Πέμπτη, 21 Οκτωβρίου, 2021

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΣΕ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ

Ιδιαίτερα ανθεκτικός εμφανίζεται διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα ο περιφερειακός Τύπος, συγκριτικά με τις εφημερίδες εθνικής κυκλοφορίας, των οποίων οι πωλήσεις έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι οι θεαματικές τεχνολογικές αλλαγές έχουν επιφέρει ραγδαίες ανακατατάξεις τόσο στον τρόπο, όσο και στον χρόνο ενημέρωσης των πολιτών, και με διαπιστωμένο γεγονός ότι οι -περισσότεροι- νέοι (έως 28 ετών) διαβάζουν αλλά δεν αγοράζουν, καταδεικνύεται η ανάγκη ανασύνταξης των περιφερειακών εφημερίδων, ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις της νέας εποχής, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, σημαντικότερα των οποίων είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, η εγγύτητα, η μαχητική ενημέρωση και η έκφραση των τοπικών κοινωνιών.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν στη διάρκεια των πρώτης ημέρας των εργασιών της διημερίδας με θέμα «Νέες τεχνολογίες και περιφερειακός Τύπος: επιχειρηματικές στρατηγικές στην ψηφιακή εποχή», που άρχισε το περασμένο Σάββατο και ολοκληρώθηκε χθες, Κυριακή, στο Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου, στους Άγιους Πάντες Αποκορώνου.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε ότι στα εγκαίνια του Ινστιτούτου, που θα γίνουν την άνοιξη, θα πραγματοποιηθεί ένα σεμινάριο για τα ψηφιακά μέσα. Τη σχετική πρόταση κατέθεσε ο καθηγητής στο Τμήμα ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Μιχάλης Μεϊμάρης και έκανε αποδεκτή ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, εκδότης των «Χανιώτικων νέων», Γιάννης Γαρεδάκης.
ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου, Γιώργος Πανηγυράκης, μιλώντας για τις «πολιτικές μάρκετινγκ στον περιφερειακό Τύπο», τόνισε ότι «αν καταλάβουμε το τώρα και τι συμβαίνει στο κοινό μας σήμερα θα μπορούμε να διαμορφώσουμε και το μέλλον που θέλουμε. Όχι να το επιβάλλουμε. Να το διαμορφώσουμε. Αυτό που θέλει το νέο κοινό είναι ταχύτητα στην πληροφόρηση, η πληροφορία να είναι και γνώση, να είναι εύκολη, να είναι εύπεπτη, να δίνεται σε πολλές και διαφορετικές μορφές, που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να έχουμε μόνο την εφημερίδα. Είναι αυτό που λέμε ο συνδυασμός: και εφημερίδας και τηλεόρασης και ίντερνετ και όλων αυτών μαζί. Και η εφημερίδα σαν εφημερίδα πρέπει να έχει το ένθετο ή τα ένθετα, να έχει νέο στήσιμο, νέα μορφή».
Ο κ. Πανηγυράκης σημείωσε ότι «πρέπει ο αναγνώστης να είναι το κέντρο του σύμπαντος. Να καταλάβει ότι η εφημερίδα είναι προέκταση του εαυτού του, ότι τον εκφράζει. Είναι σημαντικό να έχουμε πιστούς αναγνώστες. Η καλύτερη διαφήμιση είναι ο ικανοποιημένος, ο αφοσιωμένος αναγνώστης». Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «η μαχητική ενημέρωση είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα του περιφερειακού Τύπου. Όχι η δημαγωγική. Χρειάζεται να λες και όχι, κάποιες φορές, για να προστατεύσεις το τοπικό συμφέρον. Θα κερδίσεις μακροχρόνια», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «η υγεία των τοπικών εφημερίδων ταυτίζεται με την υγεία των τοπικών κοινωνιών που εκπροσωπούν».
Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκος Μπακουνάκης αναφέρθηκε στη δημοσιογραφία την εποχή του διαδικτύου, κάνοντας αναφορές και στον περιφερειακό Τύπο. Όπως είπε, «ο περιφερειακός Τύπος παρουσιάζεται παντού διεθνώς εξαιρετικά ανθεκτικός σε σχέση με τον Τύπο εθνικής κυκλοφορίας. Το παράδειγμα των “Χανιώτικων νέων” εικονογραφεί, νομίζω, τέλεια αυτή τη διαπίστωση. Είναι μια εφημερίδα που επαληθεύει αυτό που μόλις είπα για την ανθεκτικότητα του περιφερειακού Τύπου, γιατί το όπλο του περιφερειακού Τύπου είναι η εγγύτητα. Ο περιφερειακός Τύπος λειτουργεί ως συντάκτης μιας μικρογεωγραφίας και δημιουργεί το πλαίσιο αναφορών αυτής της γεωγραφίας, στηρίζεται στις μικροϊστορίες του τόπου, τις οποίες η κοινωνία δεν θα μπορέσει να τις βρει πουθενά αλλού. Ούτε στον εθνικό Τύπο, ούτε στην τηλεόραση, αλλά ούτε και στο ίντερνετ», υπογράμμισε ο κ. Μπακουνάκης.
Ο διευθυντής σύνταξης του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων (ΑΠΕ – ΜΠΕ), Νικόλας Βουλέλης, ο οποίος μίλησε για την εικόνα και τον ήχο στις δικτυακές εφημερίδες, αναφερόμενος και στο παράδειγμα του ΑΠΕ, επισήμανε ότι «η πρόκληση είναι μπροστά μας και ο καλύτερος τρόπος να την αντιμετωπίσουμε δεν είναι να αρνηθούμε την αναπότρεπτη τεχνολογική εξέλιξη, αλλά να τη συνοδεύσουμε με την αναζήτηση βιώσιμων προοπτικών ανάπτυξης, με την περιφρούρηση -τουλάχιστον όσον αφορά τους δημοσιογράφους- της ελευθερίας των μέσων, της ανεξαρτησίας των δημοσιογράφων και την κατοχύρωση των επαγγελματικών συμφερόντων τους στις νέες συνθήκες».
Ο κ. Βουλέλης τόνισε, ακόμη, ότι «το διαδίκτυο προσφέρει νέα εργαλεία και νέους πελάτες. Οι τεχνολογικές εξελίξεις, όμως, είναι ταχύτατες. Ο ανταγωνισμός σε συνθήκες κρίσης οξύτατος και οι ανακατατάξεις στις συνήθειες και τις προτιμήσεις των πολιτών ριζικές. Σε αυτό το επίπεδο συντελείται κυριολεκτικά μια επανάσταση. Και αλίμονο σε όσους δεν το αντιληφθούν και δεν λάβουν υπόψιν τους τα νέα δεδομένα».
Ο καθηγητής στο Τμήμα ΜΜΕ και Επικοινωνίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Μιχάλης Μεϊμάρης εκτίμησε ότι η εφημερίδα, κάποια στιγμή στο μέλλον, θα γίνει «προϊόν πολυτελείας». Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη καλύτερης κατάρτισης των δημοσιογράφων για να μπορούν, στη συνέχεια, και οι ίδιοι να πληροφορούν, να ενημερώνουν καλύτερα, πληρέστερα, το αναγνωστικό κοινό.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μεϊμάρης στο γεγονός ότι οι νέοι, στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες, δεν διαβάζουν. Ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ένας νέος ή μία νέα, σε ηλικία 21 ετών, έχει δει 15.000 ώρες τηλεόραση, έχει μιλήσει 10.000 ώρες σε κινητό τηλέφωνο, έχει παίξει 10.000 ώρες ηλεκτρονικά παιχνίδια, ενώ έχει αφιερώσει για διάβασμα μόλις 5.000 ώρες. «Αυτούς τους νέους δεν μπορούμε να τους πλησιάσουμε με τους παραδοσιακούς τρόπους», υπογράμμισε ο κ. Μεϊμάρης.
Έρευνα για τις εφημερίδες του Συνδέσμου Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων (ΣΗΠΕ) παρουσίασε ο ερευνητής του Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Επικοινωνίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Κουτσομπόλης, ο οποίος τόνισε, καταλήγοντας, ότι για τις περιφερειακές εφημερίδες «υπάρχουν δυνατότητες, υπάρχουν όμως και αδυναμίες. Μπροστά μας βρίσκεται το πεδίο δράσης, που δεν συγχωρεί όμως την αδράνεια».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ημερήσιων Περιφερειακών Εφημερίδων (ΣΗΠΕ), Λεωνίδας Βαρουξής σημείωσε ότι ο χώρος του Τύπου περνά κρίση και υπογράμμισε ότι «χρέος του καθενός μας είναι να αγωνιστούμε για την επιβίωση των τίτλων μας και για τη συνέχεια της μικρής ή μεγάλης ιστορίας των επιχειρήσεών μας». Αυτό, όπως είπε, πρέπει να γίνει με διεκδίκηση, αλλά «και με ιεράρχηση των στόχων μας. Διάβασα πρόσφατα σε μια οικονομική εφημερίδα το εξής: Αν δεν αλλάξουμε θα βουλιάξουμε. Ας προφυλαχτούμε όμως και από τον κίνδυνο να βουλιάξουμε επειδή επιχειρήσαμε να αλλάξουμε με αδέξιο τρόπο. Εκεί θα κριθεί το προσωπικό στοίχημα του κάθε μέλους, αλλά και του σωματείου μας. Δεν αρκούν οι προθέσεις αλλά σε ποιο σκαλί έχουμε βάλει το κάθε τι που θα διεκδικήσουμε», ανέφερε ο κ. Βαρουξής.
Μετά τις τοποθετήσεις των ομιλητών ακολούθησε διάλογος. Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, Γιάννης Γαρεδάκης, σε μία σύντομη παρέμβασή του, εξέφρασε την πεποίθηση ότι «ο επαρχιακός Τύπος έχει ακόμα πάρα πολύ μεγάλο δρόμο. Είναι το μέσο που μπορεί να προσεγγίσει τον πολίτη. Δεν υπάρχει μείωση του επαρχιακού Τύπου εκεί που γίνεται μια κάποια δουλειά», είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι «το μεγάλο ελάττωμα των εκδοτών του περιφερειακού Τύπου είναι ότι, κατά κανόνα, δεν φροντίζουμε να κάνουμε εφημερίδα, δεν φροντίζουμε να βελτιώσουμε την ποιότητα της εφημερίδας μας, αλλά πώς θα μειώσουμε αυτόν που έχει κάνει μία πρόοδο κι έχει πάει τον επαρχιακό Τύπο μπροστά. Αυτός είναι ο κακός δαίμονας των ημερήσιων περιφερειακών εφημερίδων και αν αυτό δεν το βελτιώσουμε δεν πρόκειται ποτέ να πάμε μπροστά και σίγουρα ο επαρχιακός Τύπος θα σβήσει», τόνισε ο κ. Γαρεδάκης.

Ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης
και ο υφυπουργός Οικονομίας
Το Ινστιτούτο Επαρχιακού Τύπου επισκέφθηκαν, το απόγευμα του Σαββάτου, ο αρχιεπίσκοπος Κρήτης, Ειρηναίος και ο υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Σταύρος Αρναουτάκης, οι οποίοι ξεναγήθηκαν (φωτ.) στους χώρους από τον πρόεδρο του Ινστιτούτου, εκδότη των «Χανιώτικων νέων», Γιάννη Γαρεδάκη.
Ακολούθως, απηύθυναν χαιρετισμούς κατά την έναρξη των εργασιών της διημερίδας, με τον κ. Αρναουτάκη να χαρακτηρίζει «οραματικό έργο» τη δημιουργία του Ινστιτούτου Επαρχιακού Τύπου, τονίζοντας ότι «για να ολοκληρωθεί ένα τέτοιο έργο πρέπει κάποιος να το πιστέψει και να το αγαπήσει. Και ο πρόεδρος και το Δ.Σ. αυτό έκαναν όλα αυτά τα χρόνια. Και πρέπει να πω ότι εμείς πρέπει να είμαστε δίπλα, συμπαραστάτες, για να μπορεί πραγματικά αυτό το ίδρυμα να μεγαλουργήσει και για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη». Ο κ. Αρναουτάκης επισήμανε την ανάγκη στήριξης του περιφερειακού Τύπου, «γιατί δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τον αθηναϊκό», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ενώ σημείωσε ότι «πολύ σύντομα θα είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας πούμε περισσότερα, γιατί πραγματικά χρειάζεται να είμαστε δίπλα σας».
Από την πλευρά του, ο κ. Ειρηναίος σημείωσε ότι «τούτον τον χώρο τον γνωρίζω από τότε που ξεκίνησε να χτίζεται. Γνωρίζω πώς ήταν και χαίρομαι για το πώς είναι τώρα», ανέφερε, κάνοντας λόγο για «θαύμα από πλευράς ρυθμίσεως του χώρου – και του εξωτερικού και του εσωτερικού».

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Σχόλια

Συνεργασίες

Διαδρομές

Podcasts

Επιστολές

Χρήσιμα

Μόνιμες στήλες