25.4 C
Chania
Κυριακή, 10 Αυγούστου, 2025

Λογοθεραπεία

Σύστημα εφαρμογής και αναζήτησης νοήματος στη ζωή, σύμφωνα με τη θεωρία του δρ Frankl που αντιτάχθηκε στον χιτλερικό ναζισμό, ακόμα και μέσα από τον εγκλεισμό του στα χιτλερικά στρατόπεδα.
Για να βιώσει τη φρίκη, διαμορφώνοντας μέσα από αυτή στην πράξη τη θεωρία ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, με ιδιαίτερη έμφαση στην απόκτηση νοήματος ζωής μέσα και από τις πιο απελπιστικές συνθήκες.
Σήμερα, που βιώνουμε τη φοβερή τρομοκρατία, σε παγκόσμια κλίμακα όπως έγινε πάλι πρόσφατα στη Νίκαια της Γαλλίας, ο νεοναζιστικός φασιστικός εγκλεισμός της ανθρωπότητας στο απέραντο στρατόπεδο έσχατου τρόμου κάνει ιδιαίτερα επίκαιρη την εμπειρία του Dr. Frankl για νόημα ζωής σε μια χωρίς νόημα κοινωνία, η οποία παραπαίει στον φαντασμαγορικό ηλεκτρονικό της πολιτισμό που καταλήγει στο κρίσιμο αδιέξοδό του.

ΑΝΕΛΕΥΘΕΡΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΑ Η ΓΑΛΛΙΑ
Η γαλλική επανάσταση έγινε για απελευθέρωση της Γαλλίας από την τυραννική μοναρχία με ιδεώδες την ελευθερία, την αλληλεγγυότητα του λαού και τη δικαιοσύνη. Τελικά η επανάσταση αυτή άνοιξε πολλούς δρόμους για τον γαλλικό λαό, αλλά και για άλλους λαούς της Ευρώπης. Ομως αυτή η ίδια, τελικά, πνίγηκε στο αίμα των σφαγών, στο όνομα της λαϊκής δικαιοσύνης της γκιλοτίνας. Τη 14η Ιουλίου 2016 γιόρταζε η Γαλλία μέσα σε κλίμα μιας στρατοκρατούμενης και αστυνομοκρατούμενης Γαλλίας για την αντιμετώπιση της φοβερής τρομοκρατίας και ανασφάλειας που έχει πλήξει τη Γαλλία από βορρά και νότο.

ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΑΛΗΘΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ
Για να ζήσει πάλι ο γαλλικός λαός την τραγική νέα τρομοκρατική ενέργεια με τόσους νεκρούς στη Νίκαια, την ώρα που σ’ αυτή τη μεγαλύτερη τουριστική πόλη της Γαλλίας άρχιζε με βεγγαλικά ο εορτασμός της ιστορικής επετείου της γαλλικής επανάστασης…
Για να καταλυθεί για μια ακόμη φορά η ελευθερία του Ανθρώπου στη Γαλλία, σε όλη την Ευρώπη, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο. Με όλη την ανθρωπότητα να έχει μέγιστη ανάγκη να αναζητήσει αληθινές αξίες για το σήμερα και το αύριο μιας τρομοκρατικής ανελευθερίας και απαξίωσης που μας κατακλύζουν. Με αυτή την έννοια η εμπειρία της αντίστασης της ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ του δρος Frankl αποκτά πάλι την ιδιαίτερη αξία της.

ΜΑΣ ΠΗΡΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ…
Οσο καιρό ο άνθρωπος κάνει όνειρα δεν μπορεί να χάσει το νόημα της ζωής αναφέρεται στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου του δόκτορα Joseph Fabry για το σύστημα εφαρμογής και αναζήτησης νοήματος στη ζωή, σύμφωνα με τη θεωρία του δρος Frankl.
Στο προηγούμενο άρθρο μου του Σαββάτου παρουσίασα σημαντικά αποσπάσματα από την ενδιαφέρουσα εισαγωγή του J. Fabry.
Στο σημερινό κείμενό μου θ’ αναφερθώ αποσπασματικά στα 9 πρώτα κεφάλαια του βιβλίου αφήνοντας το τελευταίο δέκατο κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τίτλο “Η πραγματικότητα της θρησκείας”.

ΧΑΣΑΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Το πρώτο κεφάλαιο έχει τίτλο: “Προσωπική αποκάλυψη” με πρόταξη του σπουδαίου μικρού κειμένου του Howard Thurman: Οσο καιρό ο άνθρωπος κάνει όνειρα δεν μπορεί να χάσει το νόημα της ζωής… Ομως πριν προχωρήσουμε στην “προσωπική αποκάλυψη” του δρος Frankl αυτοερωτώμεθα για να πούμε: Εμείς σαν άτομα και σαν λαός πώς μπορούμε τώρα, πια να “ονειρευόμαστε”, αφού με τις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί έχουμε φθάσει πια στο σημείο να μην μπορούμε ούτε να ονειρευτούμε για να μπορούμε να μη χάσουμε το νόημα της ζωής, όπως έγινε και με τα εκατομμύρια ανονείρευτους πια και κατατρεγμένους γύρω μας, αλλά και σ’ όλο τον πλανήτη;

ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ “ΑΛΗΤΕΣ” ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ
Αποκάλυψη; Στα είκοσι οκτώ μου χρόνια είχα εξασφαλίσει μια μεσοαστική ζωή στη Βιέννη. Αλλά βρέθηκα σ’ ένα στρατόπεδο πλανωμένων αλητών στο Βέλγιο. Οι άλλοι κρατούμενοι ήταν κυρίως άνθρωποι επαγγελματίες – δημόσιοι υπάλληλοι, δικηγόροι, επιχιερηματίες κι ένας – δύο καθηγητές. Εμείς είμαστε “αλήτες” μόνο και μόνο επειδή μπήκαμε στο Βέλγιο, χωρίς βίζα, αφού στη δική μας πατρίδα, την Αυστρία, οι Ναζί μας είχαν αποστερήσει τα πολιτικά μας δικαιώματα…
Κοιμόμασταν σε θαλάμους ανά σαράντα για να βρεθώ αντιμέτωπος μ’ έναν διπλό κανόνα σχετικά με το νόημα της ζωής. Πρώτα ότι ήμασταν υποχρεωμένοι να ζούμε μέσα στην αθλιότητα, την ανασφάλεια και τον φανερό παραλογισμό και δεύτερο ότι τη ζωή θα έπρεπε να τη ζούμε όπως μας την παρουσιάζουν οι νομοθέτες…

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΝΕΟΓΕΝΕΙΣ ΝΕΥΡΩΣΕΙΣ
Στο δεύτερο κεφάλαιο με τίτλο “Η ανθρώπινη διάσταση” εξετάζονται οι βασικές προϋποθέσεις, ο τρισδιάστατος άνθρωπος, η ελευθερία που έχει το άτομο να αλλάζει, για τη νόηση που δεν είναι δυνατόν να ασθενεί, με αναφορά στο νοητό ασυνείδητο και στο νόημα και μια υπαρξιακή απάντηση με τελευταίο υποκεφάλαιο το νεότυπο νευρώσεις που ανταποκρίνονται στη λογοθεραπεία, η οποία γεννήθηκε για να βοηθήσει να κατανοήσουμε τις νεογενείς νευρώσεις. Για να δούμε τον άνθρωπο κάτω από ένα νέο πρίσμα -όχι μόνο τον νευρωτικό, αλλά βασικά τον απλό άνθρωπο με τους αγώνες του, τις φιλοδοξίες του, τις αποτυχίες και τις νίκες του. Δηλαδή τον καθημερινό άνθρωπο που σε όλη τη ζωή του αναζητά νόημα…

ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ
Αλλά ποιο είναι το νόημα της ζωής είναι ο τίτλος του τρίτου κεφαλαίου για να πει ο Αλμπερτ Αϊνστάιν: Μονάχα όταν ζεις για τους άλλους αξίζει να ζεις… Με το νόημα να προϋποθέτει εκτέλεση έργου και να αποτελεί ένα αγκυροβόλι μέσα από τρεις λόγους της λογοθεραπείας ως ρεαλιστική μέθοδος προσέγγισης. Για νόημα: στον τομέα των δραστηριοτήτων, στον τομέα των προσωπικών εμπειριών, στον τομέα της συμπεριφοράς για αντιμετώπιση του πόνου με το νόημα να μην κατασκευάζεται, αλλά να αποκαλύπτεται και όχι να κατασκευάζεται για αντιμετώπιση της πραγματικότητας…
Αλλά “Αξία των αξιών” είναι ο τίτλος του 4ου κεφαλαίου, για να προταχθεί η γνώμη του μεγάλου φιλόσοφου και συγγραφέα Αλμπερτ Camus που λέει: Αν οι άνθρωποι δεν μπορούν πάντα να δώσουν στην ιστορία κάποιο νόημα, μπορούν οι ενεργοί ώστε η ζωή τους να έχει ένα νόημα. Ομως εμείς τώρα πώς θα αντιμετωπίσουμε την αξία των αξιών;

Η ΕΠΙΔΙΩΞΗ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΧΩΡΙΣ ΙΔΑΝΙΚΑ
Το πέμπτο κεφάλαιο έχει τίτλο: “Η διαισθητική μας συνείδηση”; Για μια νέα ανακάλυψη της συνείδησης, ως φαινομενολογική μέθοδος με την τέχνη του ακούειν, με αναφορά στη συνείδηση της χιτλερικής Γερμανίας. Με επισήμανση του κινδύνου της αβεβαιότητας, την παρουσία των συγκρούσεων, τη λογοθεραπευτική ερμηνεία των ονείρων που είναι μια φωνή από το ασυνείδητο ως όργανο της ανθρώπινης προόδου πάντως “η αναζήτηση του νοήματος” (τίτλος του έκτου κεφαλαίου) θίγει την επιδίωξη της ευτυχίας με τους λόγους και τα αίτιά της για την αυτοπραγμάτωσή της.
Με ένταση του ψυχικά υγιούς ανθρώπου που είναι οι έχοντες το προβάδισμα πως όμως είναι δυνατό να υπάρχουν στην τρέχουσα ψυχική παράκρουση που ζούμε ψυχικά υγιείς άνθρωποι για να συνενωθούν με τους ειρηνοποιούς.

ΟΙ ΔΙΑΒΡΩΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΜΑΣ
Αλλά πόσο είναι διαβρωμένες οι παραδόσεις μας σε εποχή ραγδαίων εξελίξεων. Θέμα που αποτελεί τους υπότιτλους του 7ου κεφαλαίου του βιβλίου της Λογοθεραπείας περιεχόμενα στα οποία τονίζονται: Ο κλονισμός των αξιών, το θέμα του κάθε πρόσφυγα που αντιμετωπίζεται ως ινδικό χοιρίδιο. Για να διερωτώμεθα αν ο άνθρωπος είναι άνθρωπος ή πράγμα. Για να χάνονται εκατομμύρια άνθρωποι θύματα ενός ανεπανάληπτου τερατώδους πειράματος… Για να τονισθεί ότι αυτό που έκανε τότε ο Χίτλερ το κάνει σήμερα ο  άνθρωπος επικαλούμενος την πρόοδο της… αθλιότητας…
Το όγδοο κεφάλαιο έχει τίτλο “Η πρόκληση για ελευθερία”. Αλήθεια ποια ελευθερία μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι έχουμε σήμερα σ’ έναν εφιαλτικά ανελεύθερο κόσμο;

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ;
Ομως ποια είναι η ελευθερία που προωθεί στα λόγια η προπαγάνδα και ποια είναι η ελευθερία στην πράξη της εφαρμοζόμενης ψευδοελευθερίας, ενώ η έλξη του ανθρώπου για πραγματική ελευθερία ευθύνης είναι απεριόριστη; Η πραγματικότητα που ζούμε είναι μια ιδιωτική έρημος την οποία μπορούμε να τη διαβούμε με την ισχυρή εξουσία που προέρχεται από μέσα μας… Αυτήν που μας δίνει ευχέρεια εκλογής της ελευθερίας κατά τον δρα Frankl. Ωστόσο στο ένατο κεφάλαιο που έχει τίτλο “Ψυχική υγεία στη μεταβατική περίοδο” ανάμεσα σε πέντε όψεις της λογοθεραπείας που οι τρεις ανήκουν στον τομέα της φιλοσοφίας και οι δύο ανήκουν στον τομέα της ιατρικής.
Σ’ αυτό το κεφάλαιο είναι σημαντικές οι αναλύσεις που γίνεται σε παλιά και σύγχρονη ιατρική για ερμηνεία της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Για να τελειώσει το κεφάλαιο αυτό με τον υπότιτλο: “Τα όρια της Απογύμνωσης” λέγοντας: Ο Frankl και οι σύγχρονοί της δεν ασχολούνται με την αφαίρεση του προσωπείου που καλύπτει το γόητρο της βικτωριανής εποχής, αλλά με το αληθινό πρόσωπο του ανθρώπου που βρίσκεται πίσω από το προσωπείο. Για αναζήτηση νοήματος ζωής και ελευθερίας με όσο το δυνατόν περισσότερο νόημα…
Γιατί η ψυχική υγεία στη διαστημική εποχή απαιτεί να κοιτάξουμε τον άνθρωπο όπως είναι και όπως θα μπορούσε να γίνει μέσα στους νέους ορίζοντες που του ανοίγει η ανακάλυψη και η μελέτη του σύμπαντος.

ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΔΡΑΜΑ ΑΔΙΕΞΟΔΗΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Γαλλική επανάσταση για τα υψηλότερα ιδεώδη που τελικά έγιναν “χαμηλότερα” και αγριότερα. Με προσωπείο τρομοκρατημένου ψευδοδημοκρατισμού. Με τη γαλλική επανάσταση στη μεγάλη οθόνη αντί σε αγώνες αναγέννησης των ιδεωδών της πραγματικής ελευθερίας, αδέλφωσης και δικαιοσύνης.
Με τους σύγχρονους διανοούμενους αντί να πρωτοπορούν σε αγώνες αναγέννησης γνήσιων ανθρώπινων ιδεωδών και ανθρώπινων δικαιωμάτων να απο-αγωνίζονται ως παθητικοί θεατές του συντελούμενου παγκόσμιου δράματος μιας φοβερής εγκληματικότητας, τρομοκρατικότητας και εκμεταλλευτικότητας στον υπό κατάκτηση αδιέξοδο πολιτισμό μας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα