ΡΕΘΥΜΝΟ
Της ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗ
Σαν ´λαίλαπα´ θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς, για μία ακόμα χρονιά, τα τροχαία ατυχήματα στον Νομό Ρεθύμνου, αφού -δυστυχώς και το 2010- η λίστα των νεκρών στην άσφαλτο είναι μακριά και πολλές οικογένειες έχουν θρηνήσει δικούς τους ανθρώπους.
Σε μία ιδιαίτερα φονική χρονιά για την Κρήτη, το Ρέθυμνο κατέχει τη δική του τραγική θέση, αφού συνολικά 16 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο σύνολο του οδικού δικτύου του Νομού μέσα στο 2010. Στην Κρήτη οι νεκροί ξεπερνούν τους 85, καθιστώντας το 2010 μία από τις πιο αιματοβαμμένες χρονιές των τελευταίων ετών με την πλειοψηφία των ατυχημάτων να σημειώνονται στον κατ? ευφημισμό Βόρειο Οδικό Αξονα του Νομού, το πλέον πεπαλαιωμένο «εθνικό» δίκτυο της χώρας, που δίκαια έχει χαρακτηριστεί ένας από τους χειρότερους ευρωπαϊκούς δρόμους και αποτελεί μνημείο αδιαφορίας της ελληνικής Πολιτείας, η οποία έχει εξαγγείλει την αναβάθμισή του και αυτή παραμένει επί χρόνια μόνο στα λόγια?
Το αξιοσημείωτο είναι ότι το 2010 θεωρείται καλύτερη χρονιά από το 2009, αφού τόσο οι νεκροί όσο και οι τραυματίες, ελαφρά και βαριά, είναι λιγότεροι. Ωστόσο, αυτό που επίσης πρέπει να σημειωθεί είναι ότι και τα 16 θύματα της ασφάλτου στον Νομό Ρεθύμνου έχασαν τη ζωή τους μετά τον Ιούλιο καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2010 ήταν αναίμακτο.
Με βάση τα στοιχεία του Τμήματος Τροχαίας Ρεθύμνου, το 2010 κατέληξαν από τα τραύματά τους σε τροχαία 16 άνθρωποι, έναντι 18 το 2009. Μικρή μείωση υπήρχε στους βαριά τραυματίες (5 έναντι 13), ενώ στο μισό περίπου μειώθηκαν οι ελαφρά τραυματίες (46 έναντι 90).
Χαρακτηριστικός είναι ο πίνακας που αναφέρει το σύνολο των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων τόσο για το 2009 όσο και για το 2010, όπου φαίνεται ξεκάθαρα ότι υπήρξε βελτίωση των στατιστικών. Ωστόσο, επειδή τα στατιστικά λένε πάντα ένα μέρος της αλήθειας, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στη διάρκεια αυτού του χρόνου πολλές τραγωδίες εκτυλίχθηκαν στην άσφαλτο του Νομού, ενώ μεταξύ αυτών και το πολύνεκρο τροχαίο στο ύψος των Σισσών, στο οποίο τη ζωή τους έχασαν πέντε άτομα, μεταξύ των οποίων και δύο μικρά παιδιά.
ΒΑΣΙΚΗ ΑΙΤΙΑ
Η ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Σε πρωταθλητή των αιτιών για την πρόκληση τροχαίου ατυχήματος αναδεικνύεται η υπερβολική ταχύτητα με βάση τα στοιχεία της Τροχαίας Ρεθύμνου. Η υπερβολική ταχύτητα οδήγησε σε 16 τροχαία ατυχήματα, ενώ ακολουθούν ως βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων η έλλειψη προσοχής οδηγού, η παραβίαση της προτεραιότητας, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η διέλευση πεζού χωρίς έλεγχο και η παραβίαση του σηματοδότη.
Η πλειοψηφία των τροχαίων ατυχημάτων, συνολικά 16, σημειώθηκαν στην εθνική οδό, 15 σημειώθηκαν σε επαρχιακό δρόμο και 13 σε άλλη οδό. Ενδιαφέρον, δε, παρουσιάζει το στοιχείο που θέλει τα περισσότερα τροχαία να σημειώνονται σε κατοικημένη περιοχή (σύνολο 26) έναντι 18 σε μη κατοικημένη.
Τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει η Τροχαία Ρεθύμνου, ο διοικητής της, Μανώλης Μοσχονάς και οι υπόλοιπες Υπηρεσίες του Νομού, προκαλούν ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε ό,τι αφορά στον χρόνο τέλεσης των τροχαίων. Ενδιαφέρον προκαλεί ότι τα περισσότερα τροχαία το 2010 σημειώθηκαν ημέρα Κυριακή και απογευματινές ώρες, μεταξύ 5 το απόγευμα και 9 το βράδυ.
Ανοιχτή ?πληγή? τα τροχαία
