Πολιτική βούληση για να εφαρμοστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη των Χανίων, που θα την καθιστά φιλική στους πολίτες και στους επισκέπτες, με σεβασμό στους ποδηλάτες, στους πεζούς, στα άτομα με αναπηρία κ.ά. ζήτησαν οι Φορείς που διοργάνωσαν εκδηλώσεις για το ποδήλατο, το Σάββατο στην πόλη των Χανίων.
Οι δράσεις ξεκίνησαν από το πρωί του Σαββάτου με προβολές φωτογραφιών για το ποδήλατο, από τη Λέσχη Φωτογραφίας και Κινηματογράφου Χανίων και τη φωτογραφική ομάδα Φωτοσκίαση, ποδηλατοπορεία και συνάντηση στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου ενταγμένη στο FORUM “Το Βήμα της πόλης των Χανίων”, την οποία επιμελήθηκε ο αρχιτέκτων Ζαχαρίας Πιστόπουλος.
Η συνάντηση περιελάμβανε ομιλία του Θάνου Βλαστού καθηγητή Ε.Μ.Π. – συγκοινωνιολόγου με θέμα: “Κοινωνικές και Περιβαλλοντικές προκλήσεις για τις μετακινήσεις στην ευρωπαϊκή πόλη του 21ου αι. Η περίπτωση των Χανίων” εισηγήσεις από τους ΠοδηΛάτρεις, τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Χανίων κ.ά. τοποθετήσεις εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ανοιχτή συζήτηση με το κοινό.
ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΛΑΣΤΟΥ
Κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας ομιλίας του ο κ. Βλαστός τόνισε την αναγκαιότητα ύπαρξης μίας φωτισμένης Δημοτικής Αρχής που δεν θα διστάζει να θέτει τις πολιτικές της στην κρίση των πολιτών, θα αναζητά συμμάχους, ενώ αφετηρία της επικοινωνίας με τους πολίτες θα είναι η μύηση στο πώς θα λειτουργεί ο Δήμος.
Επίσης, υπογράμμισε τη σημασία του διαλόγου μεταξύ εκπροσώπων της Δημοτικής Αρχής, της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, των ευαισθητοποιημένων πολιτών – χρηστών και υποστηρικτών που ποδηλάτου. Τα βασικά αντικείμενα της τριμερούς συνεργασίας θα μπορούσαν να ήταν: Η αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης, των έργων που έχουν εκτελεστεί και των πολιτικών που έχουν ασκηθεί, και μία κοινή συμφωνία για ένα Πρόγραμμα Δράσης που θα αποτελούσε τη Στρατηγική του Δήμου για το ποδήλατο.
Οσον αφορά την οργάνωση των Υπηρεσιών του Δήμου προσανατολισμένη στο ποδήλατο και τη βιώσιμη κινητικότητα, ώστε το ποδήλατο να ενταχθεί στις δομές διοίκησης του Δήμου, ο διακεκριμένος συγκοινωνιολόγος πρότεινε:
• Να συσταθεί μία μόνιμη επιτροπή για το ποδήλατο με σημαντικό ρόλο σε θέματα κυκλοφοριακού και πολεοδομικού σχεδιασμού.
• Διάχυση της πληροφόρησης για το ποδήλατο στο εσωτερικό των διοικητικών Υπηρεσιών και στα όργανα λήψης αποφάσεων.
• Επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων Δήμων της Περιφέρειας.
• Εκπαίδευση του προσωπικού των δημοτικών Υπηρεσιών.
«Χρειάζεται αποφασιστικότητα και να μην υποτιμάμε το ότι η πόλη είναι κατακτημένη απ’ το αυτοκίνητο και εάν θέλουμε να βάλουμε και κάτι άλλο στους δρόμους πρέπει αναγκαστικά να πάρουμε χώρο απ’ το αυτοκίνητο. Αυτό είναι κάτι που η Δημοτική Αρχή πρέπει να το πιστέψει και να πείσει τον κόσμο ότι αξίζει να προχωρήσει σε μία άλλη εφαρμογή. Πρέπει ολόκληρη η κοινωνία να συνεναίσει, να συμμετάσχει και να βοηθήσει. Δεν είμαι μόνο ζητούμενο να φτιαχτούν υποδομές, αλλά και να γίνει δουλειά στο επίπεδο του πολιτισμού π.χ. ο κόσμος να κατανοήσει αλήθειες και να αλλάξουν νοοτροπίες», ανέφερε ο κ. Βλαστός.
Για τις προοπτικές της πόλης των Χανίων επεσήμανε πως «μία πόλη μπορεί να αλλάξει και μπορεί να αλλάξει πολύ, αρκεί να το θέλουν οι κάτοικοί της. Στα Χανιά η πόλη έχει αρκετά πλεονεκτήματα π.χ. είναι επίπεδη κάτι που θεωρείται σημαντικό για το ποδήλατο. Επίσης, δεν υπάρχουν μεγάλες ροές που θα εμπόδιζαν τους ποδηλάτες».
Πρόσθεσε ότι «το κέντρο έχει μεν κάποιους πεζόδρομους, αλλά υπάρχει μεγάλο περιθώριο, ώστε κεντρικοί δρόμοι να απελευθερωθούν για να μπει το ποδήλατο, το περπάτημα από πεζούς κ.ά. Στα Χανιά υπάρχει μία προφανής συμμαχία ανάμεσα σε πεζούς και ποδηλάτες. Σίγουρα υπάρχει μεγάλη στέρηση στο επίπεδο του περπατήματος, του ποδηλάτου και είναι κρίμα, είναι λάθος, εδώ στα Χανιά να μην γίνουν πράγματα για τον πεζό και τον ποδηλάτη, δεδομένου ότι αυτό ζητά και ο ξένος επισκέπτης, που στη χώρα τού ζει κατ’ αυτόν τον τρόπο».
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΜΙΑ ΠΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΠΟΛΗ
Οπως ανέφερε ο Γιώργος Παπαγρηγορίου, εκ μέρους της συλλογικότητας ΠοδηΛάτρεις «διοργανώσαμε την ίδια ακριβώς εκδήλωση που είχε γίνει με τους ίδιους Φορείς πριν 10 χρόνια, για να δείξουμε ότι 10 χρόνια μετά δεν έχει γίνει στην ουσία τίποτα όσον αφορά τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη των Χανίων. Αυτό που ζητάμε είναι μία πιο ανθρώπινη πόλη που σημαίνει λιγότερο κυκλοφοριακό, πιο ασφαλής μετακίνηση, χώρο για τα ποδήλατα, χώρο για τους “αδύναμους” που δυσκολεύονται να μετακινηθούν και πρόοδος στη βιώσιμη κινητικότητα».
Παράλληλα, ο ίδιος τόνισε ότι: «Η νοοτροπία αλλάζει όταν αλλάζουν τα δεδομένα γύρω μας. Για παράδειγμα στο γειτονικό Ρέθυμνο δεν μπορούμε να πούμε ότι υπήρχε περισσότερη ποδηλατική κουλτούρα εν συγκρίσει με τα Χανιά. Φτιάχτηκαν όμως πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι και η κατάσταση έχει βελτιωθεί αρκετά. Το να έχουμε μία πόλη όμορφη με πάρκα και με ελεύθερους χώρους που δίνουν ελευθερία κινήσεων στους ανθρώπους δεν είναι θέμα νοοτροπίας, αλλά είναι θέμα αποφάσεων, δηλαδή στο πόσο εμποδίζεις κάποιους να παρανομήσουν ή τους αφήνεις ανενόχλητους. Τα μισά προβλήματα τα προκαλούν τα παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα, η αδυναμία των αρμοδίων να επιβάλλουν την τάξη π.χ. στην αυθαίρετη τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων. Στην ουσία τα πιο πολλά προβλήματα λύνονται χωρίς έξοδα και υποδομές».
Οι ΠοδηΛάτρεις ζήτησαν από τη Δημοτική Αρχή ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για τη βιώσιμη κινητικότητα στα Χανιά. «Εμείς δεν ζητάμε μόνο ποδηλατόδρομους. Θέλουμε τους ποδηλατόδρομους ενταγμένους σε ένα δίκτυο μίας πιο ανθρώπινης πόλης, που θα περιλαμβάνει μεγαλύτερα πεζοδρόμια, λιγότερα τραπεζοκαθίσματα, αλλαγή στα μέσα μαζικής μεταφοράς π.χ. στην αφετηρία των αστικών λεωφορείων, τα δρομολόγια κ.α. μέχρι τη δημιουργία χώρων στάθμευσης. Το κυριότερο όμως είναι η πολιτική βούληση που απαιτείται για να εφαρμοστούν όλα αυτά» επεσήμανε ο κ. Παπαγρηγορίου, ο οποίος πρόσθεσε πως ένας από τους στόχους της διοργάνωσης ήταν να αναζητηθούν οι ευθύνες για όσα θα μπορούσαν να γίνουν, αλλά δεν έγιναν στην πόλη των Χανίων όλ’ αυτά τα χρόνια.
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗΣΗ
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Γιώργος Καλλιγέρης τόνισε ότι: «Είναι γεγονός ότι έχουμε μείνει πίσω όλα αυτά τα χρόνια όσον αφορά τη βιώσιμη κινητικότητα στα Χανιά και πρέπει να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος. Πρέπει να βρούμε απλούς τρόπους για να λύσουμε το πρόβλημα, δηλαδή πώς ο καθένας απ’ εμάς μπορεί να αλλάξει λίγο τις συνήθειές του για να βελτιώσουμε την κατάσταση στην πόλη π.χ. να μην παρκάρουμε το μηχανάκι μας πάνω στο πεζοδρόμιο, αλλά εκεί που επιτρέπεται, ώστε να μην εμποδίζουμε τους πεζούς, τα ΑμεΑ, τις μητέρες με τα καροτσάκια κ.λπ.».
Επίσης, ο κ. Καλλιγέρης επεσήμανε ότι «υπάρχουν μελέτες που για να εφαρμοστούν χρειάζεται πολιτική βούληση. Οι μελέτες μπορεί να έχουν κάποια προβλήματα, αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία για να μην τις εφαρμόσουμε. Για παράδειγμα στα Χανιά έχουμε μία κυκλοφοριακή μελέτη εδώ και 10 χρόνια που δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα όπως και η μελέτη για τα σκιάδια. Γι’ όλα πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση».
«Θα πρέπει να γίνει συνείδηση το όραμα για την πόλη» κατέληξε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, ενώ στο ίδιο πνεύμα πραγματοποιήθηκε προβολή από την ομάδα ενοποίησης ανοικτών και πράσινων χώρων για το πώς θα μπορούσε να γίνουν τα Χανιά, αν γινόταν οι κατάλληλες περεμβάσεις.
ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Στο πλαίσιο αυτό ο δήμαρχος Ρεθύμνου κ. Γ. Μαρινάκης μιλώντας για την καλή πρακτική που εφάρμοσε ο Δήμος Ρεθύμνου εξήγησε ότι «εμείς ξεκινήσαμε με ένα στρατηγικό σχέδιο και μία σωστή μελέτη. Είδαμε σωστά το πρόβλημα της βιώσιμης κινητικότητας, που είναι άμεσα συνδεδεμένο με την απελευθέρωση του δημοσίου χώρου, του σεβασμού που οφείλουμε όλοι να έχουμε στον πολίτη, στον πεζό, στον ανάπηρο, στον ανήμπορο, αλλά και στον υγιή πολίτη που θέλει να περπατήσει άνετα στην πόλη του. Με αυτό το σχέδιο “ξετυλίξαμε” διάφορες μελέτες, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τον Θάνο Βλαστό. Εντάξαμε αυτές τις μελέτες σε ευρωπαϊκά προγράμματα μέσω Ε.Σ.Π.Α. και έτσι σήμερα το Ρέθυμνο θεωρείται μία πόλη που σέβεται τον πολίτη και τον επισκέπτη της, έχοντας αναπτύξει ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων μέσα στον αστικό ιστό, αλλά και εκτός, που μέχρι το τέλος του χρόνου θα είναι πάνω από 10 χιλιόμετρα οι ποδηλατόδρομοι. Αυτό μπορούν να το κάνουν κι άλλες πόλεις»
Μία από τις ωραίες εκπλήξεις που περιελάμβανε η εκδήλωση ήταν συμμετοχή της ομάδας Πασπαρτού με δράσεις μετά μουσικής που αφορούσαν το ποδήλατο μέσα στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου. Διοργανωτές ήταν οι ΠοδηΛάτρεις, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων, το ΤΕΕ/ ΤΔΚ και η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ. Κ.Α.Μ. Οι εκδηλώσεις ήταν αφιερωμένες στον Γιάννη Κτιστάκη.
Εκθεση φωτογραφίας για τους “ΠοδηΛάτρεις” και την ιστορία τους
Μία ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφίας παρουσιάστηκε το Σάββατο στο Κ.Α.Μ. που περιελάμβανε συγκεντρωμένες όλες τις αφίσες των 10 χρόνων με την κάθε μία από αυτές να έχει και ένα διαφορετικό μήνυμα, από τις πολλές δράσεις που όλα αυτά τα χρόνια οι “ΠοδηΛάτρεις” έχουν πραγματοποιήσει, ενώ συνεχίζουν να βρίσκονται στο προσκήνιο στα δρώμενα της πόλης μας, “παλεύοντας” για μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Παράληλα, στην έκθεση παρουσιάστηκαν φωτογραφίες με θέμα το ποδήλατο από τη Λέσχη Φωτογραφίας και Κινηματογράφου Χανίων (Λε.Φ.Κι) και τη φωτογραφική ομάδα Φωτοσκίαση.ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΙΑ
Ο βαρυφορτωμένος με σύννεφα ουρανός καθώς και το ψιλόβροχο που έπεφτε το απόγευμα του Σαββάτου, απέτρεψε πολλούς ποδηλάτρεις να πάρουν μέρος στην προγραμματισμένη βόλτα μέσα στην πόλη. Πάντως, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, κάποιοι δεν πτοήθηκαν, πήραν τα ποδήλατά τους και κατέβηκαν στην πλατεία της Δημοτικής Αγοράς απ’ όπου εκεί, λίγο μετά τις 5 μ.μ. μικροί – μεγάλοι ξεκίνησαν για να κάνουν μια βόλτα σε κεντρικούς δρόμους της πόλης μας με τελικό προορισμό το Κ.Α.Μ. που πραγματοποιήθηκε η κεντρική εκδήλωση.