27.4 C
Chania
Παρασκευή, 8 Αυγούστου, 2025

Ο χάρτης του νέου Β.Ο.Α.Κ. για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά

» Επτά κόμβοι, δύο σήραγγες και δέκα γέφυρες προβλέπει η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

Επτά κόμβους, 6 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο, 2 σήραγγες και 10 γέφυρες προβλέπει μεταξύ άλλων η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το τμήμα του ΒΟΑΚ “Κίσσαμος- Χανιά”, με μήκος 30,4 χιλ. και πλάτος 21,50 μ.
Η Μελέτη κοινοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διαβούλευσης από το Υπουργείο Υποδομών, η οποία θα συνεχιστεί μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, σε βασικά κομμάτια της μελέτης καθοριστική ήταν η συμβολή της Περιφέρειας και των Δήμων Πλατανιά και Κισσάμου με συγκεκριμένες προτάσεις για τη διευκόλυνση της υλοποίησης του έργου.
Η μελέτη δεν κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα των διοδίων που θα μπουν σε αυτή τη διαδρομή. Σημειώνεται πάντως πως «η στρατηγική των διοδίων του ΒΟΑΚ θα καθοριστεί σε επόμενο στάδιο. Εν τούτοις σύμφωνα με οδηγίες της Υπηρεσίας στη φάση αυτή προβλέπονται θέσεις εγκατάστασης ηλεκτρονικών διοδίων».
Τα “Χανιώτικα νέα” απευθύνθηκαν στον πρόεδρο του ΤΕΕ τμ. Δυτ. Κρήτης κ. Βασίλη Κοντεζάκη για ένα πρώτο σχόλιο. «Η ΜΠΕ κρίνεται ικανοποιητική και βέβαια είναι καλοδεχούμενη. Εμείς ως ΤΕΕ θα συμμετέχουμε στη διαβούλευση, θα εκφέρουμε άποψη με εμπεριστατωμένα στοιχεία. Θα συνεχίσουμε τη λειτουργία της επιτροπής που είχαμε φτιάξει για το κύριο κομμάτι του ΒΟΑΚ, μετά τον Δεκαπενταύγουστο θα προχωρήσουμε σε συνεδριάσεις για να μορφοποιήσουμε τις προτάσεις μας. Στην κατεύθυνση βέβαια του να βοηθήσουμε να αντιμετωπιστούν κάποια μειονεκτήματα ή παραλείψεις» τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ τμ. Δυτ. Κρήτης.

Μια πρώτη ανάγνωση αναφορικά με τυχόν μειονεκτήματα της μελέτης ο κ. Κοντεζάκης παρατήρησε τα παρακάτω:

• ΧΩΡΙΣ ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ: «Από τον Πλατανιά μέχρι και τα Χανιά, και ο νέος ΒΟΑΚ θα είναι πάνω στον παλιό, θα ακολουθεί το ίδιο ίχνος, δεν θα έχουμε νέα χάραξη, κάτι αρνητικό κατά την άποψη μου. Για παράδειγμα στο σημείο όπου έχουμε κατολισθήσεις (στο ύψος του Σταλού- Αγ. Μαρίνας) θα παραμείνουμε στην ίδια χάραξη κάτι που σημαίνει ότι θα παραμείνει η επικινδυνότητα και αυτό μου φαίνεται παράξενο. Από τον Πλατανιά προς τα πιο δυτικά έχουμε νέες χαράξεις».
• ΓΕΦΥΡΟΠΟΙΗΣΗ – ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ: «Στις γεφυροποιήσεις του ΒΟΑΚ σε ποτάμια όπως ο Ταυρωνίτης και άλλα χρειάζεται πιο επισταμένη μελέτη γιατί υπάρχουν πολλά κομβικά σημεία. Επίσης και τα αντιπλημμυρικά δεν είμαι σίγουρος, χωρίς να κάνω καμία μομφή, κατά πόσο τα έχουν σπουδαιολογήσει όσο πρέπει».
• ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΚΙΣΣΑΜΟΥ: «Στη Μελέτη δεν συμπεριλαμβάνεται η παράκαμψη Καστελίου (Κισσάμου), ένα έργο που είχε ζητηθεί έντονα από τους Κισσαμίτες και ήταν λογικό να υπάρχει στη μελέτη γιατί ουσιαστικά ενώνει το λιμάνι της περιοχής με το ΒΟΑΚ. Η παράκαμψη προορίζεται σε άλλη μελέτη, εντάξει, αλλά δεν προβλέπεται στην προαίρεση και αυτό είναι βασικό και πολύ αρνητικό για την πόλη της Κισσάμου γιατί θα συνεχίζεται να επιβαρύνεται η πόλη με το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί τα τελευταία χρόνια.» Σύμφωνα με πληροφορίες των “Χ.ν.” η μελέτης της παράκαμψης της Κισσάμου έχει ανατεθεί εδώ και δύο χρόνια σε εξωτερικό μελετητή προκειμένου να την προχωρήσει.
• ΥΠΟΓΕΙΟ ΚΑΛΩΔΙΟ ΑΔΜΗΕ: «Πριν λίγα χρόνια τοποθετήθηκε το υπόγειο καλώδιο του ΑΔΜΗΕ στα πλαίσια της μικρής διασύνδεσης με την Πελοπόννησο. Τώρα θα πρέπει να ακυρωθεί αυτό το έργο για να ξαναμπεί; Το κόστος θα το πληρώσει και πάλι ο πολίτης; Είναι ένα ερώτημα».
• ΧΩΡΙΣ ΚΟΜΒΟ ΑΓ. ΜΑΡΙΝΑΣ: Η ΜΠΕ δεν προβλέπει κόμβο στο ύψος της Αγίας Μαρίνας ένα αίτημα που θα καταθέσει ο Δήμος Πλατανιά στη διαβούλευση.

ΝΕΕΣ ΧΑΡΑΞΕΙΣ

Σε ό,τι αφορά τις νέες χαράξεις που προβλέπει η μελέτη:
• Η μεγαλύτερη γίνεται στη θέση “Μαυρομούστακο”,ανάμεσα σε Καλυδωνία και Νοπήγεια, όπου τα εδάφη παρουσιάζουν έντονα κατολισθητικά φαινόμενα. Σε αυτό το σημείο ο ΒΟΑΚ θα μπει σε νέα χάραξη.
• Επίσης νέα χάραξη προτείνεται και στο τμήμα από τον κόμβο της Καλυδωνίας μέχρι τον κόμβο του Κολυμβαρίου.
• Από τον Κόμβο Κολυμβαρίου έως και μετά τον Κόμβο Ταυρωνίτη προτείνεται νότια διαπλάτυνση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Μέχρι και τον κόμβο Γαλατά προβλέπονται μια σειρά αλλαγές προκειμένου να μειωθούν οι στροφές και προτείνεται η νότια διαπλάτυνση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ με στόχο την απεμπλοκή από το υφιστάμενο καλώδιο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
• Μέχρι τον κόμβο Βαμβακόπουλου προτείνονται κυρίως διαπλατύνσεις του υφιστάμενου δρόμου.
• Προβλέπονται δύο σήραγγες στο ύψος της Αγίας Μαρίνας και μετά τον κόμβο του Πλατανιά.
• Προβλέπονται επίσης σε πολλά σημεία παράλληλο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτηση των κατοίκων των χωριών γύρω από το ΒΟΑΚ.

ΟΙ ΚΟΜΒΟΙ

• ΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΚΑΛΟΥΔΙΑΝΩΝ: προβλέπεται η κατασκευή του Ι/Κ Καλουδιανών, o οποίος Θθα εξυπηρετεί τους οικισμούς Κορφαλώνας, Καλουδιανά, Ποταμίδα, Περιβολάκια, Βουλγάρω και άλλους νοτιότερους των Καλουδιανών, με κύριο προορισμό το Ελαφονήσι. Ο τύπος του Ισόπεδου Κόμβου είναι Κόμβος Κυκλικής Κίνησης. Θα αποτελείται από τέσσερα σκέλη, που συνδέουν την Κίσσαμο, τα Καλουδιανά, τον αυτοκινητόδρομο από και προς Χανιά και την βορειότερη υφιστάμενη παράλληλη οδό, όπως λεπτομερώς δείχνεται στο σχέδιο της οριζοντιογραφίας.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΝΩΠΗΓΕΙΩΝ: Προβλέπεται η κατασκευή του πλήρους Α/Κ πλησίον της θέσης του ισόπεδου κόμβου που υπάρχει σήμερα. Η επιλογή της θέσης του κόμβου υπαγορεύεται από την θέση του θεσμοθετημένου αρχαιολογικού χώρου Νωπηγείων-Κολένι.
Ο κόμβος έχει υβριδική μορφή (τετρασκελής), ώστε να εξυπηρετεί την πρόσβαση της περιοχής Νωπηγείων στον αυτοκινητόδρομο, χωρίς να δημιουργεί επιπτώσεις στον θεσμοθετημένο αρχαιολογικό χώρο.
Το βασικό χαρακτηριστικό της μορφής του κόμβου είναι ότι η πρόσβαση γίνεται μέσω τριών κόμβων κυκλικής κίνησης, δύο βόρεια του ΒΟΑΚ και ένας νότια.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΚΑΛΥΔΩΝΙΑΣ: Σχεδιάζεται η κατασκευή του Α/Κ Καλυδωνίας, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τον οικισμό της Καλυδωνίας και μία σειρά άλλων μικρότερων οικισμών πέριξ αυτού (Νοχιά, Ραβδούχα, Ροδωπός κ.λπ.). Η επιλογή της θέσης του κόμβου υπαγορεύεται από την αλλαγή της χάραξης του ΒΟΑΚ στο προηγούμενο τμήμα λόγω της απεμπλοκής από το ρέμα Μαυρομούστακο. Επομένως, δεν ήταν εφικτή η χωροθέτηση του Α/Κ στην παλαιά του θέση.
Ο κόμβος έχει υβριδική μορφή (πεντασκελής), ώστε να εξυπηρετούνται:  Η πλήρης προσβασιμότητα της περιοχής από και προς τον αυτοκινητόδρομο, η αποκατάσταση της συνέχειας του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, από Κολυμβάρι μέχρι Καλυδωνία, η αποκατάσταση της Παλιάς Εθνικής Οδού, που διακόπτεται από τον νέο ΒΟΑΚ, με την συνέχισή της επί του υφιστάμενου ΒΟΑΚ προς Κολυμβάρι, η άμεση σύνδεση της επαρχιακής οδού, που συνδέει τον οικισμό Ροδωπού με τον αυτοκινητόδρομο μέσω κλάδο εισόδου προς Χανιά.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ: Η κατασκευή του Α/Κ Καλυμβαρίου, θα εξυπηρετήσει τον οικισμό του Κολυμβαρίου και μία σειρά άλλων μικρότερων οικισμών πέριξ αυτού (Βαγί, Σπηλιά κ.λπ.). Ο Α/Κ χωροθετείται στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου και κατά το δυνατό διατηρούνται οι υφιστάμενοι κλάδοι. Η προβλεπόμενη κατασκευή κόμβων κυκλικής κίνησης στην κάθετη Οδό θα εξυπηρετήσει την πιθανή κίνηση των λεωφορείων.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ: Σχεδιάζεται η κατασκευή του Α/Κ Ταυρωνίτη, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τον οικισμό του Ταυρωνίτη και μία σειρά άλλων μικρότερων οικισμών πέριξ αυτού (Πολεμάρχι, Νερατζιά, Σιρίλι κ.λπ.). Ο Α/Κ χωροθετείται στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου και κατά το δυνατό διατηρούνται οι υφιστάμενοι κλάδοι.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΠΛΑΤΑΝΙΑ: Η κατασκευή του Α/Κ Πλατανιά, θα εξυπηρετήσει τον οικισμό του Πλατανιά και μία σειρά άλλων οικισμών πέριξ αυτού (Γεράνι, Παλιό Γεράνι, Βρύσες, Πατελάρι κ.λπ.). Ο Α/Κ χωροθετείται στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου. Ώστε κατά το δυνατό να διατηρούνται οι υφιστάμενοι κλάδοι στο βόρειο τμήμα του κόμβου. Στο νότιο τμήμα του κόμβου, προβλέπεται ο κλάδος εξόδου από Κίσσαμος προς Πλατανιά με χωροθέτηση του έτσι ώστε να γίνει εκμετάλλευση του υφιστάμενου αντίστοιχου κλάδου. Ο κόμβος στο βόρειο τμήμα του διατηρεί την υφιστάμενη του μορφή, ενώ στο νότιο εφαρμόζεται μορφή μισού ρόμβου, με μονόιχνους κλάδους συνολικού πλάτους οδοστρώματος 6,0 μ.
• ΑΝΙΣΟΠΕΔΟΣ ΚΟΜΒΟΣ ΓΑΛΑΤΑ: Προβλέπεται η κατασκευή του Α/Κ Γαλατά, ο οποίος θα εξυπηρετήσει τον οικισμό του γαλατά και μία σειρά άλλων οικισμών πέριξ αυτού (Κάτω Γαλατάς, Δαράτσος κ.λπ.). Ο Α/Κ χωροθετείται στη θέση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου, με διατήρηση της μορφής του και σε μεγάλο βαθμό διατηρούνται οι υφιστάμενοι κλάδοι του κόμβου.

Τεχνικά στοιχεία

• MΗΚΟΣ:30,4 χιλ.
• ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: Τετράιχνη διατομή πλάτους 21,50 μέτρα χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις.
• ΚΟΜΒΟΙ: 6 Ανισόπεδοι κόμβοι ,1 Ισόπεδος Κόμβος .
• ΓΕΦΥΡΕΣ: 10 γέφυρες μέγιστους μήκους 214,2 μ.
• ΣΗΡΑΓΓΕΣ: Δύο σήραγγες συνολικού μήκους 1430 μ. η μια στο ύψος της Αγίας Μαρίνας και η δεύτερη μετά τον κόμβο του Πλατανιά στο δρόμο προς Κίσσαμο.
• ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ: 41 Ανισόπεδες Διαβάσεις (34 Κάτω Διαβάσεις και 7 Άνω).
• ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΣΤΗΡΙΞΗΣ: 36 έργα αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 8 χιλ. μέγιστους ύψους 17.5 μ.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα