Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Μήπως κάποιοι χρειάζονται μαθήματα ευγένειας;

Φθάνει να είμαστε καλότροποι; Μήπως είναι αρκετή η επαγγελματική ευγένεια; Ή να στοχεύσουμε για μια ανιδιοτελή ευγενική συμπεριφορά;

Mια ευγενική ειλικρινής συμπεριφορά ανοίγει καρδιές και στόματα. Όπως έγινε προ ημερών… Μαθητής αποκάλυψε σε ντόμπρο εκπαιδευτικό του «Μόνο εσείς μας κάνετε κανονικό μάθημα. Εσάς εμπιστευόμαστε».
Σήμερα γνωρίζουμε ότι η Παιδαγωγική της ευγένειας κάνει θαύματα. Αρκεί να εφαρμοστεί στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Σε τοπικές κοινωνίες αναγνωρίζεις εύκολα τους μαθητές που έχουν μορφωθεί με ευγένεια, βελτιοδοξία και υψηλούς στόχους.
Στον αντίποδα, η αλαζονεία της εξουσίας σκοτώνει την ευγένεια, τη συνοχή και την αποτελεσματικότητα μιας ομάδας.
Στο σημείωμα παραθέτω παραδείγματα που αφορούν την ευγένεια στην Παιδαγωγική, στο δημόσιο λόγο και στην καθημερινότητα της πόλης μας.

 

Η Παιδαγωγική της ευγένειας

Αν ένας παιδαγωγός, προτάσσει την ευγένεια στη διδαχή, το παιδί θα ακούσει προσεκτικά και θα ενστερνισθεί.
Ο μαθητής δεν το κάνει για χάρη του εκπαιδευτικού , αλλά για τον εαυτό του…
Ο Ελβετός παιδαγωγός J. Pestalozzi προτείνει μια μορφή ανθρωπιστικής εκπαίδευσης με κορμό την μητρική αγάπη και την ολιστική φροντίδα για τους μαθητές. Μια φροντίδα που περιλαμβάνει γνώση της γλώσσας, πέρα από τους κανόνες της, ευρετικές λύσεις προβλημάτων πέρα από την απλή λογική.
Παρόμοια προσέγγιση υποστηρίζει ο καθηγητής H. Gardner (5 minds for the future, 2008) σημειώνοντας στο κεφάλαιο Το ηθικό μυαλό…
«Οι εκπαιδευτικοί είναι κυρίαρχα μοντέλα. Οι μαθητές μας, παρατηρούν συμπεριφορές, πώς διδάσκουμε, πώς αλληλοεπιδρούμε με τους συναδέλφους μας και τους γονείς. Ιδιαίτερα παρατηρούν τις αντιδράσεις μας αναφορικά με τις ερωτήσεις τους, τις απορίες τους και τις εργασίες τους. Έρευνες μας δείχνουν ότι μας εμπιστεύονται…».

Η εξουσία γεννά αγενείς Επεισόδιο 1ο: Ένας εκπαιδευτικός χωρίς ευγένεια

Πριν μέρες, άτομο που ισχυρίζεται ότι είναι εκπαιδευτικός απειλούσε σε έντονο ύφος, σε συνέντευξη, ότι θα προκαλέσει αναστάτωση. Με αλλοιωμένα χαρακτηριστικά ο συνδικαλιστής απαριθμούσε μια σειρά αιτήματα που θα τα έθετε τώρα.
Πότε δηλαδή;
Τώρα που αρχίζουν οι εξετάσεις των μαθητών τους οποίους υποτίθεται ότι υπηρετεί;
Τώρα που οι μαθητές του έχουν ανάγκη ηρεμίας, ένα καλό λόγο και υποστήριξη;
Είναι σημεία των καιρών. Χωρίς ευγένεια, με μηδενικό δείκτη εν-συναίσθησης λίγοι προσπαθούν να επιβληθούν με όπλο την “ευφράδεια” της προσβολής.

 

Επεισόδιο 2ο: Περάστε έξω…

Πριν χρόνια, νομάρχης Χανίων δέχεται στο γραφείο του το προεδρείο ενός εθελοντικού συλλόγου της πόλης. Όλοι τους μάχιμοι εκπαιδευτικοί. Η συνάντηση εξελίσσεται στα πλαίσια ψυχρής αβρότητας. Μέχρι τη στιγμή που του υπενθυμίζουν ότι η υπόσχεση του πριν ένα χρόνο, δεν έχει υλοποιηθεί και ότι αυτή η καθυστέρηση είναι απαράδεκτη.
Η αντίδραση του; Κοκκίνησε, φούντωσε, οι κόρες των ματιών του διογκώθηκαν και διάταξε «Περάστε έξω από το γραφείο μου».
Οι ευγενικοί εκπαιδευτικοί αποχώρησαν μονολογώντας «Και να ήταν το αίτημα μας προσωπικό;».
Το αντίθετο για ένα κοινωφελή σκοπό πάλευαν.

Χανιώτες ευγενείς Επεισόδιο 1ο: Στην οδό Καποδιστρίου

Να βρεις θέση στάθμευσης στην περιοχή των Δικαστηρίων είναι άθλος. Ένα πρωί την περασμένη εβδομάδα στάθηκα τυχερός. Στάθμευσα στη γωνία Τσ. Βάρδα και Καποδιστρίου. Η απόσταση που είχε το αυτοκίνητο μου από την γωνία δεν ήταν η προβλεπόμενη. Βγαίνοντας από το αυτοκίνητο μια ευγενέστατη νεαρή κυρία μου λέει…
«Νομίζω ότι υπάρχει μια καλύτερη θέση λίγο πιο πάνω. Περιμένετε να πάω να δω».
Πριν προλάβω να πω οτιδήποτε φεύγει σφαίρα. Στα σαράντα μέτρα σταματά και μου κάνει νεύμα να πάω εκεί.
Πρόλαβα να την ευχαριστήσω, καθώς έμπαινε στο σπίτι της.

 

Επεισόδιο 2ο: Να σας βοηθήσω;

Συνταξιούχος εκπαιδευτικός φορτωμένος προσπαθεί να ανοίξει το πορτ-μπαγκαζ του αυτοκινήτου του στην περιοχή της Χονολουλού. Κι ενώ δυσκολεύεται.. ακούει μια φωνή.
«Να σας βοηθήσω κ. Δημήτρη;»
Αφού τακτοποίησε το φορτίο του ρωτά τον ευγενικό εξυπηρετητή…
«Θυμίστε μου το όνομα σας».
Είμαι ο Τάδε, βοηθούσατε τα παιδιά μου στο Λύκειο…

 

Επεισόδιο 3ο: Ένας ευγενής εκπαιδευτικός

Εκπαιδευτικός, με 20 χρόνια διδασκαλίας, προσπαθεί να πείσει τους έφηβους μαθητές του να έχουν καλές σχέσεις με τους γονείς τους.
«Να είστε ευγενείς με τους γονείς σας. Έχουν περάσει δυσκολότερα χρόνια από σας. Κάνετε τους μια αγκαλιά, όποτε μπορείτε».
Την επομένη ένας βιοπαλαιστής γονιός, χωρίς γραμματικές γνώσεις, συναντά τον εκπαιδευτικό και με δάκρυα του λέει…
«Ας είσαι καλά παιδί μου, η κόρη μου με αγκάλιασε για πρώτη φορά κι μου είπε πόσο με αγαπάει».

Επεισόδιο 4ο: Η μαυροφορεμένη στις Μουρνιές

Νιγηριανός, συνταξιούχος Γερμανίας, γυρίζει με νοικιασμένο αυτοκίνητο την επαρχία Κυδωνίας. Σκοπός του είναι να αποφασίσει αν θα εγκατασταθεί στα Χανιά. Είναι κατακαλόκαιρο μεσημέρι και έχει χαθεί στα στενά στις Μουρνιές. Βγαίνει από το αυτοκίνητο, κάνει αέρα με τα χέρια του και προσπαθεί να ανασάνει. Τότε, εμφανίζεται μια ηλικιωμένη μαυροφορεμένη και του προσφέρει ένα ποτήρι κρύο νερό. Αμέσως καλεί τη γυναίκα του «Στα Χανιά θα εγκατασταθούμε». Σήμερα είναι Χανιώτης, αφού αγόρασε 2 μονοκατοικίες σε ακριβό προάστιο.

Συμπερασματικά

✓ Υιοθετούμε τον χρυσό κανόνα όπως μας κληροδοτήθηκε: «Αποφύγετε να κάνετε ότι θα κατηγορούσατε τους άλλους ότι κάνουν». Θαλής (624–546 π.Χ.).
✓ Τα μη ευγενικά άτομα είναι συνήθως προκλητικά, είτε λόγω εξουσίας, είτε λόγω έλλειψης εν-συναίσθησης.
✓ Τα μη ευγενικά άτομα καταφεύγουν σε μακρολογίες, επειδή αδυνατούν να δουν τη συνολική εικόνα και να κάνουν προβολές στο μέλλον.
✓ Ευτυχώς, υπάρχουν αποθέματα ευγένειας στην πόλη μας ικανά να εξισορροπήσουν τους μη ευγενείς.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

  1. Συγχαρητήρια κ.Βασιλομανωλάκη. Ως εκπαιδευτικός χειροκροτώ όλα τα παραδείγματα ευγένειας! Ίσως αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά στους ανθρώπους.. Η ευγένεια, η έμπονη και ανιδιοτελής αγάπη.. Σε μικρό και μεγάλο.. Σε κάθε άνθρωπο ανεξαρτήτως φυλής, εθνικότητας και θρησκεύματος..

    *Ο Γεώργιος Δ. Παυλάκης έχει σπουδάσει παιδαγωγικά στο πανεπιστήμιο της Κρήτης και Θεολογία στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι εν δυνάμει κοινωνικός ανθρωπολόγος στο Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο Θράκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος σπουδών από το Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στον τομέα της Βυζαντινής Μουσικολογίας και εν δυνάμει κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος σπουδών Βιοηθικής και Ιατρικής Δεοντολογίας της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα