Το σχολείο μας, το 3ο Γενικό Λύκειο Χανίων, επιτυχώς υλοποίησε τη δεύτερη δραστηριότητα του εγκεκριμένου από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) προγράμματος Erasmus+ ΚΑ 122 – SCH, με τίτλο ‘‘Η ενίσχυση της συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών με στόχο την εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας με επίκεντρο τον μαθητή/τρια’’.
Αυτή η δραστηριότητα περιλάμβανε ένα πρόγραμμα κατάρτισης εκπαιδευτικών, σε συνεργασία με τον ευρωπαϊκό φορέα EUROPASS SRL, με στόχο την απόκτηση ακαδημαϊκής γνώσης και καλών πρακτικών, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες του σχολείου μας και οι εκπαιδευτικοί στόχοι που έχουν τεθεί στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στη Φλωρεντία της Ιταλίας και εστίασε στην ενίσχυση της συναισθηματικής και κοινωνικής νοημοσύνης των εκπαιδευτικών.
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η καθημερινότητα των μαθητών/τριών έχει υποστεί δραματικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια, καθώς οικογένειες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και κοινωνική πίεση. Ως εκ τούτου, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετικά με το θεωρητικό υπόβαθρο της κοινωνικής και συναισθηματικής μάθησης (SEL) και η εφαρμογή της στο σχολείο αποτελεί πρωταρχική ανάγκη. Μέσω αυτής της προσέγγισης, το σχολείο μας μπορεί να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις ή ακόμα καλύτερα να λάβει μέτρα πρόληψης, επιτρέποντας στους μαθητές/τριες να αναπτύξουν μια υγιή πνευματική, συναισθηματική και κοινωνική ζωή.
Η πρώτη μέρα του προγράμματος ξεκίνησε με δραστηριότητες καλωσορίσματος και γνωριμίας με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες από 7 διαφορετικές χώρες (Γαλλία, Κροατία, Ολλανδία, Φινλανδία, Πολωνία και Βέλγιο). Ακολούθησε μία θεωρητική προσέγγιση της κοινωνικό συναισθηματικής νοημοσύνης με αναφορά σε συγγραφείς και ηγετικές προσωπικότητες που πρωτοστάτησαν σε στρατηγικές της SEL όπως οι Weissberg, Goleman και Shriver. Έγινε επίσης εισαγωγή στη θετική εκπαίδευση, μια προσέγγιση που συνδυάζει την παραδοσιακή εκπαίδευση με την ενίσχυση της ευημερίας και ευτυχίας των μαθητών/τριών. Έπειτα, εστιάσαμε σε πέντε ευρύτερους τομείς ικανοτήτων που αποτελούν τους πυλώνες της SEL: αυτογνωσία, αυτοδιαχείριση, κοινωνική επίγνωση, δεξιότητες σχέσεων και υπεύθυνη λήψη αποφάσεων. Οι επόμενες μέρες αφιερώθηκαν στην εμβάθυνση του καθενός από αυτούς τους τομείς. Η εβδομάδα έκλεισε με αναστοχασμό και σκέψεις για την αξία της προώθησης της SEL στο σχολείο και την ανάπτυξη της πορείας δράσης στη σχολική μας κοινότητα. Η τελευταία μέρα περιλάμβανε μια επίσκεψη σε οινοποιεία στην επαρχία της Φλωρεντίας.
Η Διευθύντρια και οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί ευχαριστούμε ιδιαιτέρως την αξιόλογη εκπαιδεύτρια μας κα Susan Gagliano, η οποία μέσω επιμορφωτικών δραστηριοτήτων όπως παιχνίδια ρόλων, αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και ομαδοσυνεργατικές διαδικασίες μάθησης, μας ενέπνευσε και κάλυψε την ανάγκη να επιμορφωθούμε πάνω στη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη και να εξοικειωθούμε με εργαλεία και στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων, τη μείωση του άγχους και την ανάπτυξη της ανθεκτικότητας ώστε να αναπτύξουμε την αυτογνωσία, την ενσυναίσθηση και την ψυχική ανθεκτικότητα. Σκοπός μας είναι να μεταλαμπαδεύσουμε την εμπειρία, όχι μόνο στους μαθητές/τριες αλλά και στους εκπαιδευτικούς του σχολείου και της ευρύτερης κοινότητας, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις γονέων, φίλων, σχολείου και κοινωνίας γενικότερα.
Αικατερίνη Στεφανίδου, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας
στο 3ο ΓΕΛ Χανίων, συντονίστρια του Προγράμματος ERASMUS+ KA122 για το 3Ο ΓΕΛ Χανίων