Τρίτη, 30 Νοεμβρίου, 2021

“Κλειδί” η πρόληψη ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό

» Θετικά αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ΒΑΓΙΑ

“Κλειδί” για αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού είναι η πρόληψη με το πρόγραμμα: “ΒΑΓΙΑ” (από το όνομα του Βαγγέλη Γιακουμάκη) που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε δημοτικό σχολείο της Κισσάμου να έχει θετικά αποτελέσματα. Και αυτό έχει μεγάλη σημασία καθώς οι τελευταίες μεγάλες έρευνες (2018) δείχνουν ότι 7 στα 100 παιδιά καταγγέλλει ότι έχει πέσει θύμα σχολικού εκφοβισμού. Καταγγελίες έχουν γίνει και στα Χανιά και διερευνώνται από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τα παραπάνω τονίστηκαν στο περιθώριο της παρουσίασης του βιβλίου της Μαργαρίτας Γερούκη “ΒΑΓΙΑ” για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού / bullying στο σχολείο, που διοργάνωσαν χθες στο Μεγάλο Αρσενάλι, ο Δήμος Χανίων, το Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (Κ.Α.Μ.), η Δημοτική Βιβλιοθήκη Χανίων και οι Εκδόσεις Πατάκη, με την υποστήριξη του βιβλιοπωλείου Koukoubook.
Στην παρουσίαση συμμετείχαν η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Εργου Α’ Ενότητας Χανίων, Αθηνά Ντούλια, ο δάσκαλος Αντώνης Σπανούδακης και η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Πόπη Κασσωτάκη – Ψαρουδάκη, η οποία συνομίλησε με τη συγγραφέα.
Μιλώντας στα “Χ.ν.”, η κα Ντούλια σημείωσε ότι «το βιβλίο είναι εξαιρετικό από την άποψη ότι καλλιεργεί αξίες, στάσεις, δεξιότητες, στο επίπεδο της πρόληψης αλλά και στο επίπεδο της διαχείρισης. Επειδή είχαμε την τύχη ένα μέρος του πιλοτικά να το δοκιμάσουμε στα σχολεία των Χανίων και να δούμε τη μεγάλη ανταπόκριση που είχε και στα παιδιά, είδαμε αλλαγή στάσεων αλλά και τον ενθουσιασμό των εκπαιδευτικών που δουλεύανε με τα παιδιά. Είναι μία προστιθέμενη αξία, ένα σημαντικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να καλλιεργήσουμε δεξιότητες και στάσεις στα παιδιά μας, ειδικά τη σημερινή εποχή».
Απαντώντας σε ερώτηση των “Χανιώτικων νέων”, η προισταμένη της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κα Κασσωτάκη, σημείωσε ότι και στα Χανιά υπάρχουν καταγγελίες και επισήμανε ότι «πάντα τις εξετάζουμε με προσοχή. Κάθε καταγγελία δεν σημαίνει ότι είναι και βεβαιότητα. Θέλει τη διερεύνησή της, να δούμε τι συμβαίνει, γιατί συμβαίνει και μεταξύ ποίων. Οποιαδήποτε διένεξη ανάμεσα στα παιδιά σήμερα, τείνουμε να την αποκαλούμε σχολικό εκφοβισμό – bullying. Δεν είναι πάντα έτσι». Η ίδια ανέφερε ότι «πρόσφατα είχαμε μία καταγγελία η οποία δημοσιοποιήθηκε και τη διερευνούμε» για να συμπληρώσει:
«Αυτό που θέλουν τα μικρά παιδιά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι πρόληψη, όχι καταστολή. Η πρόληψη μπορεί να γίνει εάν στα σχολεία εφαρμόζονται προγράμματα όπως το ΒΑΓΙΑ, όπως άλλα προγράμματα που θα κάνουν τα παιδιά να είναι δυνατά, να μπορούν να αντιμετωπίζουν καταστάσεις, να έχουν αυτοπεποίθηση για να νιώθουν ότι δεν χρειάζεται να κάνουν «μαγκιές» για να νιώθουν δυνατά. Και να έχουν ένα όσο το δυνατόν πιο συγκροτημένο, ψυχικό και συναισθηματικό κόσμο».
Ο κ. Σπανουδάκης, ο οποίος εργάστηκε στην υλοποίηση του προγράμματος, σημείωσε ότι «ΒΑΓΙΑ ονομάσαμε το πρόγραμμα από το όνομα του Βαγγέλη Γιακουμάκη ο οποίος είχε πέσει θύμα εκφοβισμού παλαιότερα και ξέρουμε όλοι την τραγική του κατάληξη. Δουλέψαμε πιλοτικά το πρόγραμμα το οποίο πρότεινε η κα Γερούκη, βασισμένο πάνω σε ένα Φινλανδικό πρόγραμμα, με τα παιδάκια της Γ΄Τάξης το 2014 – 2015. Είδαμε πάρα πολύ καλά αποτελέσματα και το γενικεύσαμε σε όλες τις τάξεις του σχολείου. Αντιμετωπίσαμε επτά περιστατικά από τα οποία τα 6 πήγαν πάρα πολύ καλά. Το 7ο όχι ότι δεν πήγε καλά, απλώς αραίωσε και ήταν πάλι θετικό».
Η συγγραφέας κα Γιερούκη σημείωσε ότι «το μήνυμα που θέλει να στείλει το βιβλίο είναι ότι οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο μπορούμε να κάνουμε πράγματα για να προλάβουμε τον σχολικό εκφοβισμό και αυτά πρέπει να είναι συστηματικά, οργανωμένα, να έχουν σαν κέντρο τον μαθητή και επίσης θα πρέπει να δημιουργούν μία τέτοια συνθήκη όπου ολόκληρο το σχολείο να φαίνεται ότι είναι δεσμευμένο ώστε να δημιουργεί ένα ασφαλές κλίμα για τα παιδιά. Συζητά πως μπορούμε στο σχολείο να δουλέψουμε με ομαδοσυνεργατικό και διερευνητικό τρόπο, θέματα που αφορούν το bullying, που μπορούν και πρέπει να καλλιεργήσουν στα παιδιά αξίες όπως ο σεβασμός, η αποδοχή, η αλληλεγγύη και βασίζεται σε ερευνητικά στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το σχολείο μπορεί να κάνει τη διαφορά όταν προσεγγίζει αυτά τα θέματα με οργανωμένο επιστημονικό τρόπο».
Η ίδια σημείωσε ότι η τελευταία μεγάλη πανελλήνια έρευνα έγινε το 2018 έδειξε πως 7 στα 100 παιδιά δηλώνουν ότι έχουν υποστεί σχολικό εκφοβισμό, μία προηγούμενη έρευνα του υπουργείου Παιδείας, το 2013, μίλαγε για 5%.
«Σε κάθε περίπτωση, αν κρατήσουμε το 7% είναι ένα σημαντικό νούμερο αν σκεφτούμε ότι 7 στα 100 παιδιά ενός σχολείου ότι είναι θύματα εκφοβισμού, έχοντας υπ΄ όψιν τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός: όχι μόνο στα παιδιά που είναι θύματα αλλά και στα παιδιά που είναι θύτες», συμπλήρωσε η κα Γερούκη.

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα