29 C
Chania
Τετάρτη, 27 Αυγούστου, 2025

Μερικές σκέψεις για τη σημερινή ημέρα

Η  3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με αναπηρία καθιερώθηκε το 1992 κατόπιν απόφασης της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και οδήγησε αρκετά χρόνια αργότερα στην υπογραφή της διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στις 30 Μαρτίου 2007 (η Σύμβαση κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή με το Νόμο 4074/2012 (ΦΕΚ Α-88/11.4.2012). Στόχος της καθιέρωσης της 3ης Δεκεμβρίου, ως Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με αναπηρία,  είναι η υπογράμμιση των δικαιωμάτων και των δυνατοτήτων των ανθρώπων με αναπηρία με στόχο την προσβασιμότητα σε όλους τους τομείς της ζωής, ο σεβασμός στη διαφορά, η αποδοχή των ατόμων  με αναπηρία ως μέρους της ανθρωπότητας και της ανθρώπινης ποικιλομορφίας, η μη διάκριση, η συμμετοχή σε όλες τις κοινωνικές δραστηριότητες, η Ισότητα των ευκαιριών, ο σεβασμός στις αναπτυσσόμενες ικανότητες και το δικαίωμα διατήρησης της ταυτότητάς των ατόμων  με αναπηρία.
Πριν από μερικές ημέρες με έγγραφό του, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κάλεσε τις σχολικές μονάδες Γενικής και Ειδικής Αγωγής Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης, στα πλαίσια της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης όλων των μαθητών, να πραγματοποιήσουν αθλητικές και καλλιτεχνικές δράσεις είτε εντός των σχολείων, είτε μεταξύ των σχολείων Γενικής και Ειδικής Αγωγής, κατόπιν απόφασης των Συλλόγων Διδασκόντων.
Εύλογα μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί εάν η πραγματοποίηση τέτοιων δράσεων μπορεί να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση όλων των μαθητών/τριών και την αύξηση του βαθμού ένταξης των μαθητών με αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον που αποτελεί και το στόχο αυτών των δράσεων.
Η συνεργασία μεταξύ σχολικών μονάδων Γενικής και Ειδικής Αγωγής για τη διοργάνωση καλλιτεχνικών και αθλητικών δράσεων αποτελεί έναν από τους τύπους προγραμμάτων συνεκπαίδευσης που καλούνται να υλοποιήσουν οι σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής, σύμφωνα με την απόφαση Αρ. Πρωτ.:172877/Δ3 /17/10/2016 του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, η οποία στηρίζεται σε προηγούμενους νόμους, π.χ., βλ. παρ.3 του άρθρου 82 του Ν. 4368/2016 (ΦΕΚ21/τ.Α΄/21-2-2016). Οι δράσεις αυτές αποσκοπούν αφενός στην καλλιέργεια στάσεων αποδοχής της διαφορετικότητας, αφετέρου στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Επομένως, για σχολικές μονάδες Γενικής και Ειδικής Αγωγής που δεν έχουν ακόμα αποκτήσει εμπειρίες «συνεκπαίδευσης» η 3η Δεκεμβρίου μπορεί να αποτελέσει την αρχή μιας τέτοιας συνέργειας με άλλο σχολείο. Χρειάζεται ανάληψη πρωτοβουλίας από μεριάς του Συλλόγου Διδασκόντων για συνεργασία με άλλο τύπο σχολείου και θετική στάση για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση. Η αλληλεπίδραση των μαθητών μεταξύ τους ενδυναμώνει τη συμμετοχή στην ομάδα, αναπτύσσει συλλογικές δράσεις και πνεύματος συνεργασίας.
Η προώθηση της ένταξης των ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση, η ανάπτυξη των γνωστικών, μαθησιακών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία, καθώς και η ευαισθητοποίηση των μαθητών των σχολείων γενικής εκπαίδευσης σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αποτελούν το στόχο όλων των προγραμμάτων συνεκπαίδευσης.
Στα Χανιά, προγραμματισμένες αθλητικές, πολιτιστικές-καλλιτεχνικές δράσεις σχολείων Γενικής και Ειδικής Αγωγής έχουν πραγματοποιηθεί και συνεχίζονται να πραγματοποιούνται με στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών και την ενημέρωσή τους σε θέματα αναπηρίας. Επίσης, έχουν υλοποιηθεί ορισμένοι τύποι προγραμμάτων συνεκπαίδευσης, όπως συμμετοχή μαθητών με αναπηρία σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα σε τάξεις σχολείων Γενικής Αγωγής συγκεκριμένες μέρες και ώρες τη βδομάδα, ενώ τις υπόλοιπες μέρες και ώρες οι μαθητές αυτοί φοιτούν στο σχολείο Ειδικής αγωγής, στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι. Απομένει λοιπόν, η παγίωση αυτών δράσεων στα σχολεία Γενικής Αγωγής και ο σχεδιασμός τύπων προγραμμάτων συνεκπαίδευσης από σχολεία Ειδικής Αγωγής.
Το ΚΕ.Δ.Δ.Υ Χανίων μπορεί να είναι αρωγός στην υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων συνεκπαίδευσης και να συνδράμει από το ρόλο του προς αυτή την κατεύθυνση τόσο με τη συνεργασία του με τους συλλόγους διδασκόντων  των σχολείων όσο και με το εξειδικευμένο προσωπικό των Επιτροπές Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ).
(PhD) Προϊσταμένη του ΚΕ.Δ.Δ.Υ ΧΑΝΙΩΝ


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα