» Εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι της µελέτης αλλά απορρίφθηκε λόγω του νέου… ΒΟΑΚ
Στο… µηδέν βρίσκεται ο σχεδιασµός για τη διαµόρφωση του κόµβου της Σούδας καθώς η υλοποίηση της µελέτης του έργου που είχε εκπονηθεί από τη δηµοτική αρχή Βάµβουκα και είχε λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις, τελικά… απορρίφθηκε από υπηρεσίες της Περιφέρειας λόγω του νέου Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ)!
Ετσι, σήµερα ο κόµβος της Σούδας, ο οποίος αποτελεί βασική πύλη εισόδου στην πύλη των Χανίων, παραµένει άκρως επικίνδυνος για πρόκληση σοβαρού τροχαίου ατυχήµατος, µε τη ροή οχηµάτων να είναι συνεχής.
Η συγκεκριµένη µελέτη είχε ανατεθεί επί δηµαρχίας Βάµβουκα, σε ιδιώτη µελετητή το 2016, καθώς οι τότε αρµόδιοι φορείς (Ο.Α.Κ. και Περιφέρεια), δεν είχαν προχωρήσει το συγκεκριµένο ζήτηµα.
Στις 14 Μαίου 2021 η µελέτη είχε παραδοθεί από τον δήµαρχο Χανίων, Παναγιώτη Σηµανδηράκη στον αντιπεριφερειάρχη Χανίων Νίκο Καλογερή, ο οποίος είχε διαβεβαιώσει, τότε, ότι θα βρεθεί το κατάλληλο χρηµατοδοτικό εργαλείο «για ένα τόσο επιτακτικό έργο».
Τότε, είχε ανακοινωθεί ότι το έργο αφορά σε σύµπλεγµα παρεµβάσεων, που µεταξύ άλλων προβλέπει κυκλικό κόµβο στη συµβολή των οδών και κατασκευή κατάλληλα διαµορφωµένων νησίδων σε επιµέρους σηµεία, για την ασφαλή διέλευση οχηµάτων και πεζών. Επιπλέον, υπήρχε µία ξεχωριστή ανάθεση από τον ∆ήµο σε έναν εξειδικευµένο συγκοινωνιολόγο, για να επιλύσει επιµέρους ζητήµατα και να διεκπεραιωθεί συνολικά η µελέτη για την κατασκευή του έργου. Είχε, επίσης, ανακοινωθεί ότι η δηµοπράτηση θα γινόταν από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Κρήτης – Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, η οποία έχει αρµοδιότητα για το συγκεκριµένο σηµείο του οδικού δικτύου.
ΤΙ ΑΛΛΑΞΕ
Μάλιστα, στις 27 ∆εκεµβρίου 2019, µε απόφαση της Συντονίστριας της Αποκεντρωµένης ∆ιοίκησης Κρήτης, κατόπιν θετικών γνωµοδοτήσεων και αυτοψίας, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για το συγκεκριµένο έργο.
Ωστόσο, όλα… άλλαξαν στις 4 Αυγούστου 2021, όταν το Τµήµα Συγκοινωνιακών Εργων της ∆ιεύθυνσης Τεχνικών Εργων της Περιφέρειας Κρήτης γνωστοποίησε στον δήµο Χανίων εγγράφως ότι «το έργο αυτό δεν µπορεί να ενταχθεί στον προγραµµατισµό της Περιφέρειας (οικονοµικό και υπηρεσιακό), εν όψει του σχεδιασµού σε εξέλιξη του Νέου ΒΟΑΚ, ο οποίος επηρεάζει τη συγκεκριµένη µελέτη». Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται, επιπλέον, ότι «η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου δεν θα µπορούσε να πραγµατοποιηθεί µόνο µε τα στοιχεία που µας διαβιβάστηκαν».
«ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΤΙΠΟΤΑ»
Εκτοτε, ουδέν νεώτερον.
Οπως µας λέει ο τέως δήµαρχος Χανίων, Τάσος Βάµβουκας, «σήµερα έχουµε το απόλυτο τίποτα».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση των “Χανιώτικων νέων”, ο κ. Βάµβουκας δήλωσε:
«Σαν δηµοτική αρχή είχαµε ως σηµαντική προτεραιότητα τη βελτίωση των εισόδων της πόλης µας, στη Σούδα και τις Μουρνιές, λαµβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι οι υπεύθυνοι φορείς δεν φαινόταν ότι έδειχναν το απαιτούµενο ενδιαφέρον. Γι’ αυτό τον λόγο, παρά το ότι η ευθύνη για τον κόµβο της Σούδας δεν ανήκε στον ∆ήµο Χανίων, αναθέσαµε µελέτη σε τεχνικό γραφείο, το οποίο µας παρέδωσε µελέτη µε σχεδιασµό του κόµβου της Σούδας, το οποίο περιελάµβανε και παράλληλες διευθετήσεις της κυκλοφορίας στην Κάτω Σούδα. Η µελέτη είχε σαν στόχο την ασφάλεια και την ταχύτερη κίνηση στην περιοχή, αλλά και την κίνηση από και προς το αεροδρόµιο, έως την τελική λύση (πόσα χρόνια άραγε θα περιµένουµε ακόµα);
Αφού παραλάβαµε τη µελέτη, ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόµενες και επίπονες διαδικασίες και είχαµε φτάσει στο τελικό στάδιο έγκρισης της µελέτης, µε την εξασφάλιση και των περιβαλλοντικών όρων πριν τη λήξη της θητείας µας.
Όταν παραδώσαµε το 2019 στην επόµενη δηµοτική αρχή, παρακολουθήσαµε δηλώσεις αντιρρήσεων για τη µελέτη από αρµοδίους, και σήµερα 6 χρόνια µετά έχουµε το απόλυτο τίποτα, σε µια βασική πύλη εισόδου της πόλης µας, µε ένα κόµβο επικίνδυνο για τους µετακινούµενους και µε σηµαντικές καθυστερήσεις στην κίνηση των οχηµάτων».
ΠΑΓΙΟ ΑΙΤΗΜΑ
Η διαµόρφωση του κόµβου της Σούδας αποτελεί πάγιο αίτηµα της τοπικής κοινωνίας.
Από το 2014 (“Χανιώτικα νέα” – 22.12.2014) φορείς της Σούδας είχαν ζητήσει να µπουν φανάρια ή να διαµορφωθεί κυκλικός κόµβος στη µεγαλύτερη πύλη εισόδου της πόλης των Χανίων.
Την ίδια περίοδο η τοπική κοινότητα Σούδας είχε λάβει απόφαση µε την οποία είχε ζητήσει από τον ∆ήµο Χανίων να δροµολογήσει όλες τις αναγκαίες µελέτες για τη διαµόρφωση του κόµβου.
Στις 13 ∆εκεµβρίου 2016, την ανάγκη έργων οδικής ασφάλειας στον κόµβο της Σούδας (φανάρια, δηµιουργία κυκλικού κόµβου), είχε ζητήσει η Ένωση Ξενοδόχων Νοµού Χανίων η οποία σε επιστολή της προς κάθε αρµόδιο είχε τονίσει: «Έξω από το αστυνοµικό τµήµα της περιοχής, δεδοµένου ότι γίνονται αρκετά ατυχήµατα, θα πρέπει άµεσα να βρεθεί µια λύση µε την τοποθέτηση φαναριών και µε τη δηµιουργία κυκλικού κόµβου».
Σήµερα, στη Σούδα, ο κόµβος για τους οδηγούς που θέλουν είτε να στρίψουν για το Βιοτεχνικό Πάρκο ή τον ΒΟΑΚ, είτε να συνεχίσουν ευθεία από και προς το λιµάνι, αποτελεί µια πραγµατική καρµανιόλα.