» Τι αναφέρει η Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Έκθεση για τις αεροπορικές µεταφορές 2025
Οι εµπορικές συγκρούσεις επιβραδύνουν την ανάπτυξη. Μείωση των προβλέψεων για τον αριθµό των επιβατών και τον κύκλο εργασιών – Αναµένεται κέρδος 36 δισεκατοµµυρίων δολαρίων.
Τα έσοδα και οι δαπάνες από τις παγκόσµιες αεροµεταφορές συγκριτικά µε τις προβλέψεις, αλλάζουν. Πολλές είναι οι αιτίες για τις αλλαγές αυτές και οι προβλέψεις στον κύκλο εργασιών µεταβάλλονται.
Οι εµπορικές συγκρούσεις κατά κύριο λόγο, όπως αναφέρεται, και η µειωµένη ζήτηση επιβραδύνουν τις προσδοκίες ανάπτυξης για τις αεροµεταφορές επιβατών σε παγκόσµιο επίπεδο.
Η ∆ιεθνής Ένωση Αεροµεταφορών (IATA) µείωσε τις προβλέψεις της κατά τη διάρκεια της ετήσιας συνάντησης της στο Νέο ∆ελχί.
Ο αριθµός των επιβατών θα αυξηθεί κατά 4% σε 4,99 δισεκατοµµύρια, φτάνοντας έτσι σε νέο ρεκόρ, αλλά τον ∆εκέµβριο η IATA είχε προβλέψει 5,22 δισεκατοµµύρια επιβάτες.
Σε αντίθεση µε τις προηγούµενες προβλέψεις, ο κλάδος δεν θα ξεπεράσει φέτος το όριο του ενός τρισεκατοµµυρίου δολαρίων σε κύκλο εργασιών.
Η IATA µείωσε τις προβλέψεις της σε 979 δισεκατοµµύρια δολάρια (863 δισεκατοµµύρια ευρώ), µια αύξηση µόλις 1,3% σε σχέση µε το προηγούµενο έτος.
Ο κλάδος εκτιµά τώρα τα κέρδη σε 36 δισεκατοµµύρια δολάρια (πέρυσι: 32,4 δισεκατοµµύρια δολάρια), δηλαδή 600 εκατοµµύρια δολάρια λιγότερα από ό,τι αρχικά αναµενόταν.
«Ένα κέρδος 36 δισεκατοµµυρίων δολαρίων είναι αξιοσηµείωτο. Αλλά αυτό αντιστοιχεί µόνο σε 7,20 δολάρια ανά επιβάτη και τµήµα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA, Willie Walsh.
Αυτό αποτελεί ένα µικρό απόθεµα ασφαλείας έναντι µελλοντικών κλυδωνισµών της ζήτησης ή φόρων, καθώς ο κλάδος επιστρέφει σε κανονικές συνθήκες µετά την ισχυρή ανάκαµψη των αεροµεταφορών από την πανδηµία.
Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις είναι απαράδεκτες. Η τελωνειακή πολιτική των ΗΠΑ υπό τον Donald Trump τροφοδοτεί τις ανησυχίες για µια οικονοµική κρίση και προκαλεί αβεβαιότητα σε πολλούς καταναλωτές στις Ηνωµένες Πολιτείες.
Επιπλέον, οι καθυστερήσεις στην παράδοση νέων αεροσκαφών εµποδίζουν την αύξηση της προσφοράς πτήσεων και προκαλούν υψηλότερα κόστη, καθώς τα παλαιότερα αεροσκάφη µε υψηλότερη κατανάλωση καυσίµων και ανάγκες συντήρησης πετούν για µεγαλύτερο χρονικό διάστηµα.
Ο Walsh χαρακτήρισε εντελώς απαράδεκτες τις καθυστερήσεις των κατασκευαστών αεροσκαφών Boeing και Airbus. «Αυτό έχει απογοητεύσει όλους, ειδικά τις αεροπορικές εταιρείες», δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.
Η αύξηση των εισαγωγικών δασµών σε παγκόσµιο επίπεδο θα πιέσει τα έσοδα από τις αεροπορικές µεταφορές.
Η IATA προβλέπει µείωση κατά 4,7% σε 142 δισεκατοµµύρια δολάρια. Σε δήλωσή του σχετικά µε τις νέες προβλέψεις, ο Walsh χαρακτήρισε «εντελώς απαράδεκτες» τις προβλέψεις για καθυστερήσεις κατά την τρέχουσα δεκαετία.
Η µείωση των τιµών του πετρελαίου ανακουφίζει το κόστος.
Οι συνολικές δαπάνες του κλάδου προβλέπονται για φέτος σε 913 δισεκατοµµύρια δολάρια, που θα σήµαινε αύξηση 1% σε σχέση µε το προηγούµενο έτος, αλλά είναι λιγότερο από τις προηγούµενες προβλέψεις για 940 δισεκατοµµύρια δολάρια.
Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Έκθεση για τις αεροπορικές µεταφορές 2025
Και ενώ όλα αυτά συµβαίνουν µε τον τζίρο από τις αεροµεταφορές και των υπολογισµών του κόστους, αξίζει να δούµε τι είχε ειπωθεί τον Ιανουάριο από την Κοµισιόν για την µελλοντική πορεία για βιώσιµες ευρωπαϊκές αεροµεταφορές και ειδικά σε ότι αφορά την συµβολή τους στην κλιµατική αλλαγή.
Γιατί οι αεροµεταφορές σχετίζονται, µεταξύ άλλων. και µε το περιβάλλον.
Μια έκθεση, λοιπόν, σχετικά µε τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του ευρωπαϊκού τοµέα αεροµεταφορών καθόριζε µέτρα σχετικά µε τον τρόπο µείωσης των επιπτώσεων των αεροµεταφορών στην κλιµατική αλλαγή, τον θόρυβο και την ποιότητα του αέρα, και διασφάλιζε ότι η Ευρώπη θα επιτύχει τον στόχο της για κλιµατική ουδετερότητα έως το 2050.
Ειδικότερα, η έκθεση συνιστούσε να δοθεί έµφαση σε µέτρα όπως η αύξηση της χρήσης βιώσιµων αεροπορικών καυσίµων, η µέγιστη δυνατή αξιοποίηση των βελτιστοποιήσεων της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και η υιοθέτηση αποδοτικότερων ως προς την κατανάλωση καυσίµου τεχνολογιών.
Με την εφαρµογή των µέτρων αυτών, οι εκποµπές θα µπορούσαν να µειωθούν κατά δύο τρίτα τουλάχιστον έως το 2050.
Μεταξύ των πορισµάτων της, η έκθεση επισηµαίνει τα εξής:
Ο µέσος αριθµός επιβατών (135) και η απόσταση (1.730 km) ανά πτήση εξακολουθούν να αυξάνονται, όπως και η µέση ηλικία του στόλου (11,8 έτη)
Το 2023 ο αριθµός των πτήσεων που φτάνουν και αναχωρούν από αεροδρόµια της ΕΕ και της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ) άγγιξε τα 8,35 εκατοµµύρια, δηλαδή 10 % κάτω από το προ της νόσου COVID-19 επίπεδο
Οι εκποµπές από τις πτήσεις που αναχώρησαν από τα αεροδρόµια της ΕΕ και της ΕΖΕΣ ανήλθαν σε 133 εκατοµµύρια τόνους CO2, ποσό κατά 10 % µικρότερο από το 2019
Η µέση µάζα εκπεµπόµενου CO2 ανά επιβατοχιλιόµετρο µειώθηκε περαιτέρω σε 83 γραµµάρια το 2023, που ισοδυναµεί µε 3,3 λίτρα καυσίµου ανά 100 επιβατοχιλιόµετρα
Το 2022, οι πτήσεις που αναχώρησαν από την ΕΕ και την ΕΖΕΣ αντιπροσώπευαν το 12 % των συνολικών εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου από τις µεταφορές και το 4 % των συνολικών εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου στην ΕΕ και την ΕΖΕΣ.
Η Έκθεση αναφέρει επίσης ότι οι καθαρές εκποµπές CO2 θα µπορούσαν να µειωθούν κατά τουλάχιστον 65 εκατοµµύρια τόνους (47 %) το 2050, εάν τηρηθεί η εντολή της πρωτοβουλίας ReFuelEU Aviation για βιώσιµα αεροπορικά καύσιµα.
Ωστόσο, δεδοµένου ότι η προβλεπόµενη αύξηση της ζήτησης εναέριας κυκλοφορίας αναµένεται να αγγίξει τις 11,8 εκατοµµύρια πτήσεις ετησίως έως το 2050, τονίζει ότι απαιτείται περαιτέρω δράση στον τοµέα της αποδοτικότερης ως προς την κατανάλωση καυσίµου τεχνολογίας, της βελτιστοποίησης των λειτουργιών και της χρήσης βιώσιµων αεροπορικών καυσίµων, προκειµένου να αποφευχθεί η αύξηση των εκποµπών από την εν λόγω αύξηση της κυκλοφορίας.
Η Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Έκθεση για τις αεροπορικές µεταφορές 2025 συντάσσεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε συνεργασία µε τον Οργανισµό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, και µε την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Οργανισµού Περιβάλλοντος και του Eurocontrol.