Με βήµα… σηµειωτόν προχωράει η εφαρµογή του Σχεδίου Βιώσιµης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) στον ∆ήµο Χανίων παρά το γεγονός ότι το Σχέδιο έχει ψηφιστεί ήδη από το 2023. Στο µεταξύ, η δηµιουργία περιφερειακών πάρκινγκ, ενός εκτεταµένου δικτύου ποδηλατόδροµων και η εύκολη πρόσβαση σε µέσα µαζικής µεταφοράς, αποτελεί σύµφωνα µε τους ειδικούς το “κλειδί” για να υπάρξει βιώσιµη κινητικότητα στα Χανιά.
Τα παραπάνω επισηµάνθηκαν, µεταξύ άλλων, σε ανοικτή εκδήλωση µε θέµα “Για την ποδηλατοκίνηση και τη βιώσιµη κινητικότητα στα Χανιά”, που διοργάνωσε χθες στο Πνευµατικό Κέντρο Χανίων, το Εργαστήριο Βιοοικονοµίας και Οικονοµικής Ανάλυσης Βιοσυστηµάτων της Σχολής Χηµικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος (ΧΗΜΗΠΕΡ) του Πολυτεχνείου Κρήτης.
«Σε όλες τις πόλεις που επιχειρούµε να εντάξουµε το ποδήλατο στην καθηµερινή µετακίνηση πρέπει να δουλέψουµε σε 3 επίπεδα: το περπάτηµα, το ποδήλατο και η δηµόσια συγκοινωνία», τόνισε η συγκοινωνιολόγος – πολεοδόµος Μαρία Σίτη και πρόσθεσε πως ειδικότερα για το ποδήλατο, απαιτείται να υπάρχουν ποδηλατόδροµοι ή υποδοµές φιλικές προς τους ποδηλάτες, όπως π.χ. δρόµοι ήπιας κυκλοφορίας κι έπειτα χώρους στάθµευσης. «Από εκεί και πέρα, υπάρχουν και συµπληρωµατικές πολιτικές που µπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα µε αυτά τα στοιχεία ώστε να πετύχουµε σε βάθος χρόνου να αυξήσουµε τη χρήση του ποδηλάτου», συµπλήρωσε.
Ο διευθυντής του Εργαστηρίου Βιοοικονοµίας του Πολυτεχνείου Κρήτης Στέλιος Ροζάκης, υπογράµµισε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρχει αλλαγή στο µοντέλο της κινητικότητας καθώς υπάρχει “πίεση” από το φαινόµενο της υπερθέρµανσης του πλανήτη αλλά και από τα προβλήµατα που αντιµετωπίζουν οι πολίτες στην καθηµερινότητά τους (έλλειψη χώρων στάθµευσης κ.ά.). Αναφέρθηκε δε σε µια έρευνα δράσης που υλοποιεί το Εργαστήριο µε ιδίους πόρους, σύµφωνα µε την οποία η πλειονότητα των πολιτών που ζει σε περιαστικές περιοχές των Χανίων δείχνει διατεθειµένη να µετακινείται µε εναλλακτικούς τρόπους προς το κέντρο, υπό την προϋπόθεση ότι η µετακίνηση θα γίνεται µε ασφάλεια -αν πρόκειται για τη χρήση ποδηλάτου- και ότι θα υπάρχουν τακτικά δροµολόγια, αν πρόκειται για ΜΜΜ.
Ο Γιάννης Κανάκης που εργάζεται ως Ε∆ΙΠ στο Πολυτεχνείο Κρήτης παρουσίασε τα συµπεράσµατα έρευνας που διεξάγει για τα ΣΒΑΚ -και ειδικά το ΣΒΑΚ Χανίων- και τη σχέση τους µε το ποδήλατο. Πιο συγκεκριµένα, αναφερόµενος στο ΣΒΑΚ του ∆ήµου Χανίων επεσήµανε ότι ενώ έχει ψηφιστεί από τον Ιούλιο του 2023 «τα πράγµατα προχωράνε πάρα πολύ αργά».
«Για παράδειγµα για το ποδήλατο το σχέδιο έλεγε ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί το δίκτυο ποδηλατοδρόµων µέσα στα επόµενα 6 χρόνια και µέχρι στιγµής, σχεδόν δύο χρόνια από την ψήφιση του ΣΒΑΚ, έχουµε µόλις 2,7 χλµ ποδηλατόδροµου που είναι ο γνωστός ποδηλατόδροµος από το 2021, ο οποίος παρουσιάζει και πολλά προβλήµατα καθώς παραβιάζεται, “ακυρώνεται” τουλάχιστον προσωρινά από έργα κλπ.», ανέφερε ο κ. Κανάκης και πρόσθεσε ότι αν δεν προχωρήσει το δίκτυο ποδηλατόδροµων δεν πρόκειται να αυξηθεί ο αριθµός των ποδηλατών στα Χανιά. Επεσήµανε δε ότι οι άνθρωποι που δεν κάνουν ποδήλατο διστάζουν να προχωρήσουν σε µια τέτοια αλλαγή λόγω της έλλειψης ασφάλειας στη µετακίνηση µε ποδήλατο αλλά και των υψηλών ταχυτήτων µε τις οποίες κινούνται τα οχήµατα µέσα στην πόλη και λειτουργούν αποτρεπτικά στο να µετακινηθούν ποδηλάτες σε µικτούς δρόµους.
Ο τελειόφοιτος του Πολυτεχνείου Κρήτης ∆ιονύσης Μπογιατζής παρουσίασε τα ευρήµατα έρευνας γνώµης σχετικά µε την µετακίνηση δηµοτών από την ευρύτερη περιοχή του ∆ήµου Χανίων προς το κέντρο της πόλης, που έγινε στο πλαίσιο διπλωµατικής εργασίας. Αναφερόµενος στο τι χρειάζεται για να αλλάξουν τα πράγµατα ο κ. Μπογιατζής τόνισε ότι πρωτίστως απαιτείται πολιτική προσπάθεια, αλλά και υποδοµές, όπως ποδηλατόδροµοι, που να εκτείνονται έως τις περιαστικές περιοχές και περιαστικά πάρκινγκ.
∆ΗΜ. ΜΑΡ.