27.8 C
Chania
Σάββατο, 2 Αυγούστου, 2025

Χανιά: Παρουσιάστηκε το βιβλίο «Ανιχνεύοντας το Ρεμπέτικο»

Η αγάπη για το ρεμπέτικο και το λαϊκό τραγούδι ένωσε πλήθος κόσμου όλων των ηλικιών, το απόγευμα της Τετάρτης στην εκδήλωση της ΚΟΒ Νοτίων Περιαστικών Δήμων της Τ.Ε. Χανίων του ΚΚΕ, στα γραφεία του Κόμματος στον Κουμπέ. Σε αυτήν, ο ίδιος ο συγγραφέας Στέφανος Λουκάς παρουσίασε το βιβλίο του «Ανιχνεύοντας το Ρεμπέτικο», μια έκδοση της Σύγχρονης Εποχής.

Οπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση: «Ο Στέφανος Λουκάς έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη συμβολή μελών της ΚΕ που βοήθησαν στην έρευνα, στην ορθή προσέγγιση των ζητημάτων που πραγματεύεται το βιβλίο, αναφέρθηκε αναλυτικά στο περιεχόμενο της μελέτης, απαντώντας σε ερωτήματα, όπως «Τελικά το ρεμπέτικο είναι λαϊκό τραγούδι;», «Είναι τραγούδι των λούμπεν ή των λαϊκών στρωμάτων;», «Προωθεί τα ναρκωτικά;», «Πώς παρουσιάζει τη γυναίκα;», «Το τραγούδησαν αστοί ή εργάτες;», «Ποια η πορεία του στο πλάι του εργατικού κινήματος;».
Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η έρευνα και η μελέτη του συγκεκριμένου είδους τραγουδιού, όπως και κάθε μορφή καλλιτεχνικής δημιουργίας ως μορφή κοινωνικής συνείδησης, απαιτεί τον προσδιορισμό των ιστορικών, κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών με τις οποίες αντικειμενικά εμφανίζεται και εξελίσσεται, αναπτύσσεται ως κοινωνικό φαινόμενο και την εξέλιξή τους. Απαιτεί έρευνα και μελέτη των όρων που μέσα σε αυτές τις συνθήκες δημιουργούν η εργατική τάξη, οι λαοί. Αυτοί γράφουν την πραγματική ιστορία των κοινωνιών και τον μοχλό που κινεί αυτή την ιστορία μέσω της δράσης των ανθρώπων που είναι η ταξική πάλη. Στην καλλιτεχνική δημιουργία επιδρά και πιο συγκεκριμένα η καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί πεδίο ιδεολογικής διαπάλης.
Η συγκεκριμένη εργασία, όπως εξήγησε, φροντίζει να “δέσει” την έρευνα για το ρεμπέτικο τραγούδι με την ιστορική, κοινωνική, οικονομική εξέλιξη, για να φωτίσει όσο γίνεται αντικειμενικά βασικές πλευρές του συγκεκριμένου κοινωνικού φαινομένου, οι οποίες επίσης αποτελούν πεδίο διαπάλης, όπως: Ποια κοινωνικά τμήματα του πληθυσμού το δημιούργησαν και το ανέπτυξαν, ποιες κοινωνικές τάξεις και στρώματα εκφράζει ως λαϊκή καλλιτεχνική δημιουργία, γιατί είναι πραγματική λαϊκή καλλιτεχνική δημιουργία, ποια είναι η εξέλιξή της κλπ. Άλλωστε το ρεμπέτικο τραγούδι συντροφεύει τους λαϊκούς ανθρώπους σε όλες τις πτυχές της ζωής τους, τις οποίες επίσης αναδεικνύει σαν γνήσιο λαϊκό τραγούδι. Γι’ αυτό και άντεξε στον χρόνο ως τις μέρες μας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην εμφάνιση ρεμπέτικων τραγουδιών με αναφορές στην εργατική τάξη, αλλά και την επίδραση της ταξικής πάλης στο ρεμπέτικο τραγούδι, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Η ταξική πάλη επιδρά στις εργατικές – λαϊκές συνειδήσεις, άρα και στον λαϊκό πολιτισμό, τη λαϊκή καλλιτεχνική δημιουργία. Αφετέρου το ρεμπέτικο ως λαϊκή δημιουργία καταπιάστηκε και ανέδειξε όλα τα κοινωνικά φαινόμενα που υπάρχουν σε μια ταξική εκμεταλλευτική κοινωνία και μάλιστα σε συνθήκες μιας νέας απότομης προλεταριοποίησης μεσαίων στρωμάτων λόγω της μικρασιατικής προσφυγιάς.
Στη συνέχεια τοποθετήθηκε από τους δημιουργούς του με καλλιτεχνικό έργο στην περίοδο της Κατοχής, του εμφυλίου πολέμου, αλλά και μεταπολεμικά με το κράτος της πιο βάρβαρης καταστολής ενάντια στο εργατικό, στο λαϊκό κίνημα και στην οργανωμένη πολιτική πρωτοπορία του το ΚΚΕ, με εκτελέσεις, δολοφονίες, εξορίες και φυλακές. Και έδωσε το ρεμπέτικο σε όλη αυτήν την περίοδο αριστουργήματα, σε τέτοιο βαθμό και μαζικότητα που η λογοκρισία τα έβγαζε παράνομα.
Οι λαϊκοί δημιουργοί έγραψαν τραγούδια και για την Αντίσταση και για την πάλη του ΔΣΕ. Αλλά και στη συνέχεια όταν το ΚΚΕ το περνά η αστική τάξη στην παρανομία, οι λαϊκοί δημιουργοί του ρεμπέτικου συνεχίζουν να γράφουν τραγούδια για τις συνθήκες που δημιουργούσε το καθεστώς των φυλακών της εξορίας των στρατοδικείων, των εκτελέσεων».
Τέλος, ένα από τα πιο σύνθετα και απαιτητικά ζητήματα που αναδεικνύει το βιβλίο, είναι η θέση της γυναίκας στο ρεμπέτικο τραγούδι, θέση ισότιμη με εκείνη του άντρα που πολλές φορές παρεξηγήθηκε και παρερμηνεύτηκε από τους αγροτικούς πληθυσμούς της Ελλάδας που υποδέχτηκαν τις προσφυγοπούλες (πολύ μεγάλο ποσοστό των οποίων εντάχθηκε στη μεγάλη βιομηχανική παραγωγή της Ελλάδας) σαν «παστρικές», υπερβολικά καθαρές και φροντισμένες γυναίκες δηλαδή, υπονοώντας ελευθεριότητα.

Στην εκδήλωση φάνηκε ότι αρκετοί ήταν εκείνοι είχαν ήδη διαβάσει την έκδοση, ενώ άλλοι την προμηθεύτηκαν από το βιβλιοπωλείο που λειτουργούσε στον χώρο. Επίσης τραγουδήθηκαν με κέφι από τους παρευρισκόμενους τα τραγούδια του αφιερώματος στο ρεμπέτικο τραγούδι με τους μουσικούς: Δημήτρη Μακρέα, Γιάννη Πετράκη, Γιάννη Χορευτάκη και Νίκο Μαργαριτάκη».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα