» «Καμία νοθεία σε Ναύσταθμο Κρήτης και 115 Π.Μ.» επισημαίνει το Γ.Ε.ΕΘ.Α. στα “Χ.Ν.”
» Στη Βουλή το θέμα από τον Λευτέρη Αυγενάκη
Για υπέρμετρη και αβάσιμη κινδυνολογία σε δημοσιεύματα έκαναν λόγο, μιλώντας στα “Χ.Ν.”, ανώτατα στελέχη του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμυνας, με αφορμή ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου Λ. Αυγενάκη στη Βουλή, που κατήγγειλε νοθεία καυσίμων σε στρατιωτικές μονάδες, ανάμεσα στις οποίες η 115 Πτέρυγα Μάχης και ο Ναύσταθμος Κρήτης.
Ο Ηρακλειώτης βουλευτής προχώρησε σε εξαιρετικά σοβαρές καταγγελίες για «επικίνδυνα, νοθευμένα καύσιμα, εντελώς ακατάλληλα για την κίνηση αεροπλάνων, πλοίων και οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων» υποστηρίζοντας ότι νοθεία καυσίμων διαπιστώθηκε τόσο στην 115 Πτέρυγα Μάχης όσο και στον Ναύσταθμο Κρήτης, αλλά και στην 133 Σμηναρχία Μάχης στο Ηράκλειο και στο 5ο Τάγμα Υλικού Πολέμου της V Μεραρχίας Κρητών.
Αναλυτικά, σε παρέμβασή του προς τους υπουργούς Εθνικής Αμυνας και Οικονομικών, κ. Δημήτρη Αβραμόπουλο και Γιάννη Στουρνάρα αντίστοιχα, ο κ. Αυγενάκης αναφέρεται «στα νοθευμένα καύσιμα που διοχετεύονται στα αεροπλάνα της Πολεμικής Αεροπορίας, στα πλοία του Στόλου και στις μηχανοκίνητες δυνάμεις του Ελληνικού Στρατού (τεθωρακισμένα και αυτοκίνητα), σύμφωνα με εκτενή δημοσιεύματα και τα οποία έχουν “τινάξει στον αέρα” τις περισσότερες μηχανές και συχνά θέτουν εκτός λειτουργίας τον εξοπλισμό των τριών Οπλων».
Σε σχετικό δελτίο Τύπου από το γραφείο του βουλευτή σημειώνεται πως «σύμφωνα με τους ελέγχους που διεξήχθησαν στην 115 Πτέρυγα Μάχης και στην 133 Σμηναρχία Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, στον Ναύσταθμο της Σούδας στην Κρήτη, στο 5ο Τάγμα Υλικού Πολέμου της V Μεραρχίας Κρητών (Στρατός Ξηράς), στο 628 Μ/Τάγμα Πεζικού στους Φιλιάτες Θεσπρωτίας, στο ΚΕΝ (Κέντρο Εκπαίδευσης Νεοσυλλέκτων) στο Στρατόπεδο Βερσή Αρτας και στη 2η ΔΑΚΑ Κοζάνης (Στρατός Ξηράς) γίνεται εκτεταμένη νοθεία στα καύσιμα».
ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Οπως αναφέρεται στην παρέμβαση του κ. Αυγενάκη: «Οι διαπιστώσεις των ελεγκτικών Αρχών, βασισμένες στις χημικές αναλύσεις των καυσίμων, εμφανίζουν μία επικίνδυνη κατάσταση για βασικές ναυτικές, στρατιωτικές και αεροπορικές δυνάμεις της χώρας, που χρησιμοποιούν νοθευμένα καύσιμα, εντελώς ακατάλληλα για την κίνηση αεροπλάνων, πλοίων και οχημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι από ειδικά κλιμάκια του Σ.Δ.Ο.Ε. και οι εργαστηριακές αναλύσεις από αξιωματικούς και πολίτες χημικούς πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα από τον Φεβρουάριο του 2012 έως τον Ιούνιο του 2013. Τα ευρήματα και οι διαπιστώσεις διαβιβάστηκαν στις 12 και 13 Ιουνίου 2013 στο γραφείο του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, όπου και παραμένουν μέχρι σήμερα, εν αναμονή των ενεργειών που απαιτούνται για τον εντοπισμό και την τιμωρία των υπευθύνων».
Τουλάχιστον 47 υποθέσεις που κατατέθηκαν την τελευταία οκταετία στη στρατιωτική και στην τακτική Δικαιοσύνη παραμένουν σε εκκρεμότητα ή έχουν μπει ήδη στο αρχείο. Οι παραβάσεις που έχουν εντοπιστεί αφορούν, μεταξύ άλλων, μεγάλη περιεκτικότητα καυσίμων σε θείο και άλλους διαλύτες τόσο στο πετρέλαιο όσο και στην αμόλυβδη βενζίνη, μεγάλες αναλογίες πετρελαίου σε βενζίνη και το αντίθετο.
«Ωστόσο», όπως επισημαίνει ο κ. Λ. Αυγενάκης «σύμφωνα με το δημοσίευμα κάθε διαπίστωση του Σ.Δ.Ο.Ε. για ενδείξεις νοθείας των καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων ακολουθείται από μία προσπάθεια απαξίωσης των ευρημάτων, στην οποία πρωτοστατούν είτε αξιωματικοί είτε ιδιώτες συνεργάτες των τριών Οπλων» και υπογραμμίζει ότι «το θέμα δεν είναι μόνο οικονομικό, αλλά και εθνικό και είναι αναγκαίο να επανεξεταστούν όλες οι υποθέσεις που αφορούν νοθεία καυσίμων στις Ενοπλες Δυνάμεις, να διεξάγονται εντατικοί έλεγχοι και να οδηγηθούν οι υπεύθυνοι στη Δικαιοσύνη».
Τέλος, ο κ. Λ. Αυγενάκης ερωτά τους αρμόδιους υπουργούς, εάν έχει διερευνηθεί η έκταση της νοθείας των καυσίμων και το ενδεχόμενο ύπαρξης κυκλώματος εντός του Στρατού, πόσοι έλεγχοι, σε ποια στρατόπεδα της επικράτειας και τι είδους παραβάσεις έχουν εντοπισθεί, εάν έχουν οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη και ποιο ήταν το πόρισμα.
Ακόμη ερωτά, εάν έχει εξεταστεί το ενδεχόμενο να τοποθετηθούν συστήματα εισροών – εκροών στα στρατόπεδα, πόσα και ποια είναι τα οχήματα ανά την επικράτεια τα οποία έχουν ακινητοποιηθεί μέχρι σήμερα από βλάβες που προέρχονται από χρήση μη ενδεικνυόμενου καυσίμου και εάν έχουν διαπιστωθεί περιστατικά ελλειμμάτων και κλοπών στα καύσιμα, σε ποια στρατόπεδα και σε τι έκταση.
«ΚΑΝΕΝΑ ΘΕΜΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ»
Με έκπληξη και έντονη δυσαρέσκεια αντιμετώπισαν το ζήτημα στο Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμυνας, με ανώτατα στελέχη να μιλούν στα “Χ.Ν.” τονίζοντας ότι «δεν υπάρχει κανένα απολύτως ζήτημα και η ερώτηση του κ. Αυγενάκη βασίζεται σε δημοσιεύματα του αθηναϊκού Τύπου που ανακυκλώνουν ένα ζήτημα που έχει κλείσει από το 2012 για τις Ενοπλες Δυνάμεις».
Σύμφωνα με τα στελέχη του Γ.Ε.ΕΘ.Α., η υπόθεση αφορά τους ελέγχους που είχαν ολοκληρωθεί το 2012 και από τους οποίους προέκυψαν μεν «μη ικανοποιητικά αποτελέσματα, τα οποία όμως διευκρινίστηκε αναλυτικά ότι αφορούσαν τεχνικά ζητήματα με τις δεξαμενές».
Ειδικά δε για τα αεροπορικά καύσιμα, τα ανώτατα στελέχη του Γ.Ε.ΕΘ.Α. επεσήμαναν στα “Χ.Ν.” ότι «δεν υπάρχει κανένας απολύτως ζήτημα ασφαλείας καθώς καθημερινά γίνονται έλεγχοι σε δείγματα καυσίμων, αλλά και λιπαντικά που χρησιμοποιούνται σε πτητικά μέσα».
Σχολιάζοντας μάλιστα τα δημοσιεύματα του αθηναϊκού Τύπου, στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων εξήγησαν στα “Χ.Ν.” πως «είναι υπερβολή να αφήνει κάποιος να εννοηθεί ότι ένα κακό καύσιμο μπορεί να ρίξει ένα αεροπλάνο. Για να καταλάβετε για τι μιλάμε, το καύσιμο του αεροσκάφους είναι ένα πάρα πολύ απλό πετρέλαιο που δεν καίγεται ούτε με αναπτήρα. Αν είναι κακό ή νοθευμένο δεν θα… σβήσει ο κινητήρας, αλλά θα δημιουργήσει προβλήματα συντήρησης στον κινητήρα».
Η ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Στο ίδιο μήκος κύματος και το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, εκπρόσωποι του οποίου ξεκαθάρισαν στα “Χ.Ν.” πως «οι έλεγχοι στα καύσιμα που υπάρχουν σε όλες τις μονάδες είναι καθημερινοί και ενδελεχείς και δεν τίθεται κανένα απολύτως ζήτημα ασφαλείας των πτήσεων».
ΣΤΑΣΗ ΑΝΑΜΟΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟ Γ.Ε.Ν.
Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού από την πλευρά του δεν τοποθετείται επίσημα επί της ερώτησης του Ηρακλειώτη βουλευτή, επισημαίνοντας ότι «θα τηρηθεί η κοινοβουλευτική διαδικασία και η απάντηση θα δοθεί από τους αρμόδιους υπουργούς που ερωτήθηκαν».