Τι είναι η Unesco και ποιες οι δράσεις της; Τι είναι τα µνηµεία Unesco; Πόσες και ποιες κατηγορίες µνηµείων Unesco υπάρχουν; Με ποια κριτήρια εντάσσεται ένας χώρος σε αυτά; Ποια είναι τα πιο γνωστά µνηµεία Unesco στον κόσµο; Στην Ευρώπη και στην Ελλάδα; Αυτά ήταν τα κυριότερα ερωτήµατα που τέθηκαν και επιχειρήθηκαν να απαντηθούν από 28 µαθητές/τριες της Β΄ Λυκείου του 2ου ΓΕ.Λ. Χανίων.
Χωρίστηκαν σε οµάδες, βρήκαν απαντήσεις και τις παρουσίασαν µε πλούσιο εποπτικό υλικό. Καθώς η φιλοµάθεια αναζητά και το βίωµα, συνδυαστικά οργανώθηκε µια εκπαιδευτική εκδροµή σε µέρη της Ευρώπης µε µνηµεία Unesco. Βλέποντας από κοντά σπουδαία µνηµεία πολιτισµού τα παιδιά µπόρεσαν να κατανοήσουν µεγάλο µέρος της αξίας τους, αλλά και των δράσεων της Unesco. Έτσι λοιπόν, στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράµµατος µε τίτλο «Ιχνηλατώντας µνηµεία Unesco στη γηραιά Ήπειρο», οι 28 µαθητές/τριες στο διάστηµα από 8 έως 12 Μαρτίου 2025 επισκέφτηκαν τρεις χώρες και πέντε πόλεις και αναζήτησαν τα µνηµεία Unesco: στην Ιταλία επισκέφτηκαν τη Βενετία και τη γέφυρα των αναστεναγµών, το παλάτι των δόγηδων, την εκκλησία και την πλατεία του Αγίου Μάρκου καθώς και τη γέφυρα Ριάλτο µε τη γύρω περιοχή.
Θαύµασαν την όµορφη πόλη µε τα κανάλια της. Στη Γερµανία, επισκέφτηκαν το Βερολίνο, όπου περιηγήθηκαν στο µουσείο της Περγάµου (νησί των µουσείων), στην Πύλη του Βρανδεµβούργου, στο µνηµείο Ολοκαυτώµατος και στο τείχος. Επισκέφτηκαν το Πότσδαµ και ξεναγήθηκαν στο Σανσουσσί, θερινό ανάκτορο του Φρειδερίκου του Μεγάλου, βασιλιά της Πρωσίας.
Ταξίδεψαν ως το Αµβούργο, για να θαυµάσουν το µεγαλύτερο σε έκταση αξιοθέατο που είναι ένα τεράστιο ενιαίο συγκρότηµα κτιρίων-αποθηκών που βρίσκεται στο λιµάνι του Αµβούργου στην περιοχή Hafen City και τις όχθες του ποταµού Έλβα. Επίσης, περιηγήθηκαν στην πλατεία του ∆ηµαρχείου και τους καθεδρικούς ναούς. Την τελευταία µέρα ταξίδεψαν στην πρωτεύουσα της Τσεχίας, την Πράγα, και ξεναγήθηκαν στο ιστορικό κέντρο, την κεντρική πλατεία του, όπου είδαν το µεσαιωνικό αστρονοµικό ρολόι και περπάτησαν ως τη γέφυρα του Καρόλου.
Οι ίδιοι οι µαθητές καταγράφουν τις εµπειρίες τους:
«Η εκδροµή στη Γερµανία-Ιταλία-Τσεχία ήταν µια ξεχωριστή εµπειρία. Αρχικά, µε την επίσκεψη στα περισσότερα µνηµεία Ουνέσκο µπορέσαµε και αποκοµίσαµε ιστορικές γνώσεις τις οποίες ένας µαθητής δύσκολα θα αποκτούσε χωρίς να τα έβλεπε από κοντά… σαν να κάναµε ένα ταξίδι στον χρόνο τις περισσότερες φορές: από τον ναό του αγίου Μάρκου στη Βενετία µέχρι και το κάστρο του Πότσδαµ . Ταυτόχρονα, από την εκδροµή αυτή δεν έλειψε το γέλιο, τα βράδια στο ξενοδοχείο µε τους φίλους µας και βόλτες µέσα στην πόλη».
(Κωνσταντουλάκης Μάνος)
«Σε δρόµους λιθόστρωτους και πλατείες γεµάτες ιστορία, η Βενετία, το Βερολίνο, το Αµβούργο, το Πότσδαµ και η Πράγα µάς υποδέχτηκαν. Τα µνηµεία της ΟΥΝΕΣΚΟ, ζωντανές σφραγίδες πολιτισµού, φώτισαν τον δρόµο µας, καλώντας µας να νιώσουµε τη σιωπηλή τους ιστορία. Όταν το ταξίδι τελείωσε, τα µνηµεία έγιναν το αποτύπωµα του χρόνου στη σκέψη µας, που αντηχεί αιώνια».
(Καρκαβάτσου Αφροδίτη)
«Μέσω της εκδροµής που οργάνωσε το σχολείο µας στην Ιταλία, τη Γερµανία και την Τσεχία, είχαµε την ευκαιρία να επισκεφτούµε µουσεία και µνηµεία προστατευόµενα από την UNESCO. Είχαµε ταυτόχρονα και τη δυνατότητα να περιηγηθούµε µε τους φίλους µας σε όµορφους ευρωπαϊκούς δρόµους και πλατείες, κάνοντας βόλτες σε µαγαζιά και θαυµάζοντας την οµορφιά και την αρχιτεκτονική αυτών των αστικών τοπίων».
(Ρεϊζάκη Βασιλική)
Υπεύθυνες Καθηγήτριες του προγράµµατος ήταν οι: Ποντικάκη Ειρήνη, Μπουλάκη Βάσω και Μπαµπασώφη Κλειώ.