Άνθρωποι. Άνθρωποι περαστικοί, καθηµερινοί, “βουτηγµένοι” στην ηρεµία κι απεραντοσύνη της θάλασσας. Το κορµί και το υγρό στοιχείο σε πρώτο πλάνο. Αυτά είναι τα βασικά συστατικά των εικαστικών έργων της ζωγράφου Μαρίας Κασάπογλου και της νέας της έκθεσης µε τίτλο “Άνθρωποι”, που θα παρουσιαστεί στα Χανιά 25 µε 31 Αυγούστου, στο Γιαλί Τζαµισί.
Λίγες µόλις µέρες πριν ανοίξουν οι πύλες της έκθεσης για το κοινό, οι “διαδροµές” µιλούν µε την καλλιτέχνιδα για τους ανθρώπους που αποτελούν τη δική της πηγή έµπνευσης, για τα διαφορετικά συναισθήµατα που “ξυπνούν” στον κάθε θεατή τα έργα ζωγραφικής, για την ίδια την τέχνη που χωρά σε κάθε έκφανση της ζωής µας αλλά και για τους νέους Έλληνες καλλιτέχνες που συναντούν εµπόδια στο καλλιτεχνικό τους διάβα.
“Άνθρωποι” ο τίτλος της νέας σας έκθεσης εικαστικών έργων. Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που σας ενέπνευσαν; Αποτελεί πάντα πηγή το ανθρώπινο στοιχείο;
Το ανθρώπινο στοιχείο αποτελεί πάντα πηγή για µένα που κάνω ρεαλιστική απόδοση στη ζωγραφική και το κορµί µάλιστα είναι πρωτεύον. Με βάση το κορµί θα φτιάξω κάτι που θα συµβολίζει κάτι άλλο και θα περνάει ένα συναίσθηµα διαφορετικό σε κάθε θεατή. Εµπνέοµαι από ανθρώπους της καθηµερινότητας, που συναντώ στην ζωή µου. Ωστόσο δεν αποτυπώνονται οι ίδιοι, αλλά ιστορίες, πληροφορίες και εικόνες που µεταφέρθηκαν σε εµένα κι εγώ τις έπλασα αλλιώς στο µυαλό µου.
Το νερό, η ηρεµία, το καλοκαίρι υπάρχουν και παρουσιάζονται στα έργα της. Στα τουριστικά Χανιά που “βουλιάζουν” από κόσµο το καλοκαίρι, βρίσκεται εύκολα αυτή η ηρεµία κι αποµόνωση που έχει ανάγκη ο άνθρωπος ένιοτε;
∆εν είναι απαραίτητο να µιλάµε για την πραγµατική, ουσιαστική ηρεµία κι αποµόνωση. Μιλάµε για εσωτερικά συναισθήµατα. Ο καθένας βλέποντας το έργο θα νιώσει ό, τι εκείνος θέλει να νιώσει…
Το νερό και γενικά το υγρό στοιχείο αλλά και η µοναδικότητα του κορµιού µέσα σε κάθε έργο είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της ζωγραφικής µου. Πάντα, σε όλες τις εκθέσεις, άκουγα τι µου λέει ο κόσµος κι οι επισκέπτες. Οι περισσότεροι, λοιπόν, ειδικά στα πρώτα µου “πειραµατικά” έργα, µού έλεγαν πως «βλέποντας αυτόν τον πίνακα που είναι κάποιος µέσα στη θάλασσα, νιώθω ότι είµαι εγώ! Ηρέµησα που τον είδα». Σε κάθε έκθεση έπειτα, το υγρό στοιχείο στα έργα µου ήταν εκείνο που τους προσέλκυε και τους τραβούσε το ενδιαφέρον. Κάπως έτσι, παίρνοντας την ανάγκη του κάθε ανθρώπου, πλέον τους µεταφέρω µια εικόνα που αφορά και το νερό.
∆ε συνηθίζω να βάζω τίτλους στα έργα µου διότι θέλω να το αφήσω στον θεατή, δίχως να του επηρεάσω τη σκέψη. Θα είµαι εκεί, στα Χανιά, και θα περιµένω µε χαρά όλους τους επισκέπτες να εκφράσουν τα συναισθήµατά τους. Μάλιστα, όταν είχα βρεθεί στον ίδιο χώρο της έκθεσης παλαιότερα, είχα πει «σε αυτόν τον χώρο θα ξανάρθω µε δικά µου έργα», έτσι κι έγινε!
Έχετε ασχοληθεί µε διάφορα πεδία και δράσεις, όπως η διδασκαλία και το θέατρο. Η ζωγραφική, τελικά, “χωρά” παντού;
Ναι, παντού! Αν το σκεφτούµε λίγο καλύτερα, ό,τι και να κάνουµε έχει µέσα τέχνη: από τη διαφήµιση, µέχρι το ψηφιδωτό και χώρους που οι άνθρωποι δεν επισκέπτονται πια. Ένας καλλιτέχνης χρειάζεται ακόµη και στον σχεδιασµό µιας σελίδας. Η τέχνη βρίσκεται παντού, µε όλες τις µορφές. ∆υστυχώς, στην Ελλάδα δεν την πολυαγαπάµε.
Συµµετέχετε σε µια προσπάθεια ανάδειξης των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό. Ποια είναι η εικόνα κι εντυπώσεις που έχουν για τους δικούς µας καλλιτέχνες χώρες του εξωτερικού όπως η Ιταλία για παράδειγµα που έχει µεγάλη παράδοση;
Έχουµε κάνει ένα µεγάλο λάθος εµείς οι ίδιοι οι Έλληνες καλλιτέχνες. Προκειµένου ένας σπουδαγµένος νέος καλλιτέχνης να µπορέσει να ζήσει, “πέφτει µε τα µούτρα” για να δηµιουργήσει εµπορική τέχνη, αυτή που πουλάει περισσότερο. Αυτό σηµαίνει ότι ένας άνθρωπος από το εξωτερικό που επισκέπτεται την χώρα µας, θα πάει να συναντήσει ανθρώπους που φτιάχνουν έργα τέχνης που αφορούν νησιώτικα τοπία και προϊόντα που εν τέλει µεταφράζονται σε σουβενίρ της Ελλάδας. Συνεπώς, δεν προλαβαίνει ο νέος Έλληνας καλλιτέχνης να αναπτυχθεί καλλιτεχνικά, όπως κάνανε οι προηγούµενοί µας, διότι έχει το βλέµµα στραµµένο στον βιοπορισµό. Εισαχθήκαµε σε µια σχολή για να µάθουµε να εκφραζόµαστε καλλιτεχνικά. Το πώς ένας καλλιτέχνης µπορεί να κυκλοφορήσει τα έργα του στο εξωτερικό είναι ένα άλλο επίσης δύσκολο κοµµάτι, που θέλει µεγάλη προσπάθεια για να βρει τον τρόπο, αλλά και τον ίδιο του τον ευατό πρώτα από όλα στην τέχνη του.
Όσοι αποφοιτούµε από την Καλών Τεχνών, κάνουµε εγγραφή στο αντίστοιχο επιµελητήριο. Το Επιµελητήριο Εικαστικών Τεχνών πλέον, δυστυχώς, δεν βοηθά καθόλου τους καλλιτέχνες και πληρώνουµε µια συνδροµή η οποία δεν αποδίδεται σε τίποτα!
Η ζωγραφική για εσάς τι είναι; Καταφύγιο, ρουτίνα πια, µια στιγµή χαλάρωσης ή κάτι άλλο;
Αρχικά, να αναφέρω ότι για τα προς το ζην εργάζοµαι κι εγώ σε άλλο χώρο τα πρωινά. Γυρνώντας λοιπόν από το νοσοκοµείο το απόγευµα, αν δεν καθίσω στο καβαλέτο µου να βγάλω από µέσα µου ό,τι έχει συσσωρευτεί, τότε δεν θα νιώθω καλά. Η ζωγραφική για εµένα είναι ο προσωπικός µου διαλογισµός. Η διαδροµή που θα κάνω από και προς την εργασία µου, κάτι που ακούσω στο ραδιόφωνο, µια συζήτηση στο λεωφορείο, µια κίνηση, µια πληροφορία σε ένα βιβλίο, το οτιδήποτε είναι για εµένα µια ολόκληρη διαδικασία σκέψης που θα αναπαραχθεί το απόγευµα.
Η ΕΚΘΕΣΗ
Στα Χανιά θα παρουσιάσει τα έργα της η εικαστικός Μαρία Κασάπογλου, από τις 25/08/2025 έως 31/08/2025 στο Γιαλί Τζαµισί, (παλιό ενετικό λιµάνι Χανίων) µε τίτλο “Άνθρωποι”. Στις 25/8/25 στις 20:00 θα γίνουν τα εγκαίνια και το επίσηµο άνοιγµα της έκθεσης, ενώ οι επισκέψιµες ώρες για το κοινό είναι 18:00 µε 22:00.