Τρίτη, 13 Απριλίου, 2021

Ε-shop: Η νέα μορφή των αγορών που «ήρθε για να μείνει»

Η ηλεκτρονική μορφή ενός καταστήματος δεν είναι απλώς η εφεδρική παρουσίαση του στο Διαδίκτυο. Σε ένα ραγδαία εξελισσόμενο ηλεκτρονικό τοπίο, διαμορφώθηκε ήδη η ανάγκη της διαδικτυακής αγοράς.

Eνώ τα e-shops παλαιότερα απευθύνονταν σε ένα συγκεκριμένο κοινό, πλέον η πλειοψηφία των καταναλωτων προτιμά να επισκέπτεται τα ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να προβεί σε έρευνα αγοράς, να ενημερώνεται για την ύπαρξη νέων προϊόντων και να ελέγχει την ύπαρξη ανταγωνιστικών τιμών ή προσφορών, ακόμα και σε καταστήματα που συνηθίζει να επισκέπτεται με φυσική παρουσία. Το γεγονός ότι ο καταναλωτής έχει την ευκολία οποιαδήποτε ώρα και ημέρα να ενημερώνεται για τα επιθυμητά του προιόντα και προβαίνει στην αγορά τους, καθιστά το ηλεκτρονικό κατάστημα απαραίτητο σε κάθε επιχείρηση που επιδιώκει όχι μόνο την αύξηση των πωλήσεών της, αλλά εν τέλει την ίδια την επιβίωσή της. Οι σύγχρονες συνθήκες όπως διαμορφώθηκαν με την επιδημία του κορωνοϊού και το πολύμηνο κλείσιμο των καταστημάτων, ώθησαν και τους πιο δυσπιστους καταναλωτές στην αναζήτηση και στην αγορά προϊόντων μέσω της οθόνης του υπολογιστή τους, εδραιώνοντας έτσι αμετάκλητα το ηλεκτρονικό εμπόριο στο ευρύ καταναλωτικό κοινό. Για όσους λοιπόν ιδιοκτήτες επιχειρήσεων δεν έχουν αποκτήσει ακόμα ηλεκτρονική παρουσία ή σκέφτονται να αναβαθμίσουν τις ηλεκτρονικές τους υπηρεσίες, συγκεντρώσαμε και απαντήσαμε στα τα πιο συχνά ερωτήματά τους.

Είναι η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος αναγκαία για μια επιχείρηση;
Η ανάγκη για τις εταιρείες να αναπτύξουν ή να εδραιώσουν την παρουσία τους στο Διαδίκτυο είναι συνεχώς αυξανόμενη. Η διείσδυση των φορητών συσκευών και η καθολική πρόσβαση στο Διαδίκτυο έχει μετατρέψει σε καθημερινή πρακτική την αλληλεπίδραση επιχειρήσεων και πελατών με ηλεκτρονικά μέσα. Ειδικότερα πλέον (και δεδομένων των τελευταίων συνθηκών της πανδημίας), οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του εμπορίου δεν έχουν την πολυτέλεια να αγνοήσουν το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ποια είναι τα σημεία που θα πρέπει να τύχουν ιδιαίτερης προσοχής πριν την κατασκευή ενός e-shop;
Αρχικά, είναι απαραίτητο να ενημερωθείτε μέσω εξειδικευμένων οικονομικών και νομικών συμβούλων για την κείμενη νομοθεσία. Επιβάλλεται δε, να έχετε βεβαιωθεί ότι η υφιστάμενη ή υπό σύσταση επιχείρησή σας πληροί τις απαραίτητες προϋποθέσεις λειτουργίας. Παράλληλα είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει ένα επιχειρηματικό σχέδιο (business plan) για το πως θα εισαχθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο στην λειτουργία της επιχείρησης (π.χ. ως νέο κανάλι πωλήσεων παράλληλα σε φυσικό κατάστημα ή ως κύριο κανάλι πωλήσεων, ποιο είναι το καταναλωτικό κοινό στο οποίο απευθύνεται, ποιος είναι ο ανταγωνισμός και πως διαφοροποιείστε από αυτόν). Είναι κρίσιμης σημασίας να υπάρχει ένας στοιχειώδης προγραμματισμός όσον αφορά τόσο το ύψος της συνολικής επένδυσης και τις απαιτήσεις σε προσωπικό και εξωτερικούς συνεργάτες, όσο και σε εξοπλισμό και υπηρεσίες. Τέλος, πρέπει να υπάρχει σαφές πλάνο για τις αλλαγές που θα επέλθουν στην καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης και τις σχετικές πρακτικές διαδικασίες.

Μπορώ να προβώ μόνος μου στην κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος;
Είναι γεγονός ότι υπάρχουν πλατφόρμες στις οποίες μπορείτε να ανεβάσετε τα προϊόντα σας και να ξεκινήσετε τα πρώτα σας βήματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Αρκεί να έχετε έναν προσωπικό υπολογιστή και τη διάθεση να ασχοληθείτε με αυτό το εγχείρημα. Αυτή όμως η τακτική είναι επαρκής για πολύ μικρά καταστήματα με περιορισμένο αριθμό προϊόντων, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις, όσον αφορά την ευελιξία της προσφερόμενης λύσης. Συνήθως αυτές οι πλατφόρμες χρεώνουν αντίστοιχα με τον αριθμό των προϊόντων και είναι ασύμφορες για καταστήματα με αρκετούς κωδικούς προϊόντων. Επιπλέον έχουν μικρές δυνατότητες παραμετροποίησης και αλλαγών.
Στον αντίποδα αυτού, προτείνεται η επιλογή ενός εξειδικευμένου τεχνικού συνεργάτη που θα αναπτύξει μαζί σας ένα ηλεκτρονικό κατάστημα και θα σας καθοδηγήσει στο να έχετε μια επιτυχημένη παρουσία, με ισχυρές δυνατότητες μελλοντικής εξέλιξης. Η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία η οποία εμπλέκει επαγγελματίες από αρκετά διαφορετικά αντικείμενα (όπως προγραμματιστές, γραφίστες, κειμενογράφους, φωτογράφους, ειδικούς ψηφιακού μάρκετινγκ). Είναι επιβεβλημένη η αρμονική συνεργασία ανάμεσα σ΄αυτή την ομάδα και εσάς ως πελάτη, ώστε το έργο να παραδοθεί έγκαιρα και σε συμφωνία με τις αρχικές προδιαγραφές του επιχειρηματικού πλάνου.

Γιατί να επιλέξω κάποιον ειδικό αφού είναι πιο δαπανηρό από το να προβώ μόνος μου στη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος;
Όπως προαναφέρθηκε, η ανάπτυξη ενός ηλεκτρονικού καταστήματος αποτελείται από έναν μεγάλο αριθμό βημάτων που απαιτούν οργάνωση και στην πλειονότητα των περιπτώσεων εξειδικευμένες γνώσεις. Πέραν αυτού, ο συνεργάτης σας, μέσω της γνώσης και της εμπειρίας της ομαδας του, θα σας συμβουλεύσει ώστε να λάβετε τις βέλτιστες αποφάσεις σε τεχνικά θέματα καθώς και θέματα οργάνωσης και μάρκετινγκ.
σας παρέχει συνεχή υποστήριξη σε όλα τα επίπεδα λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματος, από την εύρυθμη λειτουργία του έως την αξιολόγηση των στατιστικών επισκεψιμότητας και πωλήσεων, από την συνεχή αναβάθμιση στην χρηστικότητα μέχρι την αξιολόγηση νέων καινοτόμων προσεγγίσεων. Ο συνεργάτης διασφαλίζει την ποιότητα της υλοποίησης, αλλά και του υψηλού επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών, όπως επίσης και του περιεχομένου (κείμενα, μακέτες, λογότυπο, φωτογραφίες).
Ένας αξιόπιστος και έμπειρος συνεργάτης, λειτουργεί ως πολλαπλαστικός παράγοντας των κερδών σας και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του ηλεκτρονικού εμπορίου της επιχείρησής σας.

Τί πρέπει να προετοιμάσω πριν επικοινωνήσω με κάποιον ειδικό;
Είναι ξεκάθαρο ότι απαιτείται μεγάλος όγκος πληροφορίας για να εισαχθεί στο ηλεκτρονικό κατάστημα. Κάθε προϊόν θα πρέπει να περιλαμβάνει ευκρινείς φωτογραφίες, αναλυτικές πληροφορίες και εφόσον απαιτείται, εκτενή τεχνικά χαρακτηριστικά. Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να υπάρχει μια οργάνωση όσον αφορά αυτό το περιεχόμενο, αλλά και την ταξινόμησή του σε κατηγορίες και υποκατηγορίες. Είναι προφανές ότι το υλικό αυτό θα πρέπει να είναι διαθέσιμο ιδανικά πριν την έναρξη υλοποίησης του ηλεκτρονικού καταστήματος, προκειμένου να εξοικονομηθεί πολύτιμος χρόνος και να αποφευχθούν παρανοήσεις.
Πέραν του περιεχομένου, είναι προαιρετικό, αλλά σημαντικό, να γίνει η επιλογή συνεργατών σε θέματα νομικά, οικονομικά και φοροτεχνικά, ώστε να διαμορφωθεί το επιχειρηματικό σχέδιο οι οποίοι θα βρίσκονται σε συνεννόηση, από πρώτα κιόλας στάδια υλοποίησης, με τον ειδικό που θα αναλάβει τη δημιουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος.
Παράλληλα, είναι απαραίτητη η έρευνα αγοράς και η συμφωνία συνεργασίας με τραπεζικό φορέα για την υλοποίηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτες, ενώ δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αγνοηθεί η σημασία της επιλογής των μεταφορικών εταιριών που θα παραδίδουν τα προϊόντα στους πελάτες.

Υπάρχουν προτάσεις κρατικής επιχορήγησης για την υλοποίηση ηλεκτρονικού καταστήματος και σχετικοί περιορισμοί;
Είναι συνεχής η ανακοίνωση κρατικών προγραμμάτων τα οποία επιχορηγούν την υλοποίηση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος με ποσοστά επιδότησης που κυμαίνονται από 40% έως και 100%. Κάθε πρόγραμμα έχει συγκεκριμένους κανόνες, όσον αφορά το μέγιστο ποσοστό επένδυσης για ηλεκτρονικό κατάστημα σε σχέση με το ποσοστό του συνολικού προϋπολογισμού της επένδυσης.
Σχετικά με τους περιορισμούς, αυτοί διαμορφώνονται ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και τις επιχορηγήσεις που τυχόν έχει λάβει η επιχείρηση στο παρελθόν. Επιπρόσθετα, μπορεί να υπάρχουν διοικητικοί περιορισμοί, όπως διατήρηση θέσεων εργασίας. Τέλος κοινή προδιαγραφή σε όλα τα προγράμματα είναι η υλοποίηση του ηλεκτρονικού καταστήματος σε δύο γλώσσες, καθώς και η συμβατότητα της ιστοσελίδας του καταστήματος με πρότυπα προσβασιμότητας για ΑμΕΑ .

Στο επόμενο άρθρο θα παρέχουμε πρακτικές συμβουλές και σημεία που πρέπει να προσέξετε κατά την διάρκεια υλοποίησης του ηλεκτρονικού σας καταστήματος.

 

1 Comment

  1. […] φίλου που δημοσίευσε σήμερα στην τοπική εφημερίδα “Χανιώτικα Νέα”, συναδέλφου και εξαίρετου ελεύθερου επαγγελματία στο […]

Γράψτε απάντηση στο Ε-shop: Η νέα μορφή των αγορών που «ήρθε για να μείνει» του Βαγγέλη Τριπολιτάκη - istosch data &technologies lab web design web development web Shops constructions Ακύρωση απάντησης

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες