Στο εξής οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκδώσουν Προσωπικό Αριθμό μέσω των ΚΕΠ και των προξενικών αρχών, ως επέκταση της εφαρμογής myInfo – Επιβεβαίωση Στοιχείων Πολιτών, η οποία τέθηκε σε λειτουργία στις 3/6/2025 μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης.
Όπως και μέσω της εφαρμογής myInfo, κάθε πολίτης μπορεί να εξυπηρετείται με φυσική παρουσία από υπάλληλο των ΚΕΠ και έμμισθων προξενικών αρχών για να ελέγχει και να επιβεβαιώνει τα προσωπικά του στοιχεία, όπως αυτά τηρούνται στα βασικά μητρώα του Δημοσίου. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η ακρίβεια και η συνέπεια των καταχωρημένων στοιχείων, ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα έκδοσης και χορήγησης του Προσωπικού Αριθμού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη υπηρεσία παρέχεται μόνο από ειδικά εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους σε κάθε ΚΕΠ ή έμμισθη προξενική αρχή. Ήδη, από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της, η νέα υπηρεσία εξυπηρέτησε σχεδόν 770 πολίτες.
Οι πολίτες μπορούν να απευθύνονται στα ΚΕΠ ή στις έμμισθες προξενικές αρχές στις ακόλουθες περιπτώσεις:
• Όταν δεν διαθέτουν πιστοποιημένο κινητό τηλέφωνο στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Επ).
• Όταν επιθυμούν να επιβεβαιώσουν στοιχεία ή να εκδώσουν Π.Α για ανήλικα μέλη της οικογένειας που δεν ανήκουν στην ίδια ή σε συσχετιζόμενη δημοτολογική μερίδα.
• Όταν ενεργούν για λογαριασμό προσώπων υπό δικαστική συμπαράσταση.
• Όταν δεν διαθέτουν διαπιστευτήρια (κωδικούς taxisnet) της ΓΓΠΣΨΔ.
Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα προς την παροχή ασφαλών, προσβάσιμων και φιλικών υπηρεσιών προς όλους τους πολίτες.
Μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 420.500 πολίτες έχουν εκδώσει Προσωπικό Αριθμό, ενώ μέσω της διαδικασίας επιβεβαίωσης στοιχείων στην εφαρμογή myInfo, έχουν εντοπιστεί 128.900 περιπτώσεις διαφορών στα στοιχεία που τηρούνται σε τουλάχιστον δύο μητρώα του Δημοσίου, για τις οποίες έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία αυτοματοποιημένης διόρθωσης. Επιπλέον, 31.250 νέες ταυτότητες έχουν εκδοθεί με την αναγραφή του Προσωπικού Αριθμού.
Η θεσμοθέτηση του Προσωπικού Αριθμού (Π.Α.) στην Ελλάδα, με ενσωμάτωση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), εγείρει σοβαρά ζητήματα νομιμότητας ως προς την προστασία προσωπικών δεδομένων. Ο Α.Φ.Μ., αρχικώς θεσπισμένος για φορολογικούς σκοπούς, καθίσταται μέσω του Π.Α. άμεσα διαθέσιμος σε ένα ευρύ φάσμα συναλλαγών, γεγονός που συνιστά δυσανάλογη επέκταση του σκοπού συλλογής και παραβίαση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (Κανονισμός ΕΕ 2016/679 – GDPR). Καταρχάς, παραβιάζεται η αρχή της ελαχιστοποίησης (άρθρο 5 §1(c) GDPR), σύμφωνα με την οποία τα δεδομένα πρέπει να είναι κατάλληλα, συναφή και περιορισμένα στο απολύτως αναγκαίο. Η ενσωμάτωση του Α.Φ.Μ. στον Π.Α. καθιστά το φορολογικό αναγνωριστικό προσβάσιμο σε διαδικασίες άσχετες με τη φορολογία, εκθέτοντας τον πολίτη χωρίς εύλογη αιτία. Δεύτερον, παραβιάζεται η αρχή του περιορισμού του σκοπού (άρθρο 5 §1(b) GDPR). Ο Α.Φ.Μ. συλλέγεται για συγκεκριμένο σκοπό (φορολογική διοίκηση) και η περαιτέρω χρήση του για την ταυτοποίηση σε ευρύτερο διοικητικό ή ιδιωτικό πλαίσιο συνιστά δευτερογενή επεξεργασία χωρίς σαφή νομική βάση. Επιπλέον, τίθεται ζήτημα νομιμότητας κατά το άρθρο 6 GDPR, καθώς η χρήση ενός φορολογικού αριθμού ως δομικού στοιχείου ενός εθνικού αναγνωριστικού υπερβαίνει τον σκοπό της αρχικής χορήγησής του. Η εν λόγω πρακτική δεν τεκμηριώνεται ως αναγκαία και αναλογική, όπως απαιτείται. Παράλληλα, παραβιάζεται η αρχή της ασφάλειας (άρθρο 32 GDPR), αφού η άμεση αποκάλυψη του Α.Φ.Μ. μέσω του Π.Α. αυξάνει τον κίνδυνο υποκλοπής ταυτότητας, απάτης ή παράνομης χρήσης σε οικονομικές συναλλαγές. Ο Π.Α., αντί να προστατεύει τον πολίτη, δημιουργεί νέα τρωτά σημεία. Σύμφωνα με τον Ν. 4624/2019 (άρθρα 25-30), η επεξεργασία που ενέχει υψηλό κίνδυνο για τα δικαιώματα των φυσικών προσώπων απαιτεί εκτίμηση αντικτύπου (DPIA). Η ενσωμάτωση του Α.Φ.Μ. στον Π.Α. προφανώς συνιστά τέτοια περίπτωση, πλην όμως δεν προκύπτει συμμόρφωση με την αρχή της αναγκαιότητας. Κατόπιν τούτων, προτείνεται η κατάργηση της μορφής του Π.Α. που περιέχει τον Α.Φ.Μ. και η αντικατάστασή του από έναν ουδέτερο, τυχαίο και μοναδικό αριθμό, μη συνδεόμενο με άλλα αναγνωριστικά. Η λύση αυτή συνάδει με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ (άρθρο 8) και προστατεύει τον πολίτη από αδικαιολόγητη έκθεση. Η διατήρηση του υφιστάμενου σχεδιασμού εκθέτει την Ελλάδα σε σοβαρούς κινδύνους συμμόρφωσης, ενδεχόμενες κυρώσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και υπονόμευση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τη διοίκηση.