Ο βουλευτής Επικρατείας Ευάγγελος Αποστολάκης τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής για τη Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Β.Ο.Α.Κ.
Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση:
«Ο Ευάγγελος Αποστολάκης με την σημερινή του ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής για την Σύμβαση του Β.Ο.Α.Κ. σημείωσε ότι το έργο ενός σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου είναι ένα πάγιο αίτημα των Κρητικών εδώ και πολλές δεκαετίες που όμως μέχρι και σήμερα παραμένει ένα σχέδιο επί χάρτου, με το νησί να πληρώνει κάθε χρόνο βαρύ φόρο αίματος σε τροχαία δυστυχήματα και ατυχήματα.
Σημείωσε χαρακτηριστικά, ότι κανονικά σήμερα θα έπρεπε να είναι ημέρα πανηγυρισμών για τους Κρητικούς αλλά αυτό δεν είναι εφικτό λόγω σοβαρών επιφυλάξεων στο περιεχόμενο της Σύμβασης.
Ο κ. Αποστολάκης τόνισε ότι το ζήτημα επιβολής διοδίων σε μια νησιωτική περιοχή ξεφεύγει από τα ευρωπαϊκά πρότυπα και θα πρέπει να επανεξεταστεί σοβαρά και επίσης ανέφερε για ακόμη μια φορά την ανάγκη διασύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων, ζήτημα ζωτικής σημασίας για το Ρέθυμνο που δεν διαθέτει δικές του πύλες εισόδου. Δεν παρέλειψε δε να στηλιτεύσει τον αποκλεισμό της Ανατολικής Κρήτης και να αναφέρει την ανάγκη κατασκευής και ενός εναλλακτικού οδικού δικτύου για να καλυφθούν πλήρως οι ανάγκες του νησιού.
Τέλος σημείωσε ότι: «Εύχομαι οι Κρητικοί και οι επισκέπτες του νησιού να μπορούν στο μέλλον να μετακινούνται με ασφάλεια και χωρίς ταλαιπωρία. Το νησί μας το αξίζει αυτό και είναι υποχρέωση της Κυβέρνησης να το εξασφαλίσει αλλά με όρους επωφελείς για τους πολίτες και για το δημόσιο συμφέρον.»
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του βουλευτή:
Ευχαριστώ πολύ κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Βρισκόμαστε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής για να συζητήσουμε την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.
Η κατασκευή ενός σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου είναι ένα βασικό και πάγιο αίτημα των Κρητικών που μέχρι σήμερα παραμένει σχέδιο επί χάρτου. Η απουσία ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου στην Κρήτη έχει οδηγήσει το νησί στο να διεκδικεί πανευρωπαϊκά την θλιβερή πρωτιά σε τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα. Η Κρήτη έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο, για τον οποίο οι ευθύνες έχουν αποδοθεί στην οδηγική συμπεριφορά και όχι στο επικίνδυνο και ακατάλληλο οδικό δίκτυο που διατρέχει από άκρη σε άκρη το νησί, με απώτερο σκοπό να αποσείσει η Πολιτεία την ευθύνη για τις παραλείψεις δεκαετιών.
Η Κρήτη λόγω της έκτασής, του πληθυσμιακού μεγέθους της αλλά και της επισκεψιμότητας της, δεν θα έπρεπε να έχει μείνει τόσο πίσω σε σύγκριση με την ηπειρωτική Ελλάδα. Αλλά έστω και τώρα, είναι ένα θετικό βήμα, ότι προχωράει η διαδικασία για την κατασκευή του «πολυπόθητου» ΒΟΑΚ, που ευελπιστούμε ότι θα επιτρέψει στους χρήστες να μετακινούνται με ασφάλεια και σε σύντομο χρόνο από την μια πόλη στην άλλη.
Βέβαια, ενώ ιδιαίτερα για εμάς τους Κρητικούς, θα έπρεπε σήμερα να είναι μέρα, ας το πούμε πανηγυρισμού, η Κυβέρνηση δεν μας επιτρέπει να το πράξουμε χωρίς σοβαρές επιφυλάξεις.
Ξεκινώντας από τα βασικά και προφανή, να σημειώσω πρώτα ότι το παρόν πρόκειται για μια προαποφασισμένη συμφωνία που δεν αφήνει περιθώρια βελτίωσης και δόθηκε στη δημοσιότητα πολύ αργά, αφήνοντας πολύ μικρό περιθώριο μελέτης, ειδικά εάν συνυπολογιστεί ότι πρόκειται για ένα κείμενο 318 σελίδων. Τα δε προσαρτήματά της σύμβασης παρεδόθησαν σήμερα και ως εκ τούτου δεν υπάρχει χρόνος για να ελεγχθεί το περιεχόμενό τους.
Δεν ποιεί δε τιμή σε κανέναν ότι, οι τοπικοί φορείς δεν ακούστηκαν επαρκώς, παρά το γεγονός ότι έχουν ουσιαστική αγωνία για την ορθή εκτέλεση του έργου. Οι θέσεις τους, όπως διαπιστώθηκε και στη σχετική συνεδρίαση της επιτροπής, τεκμηριώνονται με ουσιαστική επιχειρηματολογία που μπορούσε να συμβάλει με παραγωγικό τρόπο στο όλο εγχείρημα και σίγουρα θα προσέφεραν σε έναν ΒΟΑΚ, όπως τον οραματιζόμαστε τόσα χρόνια, ενιαία, ολοκληρωμένο και χωρίς αποκλεισμούς.
Άλλο ένα σημείο που έχει προκαλέσει αισθήματα αγανάχτησης στην τοπική κοινωνία, είναι το ζήτημα των διοδίων. Πρόκειται για μια εύλογη αγανάκτηση, γιατί όπως τονίστηκε, οι χρήστες του δικτύου καλούνται να πληρώσουν τέλη διοδίων, ήδη από τα αρχικά στάδια της διαδικασίας, χωρίς καν να έχει κατασκευαστεί καν το έργο. Θα πληρώνει δηλαδή διόδια ο κόσμος στην Κρήτη για 10 χρόνια χωρίς να λαμβάνει τις αναλογικές ωφέλειες;;;; Σε αυτό το σημείο θέλω να σταθώ και να σημειώσω, ότι είναι αδιανόητο να πληρώνει ο πολίτης διόδια κάθε φορά που θα χρειάζεται να μετακινηθεί στην πρωτεύουσα του κάθε νομού. Είναι γνωστό ότι πολλοί άνθρωποι από την ενδοχώρα των Νομών της Κρήτης μεταβαίνουν καθημερινά, και πάνω από μια φορά την μέρα, στα αστικά κέντρα για τις καθημερινές τους δραστηριότητες, για να εργαστούν, να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε δραστηριότητες, να επισκεφθούν γιατρούς κλπ. Τι θα γίνει με όλο αυτό τον κόσμο; Δεν σηκώνει ήδη αρκετά βάρη; Πρέπει να επανεξεταστεί το θέμα.
Προχωράω τώρα σε ένα σημαντικό σημείο για το Ρέθυμνο, που παρά την επισκεψιμότητα και την γενικότερη κινητικότητα, δεν έχει δική του πύλη εισόδου και εξυπηρετείται κυρίως από το λιμάνι της Σούδας και από το Αεροδρόμιο Χανίων. Για το Ρέθυμνο είναι ζωτικής σημασίας η διασύνδεση του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο των Χανίων, για να καταστεί εύκολη και γρήγορη η πρόσβαση και για να μπορούμε να μιλάμε για ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού.
Μιλώντας για ισόρροπη ανάπτυξη, θέλω να τονίσω ότι, ο αποκλεισμός της Ανατολικής Κρήτης από το μεγάλο αυτό έργο είναι ένα σοβαρό σφάλμα που οδηγεί σε αναιτιολόγητους αποκλεισμούς.
Ως προς τα χρονοδιαγράμματα για τις απαλλοτριώσεις… διαβάζουμε στη Σύμβαση ότι προβλέπονται εξαιρετικά στενά χρονικά περιθώρια. Πρέπει αυτό το θέμα να το δει η Κυβέρνηση. Εάν δεν μπορέσει να παραδώσει αυτά που πρέπει, θα επιβαρυνθούν τα δημόσια ταμεία και ο Έλληνας φορολογούμενος με ποσά από υποχρεώσεις που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
Και φυσικά πρέπει να σημειωθεί ότι ένα τόσο μεγάλο έργο, και σε πραγματικά μεγέθη αλλά και σε οικονομικά, δε νοείται να επιβλέπεται αποκλειστικά από τον επονομαζόμενο Ανεξάρτητο Μηχανικό, ο οποίος είναι επιλογή του παραχωρησιούχου και μάλιστα προβλέπεται ότι θα αμείβεται από αυτόν. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα τεράστιο έργο υποδομής, που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και διαφάνειας και θα έπρεπε να υπάρχει κάποια πρόβλεψη που θα καλύπτει αυτές τις ανάγκες για ευνόητους λόγους.
Συμπερασματικά θα πω ότι το έργο του ΒΟΑΚ είναι πράγματι ένα έργο που έχει ανάγκη η Κρήτη και για λόγους ασφαλείας αλλά και για αναπτυξιακούς λόγους. Θα πρέπει όμως να εκτελεστεί με προσοχή και με σεβασμό. Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει να μελετηθεί ξανά το ζήτημα των διοδίων και να εξεταστεί το γενικότερο ευρωπαϊκό μοντέλο, περί μη καταβολής σχετικών τελών σε μια νησιωτική περιοχή. Επιπλέον θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη το γεγονός ότι σε μεγάλο μέρος της η Κρήτη δεν διαθέτει εναλλακτικό οδικό δίκτυο, το οποίο και θα πρέπει να κατασκευαστεί προς όφελος όλων ανεξαιρέτως των πολιτών που θα έχουν την ελευθερία επιλογής στη μετακίνησή τους αλλά και για γενικότερους λόγους ασφαλείας. Τέλος, κατά την ακρόαση φορέων, ακούστηκε ως πρόταση, η σύσταση μιας Επιτροπής για την Παρακολούθηση της Υλοποίησης του έργου. Αυτή η πρόταση είναι σοβαρή και σίγουρα μέσω αυτής μπορεί να επιτευχθεί ουσιαστική διαφάνεια.
Εύχομαι οι Κρητικοί και οι επισκέπτες του νησιού να μπορούν στο μέλλον να μετακινούνται με ασφάλεια και χωρίς ταλαιπωρία. Το νησί μας το αξίζει αυτό και είναι υποχρέωση της Κυβέρνησης να το εξασφαλίσει αλλά με όρους επωφελείς για τους πολίτες και για το δημόσιο συμφέρον.
Σας ευχαριστώ».