» Ένα πρόγραµµα Αγωγής Υγείας στο ∆ηµοτικό Χρυσοπηγής
Η φυσική δραστηριότητα αποτελεί βασικό πυλώνα για τη σωστή ανάπτυξη των παιδιών και την προαγωγή της υγείας τους.
Παρόλ’ αυτά η αυξανόµενη προσκόλληση των παιδιών στις οθόνες, τα αποµακρύνει από την άσκηση, φαινόµενο το οποίο εντείνεται καθώς οδεύει το παιδί στην εφηβεία και η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών τείνει κάποιες φορές να γίνεται ανεξέλεγκτη. Έτσι η προώθηση του δραστήριου τρόπου ζωής αποτελεί µια κοινωνική αναγκαιότητα. Κρίνεται επιτακτική η ανάγκη για αποτελεσµατικές παρεµβάσεις, αρχίζοντας από την παιδική και εφηβική ηλικία µε στόχο τη διάδοση της άσκησης ως µέσου ενίσχυσης της υγείας, µέσα από προγράµµατα που σχεδιάζονται µε γνώµονα την υγεία.
Στο πλαίσιο αυτό, στο δηµοτικό Χρυσοπηγής υλοποιήθηκε στο µάθηµα της Φυσικής Αγωγής το πρόγραµµα Αγωγής Υγείας ‘‘Γυµνάζοµαι για την Υγεία µου’’, από την εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής Μανιουδάκη Κατερίνα, σε συνεργασία µε τη διευθύντρια Γεωργαντά Βασιλική και τις δασκάλες της Β΄ τάξης Βιριράκη Ειρήνη, Τσοντάκη Νεκταρία και Ζερβού Ελένη. Βασικός σκοπός του προγράµµατος ήταν η προώθηση του δραστήριου τρόπου ζωής, η βελτίωση παραµέτρων που σχετίζονται µε την υγεία, η υιοθέτηση ενός υγιεινότερου τρόπου ζωής και η πρωτογενής πρόληψη χρόνιων νοσηµάτων που σχετίζονται µε τον καθιστικό τρόπο ζωής.
Το πρόγραµµα αφορούσε τη Β΄ τάξη (60 µαθητές) και διήρκεσε τέσσερις (4) µήνες µέσα στους οποίους οι συµµετέχοντες διένυσαν 6 Σκαλοπάτια στη ‘‘Σκάλα της Άσκησης’’, η οποία ‘‘στόχευε’’ να τους ανεβάσει στον δραστήριο τρόπο ζωής.
Η θεµατολογία των έξι αυτών σκαλοπατιών αναφέρονταν στη δια βίου άσκηση, την καρδιοαναπνευστική αντοχή, τη δύναµη, την ευλυγισία, τη σωστή στάση σώµατος καθώς και την ισορροπηµένη διατροφή για την οποία µας επισκέφθηκε ο κ. Φωκάς Γεώργιος, Κλινικός ∆ιαιτολόγος-∆ιατροφολόγος, MSc, µεταδίδοντάς µας χρήσιµες διατροφικές οδηγίες.
Σε κάθε σκαλοπάτι οι µαθητές της Β΄ τάξης διδάσκονταν θεωρία Γυµναστικής, έθεταν στόχους εκγύµνασης, εκτελούσαν προαιρετικά ασκησιολόγιο στο σπίτι και έκαναν αυτοαξιολόγηση ελέγχοντας τον βαθµό στον οποίο οι στόχοι τους είχαν επιτευχθεί. Η διαδικασία που ακολουθήθηκε, προώθησε τη συνεργατική και βιωµατική µάθηση καθώς και τη διαθεµατική προσέγγιση.
Στην πράξη το πρόγραµµα περιελάµβανε το οργανωµένο πρόγραµµα άσκησης στο σχολείο, την προσωπική εκτός σχολείου συµµετοχή σε φυσικές δραστηριότητες, την εβδοµαδιαία απολογιστική συνεδρία, την επίσκεψη διατροφολόγου και την επίσκεψη του κ. Χλωράκη Ευτύχη προπονητή χειροσφαίρισης.
Σηµείο σταθµός του προγράµµατος στάθηκε και η συνεργασία µας µε το 7ο Πειραµατικό ∆ηµοτικό στη δράση ‘‘Συµµαχία για την Υγεία’’, κατά την οποία οι µαθητές της Β’ τάξης του Πειραµατικού µας επισκέφθηκαν και αφού συνεργαστήκαµε σε από κοινού δράσεις που προωθούν τη φυσική κατάσταση και την υγεία, ακολούθησε µπουφές µε υγιεινά γεύµατα που είχαν ετοιµάσει οι γονείς του δηµοτικού Χρυσοπηγής. Σηµαντική εξίσου υπήρξε και η εκδροµή µας στους Αγίους Αποστόλους που περιελάµβανε σπορ παραλίας, ασκήσεις ευλυγισίας, πεζοπορία και beach volley.
Προκειµένου να ελεγχθεί η βελτίωση των µαθητών στο πρόγραµµα, µετρήθηκε η φυσική κατάσταση των συµµετεχόντων µέσω κινητικών τεστ, οι γνώσεις και οι συµπεριφορές τους ως προς την άσκηση µέσω ερωτηµατολογίων.
Από τον Ιανουάριο µέχρι και τον Απρίλιο, ανά δύο-τρεις εβδοµάδες οι µαθητές ανέβαιναν, ένα ένα τα σκαλοπάτια στη ‘‘Σκάλα της Άσκησης’’, βελτιώνοντας σταθερά τη φυσική τους κατάσταση.
Τα αποτελέσµατα ήταν ενθαρρυντικά, µε τους µαθητές να έχουν βελτιωθεί στον ψυχοκινητικό –γνωστικό-συµπεριφορικό τοµέα, αναδεικνύοντας ότι τέτοιες δράσεις στο περιβάλλον του σχολείου είναι ιδιαίτερα σηµαντικές.
*Η Κατερίνα Μανιουδάκη είναι εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής,