Πέμπτη, 25 Απριλίου, 2024

Ελεύθερη πρόσβαση αλλά με σεβασμό στη γη της Μονής Γουβερνέτου

«Το Μοναστήρι, η “Υπαπαντή” (Αρκουδιώτισσα), το “Καθολικό”, το “Αυλάκι του Αγίου”, είναι επισκέψιμα σε κάθε άνθρωπο αρκεί να σέβεται ότι ο χώρος ανήκει στη Μονή, είναι ιερός και επίσης είναι ιδιωτική αρχαιολογική περιοχή» λέει στα “Χ.Ν.” ο ηγούμενος της Μονής Γουβερνέτου κ. Ειρηναίος.
Mε αφορμή τα έντονα παράπονα πολιτών το τελευταίο διάστημα τόσο για το ότι δεν τους επιτρέπεται η είσοδος στο φαράγγι που οδηγεί στη θάλασσα αλλά και το κτίσιμο πύλης στη θέση “Κουμαρές” θέσαμε μια σειρά από ερωτήματα στον ηγούμενο της Μονής.

Έχουμε πολλές καταγγελίες το τελευταίο διάστημα από πολίτες που θέλησαν να κατέβουν το φαράγγι μέχρι το “αυλάκι του Αγίου”, πως δεν τους επιτρεπόταν να έχουν τα ζώα τους, ότι έβαζαν οι μοναχοί εμπόδια στην κάθοδο τους. Έχει άδικο ο κόσμος να διαμαρτύρεται;

Κοιτάξτε το Μοναστήρι έχει πάρει την αμετάκλητη απόφαση ότι δεν μπορεί να διακυβεύεται η ιστορία, η ιερότητα, η σοβαρότητα του χώρου. Δεν μπορεί να πηγαίνει ο καθένας όπως θέλει, ο χώρος είναι ιερός και ανήκει στη Μονή! Επίσης ένα άλλο πρακτικό και σοβαρό ζήτημα είναι αυτό της ασφάλειας. Έχουμε κατολισθήσεις στο καθολικό, πέρυσι-πρόπερσι μια γυναίκα από την Αγγλία τραυματίσθηκε και έχουμε παρακαλέσει την αξιότιμη και εξαιρετική πραγματικά προϊσταμένη της αρχαιολογίας την κα Παπαδοπούλου ώστε να έλθει στο χώρο να δούμε τι θα κάνουμε, κάτι που δεν μπορέσαμε λόγω της πανδημίας. Οι εγκαταστάσεις είναι 600 ετών και χρήζουν άμεσης συντήρησης. Ένα δεύτερο ζήτημα είναι αυτό της ιερότητας του χώρου. Μπείτε σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να δείτε τι γίνεται στο χώρο! Τελετές με ιέρειες στην “Αρκουδιώτισσα”, φωτιές στα σπήλαια, διακίνηση και χρήση ναρκωτικών, σύρριγες μαζεύουμε από τα σπήλαια…

«ΙΕΡΟΣ ΧΩΡΟΣ»

• Μα αυτά είναι μεμονωμένα περιστατικά, δεν μπορώ να πιστέψω ότι έρχονται πολίτες καθημερινά για να κάνουν χρήση ναρκωτικών στον χώρο του Μοναστηριού…

Κοιτάξτε οι πατέρες κατεβαίνουν δύο φορές την εβδομάδα στο φαράγγι και μαζεύουν σκουπίδια, καφέδες, προφυλακτικά! Αυτό πρέπει να σταματήσει και δεν πρόκειται να υποχωρήσουμε. Όπως υπάρχουν κανόνες για να πας στην Κνωσσό και στη Φαιστό έτσι και στον χώρο μας. Ή είναι ιερός χώρος ή δεν είναι! Δεν θα επιτρέψουμε να γίνει ο τόπος “Σεϊτάν Λιμάνια”, να κυκλοφορεί κάποιος με το μαγιό. Αναφερθήκατε πριν για παράπονα ανθρώπων που έρχονται με τα ζώα τους και δεν τους επιτρέπουμε να τα πάρουν μαζί. Ξέρετε ποιος καθαρίζει τα μονοπάτια; Εμείς τα καθαρίζουμε! Όταν έρχεται ο πολίτης με το σκύλο του στο σπίτι μας, γιατί το μοναστήρι είναι το σπίτι μας, τι να κάνουμε; Έχουμε και εμείς σκύλο, περιορισμένο σε ένα χώρο. Δεν μπορείς να πας εσύ με το σκύλο στα εκκλησάκια. Είναι θέμα ιερότητας του χώρου !

• Το ιδιοκτησιακό του χώρου έχει λυθεί, ανήκει όλη η περιοχή στο Μοναστήρι;

Το ιδιοκτησιακό του χώρου είναι αδιαμφισβήτο, το έχουμε δηλώσει στο κτηματολόγιο, πληρώνουμε ΕΝΦΙΑ, είναι 10.000 στρ. ιδιοκτησίας της Μονής μέχρι τη θάλασσα. Ο κώδικας της Μονής αναφέρει πως από τον “Κουμαρέ” μέχρι τη θάλασσα είναι το ασκητικό κέντρο του “Κουμαρέ”. Πριν 24 χρόνια για να μην γίνει το εργοστάσιο Σκουπιδιών στο “Στρογγυλό Κεφάλι”, η Μονή πάτησε στο ιδιοκτησιακό καθεστώς και στην ιερότητα του χώρου! Κάποιοι πιστεύουν ότι Μοναστήρι είναι μόνο το κτηριακό συγκρότημα της Μονής! Λάθος, Μοναστήρι είναι και το καθολικό και η Υπαπαντή (Αρκουδιώτισσα). Η περιοχή ήταν ένα ασκητικό κέντρο που στη συνείδηση του λαού μας ήταν το Άγιο Όρος της Κρήτης. Το ότι οι καταστάσεις είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί μια παράδοση αιώνων μοναστικής περιουσίας δεν σημαίνει ότι θα συνεχίσουμε να ζούμε σε αυτήν την ασυδοσία. Προσπαθήσαμε να βάλουμε μια τάξη, είχαν μάθει να κάνουν ό,τι θέλουν. Φέραμε το νερό, φυτέψαμε χιλιάδες δέντρα για να σταματήσουμε την ερημοποίηση, σταματήσαμε την παράνομη βόσκηση, είμαστε 12 μοναχοί, νέοι άνθρωποι, επιστήμονες που κάνουν έναν αγώνα.

• Όμως η περιοχή είναι ιδιαίτερης ομορφιάς, την επισκέπτεται χιλιάδες κόσμος που δεν πιστεύω ότι έρχεται να πάρει ναρκωτικά ή να πετάξει σκουπίδια, αυτός ο κόσμος δεν αποκλείεται από το να έχει πρόσβαση στην περιοχή σας;

Κοιτάξτε, έχουμε κάνει μια μελέτη και έχει αναλάβει η Περιφέρεια τη χρηματοδότηση της να γίνει ένα “πορταρίκι” στο χώρο του πάρκιγκ της μονής. Εκεί θα υπάρχουν τουαλέτες, θα προσφέρεται ένα νερό, και θα ελέγχονται οι άνθρωποι από φύλακα, έχουμε κάθε νόμιμο δικαίωμα. Γιατί όταν έρχεται ο άλλος με το sleeping bag, βάζει φωτιές, κοιμάται στις σπηλιές, σπάει τους σταλαγμίτες, κυκλοφορεί γυμνός, αφήνει τα σκουπίδια του, καταλαβαίνει ο καθένας τι γίνεται.
Η περιοχή θα είναι προσβάσιμη όπως πρέπει όχι όπως θέλει ο καθένας, σεβόμενη πάντα την ιστορία και την ιερότητα του χώρου. Και όλα αυτά δωρεάν, πρόπερσι είχαμε βάλει ένα εισιτήριο αλλά με την έναρξη της πανδημίας το σταματήσαμε. Οι παλιοί άνθρωποι έλεγαν πως «ό,τι ξέρει ο νοικοκύρης ,δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος…». Εμείς ζούμε εκεί, εμείς παλεύουμε κάτω από αντίξοες συνθήκες . Όλοι οι άνθρωποι είναι καλοδεχούμενοι αλλά με αρχές, με σεβασμό, με κανόνες! Για να πας στο φαράγγι της Σαμαριάς δεν ακολουθείς κάποιους κανόνες; Κάνεις ό,τι θέλεις; Φυσικά και δεν θέλουμε να διώξουμε τους ανθρώπους αλλά να, θέλουμε να μάθουν ξανά να σέβονται τα ιερά μας προσκυνήματα. Να έρχονται για να προσκυνήσουν αλλά όχι για να γυμνώνονται και να κάνουν ψησταριές. Το ξέρετε ότι έσπασαν την πόρτα του καθολικού και την έκαναν ψησταριά; Αυτά δεν τα ζούμε μόνο εμείς αλλά και πολύς κόσμος που έρχεται στο Μοναστήρι γιατί αγαπάει τη Μονή και είναι μάρτυρες των καταστάσεων που περιέγραψα. Ως προς τη θάλασσα τώρα γιατί κάποιοι λένε ότι είναι δημόσιος ο χώρος… Δεν πιστεύεις πουθενά και σε τίποτα, το σεβόμαστε, αλλά ο τόπος αυτός είναι αρχαιολογικός.
Για να μεταφέρουμε μια πέτρα πρέπει να έλθουμε σε συνεννόηση με την αρχαιολογία, δεν μπορείς να μπεις περνώντας πάνω από τα σύρματα! Ας μην σέβονται εμάς, ας σεβαστούν τους νόμους τους κράτους, ότι πρόκειται για ιδιωτικό αρχαιολογικό χώρο. Δεν επιτρέπουμε την πρόσβαση στη θάλασσα, γιατί είναι αρχαιολογικός χώρος, δεν υπάρχει σήμα, δεν υπάρχει νερό, δεν υπάρχει παραλία αλλά βράχια.

• Τελευταία προχωράτε στην κατασκευή πύλης εισόδου στη θέση “Κουμαρές”, κάτι που προκάλεσε καταγγελίες από τον κόσμο…

Κοιτάξτε το σημείο αυτό είναι τα σύνορα της Μονής. Ο δρόμος οδηγεί μόνο στο Μοναστήρι, δεν υπάρχει άλλη ιδιωτική περιουσία προς την πλευρά αυτή…

• Ναι αλλά ο δρόμος είναι δημόσιος δεν μπορεί να τον κλείνει κανείς…

Εμείς λέμε ότι ο δρόμος μπορεί να κλείνει τη νύχτα και να ανοίγει το πρωί, γιατί μπαίνουν και αφήνουν ζώα, πετάνε μπάζα, όλα τη νύχτα! Είναι απόμερο το μέρος και πολλοί το ψάχνουν. Τι πας να κάνεις της νύχτα στην περιουσία του Μοναστηριού; Για την πύλη που φτιάχνουμε είμαστε σε επαφή με τους αρμοδίους σε ό,τι αφορά το δρόμο. Δυστυχώς έχουμε χάσει τον προσανατολισμό μας ως άνθρωποι, υπάρχει μεγάλη ανομία, αγριότητα. Θέλουμε να δούμε πώς θα διαφυλάξουμε τον τόπο αυτό γιατί είμαστε άμισθοι μουσειοφύλακες του. Δεν θέλουμε να έχουμε καμία αντιπαράθεση με τον κόσμο. Θέλουμε να καταλάβουν όλοι ότι έχουμε την ευθύνη του τόπου που μας ανατέθηκε από την ιστορία.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

8 Comments

  1. Καλημερίζω κ χαίρομαι για τον ηγούμενος κ τους μοναχούς, επισκέπτομαι το μοναστήρι χρόνια, έχω εκεί τον μοναχο μου, που Κατα καιρούς μου έχει αναφέρει την αγριότητα της που υπάρχει κατά καιρούς. Δεν αμφισβητώ τα λεγόμενα όλων τους. Ευχαριστώ!

  2. πολυ “ωραια” τα λεει ο κυριος, με τη δικη του επιχειρηματικη λογικη. Μονο που οτι λεει απο καπου “μπαζει”… για να ειναι ομως καθαροι, ας επισυναψει το συμβολαιο αγοραπωλησιας αυτων των δεκα χιλιαδων στρεματων οπου ενας-δυο ανθρωποι καποτε βρηκαν ενα σπηλιαρακι και ασκητεψανε και ξαφνικα εγινε ιδιοκτησια. Επισης δεν μας λεει αυτος ο κυριος, ποιος ακριβως ειναι ο “ιδιοκτητης” γιατι σιγουρα ΔΕΝ ειναι το μοναστηρακι αυτο, αλλα καπου αλλου σε ενα αλλο νησακι κινουνται τα νηματα. Ακομη ενα τελευταιο, με το πετρινο τοιχος που φτιαχνουνε, σκοπευουν και να κλεισουν με συρματοπλεγμα ολη την περιμετρο των δεκα χιλιαδων στρεματων; Εχει -εχουν- πολυ μεγαλο θρασσος που βγαινει και θυμωμενα κιολας και προσπαθει να μας πεισει με φωνες και με νευρακια. Εισαι πολυ τυχερο παπαδακι που ζεις σε μια χωρα με τρυπιους νομους. Η ιδιοκτησια ειναι απο τα τειχη της μονης και μεσα της και μονο, ουτε μετρο πιο εξω απο τα τειχη. Αυτοι ομως οσα πανε και απλωνονται! Σου λεει, θα μας πειραξει κανεις;..! Απλα ειναι τα πραγματα, αλλα θα το δεις στη συνεχεια οταν θα μπουν καποια στιγμη μεσα οι Εισαγγελεις και οι Δικηγοροι.

  3. Αυτά έκαναν και οι Οθωμανοί, μόλις καταπάτησαν τις Ελληνικές περιουσίες τότε, δηλαδή τώρα, μας λένε ότι είναι τα δικά τους ιερά. Αχ καημένη Ελλαδίτσα ξαναγράφουν την ιστορία σου αυτοι που δεν αγαπούν μήτε εσένα μήτε τα παιδιά σου!

  4. Πολλοί από τους ανθρώπους που ΄΄δεν έχουν ούτε ιερό ούτε όσιο΄΄ αντέδρασαν στη ζωή τους κόντρα στην πίστη σε μεγάλο βαθμό γιατί ένιωσαν την υποκρισία της εκκλησίας, τη δίψα της για εξουσία και περιουσίες και το απαρχαιωμένο κήρυγμά της (μάλλον και το σαδομαζοχιστικό μίσος τους για τη ζωή). Την ανάγκη όμως για πνευματικότητα την έχουν. Ας αδράξουν την ευκαιρία οι μοναχοί λοιπόν να έχουν επαφή με αυτούς που απεχθάνονται, γιατί είναι πρώην χριστιανοί προδομένοι από τους πρώην κατηχητές τους… (Και ας τελειώνουμε με τα παραμυθάκια ότι Ελλάδα ίσον ορθοδοξία ίσον 1821… Η δουλειά τους είναι να μας βοηθάν να προσεγγίζουμε το θείο και την αγάπη και το μοίρασμα και όχι να μας πρήζουν με επιχειρήματα του γιατί αυτή η χώρα ανήκει στην εκκλησία)

  5. η παραλια ειναι ΔΗΜΟΣΙΑ.
    Στις παραλιες πάς οτι ωρα θες, δικαιωμα των πολιτων σε κάθε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ.
    Ολες οι παραλιες δια νομου είναι προσβάσιμες με ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΡΟΜΟ.
    Ας εφαρμοστουν λοιπον οι νόμοι !!

  6. Έλεος πια, αστυνόμοκρατια παντου. Πνευματικούς θέλει ο κόσμος, να βρει λίγη συμπόνια για τα δράματα που περνάει καθημερινα, όχι σεκιουριταδες και μάνατζερ.Εκ των προτέρων προκατειλημενοι με το ποίμνιο είναι οι κύριοι, από την στιγμή που τους έστειλαν εδώ. Νομίζουν ότι δικαιούνται άβατο όπως στο Αγιο Ορος, καμία σχέση με το καθεστώς των Μονών της Κρήτης που πρω τοπορουσαν πάντα στους αγώνες του Γενους για ελεύθερη βούληση και δημοκρατία. Και να μας πουν οι κύριοι πόσοι από αυτούς είναι κρητικής καταγωγής, γιατί έχει κι αυτό τη σημασία του. Αντε πια με τους θεματοφυλακες των αξιών, έχουμε χορτάσει.

  7. Δεδομένου ότι οι εκτάσεις είναι μοναστηριακές , οι ηγούμενοι και μοναχοί έχουν χρέος να προστατεύσουν και να διατηρήσουν αυτό που διακονούν και κληρονόμησαν . Για να γίνει αυτό απλά πρέπει να καθιερωθούν και κάποιοι κανόνες. Αντιλαμβάνομαι από τα παραπάνω ότι δεν απαγορεύουν την πρόσβαση σε κανέναν που σέβεται αυτούς τους κανόνες. Ο χώρος έχει μια άλλου τύπου γοητεία με λίγη δόση δέους . Αυτό που μας αρέσει δεν είναι η βουτιά που θα κάνουμε στο τέλος της διαδρομής αλλά το όλο ταξίδι . Νομίζω ότι πρέπει να ευχαριστήσουμε τους μοναχούς που προσπαθούν να διαφυλάξουν το όλο κονσεπτ παρά να τους γιουχάρουμε . Άλλωστε περαστικοί είναι και αυτοί. Έχουμε και Μαραθι και Σειταν. Καλό θα είναι να έχουμε και ένα Ιερό Γουβερνετο. Όλες οι παραλίες που είναι πολλές είναι δημόσιες, μπορείς να πας και να κολυμπήσεις όπου θες ( εκτός από την βάση των αμερικανών και τις στρατιωτικές παραλίες που παρκάρουν τα αεροπλανοφόρα ) μην γράφουμε τα αυτονόητα. Εδώ σεβόμαστε κατά κάποιο τρόπο την ασκητική ζωή των μοναχών.

    Εννοείται ότι πρέπει να βοηθήσουμε να διατηρηθούν αυτά τα μνημεία για να μπορούν να τα απολαύσουν και οι μετέπειτα Πιστοί ή φυσιολάτρες , επισκέπτες και μοναχοί για μερικούς ακόμα αιώνες.

  8. Γράφουν «….πνεύματικους θέλει ο τόπος όχι σεκιουριτάδες…”;
    Γράφουν «… η παραλία ειναι δημόσια…»
    Γράφουν « …δίψα για εξουσία της εκκλησίας…
    Γράφουν περί «επιχειρηματικής λογικής…”

    Προφανώς τους αρέσει λοιπόν η κονσέρβα που έγινε το Σειταν λιμάν,
    Προφανώς θέλουν να ανοίκουν στον λαό η φύση που δεν μάθαμε να σεβόμαστε, εκεί που πετάμε κρυφά μπάζα χωρίς ποτέ να βρίσκουμε τους υπαίτιους (Κάτι που σε κάθε χώρα καταδιώκεται αυστηρά), . εκεί που εγκαταλείπουμε ζώα, εκεί που ρίχνουμε φόλες, εκεί που πετάμε προφυλακτικά από το αυτοκίνητο.
    Μάλλον τους αρέσει πως έγινε και εξελίσσεται το Μαραθι όπου τα άρχαια ευρήματα δεν φαίνονται καν, Η ο Σταύρος που οι ταβέρνες κοντεύουν να μπουν στη θάλασσα.

    Η μήπως οι παραπάνω κριτικοί (με γιώτα) ζουν με στην ρομαντική φαντασίωση μιας «Ελλαδιτσας» (όπως την αναφέρουν κλαψιάρικα) γεμάτη εκλεπτυσμένα άτομα που σέβονται τη φύση; Γεμάτη νέα παιδιά που σέβονται την γη τους, που δεν γεμίζουν με επιγραφές την νύχτα τους τοίχους των σπιτιών των συμπολιτών τους, που δεν πετάνε τα σκουπίδια από τι παραθύρι και μαζεύουν τις γόπες τους από την παραλία πριν φύγουν,

    Προφανώς δεν τους ενοχλεί, (ή δεν γνωρίζουν) πως είναι οι τάφοι των Βενιζέλων κάθε πρωί. Γεμάτοι από κουτιά από πίτσες, κονσέρβες, μπουκάλια μπυρες,, κ.α.
    Γιατί δυστυχώς αυτή είναι η ανθρώπινη (ελληνική φύση. ..?).

    Ε λοιπόν εμένα δεν με ενδιαφέρει να μετρήσω τα κτήματα της εκκλησίας που νοιάζει κάποιους τόσο πολύ.
    Δεν θα με κάνει πιο πλούσια σαν ελληνίδα κάποια στρέμματα που θα ανοικουν στο κρατος που άλλωστε λίγο τα προσέχει..
    Με κάνει πιο «πλούσια» οι αμετάβλητες από τον τουρισμό περιοχες μας,
    Με συγκινεί ότι σέβονται οι μοναχοί αυτοί, ότι δεν σέβονται άλλοι,
    Με χαροποιεί ότι προσέχουν την γη και τη διατηρούν για τις επόμενες γενιές.
    Με ικανοποιεί ότι κόβουν ή θα κόβουν εισηρηριο όπως κάνουν σε ξένα κράτη.
    Με νοιάζει ότι αγαπούν και σέβονται τη φύση όπως δεν το κάνουν άλλοι στη περίγυρο του Aκρωτηρίου.
    Δεν βλέπουμε μηπως τις γύρω παραλίες .? οι ομπρέλες αυξάνονται κάθε χρόνο. Τα σκουπίδια αδιαχώριστα παντού. Οι κάποιοι λίγοι «τυχεροί» επιχειρηματίες παράλιων με καντίνες και ομπρέλες κερδίζουν μαύρα λεφτά και πουλάνε τη μπίρα έως και 5 ευρώ.
    Αυτούς δεν τους κρίνουν οι παραπάνω γιατί ανοικουν στον λαό.. ?

    Δεν μου πήραν ΤΙΠΟΤΑ οι μοναχοί της μονής Γουβερνετου !
    Νοιώθω ευγνώμων για την προσφορά τους,
    Για να έχουμε ένα χώρο να προσπεράσουμε μέσα στην ομορφιά χωρίς να βλέπουμε τις καταστροφές που δυστυχώς προκαλούμε ασταμάτητα είτε με τον πολυπόθητο τουρισμό χωρίς έλεγχο, κανόνες και αρχές,
    είτε με την ανθρώπινη φύση που απαιτεί τα πάντα,
    είτε με την ελληνική νοοτροπία που ιστορικά μπερδεύει τους «κανόνες τάξης και αρχές» με «φασισμό ή με μείωση της ελευθερίας του».

    Πριν αναφέρονται λοιπόν κάποιοι στην «καημένη την Ελλαδιτσα” όταν επιτέλους κάποιοι άλλοι από τους Ίδιους αποφασιζουν να βάλουν τάξη και να προσέχουν τον τόπο τους,
    ας κάνουν μια βολτα στο εξωτερικό να δουν πως εδώ και χρόνια θα είχαν απαγορέψει εκει να γίνει μια ιστορική γη, πάρκο αναψυχής ενώ πάντα κόβεται εισηγητική σε χώρους ιερούς, ακόμα και για περίπατο στη φύση σε ανάλογες περιοχές ιστορικού, αρχαιολογικού, ή περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος.

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ τους μοναχούς για την προσφορά τους και την την προσπάθεια να υπάρξει τάξη κι σεβασμός από ξένους και Έλληνες. Λυπάμαι αυτούς πιυ δεν βλέπουν την προσφορά αυτή,

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα