Καθυστέρηση
στην επικαιροποίηση
μελετών για
τα μεγάλα οδικά έργα
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΩΝΣΤΑ
Ανησυχία και προβληματισμό προκαλεί η ετοιμότητα ή μη του Νoμού Χανίων στο θέμα του ΕΣΠΑ (Δ’ ΚΠΣ), ειδικά σε ό,τι αφορά τα μεγάλα οδικά έργα. Από πλευράς του Τεχνικού Επιμελητηρίου ο πρόεδρός του, κ. Αντώνης Πιταριδάκης, εκφράζει την αγωνία του, επισημαίνοντας πως η καθυστέρηση στην επικαιροποίηση των μελετών για τα μεγάλα οδικά έργα έχει φέρει πίσω τον Ν. Χανίων σε σύγκριση με την υπόλοιπη Κρήτη, ενώ από τη μεριά του ο αντινομάρχης, κ. Μανώλης Σπανουδάκης, δηλώνει πως υπάρχει ωριμότητα μελετών.
“Εμείς θεωρούμε ότι η Νομαρχία όχι μόνο δεν είναι πίσω αλλά είναι και μπροστά και το λέω χωρίς υπερβολές. Και στις μελέτες και στα έργα προχωράμε πολύ καλά. Το πρόβλημα έγκειται κυρίως στο ότι δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι για τις συγχρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ αλλά και αυτό το θέμα αντιμετωπίζεται”, αναφέρει ο κ. Σπανουδάκης. Σύμφωνα με τον αντινομάρχη υπάρχουν ώριμες μελέτες, όπως αυτή του οδικού άξονα Φουρνές – Λάκκοι – Ομαλός ύψους 14 εκατ. ευρώ . "Αυτό το έργο μπορεί να ενταχθεί άμεσα, έχουμε την παράκαμψη Χανίων 7.5 εκατ. ευρώ με ελάχιστες απαλλοτριώσεις που μπορεί να προχωρήσει άμεσα και μια σειρά από μελέτες που ολοκληρώνονται το 2009. Επομένως έχουμε υπερωριμότητα. O κ. Σκουλάκης στον ρόλο του ως μοναδικού αντιπολιτευόμενου βουλευτή πρέπει να πει κάποια πράγματα, ωστόσο στις τελευταίες του δηλώσεις ήταν πολύ προσεκτικός γιατί είναι έμπειρος και ξέρει και αριθμούς και πράγματα", καταλήγει ο κ. Σπανουδάκης.
“ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΙΣΩ”
Από την άλλη πλευρά ο πρόεδρος του ΤΕΕ επισημαίνει πως μόνο το έργο Φούρνές – Λάκκοι – Ομαλός, είναι ώριμο και έχει υποβληθεί προς ένταξη από την 1η Ιουνίου. Για όλα τα υπόλοιπα μεγάλα οδικά έργα οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη Κρήτη οι Νομαρχίες έχουν έτοιμες μελέτες για τα δικά τους έργα. "Ο κωδικός των έργων προσπελασιμότητας άνοιξε στις 4 Μαΐου. Ηδη έχει κλείσει η πρώτη φάση του και μιλάμε για 90 εκατ. ευρώ καθώς μόνο το Λασίθι έχει καταθέσει προτάσεις για 60 εκατ. ευρώ. Γιατί; Γιατί είχε μελέτες κάτι που δεν είχαμε εμείς στις αρχές του 2009. Με τις καινούργιες διαδικασίες απαιτείται επικαιροποίηση των μελετών και εμείς δεν είχαμε προχωρήσει σε αυτή τη διαδικασία. Υπάρχει και το θέμα των απαλλοτριώσεων τα χρήματα για τις οποίες θα πρέπει να αναζητηθούν από τους εθνικούς πόρους όπου όπως γνωρίζουμε τα πράγματα είναι πολύ άσχημα. Σημειώνω εδώ ότι αυτά τα προγράμματα είναι ανταγωνιστικά κάτι που σημαίνει ότι αν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα δεν είσαι έτοιμος το έργο θα το πάρει κάποιος άλλος νομός", αναφέρει ο κ. Πιταριδάκης.
Ο ίδιος εκτιμά πως η κατάσταση είναι δύσκολη γιατί ως Νομός καθυστερήσαμε υπερβολικά. "Παρά το ότι ξέραμε ότι το ΕΣΠΑ ξεκινάει το 2007 θα έπρεπε να έχουμε προετοιμαστεί ώστε τώρα, το 2009, που άνοιξαν οι κωδικοί χρηματοδότησης να είμαστε ώριμοι από κάθε άποψη και να είναι πλήρεις οι μελέτες. Η Νομαρχία έχει αυτή τη στιγμή 1 ώριμη μελέτη από τις 4 – 5 που θα έπρεπε να έχουμε, οι οποίες ξέρουμε ότι εκπονούνται αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα. Αυτό έγινε γιατί αργήσαμε να τις ξεκινήσουμε και να τις επικαιροποιήσουμε, γιατί οι δημόσιες υπηρεσίες που τις δουλεύουν δεν είναι στελεχωμένες όπως πρέπει, και δεν υπάρχει κόσμος να τις «κυνηγήσει». Αρα έχουν καθυστερήσεις γι’ αυτό τώρα δεν είμαστε έτοιμοι σε ένα τέτοιο ανταγωνιστικό πρόγραμμα" αναφέρει. Σύμφωνα με τον κ. Πιταριδάκη θα πρέπει να θεωρείται σχεδόν αδύνατη η ένταξη μεγάλων οδικών έργων στην α΄ φάση του ΠΕΠ Κρήτης, και μοναδική ελπίδα θα είναι η β΄ φάση κάτι που όμως σημαίνει επιπλέον καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων. Την ίδια στιγμή φαίνεται να επικρατεί ανησυχητική "σιγή ιχθύος" στο θέμα των τομεακών προγραμμάτων των Υπουργείων τα οποία και διαχειρίζονται το μεγάλυτερο μέρος του ΕΣΠΑ.