Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

H Πανδημία του Κορωνοϊού (Covid-19) και Εμείς

Ποιος το περίμενε, στις μέρες μας, το ανθρώπινο γένος να τρομοκρατηθεί με το άγχος του θανάτου, από ένα μυστηριώδη ιό, μεταδοτικό, θανατηφόρο , και με ταχύτατη εξάπλωση ανά τον κόσμο; Και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, χωρίς κατάλληλα φάρμακα ή εμβόλιο, να καταφεύγει στην παμπάλαιη πρακτική, του περιορισμού στο σπίτι, για την ανάσχεση της εξάπλωσής του;

Στη χώρα μας ο ιός βρίσκεται, προς το παρόν, σε ελέγξιμο μονοπάτι, χάριν στην έγκαιρη λήψη μέτρων και τις άοκνες προσπάθειες της Κυβέρνησης και του καθηγητή κκ Σωτήρη Τσιόρδα, ενός εξαίρετου επιστήμονα και Ανθρώπου. Η καθημερινή ειλικρινής και εκλαϊκευμένη ενημέρωση και το σλόγκαν «ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ» ευαισθητοποιούν και αναβαθμίζουν την ατομική και κοινωνική ευθύνη των πολιτών.
Με το δέος της πανδημίας και τον περιορισμό μας στο σπίτι, ήρθε στη θύμησή μου το πεπερασμένο της ύπαρξης μας, έννοια ξεχασμένη και σκεπασμένη με το πέπλο των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και τον φρενήρη ρυθμό της καθημερινότητάς μας. Διερωτήθηκα, γιατί άραγε τρέχουμε, που πάμε; Υπάρχουν υπεύθυνοι γι αυτό και ποιοι;
Μια προσέγγιση στην απάντηση ίσως κρύβεται στην αναδρομή της εξελικτικής πορείας του ανθρώπου και των αναγκών του, με τη συνδρομή της διοικητικής σκέψης.
Η μακραίωνη εξελικτική πορεία της ανθρωπότητας συμβάδιζε και συμβαδίζει με την συνεχή προσπάθεια καταπολέμησης του κινδύνου, του φόβου και της άγνοιας, με την καλλιέργεια της γνώσης, την ανάπτυξη των επιστημών και της τεχνολογίας, με σκοπό την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των κοινωνιών και των μελών της.
Επιγραμματικά,

1. Ο πρωτόγονος άνθρωπος. Μοναδική του έγνοια, η ικανοποίηση βασικών του αναγκών επιβίωσης και εξασφάλισης (τροφή, εξασφάλιση κινδύνου κατοικίας, φόβος), παλεύοντας με τον θανάσιμο κίνδυνο των αντίξοων φυσικών φαινομένων.

2. Η ομαδική ζωή. Οι άνθρωποι, ως ομάδα περιορίζουν τους φόβους και τους κινδύνους για την ικανοποίηση των ίδιων βασικών αναγκών. Καλλιεργούν το ομαδικό πνεύμα συνεργασίας, επικοινωνίας και σεβασμού στο συνάνθρωπο. Μαζί ασκούνται στην αλληλοβοήθεια και στις πρώτες επαγγελματικές δεξιότητες.
Με την εξέλιξη και ανάπτυξη των ομάδων ήρθαν και οι πρώτοι διχασμοί στις εδαφικές τους διεκδικήσεις και την ανάδειξη αρχηγού. Εξέλιξη σαν είδος προπατορικού αμαρτήματος που ακολουθεί την ανθρωπότητα κατά την μακρόχρονη εξελικτική της πορεία.

3. Η περίοδος της δουλείας. Ο άνθρωπος μετατρέπεται σε εμπόρευμα από τον συνάνθρωπό του. Μελανή περίοδος για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Περιέργως η δουλεία συνυπάρχει με τους ξεχωριστούς πολιτισμούς της αρχαιότητας (Βαβυλωνία, Ελλάδα, Αίγυπτος, Κίνα) πριν επεκταθεί σε ολόκληρο τον κόσμο.
Την περίοδο αυτή οι άνθρωποι δούλοι, ικανοποιούν τις βασικές τους ανάγκες επιβίωσης, με σκληρή δουλειά και μεγάλη ανασφάλεια, έρμαια, εκτός εξαιρέσεων, της αυθαίρετης και καταπιεστικής συμπεριφοράς των κυρίων τους. Η άρχουσα τάξη και οι ελεύθεροι πολίτες , απολαμβάνουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και εκτός των βασικών τους αναγκών ικανοποιούν και το κίνητρο της κοινωνικής τους προβολής και επικυριαρχίας.

4. Η περίοδος προς την ολοκλήρωση της ύλης. Χαρακτηριστικά της, η βιομηχανική επανάσταση, για την εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών, τη μαζική παραγωγή και απασχόληση, και αυταρχικά, πιεστικά συστήματα διοίκησης. Αυτήν, την εξίσου, μελανή για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, περίοδο οι άνθρωποι ικανοποιούν ακόμη, τις ίδιες ανάγκες επιβίωσης και εξασφάλισης, αλλά σε περιβάλλον εργασιακού άγχους, καταπίεσης και στυγνού ελέγχου. Η βιομηχανική περίοδος δημιούργησε επιχειρηματίες ικανοποιημένους και εργαζόμενους απογοητευμένους και εξαντλημένους

5. Η περίοδος προς την ολοκλήρωση του ανθρώπου. Οι νεοεμφανισθείσες ανθρωπιστικές επιστήμες (κοινωνιολογία, πολιτική, ψυχολογία, ανθρωπολογία) μελέτησαν και επεξεργάστηκαν νέα συστήματα διοίκησης, περισσότερο φιλελεύθερα και δημοκρατικά. Στο μαζικό εργασιακό περιβάλλον καλλιεργήθηκαν οι ανθρώπινες σχέσεις και τα πρώτα δείγματα ικανοποίησης των εργαζομένων από την εργασία τους. Βελτιώθηκε το πνευματικό και κοινωνικό τους επίπεδο ενώ στο σύστημα αναγκών τους προστέθηκαν νέες , γνωστές σε πρωτόγονη μορφή, στην άρχουσα τάξη.
Οι κοινωνικές ανάγκες. Προϋπήρχαν σε υποτυπώδη, ειλικρινή και άδολη μορφή, κατά την νομαδική περίοδο. Σε πιο προηγμένο εργασιακό περιβάλλον, οι εργαζόμενοι δημιουργούν κοινωνικούς δεσμούς, νοιάζονται για την αποδοχή τους από την ομάδα, αντιλαμβάνονται τη διττή έννοια της αγάπης (δίνω και παίρνω), στον εργασιακό και κοινωνικό περίγυρο.
Οι εγωιστικές ανάγκες. Η ανάπτυξη της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας του ατόμου και η εμφάνιση νέων συναισθημάτων, όπως το γόητρο, η επιθυμία να το σέβονται οι άλλοι, ή η δύναμη, η ικανότητά του να επηρεάζει και να ελέγχει τις δραστηριότητες των άλλων. Επίσης η εχθρότητα, ο θυμός, η πλεονεξία η ανασφάλεια, είναι συναισθήματα και συμπεριφορές που εμφορούνται από το γιατί αυτός και όχι εγώ κ.α.
Οι ανάγκες αυτοπραγμάτωσης. Ποικίλουν από άτομο σε άτομο. Τα άτομα με έντονες τις ανάγκες αυτές διακρίνονται για την ειλικρινή γνώση του εαυτού τους, την ψυχολογική τους ωριμότητα. Γνωρίζουν σε βάθος τις ικανότητές και τα προτερήματά τους και ελέγχουν διαρκώς τις αδυναμίες τους. Κυριαρχούνται από ζήλο και επαγγελματική συνείδηση για επιτυχία και καταξίωση. Είναι οι πραγματικοί ηγέτες του εαυτού τους, αλλά και περιζήτητοι στους εργασιακούς χώρους.
Με την ανάπτυξη και εξέλιξη των κοινωνιών, οι παραπάνω ανάγκες, εξαπλώνονται σε όλα τα κοινωνικά στρώματα του πληθυσμού. Η δε ικανοποίησή τους εξελίσσεται σε μπελά για άτομα και ηγέτες, γιατί συνδέεται με την ψυχολογική τους ωριμότητα και γιατί στον μπούσουλα της ορθολογικής τους ικανοποίησης, υπεισέρχεται η ηθική και ο κώδικας αξιών αυτού και του ευρύτερου κοινωνικού τους περιβάλλοντος.

6. Η περίοδος προς την ολοκλήρωση των ιδεών και του συνεχούς εκσυγχρονισμού της διοικητικής σκέψης. Χαρακτηριστικό της περιόδου η γιγάντωση των επιχειρήσεων, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, η επέλαση της πληροφορικής στην οργάνωση και διοίκησή τους, , και η πολυπλοκότητα των διαπροσωπικών σχέσεων, στους χώρους εργασίας. Ενώ ο κώδικας κοινωνικής και ηθικής ευθύνης, που επιβάλλεται από τους διεθνείς οργανισμούς, για την προστασία του καταναλωτή, των εργαζομένων και του περιβάλλοντος ,συνήθως παραβιάζεται.
Κράτη και επιχειρήσεις κολοσσοί της παγκοσμιοποίησης με πλουτοπαραγωγικές πηγές και προηγμένες τεχνολογίες, με υπερκατανάλωση των πηγών αυτών και την ανεπανόρθωτη καταστροφή του περιβάλλοντος, εντείνουν τον μεταξύ τους ανταγωνισμό επικράτησης και συγκέντρωσης πλούτου, σε βάρος, πολλές φορές και των ασθενέστερων χωρών και των επιχειρήσεων, του πλανήτη. Οι ασθενέστερες χώρες, επηρεάζονται από τις αρνητικές επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης, είναι υπερχρεωμένες και βιώνουν τις συνέπειες του αθέμιτου ανταγωνισμού των ισχυρών.

Δυστυχώς σε όλες τις χώρες παρατηρείται η έλλειψη πρόνοιας και κοινωνικών παροχών, για την προστασία των πολιτών τους. Στις πλούσιες γιατί προέχει η επικράτησή τους στις αγορές, και στις φτωχές από έλλειψη πόρων. Σε όλες πάντως, γιατί οι ηγεσίες τους, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, αδιαφορούν για τις άφθαρτες αρχές και αξίες του ήθους και της ανθρωπιάς!
Εμείς οι άνθρωποι, ζώντας σε αυτό το περιβάλλον, διαμορφώσαμε ένα αχόρταγο εγώ, ξεχάσαμε την έννοια του «εμείς» και αδιαφορούμε για τον διπλανό μας και το κοινό καλό. Με τις φιλοδοξίες, την πλεονεξία και τη ματαιοδοξία μας, υπερκαταναλώνουμε, ενώ για την κοινωνική προβολή και επικράτησή μας χρησιμοποιούμε μεθόδους και συμπεριφορές που δηλητηριάζουν την κοινωνία και τους συνανθρώπους μας. Ενδεικτικά, ένα δένδρο ελιάς στο σύνορο δυο χωραφιών οδηγεί ακόμη και σε απώλεια ζωής, μια ακραία αλλά υπαρκτή συμπεριφορά, που σε εμάς φαίνεται ανεπίτρεπτη, όπως ενδεχομένως συμπεριφορές δικές μας να είναι, επίσης ανεπίτρεπτες, για τους άλλους!!
Σε αυτό το παγκόσμιο αλαλούμ παρατηρείται η ωμή καταπάτηση των ηθικών και διαχρονικών αρχών και αξιών από ανεύθυνες συμπεριφορές αλαζονείας, κοινωνικής ανευθυνότητας, εχθρότητας, φθόνου, από τα κράτη, τις επιχειρήσεις, και τον άνθρωπο.

Ποιοι είναι λοιπόν υπεύθυνοι στο αρχικό μας ερώτημα; το κράτος; οι επιχειρήσεις; εμείς;
Προσωπικά πιστεύω ότι «από το κεφάλι βρωμάει το ψάρι» και έχω ως παράδειγμα την βραχεία παραμονή μου στον Καναδά, ένα Κράτος με ευρείες κοινωνικές παροχές, φροντίδα και σεβασμό στους πολίτες του, ενώ οι πολίτες, με τη σειρά τους, σέβονται τους θεσμούς και τους κανόνες λειτουργίας του. Όμως μπερδεύομαι γιατί κυβερνήτες του κόσμου και των επιχειρήσεων με τις καταστροφικές για την ανθρωπότητα συμπεριφορές, είναι άνθρωποι. Αχ! αυτή η συνείδηση και το πικρό τίμημα εξαγοράς της!
Η αλήθεια είναι πικρή, όλοι όσοι ευθύνονται, η κάθε ομάδα με το δικό της μερίδιο ευθύνης, για τον κοινωνικό εκτροχιασμό του πλανήτη, είναι εκείνοι που μπορούν να τον σώσουν, την επόμενη της πανδημίας. Θα το τολμήσουν; Οι αντίστοιχες συμπεριφορές της κοινωνίας από τις πανδημίες του παρελθόντος, δεν παρέχουν ενθαρρυντικές ελπίδες. Όσο για τις αντίστοιχες, σημερινές, πρώτες συμπεριφορές των ισχυρών του κόσμου, δυστυχώς, χαρακτηρίζονται, εγκληματικά απαισιόδοξες, η διακοπή χρηματοδότησης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας!!

Όσο για την πανδημία, έδειξε
• Τον ορατό κίνδυνο που ελλοχεύει στον άνθρωπο, εξαιτίας του πεπερασμένου της ύπαρξή του και τον προβληματισμό του για τον τρόπο ζωής του.
• Την, από φόβο, συμμόρφωσή των πολιτών στα περιοριστικά μέτρα αλλά και την επιτέλους ευαισθητοποίησή τους, για το συνάνθρωπο
• Την περιφρόνηση του κινδύνου της πανδημίας, από τις χώρες, ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Σουηδία, χάριν της απρόσκοπτης επιχειρηματικής τους δραστηριότητας των χωρών τους, αδιαφορώντας για τον κίνδυνο της υψηλής θνησιμότητας της νόσου. Δυστυχώς πολύ αργά συμμορφώθηκαν με τις οδηγίες των ειδικών επιστημόνων, αλλά με απρόβλεπτες απώλειες ανθρώπινων ζωών.
• Την έλλειψη, του κοινωνικού κράτους , σε συστήματα πρόνοιας και υγείας προς όλους τους πολίτες τους, από την πλειονότητα των κρατών.
• Την αναπόφευκτη ανάγκη ανακατανομής του παγκόσμιου πλούτου για την καταπολέμηση της φτώχιας και την εξασφάλιση της υποτυπώδους υλικής και ψυχικής ισορροπίας της ανθρωπότητας.
Επιτακτική κραυγή αγωνίας της ανθρωπότητας, Να συνετιστούν οι ισχυροί του πλανήτη. Θα το πράξουν;
Στη χώρα μας, μετά από χρόνια, η κυβέρνηση, πέρα από τις ηγετικές της ικανότητες, με τις πράξεις της, για τη χώρα και τους πολίτες της, δείχνει ότι διαθέτει, ήθος και ανθρωπιά.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα