■ Εγκαταστάθηκαν βάσει άκυρης διάταξης του Π.∆. 75/2020
Κύριε ∆ιευθυντά,
Η εγκατάσταση δεκάδων λευκών καµερών σε 15 κεντρικούς οδικούς κόµβους µε φωτεινούς σηµατοδότες της πόλης των Χανίων ανακοινώθηκε µε σχετικό δελτίο τύπου του ∆ήµου Χανίων στις 30 Απριλίου 2025. Σε αυτό αναφέρεται πως το υπό εγκατάσταση νέο έξυπνο σύστηµα σηµατοδότησης χρησιµοποιεί κάµερες ως ανιχνευτές κυκλοφορίας, ο µοναδικός ρόλος των οποίων είναι να εντοπίζουν εάν υπάρχει κυκλοφοριακή συµφόρηση ώστε να παρατείνεται ή να ελαττώνεται ο χρόνος που παραµένει αναµµένος ένας φωτεινός σηµατοδότης.
Όµως η µισή αλήθεια είναι χειρότερη από το ψέµα. Στην Τεχνική Περιγραφή για το έργο “Ολοκληρωµένο Ευφυές σύστηµα φωτεινής σηµατοδότησης” αναφέρεται ότι η επεξεργασία των κυκλοφοριακών δεδοµένων από τις IP κάµερες διενεργείται µε ειδικό λογισµικό ανάλυσης εικόνας που χρησιµοποιεί “αλγόριθµους αναγνώρισης” και έχει δυνατότητα για εστίαση (zoom) επί της υψηλής ευκρίνειας εικόνας.
Αυτές ακριβώς είναι και οι τεχνικές προδιαγραφές και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των καµερών της Τροχαίας. Απλώς ακόµα δεν έγινε η διασύνδεση του “Συστήµατος Κυκλοφοριακού Ελέγχου” της “Πλατφόρµας έξυπνης πόλης” (Κέντρο Ελέγχου) του ∆ήµου Χανίων µε το δίκτυο της ΕΛ.ΑΣ. για ελέγχους του Κ.Ο.Κ. µε επιβολή ποινών/προστίµων και για την πρόληψη/εξιχνίαση εγκληµάτων. Η διασύνδεσή τους είναι υπόθεση µερικών ωρών εργασίας ενός τεχνικού πληροφορικής & δικτύων.
Είναι αξιοσηµείωτο πως την τρέχουσα χρονική περίοδο ο ∆ήµος Χανίων ελέγχεται για τη βιντεοεπιτήρηση σε δηµοτικά κτήρια χωρίς διενέργεια καµίας µελέτης “Εκτίµησης Αντικτύπου σχετικά µε την Προστασία ∆εδοµένων” (ΕΑΠ∆) και χωρίς επίσηµη ανακοίνωση Υπεύθυνου Προστασίας ∆εδοµένων (ΥΠ∆). Σε αυτές τις συνθήκες έθεσε υπό υλοποίηση τη δυνατότητα της βιντεοσκόπησης προσωπικών δεδοµένων των δηµοτών-πολιτών, όπως είναι και οι πινακίδες κυκλοφορίας των οχηµάτων τους αλλά και της ταυτοποίησή τους σε οδικούς κόµβους των Χανίων, δηλαδή σε υπαίθριο δηµόσιο χώρο, ενέργειες που απαγορεύονται αυστηρά από τον ΓΚΠ∆ (GDPR) και τον εφαρµοστικό αυτού Ν. 4624/2019.
Η παράκαµψη του Ευρωπαίου και του Έλληνα νοµοθέτη έγινε εφικτή µε την άκυρη εξ αρχής παρ. 1 του άρθρου 7 του Π.∆. 75/2020 που άνευ νοµικής βάσης (sine causa) νοµιµοποίησε την επεξεργασία από τις Αρχές των δεδοµένων εικόνας από κάµερες επιτήρησης µε χρήση “αλγορίθµων αναγνώρισης” ως αναφέρεται για “τη διαχείριση της κυκλοφορίας”. Επιβλήθηκε εν λευκώ στους Έλληνες πολίτες από την πρώην Πτ∆, εν γνώσει του Υ.ΠΡΟ.ΠΟ. πως η Α.Π.∆.Π.Χ. και το ΣτΕ επέλεξαν να µην υποβάλουν Γνωµοδότηση ειδικά και µόνο για τη συγκεκριµένη παράγραφο. Υποστηρίχθηκε από τις Εισαγγελικές Αρχές που αρχειοθέτησαν κάθε ενάντια αναφορά άνευ αιτιολογίας.
Η παρέκκλιση από το Ενωσιακό και το Εθνικό ∆ίκαιο µε την έως και σήµερα αδύνατο να ελεγχθεί ποινικά συνέργεια θεσµικών προσώπων του Ελληνικού κράτους, έγινε µε πρόθεση ώστε οι Ο.Τ.Α., όπως και ο ∆ήµος Χανίων, στη νέα εποχή της επιβαλλόµενης ψηφιακής επιτήρησης να διαθέτουν ισχυρό µέσο αποτροπής των αντιδράσεων πολιτών εναντίον της υλοποίησης του σχεδιασµού της ευρείας εγκατάστασης των καµερών κυκλοφορίας – καµερών της Τροχαίας.
Νικόλαος Σ. Στεργιάδης