«Η ανάγκη του λαού της Κρήτης για ασφαλείς µεταφορές αντιµετωπίζεται ως κόστος από το επιλεκτικά ανίκανο αστικό κράτος και θυσιάζεται στον βωµό του καπιταλιστικού του κέρδους.
Η Περιφερειακή αρχή της συγκατοίκησης του ΠΑΣΟΚ και της Ν∆ αποδέχεται αυτήν την άθλια κατάσταση, ψελλίζοντας κάποιες «γκρίνιες», που όµως δεν αλλάζουν την ουσία της υλοποίησης της πολιτικής του «κόστους- οφέλους».
Οι δήθεν διαπραγµατεύσεις και «τα επιχειρήµατα» προς την κυβέρνηση, που επικαλείται ο περιφερειάρχης πως χρησιµοποιεί αντί «του λαϊκισµού», είναι κοροϊδία και προσπάθεια αποπροσανατολισµού του λαού!
Κανένα ίχνος αυτοκριτικής δεν υπάρχει από την περιφερειακή αρχή για το γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ και συνολικά το οδικό δίκτυο της Κρήτης αποτελούν µία ακόµα «κοιλάδα των Τεµπών». Για την κατάσταση, µε τον βαρύ φόρο αίµατος που πληρώνει ο κρητικός λαός, µε την ευθύνη να βαραίνει όλες τις κυβερνήσεις διαχρονικά (Ν∆-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ), αλλά και την τοπική – περιφερειακή διοίκηση.
Συγκεκριµένα :
Ο ΒΟΑΚ σχεδιάζεται τώρα γιατί πριν δεν ήταν προτεραιότητα, µε βάση τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη. Η χάραξη του δεν είναι τεχνικό ζήτηµα. Έχει ταξικό – πολιτικό πρόσηµο. Οι τεχνικές πλευρές του έργου «κουµπώνουν» στον ανταγωνισµό και τα κέρδη των ξενοδοχειακών, εµπορικών και κατασκευαστικών επιχειρηµατικών οµίλων, σε βάρος της ζωής των πολλών, των αναγκών του κρητικού λαού. «Κουµπώνουν» και µε τα παζάρια ανάµεσα στις µεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες για το µοίρασµα της πίτας των κερδών.
Από την άλλη, ο λαός, που θα χρυσοπληρώνει για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, θα συνεχίσει να πληρώνει στους σταθµούς διοδίων για τη χρήση του δρόµου, για να κερδίζουν τα µονοπώλια στον κλάδο των κατασκευών και αλλού.
Σε αυτόν τον σχεδιασµό που έχει κριτήριο τα συµφέροντα και τα κέρδη των λίγων, καµιά τύχη δεν έχουν οι ανάγκες των εργαζοµένων και των λαϊκών στρωµάτων για ασφαλή µετακίνηση!
Κατά συνέπεια, επιστηµονικά ορθές και σύγχρονες λύσεις συµπιέζονται, έως και απορρίπτονται, όπως στις παρακάµψεις, τις συνδετήριες οδούς, στην υπογειοποίηση τους κ.α.
Και τις τρεις πόλεις, Χανιά και Ρέθυµνο και Ηράκλειο, ο ΒΟΑΚ τις διχοτοµεί. Οι εγκληµατικοί αυτοί σχεδιασµοί εγκλωβίζουν τους κατοίκους, χωρίς καµία δυνατότητα διαφυγής, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, φυσικών καταστροφών. Ταυτόχρονα δηµιουργούνται προβλήµατα στην αντιπληµµυρική θωράκιση, όπως και άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ειδικά για το Ηράκλειο, ο ΒΟΑΚ οδηγεί στην οριστική διχοτόµηση της ενότητας του Ηρακλείου, προβλέποντας απλές εργασίες συντήρησης του οδοστρώµατος και κάποια «στρογγυλά» σε κάποιους κόµβους. ∆εν εξετάστηκε καθόλου η λύση της υπογειοποίησης της παράκαµψης Ηρακλείου που θα αποκαθιστούσε την ενότητα της πόλης, θα µετέτρεπε ολόκληρο τον υφιστάµενο ΒΟΑΚ σε δηµοτικό δρόµο και θα έλυνε µακροπρόθεσµα το πρόβληµα της ταλαιπωρίας στις αστικές µετακινήσεις. Απορρίφτηκαν όλες οι προτάσεις που θίγουν τη διχοτόµηση του Ηρακλείου από το ΒΟΑΚ, βόρεια και νότια, προκαλώντας απερίγραπτη ταλαιπωρία στις αστικές µετακινήσεις των εργαζοµένων όλου του Πολεοδοµικού συγκροτήµατος (Ηράκλειο-Γάζι).
Αναφορικά µε τη νότια παράκαµψη των Χανίων (Αγ. Μαρίνας), που θα συνδέει τη λεωφόρο Σούδας µε τη λεωφόρο Καζαντζάκη στο Βαµβακόπουλο, ενώ υπάρχει µελέτη εδώ και 15 χρόνια, δεν έχει υλοποιηθεί ούτε σχεδιάζεται να υλοποιηθεί παράλληλα µε τον ΒΟΑΚ, στο όνοµα του κόστους για το κράτος. Τα 15 εκ. που είναι ο προϋπολογισµός της παράκαµψης θεωρούνται «κόστος», την ώρα που «ζαλίζουν» τα κονδύλια για άµεσες και έµµεσες επιδοτήσεις στους επιχειρηµατικούς οµίλους και τα πολεµικά κονδύλια για τους σκοπούς του ΝΑΤΟ, µε περικοπές σε συντάξεις, Υγεία και άλλες κοινωνικές δαπάνες. Όσο για το τµήµα Κίσσαµος-Χανιά µήκους 30,8 χλµ. περιλαµβάνεται µε αοριστία στην άσκηση του δικαιώµατος προαίρεσης. Η παράκαµψη Κισσάµου που αφορά στη σύνδεση του υφιστάµενου ΒΟΑΚ µε το λιµάνι της Κισσάµου, έχει «στοιχειώσει». Ίδια είναι η κατάσταση και µε τη σύνδεση του ΒΟΑΚ µε το λιµάνι της Σούδας και το Αεροδρόµιο Χανίων, που αφορά τους κατοίκους των Χανίων και του Ρεθύµνου, για την οποία δεν υπάρχει καµία συγκεκριµένη δέσµευση.
Και για το Ρέθυµνο δεν έγινε δεκτό έστω κι ένα αίτηµα που έδινε λύση σ’ αυτή την πολύπαθη πόλη, έτσι όπως τη διαµόρφωσαν τα διάφορα επιχειρηµατικά συµφέροντα εδώ και χρόνια, µε έναν κεντρικό δρόµο για να εξυπηρετήσει δεκάδες χιλιάδες κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες καθηµερινά.
Χαρακτηριστικό παράδειγµα του αντιλαϊκού σχεδιασµού του ΒΟΑΚ είναι και η περίπτωση της Σητείας. Η περιφερειακή αρχή παριστάνει την ανήξερη για το γεγονός ότι η Σητεία δεν αποτελεί προτεραιότητα στην ένταξη στον ΒΟΑΚ, αφού δεν αποτελεί ανάγκη για τα συµφέροντα του κεφαλαίου στην περιοχή. Επιπλέον δεν συµφέρει τους κατασκευαστικούς οµίλους το κόστος κατασκευής, ενώ, µε βάση την αναµενόµενη χρήση, τα διόδια δεν θα αποδώσουν τα προσδοκώµενα κέρδη σε σχέση µε άλλα τµήµατα του ΒΟΑΚ. Κρύβει επιµελώς, όπως και οι δηµοτικές αρχές της περιοχής, ότι ακόµα και η µελετητική ωριµότητα που υπάρχει για το τµήµα της Σητείας αφορούν δρόµο που δεν θα αποτελεί τµήµα ενός ενιαίου ΒΟΑΚ που υλοποιείται (όπως υλοποιείται) και σε καµία περίπτωση δεν θα έχει σύγχρονες προδιαγραφές, ανεξάρτητα από τη σαφώς καλύτερη χάραξη, σε σχέση µε την επικίνδυνη κατάσταση σήµερα.
Η «Λαϊκή Συσπείρωση» έχει κρυστάλλινη θέση και στηρίζει τα δίκαια αιτήµατα του λαού για ΒΟΑΚ από την Κίσσαµο ως τη Σητεία, σύγχρονο, ασφαλή, χωρίς πρόσθετη φορολογία, διόδια και παραχωρήσεις σε ιδιώτες, που να εντάσσεται σε έναν συνολικό ολοκληρωµένο – όχι αποσπασµατικό – σχεδιασµό, έξω από τη λογική κόστους – οφέλους, για ένα ασφαλές, ενιαίο, δηµόσιο και δωρεάν οδικό δίκτυο σε όλη την Κρήτη.
Αναβάθµιση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και κατασκευή νέου σύµφωνα µε τις υπάρχουσες και µελλοντικές ανάγκες. Άµεσα µέτρα για την οδική ασφάλεια στα πιο επικίνδυνα σηµεία του ΒΟΑΚ και του υπόλοιπου οδικού δικτύου.
Σχεδιασµό και ανάπτυξη των δηµόσιων µεταφορών σε όλα τα χωριά και τις πόλεις της Κρήτης. Αξιοποίηση και εκσυγχρονισµό όλων των µέσων µαζικής µεταφοράς (συµπεριλαµβανοµένου και των µέσων σταθερής τροχιάς), που θα λύσει πολλά θέµατα εύκολης, ασφαλούς, γρήγορης και φθηνής µετακίνησης εργαζοµένων και επισκεπτών.».
*Ο Αλέκος Μαρινάκης είναι µέλος του Γραφείου ΕΠ Κρήτης του ΚΚΕ και επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Κρήτης