αποκλεισµό, ειδικά εκείνους που νιώθουν αποκλεισµένοι λόγω καταγωγής, πολιτιστικού, µορφωτικού κεφαλαίου κ.λπ. Η νεολαία πάντα φέρνει κάτι νέο, απλώς δεν είναι ίσως το ίδιο εύκολο όπως παλαιότερα που υπήρχε χώρος να το επιβάλει. Η καταστολή της νεολαίας είναι πλέον πιο ισχυρή. Το θέµα είναι να δίνεται χώρος στους νέους. Υπάρχουν χώροι για να εκφραστούν για παράδειγµα τα παιδιά καλλιτεχνικά;
Β.Π.: Και να µην υπάρχουν, τον δηµιουργούν!
Πώς θα κινηθεί το εφηµεριδάκι; Θα δοθεί έµφαση π.χ. σε τοπικά ζητήµατα, µέσα από συνεντεύξεις κ.λπ.;
Σ.Α.: Έχει γίνει µια σχετική κουβέντα και σκοπός µας είναι να υπάρχει µια διαδοχή, δηλαδή να αναλάβουν άλλα άτοµα µετά, ενώ θα υπάρχει φυσικά µια σταθερή οµάδα. Στόχος η αυτενέργεια των µαθητών και µαθητριών, οι οποίοι θα οργανώνουν την εφηµερίδα και θα δηµοσιεύουν αυτά που τούς απασχολούν. Η ύλη θα αφορά όλα όσα είπατε κι άλλα τόσα που εµείς δεν τα φανταζόµαστε. Από την εµπειρία µας, σίγουρα ένας εκπαιδευτικός µπορεί να κινητοποιήσει το παιδί να ασχοληθεί µε κάτι. Οι ιδέες έρχονται µέσα από την αλληλεπίδραση των ανθρώπων.
Β.Π.: Είναι πολύ σηµαντικό για εµάς που βρήκαµε ευήκοα ώτα στα “Χανιώτικα νέα”. Ελπίζουµε τον λόγο να πάρουν οι ίδιοι οι νέοι και η εκπαιδευτική κοινότητα.
Μπορείτε να ακούσετε όλη τη συνέντευξη στο podcast των “Χ.ν.” στον σύνδεσµο https://www.haniotika-nea.gr/podcasts/