» Από τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό
Το τελευταίο διάστηµα, παρακολουθούµε ένα κύµα δηµοσιευµάτων, τα οποία επιχειρούν να παρουσιάσουν µια στρεβλή εικόνα της πραγµατικότητας: ότι τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό ‘‘υποκλέπτουν’’ µεταφορικό έργο από τα ταξί. Είναι καιρός να αποκαταστήσουµε την αλήθεια, µε επιχειρήµατα και νηφαλιότητα, απέναντι σε έναν δηµόσιο διάλογο που συχνά εκτρέπεται σε ανακρίβειες και ανυπόστατους ισχυρισµούς.
Ελευθερία του λόγου ή στοχοποίηση;
Η ελευθερία της έκφρασης είναι θεµέλιο της δηµοκρατίας. Όµως όταν οι λέξεις χρησιµοποιούνται για να στοχοποιήσουν επαγγελµατικές οµάδες, να προκαλέσουν διχασµό ή να διαµορφώσουν εσφαλµένες εντυπώσεις στο κοινό, τότε η δηµοσιογραφία παύει να είναι υπεύθυνη και µετατρέπεται σε εργαλείο δυσφήµισης. Ο δηµοσιογράφος έχει χρέος να ενηµερώνει, όχι να χειραγωγεί. Και ο πολίτης έχει δικαίωµα στην αλήθεια — όχι σε κατασκευασµένες αφηγήσεις.
∆ύο διακριτά επαγγέλµατα – ∆ύο ξεχωριστές αποστολές
Τα ταξί (Ε.∆.Χ.) και τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό είναι δύο εντελώς διαφορετικά µέσα µεταφοράς, µε διακριτό νοµικό πλαίσιο, διαφορετικό σκοπό και εντελώς άλλο κοινό.
• Τα ταξί εξυπηρετούν αστικές, άµεσες µετακινήσεις. Παρέχουν καθηµερινή πρόσβαση σε µεταφορά, λειτουργούν σε πιάτσες και ανταποκρίνονται σε αυθόρµητα αιτήµατα των επιβατών.
• Τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό προσφέρουν τουριστικές µεταφορές, βάσει προκράτησης. Ο πελάτης έχει επιλέξει εκ των προτέρων τον χρόνο, τη διαδροµή, την εταιρεία και τον οδηγό. ∆εν υπάρχουν σε πιάτσες, δεν ανταγωνίζονται τα ταξί στο πεδίο της αστικής µετακίνησης.
Τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό είναι πλήρως νοµιµοποιηµένα από το 2012 από το Υπουργείο Τουρισµού. Ανήκουν σε τουριστικά γραφεία ή εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο πεδίο του τουρισµού — έναν τοµέα που αναπτύσσεται δυναµικά και απαιτεί εξειδικευµένες λύσεις µεταφοράς.
Πού είναι η «υποκλοπή»;
∆εν υπάρχουν Ε.Ι.Χ. µε οδηγό σε πιάτσες ταξί. ∆εν ανταγωνίζονται τα ταξί στις καθηµερινές µετακινήσεις. ∆εν εξυπηρετούν το ίδιο κοινό.
Ο τουρίστας που έχει προαγοράσει το πακέτο των διακοπών του, µαζί µε τις µεταφορές του, δεν αποτελεί πελάτη των ταξί. Είναι πελάτης του ταξιδιωτικού οργανισµού. Το µεταφορικό έργο των Ε.Ι.Χ. µε οδηγό δεν αφαιρείται από τα ταξί – είναι άλλο έργο, µε άλλη αποστολή και άλλο νοµικό καθεστώς.
Η πραγµατική αιτία της πτώσης στο έργο των ταξί
Η µείωση του µεταφορικού έργου στα ταξί, που αρκετοί επικαλούνται, δεν οφείλεται στη λειτουργία των Ε.Ι.Χ. µε οδηγό. Οφείλεται σε:
• την τεχνολογική αλλαγή (εφαρµογές µετακίνησης),
• την αυξηµένη χρήση RAC Ι.Χ.,
• την µετακίνηση µέσω BUS και οργανωµένων πακέτων,
• την ανεπαρκή προσαρµογή στις νέες απαιτήσεις εξυπηρέτησης.
Ο τουρισµός αλλάζει, και µαζί του αλλάζουν και οι ανάγκες. Το να στοχοποιείται ένας νόµιµος κλάδος επειδή καλύπτει αυτές τις ανάγκες δεν λύνει το πρόβληµα – το κρύβει κάτω από το χαλί.
Η ευθύνη όλων και η ανάγκη συνύπαρξης
Σε κάθε κλάδο, υπάρχουν µεµονωµένες παρατυπίες. Όµως η παραβατικότητα δεν έχει πρόσωπο. Πρέπει να ελέγχεται σε όλους τους τοµείς των µεταφορών, όχι επιλεκτικά. Η λύση δεν βρίσκεται στον διχασµό, αλλά στη συνεργασία.
Έχουµε ήδη εκφράσει δηµόσια την ανάγκη για συνύπαρξη, διάλογο και κοινή στρατηγική απέναντι σε φαινόµενα όπως η πειρατεία ή η αθέµιτη πρακτική. Ο στόχος πρέπει να είναι η νοµιµότητα και ο σεβασµός – όχι η εξόντωση του «άλλου».
Η κοινωνία χρειάζεται και τα ταξί και τα Ε.Ι.Χ. µε οδηγό. Όλοι οι επαγγελµατίες του κλάδου µεταφορών έχουν ρόλο να επιτελέσουν, αρκεί να κινούνται εντός των ορίων της νοµιµότητας, του επαγγελµατισµού και της υπευθυνότητας.Ας πάψουµε, λοιπόν, να αναπαράγουµε ανυπόστατους ισχυρισµούς. Η παραπληροφόρηση δεν προστατεύει επαγγέλµατα – τα εκθέτει. Ο δηµόσιος διάλογος πρέπει να βασίζεται στα γεγονότα, όχι στον φόβο. Στην τεκµηρίωση, όχι στη φηµολογία. Και, κυρίως, στη δίκαιη µεταχείριση όλων.
*Ο Γιάννης Τεκάκης είναι πρόεδρος ΣΕΕΜΟ Χανίων