Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Αγώνας δρόμου για τις γερμανικές οφειλές από τον Στέργιο Αράπογλου

Το μήνυμα της αναγνώρισης των Μαρτυρικών Ολοκαυτωμάτων της χώρας αλλά και της διεκδίκησης των Γερμανικών Οφειλών πέρασε από άκρη σε άκρη της Ελλάδας ο υπερμαραθωνοδρόμος και σπαρταθλητής Στέργιος Αράπογλου. Ξεκινώντας από τα Μαράσια Έβρου στις 3 Απριλίου κατέληξε στις 25 του Μαΐου στη Ζάκρο Λασιθίου τρέχοντας 3.000 χιλιόμετρα και επισκεπτόμενος μαρτυρικά χωριά και μνημεία και συνομιλώντας με επιζώντες των ναζιστικών σφαγών.

 


Eχοντας ολοκληρώσει την προσπάθεια του ο κ. Αράπογλου μίλησε στα “Χανιώτικα Νέα” για την υπερπροσπάθεια του. Αρχικά ωτάμε τον συνομιλητή μας προέκυψε η ιδέα και η απόφαση να προχωρήσει σε αυτό το εγχείρημα. «Ήταν μια προσπάθεια μοναδική τόσο ως προς τα χιλιόμετρα, ως προς και την ιδιαιτερότητα της ότι συμπεριλάμβανε όλα τα γεωγραφικά διαμερίσματα της Ελλάδας με εξαίρεση τη Θεσσαλία και αφορούσε τα Ελληνικά Ολοκαυτώματα» μας λέει και συνεχίζει : «Προσπάθησα να σχεδιάσω μια νοητή γραμμή στο χάρτη της πατρίδας μας που θα ενώνει ,αν είναι δυνατόν, όλα τα ολοκαυτώματα που συνέβησαν την περίοδο 1941-1945. Ασχολούμαι με την ιστορία, γνώριζα πολλά πράγματα, αλλά διαβάζοντας τα παιδιά μου είδα ότι δεν αναφέρει τίποτα η διδακτέα ύλη για τα Ελληνικά ολοκαυτώματα! Με το γεγονός ότι δεν υπάρχει άλλη ενημέρωση, όπως εκπαιδευτικές εκπομπές σε συνδυασμό με την ασχήμια της αισθητικής που επικρατεί σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας έκανα τη σκέψη ότι τα παιδιά και πολύ περισσότερα τα παιδιά των παιδιών μας σε λίγα χρόνια δεν θα ξέρουν τίποτα. Υπάρχουν επιζήσαντες, παιδιά που έμειναν ορφανά και θα ήταν κρίμα και εγκληματικό να μην μεταφερθεί αυτή η σημαντική γνώση που μας αφορά όλους. Μέσα από την προσπάθεια μου ήθελα να κάνω πιο γνωστά τα Ελληνικά ολοκαυτώματα».
Ποια ήταν η αντίδραση της οικογένειας, συγγενών και φίλων σε αυτήν την προσπάθεια του; «Έχω κάνει ανάλογα εγχειρήματα, όχι τόσο μεγάλα βέβαια, και γι αυτό δεν εξεπλάγησαν. Τους έκανε εντύπωση η ιδιαίτερη προσήλωση που είχα τα τελευταία 5 χρόνια στο σχεδιασμό του εγχειρήματος, είχα την πλήρη επιμέλεια στα πάντα με ένα συνοδό με τα βασικά είδη. Κάναμε την κατόπτευση της διαδρομής στην Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι και χρειάστηκε σε 3 σημεία να την ξανασχεδιάσουμε. Επίσης για δύο χρόνια δεν πήρα καθόλου άδεια από τη δουλειά μου και λόγω της φύσης τους εγχειρήματος πήρα θέση να μην έχω χορηγίες και χορηγούς και το κόστος το κάλυψα με προσωπικά μου έξοδα» δηλώνει ο υπερμαραθωνοδρόμος.
Το μοναδικό που ανησύχησε τον κ. Αράπογλου στη διαδρομή του ήταν «η οδηγική συμπεριφορά των οδηγών ΙΧ σε όλη την Ελλάδα. Παρόλο τους κινδύνους που εκτεθήκαμε ευτυχώς δεν είχαμε κάποιο αρνητικό συμβάν», ενώ παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα ο δρομέας δεν υπήρχε περίπτωση να μην εκπληρώσει τον στόχο του. «Να σταματήσω ; Για κανένα λόγο, ήμουν τόσο αφοσιωμένος με το εγχείρημα αυτό που δεν υπήρχε να κάνω πίσω για τίποτα. Το μοναδικό αρνητικό είναι πως σε αυτές τις προσπάθειες υπάρχουν και εκείνοι που προσπαθούν να προσεγγίσουν το εγχείρημα και αυτόν που το υλοποιεί για το δικό τους σκοπό προβολής. Ήξερα με ποιον τρόπο θα τους απομάκρυνα διακριτικά γιατί είχα και έχω τελείως διαφορετική οπτική σε αυτά τα πράγματα. Όταν κάποιος προσπαθεί να πραγματοποιήσει κάτι τέτοιο θα πρέπει να έχει εκμηδενίσει το εγώ του, να είναι σεμνός, να συμπεριφέρεται ανάλογα για τη βαρύτητα και την τραγικότητα των γεγονότων που μιλάει και τους μαρτυρικούς τρόπους που επισκέπτεται ».

ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ

Οι συγκινησιακές εμπειρίες του ταξιδιού αυτού τις τελευταίες 50 ημέρες πάρα πολλές. Η μέγιστη σύμφωνα με τον κ. Αράπογλου είχε να κάνει «με τη συνάντηση με τους επιζήσαντες των ολοκαυτωμάτων που με πλήρη διαύγεια περιέγραφαν όλα όσα έζησαν. Όταν αυτοί διηγόντας τα δακρύζουν , δείχνει από μόνο του πως μπορεί να καταρρίψει οποιαδήποτε αναφορές των Γερμανών ότι δεν έκαναν εγκλήματα πολέμου. Πέρα από τις καταστροφές έμειναν ορφανά παιδιά, οι ζώντες βρήκαν τα σπίτια τους καμμένα, τα ζώα τους, την περιουσία τους λεηλατημένη .Οι άνθρωποι αυτοί κατάφεραν να επιβιώσουν και να σταθούν στα πόδια τους μέσα σε αυτές τις απίστευτες συνθήκες γιατί είχαν ένα ισχυρό αίσθημα αλληλεγγύης μεταξύ τους. Έκαναν την αλληλεγγύη πράξη! Βλέποντας τα όσα έκαναν σήμερα που έχει επικρατήσει ο άκρατος ατομικισμός, η αδιαφορία καταλαβαίνουμε πόσο μακριά είμαστε από την δική του κοσμοθεώρηση.»
Όσο για εκείνους που δεν πιστεύουν ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να διεκδικεί τις Γερμανικές οφειλές ο κ. Αράπογλου είναι ξεκάθαρος. «Οι Γερμανοί οφείλουν στην Ελλάδα για όλα όσα έπραξαν στον τόπο μας! Παράλληλα και εμείς οφείλουμε να γνωρίσουμε καλύτερα τα γεγονότα! Το κυρίαρχο ρόλο πρέπει να τον παίζει το σχολείο, γιατί ενώ παλαιότερα οι παππούδες και οι γιαγιάδες είχαν βιωματικές εμπειρίες που μεταφέρονταν από γενιά σε γενιά πλέον εμείς δεν συζητάμε με τα παιδιά μας για αυτά τα γεγονότα, οπότε σπάει ο κρίκος της μετάδοσης της πληροφορίας . Είναι μονόδρομος να διδάσκονται οι μαθητές τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα την τοπική ιστορία και να επισκέπτονται τους τόπους μαρτυρίας».
Ο υπερμαθανωδρόμος υπογραμμίζει τη συμβολή του ΕΣΔΟΓΕ (Εθνικό Συμβούλιο Διεκδίκησης των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα) και στην στήριξη που είχε από τα μέλη του και προσωπικά από τον γραμματέα κ. Α. Συγγελάκη που έκανε τις συνεννοήσεις με τους κατά τόπους δημάρχους για μια λιτή υποδοχή , μια τελετή και ένα προσκλητήριο νεκρών στο μνημείο κάθε χωριού.

Χειρούργος με μεγάλη καρδιά

Ο Στέργιος Αράπογλου εργάζεται ως γενικός χειρουργός και είναι διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ενώ υπηρετεί στην Ε΄ Πανεπιστημιακή Χειρουργική Κλινική του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Ιπποκράτειο». Το 2018 διένυσε όλη την Ηπειρωτική Ελλάδα από τον Έβρο μέχρι το Ταίναρο «ένα όνειρο που είχε σχεδιάσει ο κορυφαίος υπερμαραθωνοδρόμος το Τάκης Σκουλής», ενώ το 2016 «από το χωριό του παππού του στη Μ. Ασία έτρεξα μέχρι το Καλοχώρι Θεσσαλονίκης όπου και φύτεψα δύο ελιές με χώμα από τα πατρογονικά εδάφη». Το 2012 είχε διανύσει όλη την Κρήτη από το Ευρωπαικό μονοπάτι Ε4 από το Καστέλι Κισάμου στην Κάτω Ζάκρο.

Το εγχείρημα με… αριθμούς

• Χιλιόμετρα σύνολο… 3.000
• Χιλιόμετρα στην Κρήτη… 700
• Καθημερινά… 60 χιλ.- 10 με 12 ώρες
• Μνημεία… 24 στην Ελλάδα
και 41 στην Κρήτη
• Πέρασε… από 200 πόλεις και χωριά
• Διάρκεια… 50 ημέρες


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα