«Η φωνή µας δείχνει την ταυτότητα και προσωπικότητά µας» υποστηρίζει η Μάρω Θεοδωράκη, η οποία µας καλεί να γνωρίσουµε τη φωνή µας µέσω µιας ολιστικής προσέγγισης, σε ένα βιωµατικό εργαστήρι που θα µας παρακινήσει να αλληλεπιδράσουµε και να βελτιωθούµε.
Η γνωστή συγγραφέας και µουσικοπαιδαγωγός, πραγµατοποιεί για άλλη µια χρονιά στα Χανιά, στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων, στις 6 Αυγούστου, ένα βιωµατικό εργαστήρι, το οποίο λέγεται “Χτίζοντας τη φωνή πάνω στον ρόλο”. Με αφορµή τον ερχοµό της εδώ, οι “διαδροµές” µιλούν µαζί της και ανοίγουν κουβέντα για την ιδανική φωνή, το ταλέντο και την προσωπική δουλειά, την ανταπόκριση του κόσµου σε πιο σύγχρονες δράσεις αλλά και τις ευκαιρίες που έχουν τα παιδιά κι οι καλλιτέχνες στην Ελλάδα του σήµερα.
Τι θα περιλαµβάνει το βιωµατικό εργαστήρι φωνής;
Το εργαστήρι αυτό λέγεται “Χτίζοντας τη φωνή πάνω στον ρόλο” και φυσικά δεν αφορά µονάχα αυτούς που ασχολούνται µε το θέατρο. Είµαστε όλοι ρόλοι, κάθε µέρα στη ζωή µας. Πρόκειται για ένα σεµινάριο που κάνω κάθε Αύγουστο τα τελευταία 4 χρόνια στα Χανιά, σε συνεργασία µε τη Μαρία Λεκάκη και το Βενιζέλειο Ωδείο, το οποίο πάντα δίνει βήµα να προβάλουµε ωραία πράγµατα που κάνουµε κι είµαι πολύ ευγνώµων στον κ. Αντωνογιαννάκη.
Η φωνή και το σώµα είναι τα εργαλεία της επικοινωνίας µας, ανεξαρτήτως επαγγέλµατος-ιδιότητας κι έχει µεγάλο ενδιαφέρον η εξερεύνησή τους. Εποµένως, πρόκειται για ένα φωνητικό ταξίδι πάνω σε αυτό: Να γνωρίσουµε τη φωνή, µέσω µιας ολιστικής προσέγγισης. Θα µπούµε σε ρόλους, θα παίξουµε, θα µιλήσουµε για τις διαταραχές του λόγου, θα δουλέψουµε τις εντάσεις, θα µάθουµε να χρωµατίζουµε τη φωνή µας και να βάλουµε προσωπικό στίγµα γιατί η φωνή δείχνει ταυτότητα και προσωπικότητα. Το εργαστήρι, λοιπόν, θα είναι βιωµατικό. Θα έχει κίνηση, λόγο, δράση, αλληλεπίδραση κι ωραίες συνθήκες. Τέλος, εκτός από τη βελτίωση της επικοινωνίας, η σωστή χρήση του λόγου και η “σωστή” ανάσα είναι κάτι στο οποίο στοχεύουµε.
Ποια η σηµασία της φωνής, του ήχου αλλά και της ανάσας σε έναν ρόλο;
Όπως προείπαµε, όλοι παίζουµε έναν ρόλο κατά µία έννοια και έχουµε έναν διαφορετικό τρόπο οµιλίας στο κάθε πρόσωπο που αναφερόµαστε. Η ανάσα είναι τα πάντα, αρκεί µόνο να σκεφτούµε πως ερχόµαστε µε µια εισπνοή σε αυτόν τον κόσµο και φεύγουµε µε µια εκπνοή. Πρόκειται για µιας ζωτικής σηµασίας λειτουργία. Για τον καλλιτέχνη – κι όχι µόνο – είναι το “α και το ω” η διαφραγµατική αναπνοή.
Βλέπετε πώς υπάρχει ανταπόκριση του κόσµου;
Βλέπω να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον στην επαρχία, όπως π.χ. Θεσσαλία και Χανιά. Ευτυχώς πολλοί άνθρωποι, κυρίως 30 µε 50 ετών, θέλουν να εξελιχθούν και να αλλάξουν κάποια πράγµατα. Ακούµε έναν ηθοποιό, έναν τραγουδιστή, έναν δηµοσιογράφο, µια µαµά κι αµέσως τους ξεχωρίζουµε λόγω της φωνής. Μου λένε πολλές φορές: «Μα γεννηθήκαµε µε αυτήν την φωνή, δεν αλλάζει». Φυσικά, γεννιόµαστε µε µια χροιά, ένα χρώµα. Μπορούµε όµως να το φωτίσουµε, να δώσουµε άλλη µορφή.
Το σεµινάριο αυτό είναι ένα στοίχηµα για µένα, ειδικά στα Χανιά και έρχεται κόσµος και µάλιστα το 70% είναι άτοµα που έχουν ξανάρθει γιατί δεν κάνω ποτέ τα ίδια πράγµατα, βαριέµαι απίστευτα.
Έχετε γράψει πως “∆εν υπάρχει ιδανική φωνή, υπάρχει αυθεντική φωνή”. ∆εν υπάρχουν όµως κάποια στάνταρς; Όλα µεταβάλλονται και προσαρµόζονται;
Ιδανικές φωνές είναι ελάχιστες στον κόσµο, όπως αυτή της Μαρίας Κάλλας. Από γεννησιµιού της είχε µια πολύ καλή βάση φωνητική. Προφανώς και δεν έχουµε όλοι την ίδια ποιότητα φωνητικών χορδών. Η ιδανική φωνή όπως το εννοούµε εµείς στην καθηµερινότητά µας δεν υπάρχει, είναι κάτι υποκειµενικό. Μπορεί βέβαια να υπάρχει το ταλέντο, αλλά τέτοιες ιδανικές φωνές αφοσιώνονται µόνο σε αυτό όλη τους τη ζωή.
Πιστεύετε ότι µετράει περισσότερο το ταλέντο ή η προσωπική δουλειά;
Θεωρώ πως είναι 50-50, χρειάζεται µια ισορροπία, το ένα συµπληρώνει το άλλο. Αλλά, ζούµε σε µια µικρή χώρα κι αγορά, δίχως πολλές ευκαιρίες, οπότε χρειάζεται και λίγη τύχη για να γίνει γνωστός κάποιος, όχι καλός απαραίτητα. Το µεγάλο σύµπλεγµα εξάλλου των νέων τραγουδιστών είναι αυτό, να γίνουν γνωστοί κι είναι µια λανθασµένη προσέγγιση. Ο καλλιτέχνης δεν έχει τη θέση που τού αξίζει στην Ελλάδα, οπότε η τύχη παίζει το δικό της ρόλο. Μπορούµε σίγουρα να προσπαθήσουµε να ανακαλύψουµε το ταλέντο µας, γιατί υπάρχουν παιδάκια που οι γονείς τους δεν γνωρίζουν και πολλές φορές τους κόβουν τα φτερά.
Οι γονείς αλλά και γενικότερα η κοινωνία σήµερα στηρίζει τις καλλιτεχνικές επιλογές ενός παιδιού;
Εξαρτάται από τις προσλαµβάνουσες κι από το που και πώς µεγαλώνει ένα παιδί. Φυσικά, υπάρχουν γονείς που θα πάνε τα παιδιά τους θέατρο, συναυλίες, µουσεία, κι από την άλλη γονείς που δεν το έχουν κάνει ποτέ και θεωρούν πως µε ένα παιχνίδι και fast food θα είναι ευτυχισµένο. Η σπουδαιότητα της τέχνης πρέπει να γίνει βίωµα. Τα παιδιά, ειδικά στις µικρές ηλικίες, αποτυπώνουν συµπεριφορές των γονιών, οπότε παίζει ρόλο αν καθόµαστε όλη µέρα στον υπολογιστή, αν συµµετέχουµε σε δραστηριότητες κ.λπ. Για µένα οικογένεια σηµαίνει αγάπη, αποδοχή. Η γονεϊκότητα είναι πολύ σηµαντικό ζήτηµα.
Υπάρχουν ευκαιρίες για τους καλλιτέχνες εδώ;
Γενικά ναι, αλλά το θέµα είναι που θα τις βρούνε και θα τις αρπάξουν. Στην Ελλάδα, είναι λίγο δύσκολο, έχουµε πολλά ταλέντα, µε λίγες ευκαιρίες. Πολλά νέα παιδιά είναι ταλαντούχα και δεν µπορούν να προχωρήσουν γιατί δεν κατέχουν το κοµµάτι των δηµοσίων σχέσεων. Σίγουρα, είµαστε σε καλύτερο δρόµο από ό,τι πριν µόλις 10 χρόνια, αλλά έχουµε δουλειά ακόµη. Στην επαρχία γίνονται βήµατα, υπάρχει πλούσια δράση κι από ιδιώτες και από τον ∆ήµο. Η Μαρία Λεκάκη π.χ. κάνει εξαιρετική δουλειά και νιώθω µεγάλη τιµή που µια µαθήτριά µου έχει καταφέρει όλα αυτά και συνεργάζοµαι µαζί της. Είναι ευλογία η καλή σχέση µε τα νέα παιδιά και θαυµάζω την πρόοδό τους. Αυτό που λέω πάντα και το πιστεύω είναι πως οι µαθητές µου µε εµπνέουν να γίνοµαι καλύτερη, καλύτερος άνθρωπος.
Το εργαστήρι
Το βιωµατικό εργαστήρι φωνής “Χτίζοντας τη φωνή πάνω στον ρόλο – Build the voice on the role” µε τη Μάρω Θεοδωράκη θα πραγµατοποιηθεί την Τετάρτη 6 Αυγούστου, 18:00-22:00, στο Βενιζέλειο Ωδείο Χανίων.
Για κρατήσεις θέσεων: 6939243831