■ Υποδοχή µαθητών κι εκπαιδευτικών µέσω προγράµµατος Erasmus
Το 7ο Πειραµατικό ∆ηµοτικό Σχολείο Χανίων είχε φέτος την ευκαιρία να λειτουργήσει ως σχολείο υποδοχής σε πρόγραµµα Erasmus. Συγκεκριµένα υποδεχτήκαµε έξι µαθήτριες/µαθητές και δύο εκπαιδευτικούς από το διαπιστευµένο ιταλικό σχολείο Istituto Omnicomprensivo di Bobbio Capoluogo την εβδοµάδα 28 Απριλίου έως 2 Μαΐου 2025, υλοποιώντας εκπαιδευτικές δραστηριότητες µε τη συµµετοχή παιδιών και εκπαιδευτικών από τα δύο συνεργαζόµενα σχολεία.
Σκοπός µας ήταν να εργαστούµε πάνω σε κοινές, πολιτισµικές αξίες (πχ ιστορία, δηµοκρατία) και να αντιληφθούµε τη σηµασία της ευρωπαϊκής διάστασης της εκπαίδευσης. Η βάση για τη συνεργασία είχε τεθεί από καιρό µέσω διαδικτυακών συναντήσεων και etwinning, µε τα παιδιά της δικής µας ΣΤ’ τάξης και τάξεων του ιταλικού σχολείου να παρουσιάζουν ψηφιακές εργασίες για την πολιτιστική κληρονοµιά των Χανίων και του Μπόµπιο, κωµόπολης της βόρειας Ιταλίας µε πλούσιο µεσαιωνικό παρελθόν.
Κατά την εβδοµάδα υποδοχής οι Ιταλοί φιλοξενούµενοι είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να συµµετάσχουν σε µαθήµατα της ΣΤ’ τάξης στη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, να περιηγηθούν στους χώρους του σχολείου και να βιώσουν την εµπειρία της καθηµερινής λειτουργίας του. Τα δικά µας παιδιά είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν στα αγγλικά, να αλληλεπιδράσουν µε τη γλώσσα του σώµατος, να µάθουν για τα ενδιαφέροντα και την καθηµερινότητα των φιλοξενούµενων. Κάναµε παιχνίδια γνωριµίας, χορέψαµε, τραγουδήσαµε, παίξαµε στο διάλειµµα. Τα µικρότερα παιδιά της Γ’ τάξης παρουσίασαν µε παραστατικό τρόπο ελληνικές λέξεις που είναι δάνεια από την ιταλική, δείχνοντας στα παιδιά του Μπόµπιο ότι η πολιτισµική επιρροή είναι αµφίδροµη. ∆ειπνήσαµε µαζί σε µεζεδοπωλείο, δοκιµάζοντας τοπικά πιάτα, προσφέροντας απλόχερα τη φιλοξενία µας, όπως άλλωστε καθηµερινά στο σχολείο µε την παροχή πρωινού και µεσηµεριανού.
Επισκεφτήκαµε το Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήµιο µε τους µαθητές και τις µαθήτριες της ΣΤ’ τάξης και του ιταλικού σχολείου και συµµετείχαµε σε εργαστήριο όπου ο καθηγητής κ. Μαραβελάκης ανέδειξε τη συνεισφορά της τρισδιάστατης µοντελοποίησης στην ιστορία και την αρχαιολογία και συγκεκριµένα στην αναπαράσταση αρχαιολογικών χώρων και ευρηµάτων. Επίσης ο καθηγητής κ. Κωνσταντάρας ενέπλεξε τα παιδιά σε εργαστήριο εκπαιδευτικής ροµποτικής. Στη ∆ηµοτική Πινακοθήκη παρακολουθήσαµε διαδραστικό δρώµενο από οµάδα θεατρολόγων ενώ η κ. Κιαγιαδάκη µας ξενάγησε στην παλιά πόλη και τα παιδιά αντιλήφθηκαν το πολυπολιτισµικό παρελθόν των Χανίων.
Επισκεφτήκαµε επίσης το Πειραµατικό Γυµνάσιο και συµµετείχαµε σε βιωµατικό εργαστήριο µε την καθοδήγηση των ίδιων των µαθητών και µαθητριών του εκπαιδευτικού κ. Παράσχου. Το εργαστήριο ήταν βασισµένο στη µεθοδολογία «Θέατρο στα Μαθηµατικά», αποτέλεσµα της συνεργασίας του Πανεπιστηµίου του Τορίνο και του Πολυτεχνείου Κρήτης. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων τα παιδιά αντιλήφθηκαν, σε συνέχεια της ξενάγησης στην παλιά πόλη, το πλούσιο παρελθόν του τόπου µας από τα προϊστορικά χρόνια µέχρι την ύστερη αρχαιότητα.
Την τελευταία ηµέρα στο σχολείο αποχαιρετίσαµε τους Ιταλούς εταίρους µε τους πλέον δυναµικούς τρόπους: µε παιχνίδι κρυµµένου θησαυρού, µε χορό και µουσική. Αναστοχαστήκαµε την εµπειρία και ανταλλάξαµε αναµνηστικά.
Το σχολείο µας λειτούργησε, λοιπόν, ως φορέας υποδοχής στο πλαίσιο προγράµµατος Erasmus και µάλιστα χωρίς σχετική χρηµατοδότηση. Το αποφασίσαµε όµως διότι τα οφέλη είναι οπωσδήποτε σηµαντικά τόσο για τους µαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς, σε µαθησιακό και οργανωσιακό επίπεδο. Η φιλοξενία εταίρων προάγει επαγγελµατικές αλλά και ανθρώπινες σχέσεις σε προσωπικό επίπεδο. Επίσης προάγει τη συµπερίληψη, βασική προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των προγραµµάτων Erasmus, διότι δίνει τη δυνατότητα να συµµετάσχουµε δια ζώσης όλοι οι µαθητές και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου µας.
Ελπίζουµε, φυσικά, να µπορέσουµε να ανταποδώσουµε την επίσκεψη την επόµενη σχολική χρονιά στο Μπόµπιο της Ιταλίας, εφόσον εγκριθεί η δική µας αίτηση χρηµατοδότησης. Σε αυτή την περίπτωση, όµως, δεν θα είναι εφικτό να συµµετάσχουµε όλοι δια ζώσης, γεγονός που υπογραµµίζει την προστιθέµενη αξία της φιλοξενίας, η οποία επί της ουσίας αποτελεί και αυτή ένα «ταξίδι»: ένα πολυδιάστατο ταξίδι συνεργασίας και αλληλεπίδρασης µε τους Ευρωπαίους εταίρους. Προτρέπουµε κάθε σχολείο να το δοκιµάσει.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου