Σάββατο, 16 Οκτωβρίου, 2021

Φυσικό αέριο στην Κρήτη

Πλοία, βιομηχανίες και αστικές περιοχές που βρίσκονται μακριά από το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου θα αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτό, με την εφαρμογή και στη χώρα μας της τεχνολογίας μεταφοράς φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή, με βυτιοφόρα.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε την περασμένη εβδομάδα την περιβαλλοντική μελέτη για την κατασκευή σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) στη νησίδα Ρεβυθούσα, στον κόλπο των Μεγάρων. Στο νησί βρίσκονται οι αποθήκες υγροποιημένου φυσικού αερίου το οποίο εισάγεται με πλοία, αεριοποιείται και διοχετεύεται στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου για την τροφοδοσία μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
Η έγκριση της μελέτης ανοίγει το δρόμο για την κατασκευή του σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων, ο οποίος περιλαμβάνεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ με προϋπολογισμό 6 εκατ. ευρώ και ορίζοντα ολοκλήρωσης στα μέσα του 2019.Η τροφοδοσία απομακρυσμένων περιοχών με ΥΦΑ ή με φυσικό αέριο σε συμπιεσμένη μορφή (CNG) είναι οι δύο εναλλακτικές για την εξάπλωση της χρήσης του καυσίμου σε απομακρυσμένες περιοχές όπου δεν δικαιολογείται οικονομικά η κατασκευή αγωγού μεταφοράς.
Σημειώνεται ότι η ΔΕΗ και η ΔΕΠΑ έχουν υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας στο συγκεκριμένο τομέα, δηλαδή την τροφοδοσία με υγροποιημένο ή/και συμπιεσμένο φυσικό αέριο νησιωτικών και άλλων περιοχών/καταναλωτών απομακρυσμένων από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, καθώς και την παροχή συνδυασμένων ενεργειακών προϊόντων σε τοπικό επίπεδο. Αρχικά η δυνατότητα συνεργασίας θα εξεταστεί στην Κρήτη, Ρόδο, Πάτρα, Λέσβο και Σάμο και στη συνέχεια μπορεί να επεκταθεί και σε άλλες περιοχές.
Σύμφωνα με τη μελέτη ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου 2018-2027, «Η ανάγκη για ανάπτυξη εφαρμογών Μικρής Κλίμακας ΥΦΑ είναι πλέον εμφανής και στον Ελληνικό χώρο. Με βάση την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση για τη δημιουργία του σταθμού πλήρωσης βυτίων ΥΦΑ από βιομηχανίες αλλά και από τον τομέα της ναυτιλίας, ο ΔΕΣΦΑ έχει ξεκινήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την ολοκλήρωση των υποδομών που θα οδηγήσουν στην αύξηση χρήσης του ΥΦΑ. Η μελέτη για τον πιλοτικό σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων ΥΦΑ έχει ολοκληρωθεί, εκτιμάται ότι θα ανατεθεί η κατασκευή του εντός του 2017 και αναμένεται να λειτουργήσει από τα μέσα του 2019».
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη η ζήτηση φυσικού αερίου από μικρής κλίμακας ΥΦΑ (που θα τροφοδοτούνται μεταξύ άλλων από βυτιοφόρα) θα ξεκινήσει από 1 εκατ. Κυβικά μέτρα το 2019 και αναμένεται να αναπτυχθεί στα 151 εκατ. το 2027.Σημειώνεται τέλος ότι το υπουργείο Ναυτιλίας δημοσιοποίησε, το καλοκαίρι, σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο θεσπίζεται Κανονισμός για τον ασφαλή ανεφοδιασμό των πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο από βυτιοφόρα ή από άλλα πλοία και εγκαταστάσεις ανεφοδιασμού.

Νέος “μνηστήρας” για τους υδρογονάνθρακες της Κρήτης
Εν τω μεταξύ, η Ιταλική ΕΝΙ σχεδιάζει να εισέλθει στην ελληνική αγορά υδρογονανθράκων. Σύμφωνα με τη “Καθημερινή της Κυριακής”, την ιταλική εταιρεία ενδιαφέρει η περιοχή νότια της Κρήτης, γεγονός που θα τη φέρει αντιμέτωπη με την κοινοπραξία των ΕΛΠΕ – Total- ExxonMobil που στοχεύει στην ίδια περιοχή.
Η πολυεθνική εταιρεία που ανακάλυψε το περίφημο κοίτασμα Zor στην Αίγυπτο και έχει εγκατασταθεί ήδη στην Κύπρο, διευρύνει το πεδίο δράσης της στην νοτιοανατολική Μεσόγειο και στρέφεται προς την Ελλάδα, που βήμα που για πολλούς ήταν εντελώς αναμενόμενο. Το ενδιαφέρον της ENI επιβεβαιώνουν αρμόδιοι παράγοντες, οι οποίοι αναφέρουν, μάλιστα, ότι κινητικότητα προς αυτή την κατεύθυνση δείχνουν και άλλες πετρελαϊκές, ενόψει της έναρξης των δύο διαγωνισμών που προκάλεσαν με αιτήσεις τους για την παραχώρηση συγκεκριμένων περιοχών , η κοινοπραξία ΕΛΠΕ- Total- Edison και η Energean Oil & Gas.
Η πρώτη κοινοπραξία ενδιαφέρεται για την περιοχή δυτικά της Κρήτης και νοτίου της Πελοποννήσου και η Energean για την περιοχή του Ιονίου, νοτιοδυτικά της Κέρκυρας και δυτικά της Λευκάδας.
Η πρώτη περιοχή αποτελεί προέκταση της αποκαλούμενης Λεκάνης του Ηροδότου που έχουν εντοπιστεί τα μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου του Ισραήλ, ενώ η περιοχή του Ιουνίου ανήκει στην ευρύτερη Πανανδριατική Ζώνη και θεωρείται ότι έχει γεωλογική συγγένεια με τις υπό έρευνα και υπό εκμετάλλευση περιοχές του Μαυροβουνίου, της Κροατίας και της Αλβανίας.
Το ενδιαφέρον της ENI φέρεται να αφορά τη νότια περιοχή της Κρήτης και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει έντονος ανταγωνισμός με την κοινοπραξία των ΕΛΠΕ – Total- ExxonMobil που στοχεύει στην ίδια περιοχή, κάτι που θα ενισχύσει τη διαπραγματευτική θέση του ελληνικού Δημοσίου στη φάση των διαπραγματεύσεων για την υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης.
Την έναρξη των δύο νέων διαγωνισμών θα σηματοδοτήσει η δημοσίευση των σχετικών προκηρύξεων στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, που αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν με τις διαδικασίες fast track που προβλέπει το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο.

1 Comment

  1. ποτε θα μπορουμε να προμηθευομαστε φυσικο αεριο για το αυτοκινητο μας στην κρητη; γιατι μενουμε τοσο πισω σε αυτο; γιατι δεν υπαρχει κινητοποιηση εστω να φερουν βιτιοφορα και ας ειναι πιο αυξημενη η τιμη του σε σχεση με την κανονικη ; υπαρχει προοπτικη στο κοντινο μελλον για εξελιξη ;

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες