Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Κάποιες σκέψεις σχετικά με τη δράση “Ταχύρρυθμη Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών”

Κύριε διευθυντά,
εδώ και ήδη δύο μήνες βιώνουμε την ελληνική, δεύτερη εκδοχή για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία μας. Και βέβαια λόγω της εμπειρίας και του χρόνου προετοιμασίας που υπήρχε από τον Μάιο/Ιούνιο, θα περιμέναμε κάτι καλύτερο από ό,τι στις έκτακτες συνθήκες του Απριλίου – Μαΐου. Είναι όντως έτσι;
Σήμερα υπάρχουν ήδη 919 εκπαιδευτικοί, πιστοποιημένοι ως επιμορφωτές εκπαιδευτικών για την χρήση των σύγχρονων τεχνολογιών στην εκπαίδευση (Επιμορφωτές Β επιπέδου για την χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση). Το μητρώο αυτό ανανεώθηκε πρόσφατα με την τελευταία εκπαίδευση επιμορφωτών στο πρώτο εξάμηνο του 2019 και περιλαμβάνει 300 νέα πρόσωπα. Μάλιστα, η επιμορφωτική διαδικασία που ακολουθήθηκε στηρίχτηκε στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε συνδυασμό με διά ζώσης συναντήσεις. Έτσι οι επιμορφούμενοι συμμετείχαν άμεσα στη διαδικασία που συζητάμε σήμερα και βίωσαν “από πρώτο χέρι” τα προβλήματα αλλά και τα θετικά της. Ταυτόχρονα το κόστος της εκπαίδευσης τους βάρυνε το δημόσιο καθώς διήρκησε 6 μήνες/380 ώρες και έγινε σε καθορισμένα επιμορφωτικά κέντρα ανά στην επικράτεια.
Το πλούσιο αυτό ανθρώπινο δυναμικό, εμπλουτισμένο με ειδικούς στο αντικείμενο της εξΑΕ και κάποια πιθανή ταχύρρυθμη επικαιροποίηση και εξειδίκευση των γνώσεων του, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μέσα στην καλοκαιρινή περίοδο, ώστε τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Παράλληλα θα μπορούσε να υλοποιηθεί κατάλληλα διαμορφωμένο εκπαιδευτικό υλικό που θα υποστήριζε την εξ αποστάσεως διαδικασία (είναι το σημαντικότερο μέρος σε μια εξ αποστάσεως εκπαίδευση), ώστε να μπορούν να το εφαρμόσουν οι εκπαιδευτικοί στο μάθημα τους. Στο διάστημα αυτό θα γίνονταν οι απαραίτητες βελτιώσεις/προσθήκες στις υπάρχουσες δομές του ΠΣΔ.
Τα προηγούμενα είναι δυστυχώς, υποθετικά…
Τη Δευτέρα 28/12/2020, με έγγραφο χαρακτηρισμένο ως εξαιρετικά επείγον το ΥΠΠΑΙΘ καλούσε ενδιαφερόμενα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς) να καταθέσουν αίτηση για συμμετοχή στο υπό δημιουργία(!) μητρώο επιμορφωτών εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, το έγγραφο ανέφερε: «Για τις ανάγκες της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει δημιουργηθεί Πληροφοριακό Σύστημα Μητρώου Επιμορφωτών. Δεδομένου τούτου, όσοι επιθυμούν να αναλάβουν ρόλο επιμορφωτή και πληρούν τουλάχιστον μία (1) προϋπόθεση εκ των δύο (2) παρακάτω, καλούνται να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ένταξή τους στο εν λόγω Μητρώο Επιμορφωτών”. Οι δύο προϋποθέσεις είναι (1) να πρόκειται για εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας ή (2) μέλη ΔΕΠ, συνεργάτες κ.λ.π. με διδακτική εμπειρία στο πανεπιστήμιο. Τα μοριοδοτούμενα προσόντα είναι οι τίτλοι σπουδών (30+25+10), η επιμορφωτική εμπειρία (20+15).
Κατ’ αρχήν, το προφανές ερώτημα: Γιατί χρειάστηκαν 9 μήνες (Απρίλιος-Δεκέμβριος), δεδομένης της κατάστασης και με αναμενόμενο το δεύτερο κύμα της πανδημίας ώστε να συνειδητοποιήσει επιτέλους το Υπουργείο ότι οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται υποστήριξη και επιμόρφωση για να διαχειριστούν την εντελώς πρωτόγνωρη κατάσταση που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν; Και επακόλουθο ερώτημα: Υποτίθεται ότι τα σχολεία θα ανοίξουν άμεσα… Θα γίνει επιμόρφωση τώρα; Βέβαια η επιμόρφωση είναι έτσι κι αλλιώς χρήσιμη (συμφωνώ απόλυτα). Και θα ρωτήσω ξανά: Γιατί τώρα και γιατί ταχύρρυθμη; Με αιτήσεις και διοργάνωση μέσα στις πιο “χαλαρές” μέρες του χρόνου (28/12-5/1);
Τα προηγούμενα όμως ερωτήματα είναι τα προφανή, που δημιουργούνται σε κάθε εκπαιδευτικό / γονέα / μαθητή.
Το Μητρώο Επιμορφωτών Εκπαιδευτικών για τη χρήση των ΤΠΕ είναι ήδη υπάρχον, σε αναμονή, αλλά για την συγκεκριμένη δράση, μπαίνει σε αναστολή. Και κάπου εδώ εμφανίζονται τα καινούρια ερωτήματα σχετικά με τα προηγούμενα:
Γιατί δεν αξιοποιούνται όλοι αυτοί οι άνθρωποι για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις νέες συνθήκες; Ποιος ο λόγος για την εσπευσμένη (μέσα σε 10-15 μέρες) δημιουργία νέου Μητρώου Επιμορφωτών;
Είναι κατανοητό ότι κάθε δράση έχει τις δικές της απαιτήσεις και ιδιαιτερότητες. Η έκτακτη μορφή της συγκεκριμένης θα δικαιολογούσε ίσως την προσθήκη η τον εμπλουτισμό αλλά όχι την πλήρη παράκαμψη του υπάρχοντος επιμορφωτικού ανθρώπινου δυναμικού. Οι τίτλοι σπουδών είναι απόλυτα σημαντικοί και βαρύνουσας σημασίας. Είναι όμως δεδομένο ότι ο/η κάτοχος διδακτορικού (30 μόρια) μη σχετικού με το αντικείμενο, είναι κατάλληλος για να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς στη εξΑΕ;
Στο προηγούμενο χρονικό διάστημα η διαδικασία εμπλουτισμού των γνώσεων και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ήταν συνεχώς ζωντανή μέσα από πρωτοβουλίες που ανέλαβαν και υλοποίησαν τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί, συντονιστές, δομές όπως τα ΕΚΦΕ, Διευθύνσεις Εκπαίδευσης κ.λπ). Ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των δράσεων έγινε εθελοντικά, με αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης και απουσία κεντρικής οργάνωσης. Γιατί μετά από 9 μήνες αδιαφορίας, να φτάσουμε σε μία “Ταχύρρυθμη επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση” στην κυριολεξία στο “και πέντε”;
Γιατί δεν προετοιμάστηκε σε όλη αυτή τη χρονική περίοδο το απαραίτητο ασύγχρονο υλικό το οποίο παράλληλα με μία πιθανή αναδιάρθρωση στην ύλη θα μπορούσε να υποστηρίξει πολύ πιο αποτελεσματικά την (έστω και έκτακτης μορφής) εξ αποστάσεως εκπαίδευση;
Γνωρίζουμε τελικά, τι ακριβώς σημαίνει “εξ αποστάσεως εκπαίδευση”; Ότι τα τηλεμαθήματα στο webex, ελάχιστα σχετίζονται με την παιδαγωγική – εκπαιδευτική διαδικασία (όσο καλή διάθεση και να έχει ο εκπαιδευτικός); Πώς ακριβώς, με ποιες αρχές και ειδικό γνωστικό υπόβαθρο θα προκύψουν οι εκπαιδευτές που θα επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς; Σε τι ακριβώς θα τους επιμορφώσουν;

Αναστασάκης Νίκος – φυσικός Δ.Ε.
Γαρεδάκη Μάνια – χημικός Δ.Ε.
Χαλκιαδάκης Κωστής – φυσικός Δ.Ε.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα